Canon 6D + M + Auto ISO + EC

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
52748
Viestit: 76
Liittynyt: Syys 24, 2010 17 : 29

Viesti Kirjoittaja 52748 »

itte kirjoitti:Pentaxissa TAv tila ja autoiso päälle, niin homma hoidettu, tulee itseasissa aika paljon käytettyä.
Täällä toimitaan samalla tavoin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

linko2 kirjoitti:ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Kokonaisuutena oleellisinta auto-ISOssa on kuitenkin se, että herkkyydet ja ajat voi laittaa sinne tarpeeksi vapaasti. Ja sitten kolmantena se, että systeemi ymmärtää muuttaa pisimmän valotusajan arvoa polttovälin funktiona, kuten kai kaikissa uusissa kameroissa asia onkin. Tuossa minun viidettä vuotta vanhassa Nikonissa ei ole tätä toimintoa.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

nomad kirjoitti:
linko2 kirjoitti:ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Kokonaisuutena oleellisinta auto-ISOssa on kuitenkin se, että herkkyydet ja ajat voi laittaa sinne tarpeeksi vapaasti. Ja sitten kolmantena se, että systeemi ymmärtää muuttaa pisimmän valotusajan arvoa polttovälin funktiona, kuten kai kaikissa uusissa kameroissa asia onkin. Tuossa minun viidettä vuotta vanhassa Nikonissa ei ole tätä toimintoa.
Itse en mielellään antaisi kameran arpoa kahta muuttujaa yhtä aikaa, kun yhdenkin arpominen on usein niin ja näin.
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

linko2 kirjoitti:ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Näin on asia ainakin Pentaxin laita, muissa (Nikon) toteutettu vähän erilailla ja joissain (Canon) ei näköjään ollenkaan. Pentaxeissa on Av, Tv ja TAv. Tarpeeksi yksinkertaista ettei tarvitse ruveta miettimään mitään erikoisuuksia ja voi keskittyä tekemiseen. Eikä tarvitse onneksi miettiä liikaa tuota auto-ISOn muuttumista polttovälin mukaankaan, kun runkovakaaja on osaltaan miettimässä tuota sun puolesta. Itse en vaihtaisi tätä yksinkertaisuutta mihinkään ;) Mieluummin nauttii itse tekemisestä, kun miettii liikaa asetuksia :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

linko2 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
linko2 kirjoitti:ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Kokonaisuutena oleellisinta auto-ISOssa on kuitenkin se, että herkkyydet ja ajat voi laittaa sinne tarpeeksi vapaasti. Ja sitten kolmantena se, että systeemi ymmärtää muuttaa pisimmän valotusajan arvoa polttovälin funktiona, kuten kai kaikissa uusissa kameroissa asia onkin. Tuossa minun viidettä vuotta vanhassa Nikonissa ei ole tätä toimintoa.
Itse en mielellään antaisi kameran arpoa kahta muuttujaa yhtä aikaa, kun yhdenkin arpominen on usein niin ja näin.
Voit tietenkin kutsua auto-ISO:n toimintaa arpomiseksi, mutta ei siinä sinänsä mitään epävarmaa ole sen jälkeen kun tunnet kamerasi. Menee aina tasan tarkkaan asetusten puitteissa ja firmawareen kirjoitettujen funktioiden mukaan.

Jo arpomista tapahtuu, niin se tapahtuu valonmittauksessa. Etenkin huono matriisimittaus on vaikeissa oloissa aikamoinen lottokone. Siihen luotat tai et luota. Sinä ilmeisesti mittaat valon pistemittauksella tai valotusmittarilla haluamaltasi pinnalta?
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

nomad kirjoitti:
linko2 kirjoitti:
nomad kirjoitti: Kokonaisuutena oleellisinta auto-ISOssa on kuitenkin se, että herkkyydet ja ajat voi laittaa sinne tarpeeksi vapaasti. Ja sitten kolmantena se, että systeemi ymmärtää muuttaa pisimmän valotusajan arvoa polttovälin funktiona, kuten kai kaikissa uusissa kameroissa asia onkin. Tuossa minun viidettä vuotta vanhassa Nikonissa ei ole tätä toimintoa.
Itse en mielellään antaisi kameran arpoa kahta muuttujaa yhtä aikaa, kun yhdenkin arpominen on usein niin ja näin.
Voit tietenkin kutsua auto-ISO:n toimintaa arpomiseksi, mutta ei siinä sinänsä mitään epävarmaa ole sen jälkeen kun tunnet kamerasi. Menee aina tasan tarkkaan asetusten puitteissa ja firmawareen kirjoitettujen funktioiden mukaan.

Jo arpomista tapahtuu, niin se tapahtuu valonmittauksessa. Etenkin huono matriisimittaus on vaikeissa oloissa aikamoinen lottokone. Siihen luotat tai et luota. Sinä ilmeisesti mittaat valon pistemittauksella tai valotusmittarilla haluamaltasi pinnalta?
Jos kameroissa olisi riittävän kehittynyt valotuksen mittaus, valotuksenkorjausta ei tarvitsisi ollenkaan.
Minusta nykyaikana, kun on kasvojen tunnistusta ynnä muuta, voisi odottaa valotuksen mittauksenkin toimivan.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

jpyykone kirjoitti:
linko2 kirjoitti:ISO-arvon merkitys ei ole oikein mennyt digikameran suunnittelijoille läpi.
Kun kerran kuvan valotukseen vaikuttaa kolme muuttujaa, kameran valotusmoodin valintakiekossa pitäisi olla kolme eri automatiikkaa, joissa kussakin kuvaaja säätäisi kaksi muuttujaa, ja kamera "arpoisi" kolmannen.
Valotuksen korjaus vaikuttaisi kussakin moodissa sitten siihen kameran arpomaan muuttujaan.
Näin on asia ainakin Pentaxin laita, muissa (Nikon) toteutettu vähän erilailla ja joissain (Canon) ei näköjään ollenkaan. Pentaxeissa on Av, Tv ja TAv. Tarpeeksi yksinkertaista ettei tarvitse ruveta miettimään mitään erikoisuuksia ja voi keskittyä tekemiseen. Eikä tarvitse onneksi miettiä liikaa tuota auto-ISOn muuttumista polttovälin mukaankaan, kun runkovakaaja on osaltaan miettimässä tuota sun puolesta. Itse en vaihtaisi tätä yksinkertaisuutta mihinkään ;) Mieluummin nauttii itse tekemisestä, kun miettii liikaa asetuksia :)
Tommonen olisi meikäläiselle passeli.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

linko2 kirjoitti:Minusta nykyaikana, kun on kasvojen tunnistusta ynnä muuta, voisi odottaa valotuksen mittauksenkin toimivan.
Minustakin ajatustenluku olisi mukava ominaisuus kamerassa. Mustan kissan kuvaus lumihangessa alkaisi viimeinkin sujua.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

olli R kirjoitti:
linko2 kirjoitti:Minusta nykyaikana, kun on kasvojen tunnistusta ynnä muuta, voisi odottaa valotuksen mittauksenkin toimivan.
Minustakin ajatustenluku olisi mukava ominaisuus kamerassa. Mustan kissan kuvaus lumihangessa alkaisi viimeinkin sujua.
Jos on musta köntti kuvan keskialueella ja laidat huomattavasti vaaleammat, ei minusta olisi liikaa pyydetty, jos kamera ymmärtäisi valottaa mustan köntin oikein.
Tietysti, jos lähdetään siitä, että mikään alue kuvassa ei saa olla tukossa, eikä palaa puhki, voi olla hankalaa.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

linko2 kirjoitti:
olli R kirjoitti:
linko2 kirjoitti:Minusta nykyaikana, kun on kasvojen tunnistusta ynnä muuta, voisi odottaa valotuksen mittauksenkin toimivan.
Minustakin ajatustenluku olisi mukava ominaisuus kamerassa. Mustan kissan kuvaus lumihangessa alkaisi viimeinkin sujua.
Jos on musta köntti kuvan keskialueella ja laidat huomattavasti vaaleammat, ei minusta olisi liikaa pyydetty, jos kamera ymmärtäisi valottaa mustan köntin oikein.
Tietysti, jos lähdetään siitä, että mikään alue kuvassa ei saa olla tukossa, eikä palaa puhki, voi olla hankalaa.
Nii-in. Poltetaanko ikkuna puhki vai avataanko varjoja? Jätetäänkö puun alla istuva ukki tummaksi, vai poltetaanko morsiammen hiukset puhki?
Taisit itse ylhäällä mainita, ettet halua kameran tekevän liian montaa valintaa automaatilla.

Aika hankalaa taitaa olla saada kamera tunnistamaan lumi tai valkea hiekka. Vaikka kieltämättä, jokin lumen tunnistus algotrimi olisi kyllä suomessa paikallaan.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

Tämä lähti vähän sivuraiteelle, mutta alkuperäiseen aiheeseen.
Canonilla on oman kokemuksen mukaan tapana alivalottaa, ettei vaan mikään palaisi puhki. Sen voi korjata valotuksenkorjauksella.
Jos nyt kuitenkin haluaa käyttää tiettyä aukkoa ja tiettyä suljinaikaa, auto-ISOa ei oikein voi käyttää, kun alivalotusta ei voi siinä tapauksessa korjata valotuksenkorjauksella.
Huonossa valossa tuosta voi tulla ongelma, kun kohina tuppaa lisääntymään, jos valotusta joudutaan nostamaan kuvankäsittelyssä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse en käytä auto-ISO:a, mutta todennäköisesti tuossa tilanteessa käyttäisin jälkikäsittelyä apuna.

Jos kerran kuvataan Raw-kuvaa ja M-tilalla on lukittu valotus, niin kennon keräämä materiaali on samaa ISO-arvosta riippumatta. Lähinnä ero tulee siinä, onko vahvistus tehty kennon analogiselle jännitteelle vai Rawin digitaalisille arvoille. Kohinaa nousee joka tapauksessa esille.

Jos pysytään jokseenkin järkevissä ISO-arvoissa, ja puhutaan vain lumen vaatimasta korjauksesta, niin pari aukkoa ei juurikaan näy lopputuloksessa nykysoftilla. Vaikkapa Lightroomille tuo olisi vain muutama säätö, jotka voisi kopioida koko kuvaerälle. Eikä tuossa tilanteessa ole vaaraa puhkipalamisesta. Jos korjausta pitäisi tehdä toiseen suuntaan, niin ongelma olisi hankalampi.

En sano, etteikö tuota toimintoa voisi kamerassa hyödyntää, mutta voisin kyllä kuvitella enemmän saatavan aikaan jo ehdotetulla Tv-tilan käytöllä tai kunnollisella jälkikäsittelysoftalla.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

olli R kirjoitti:Jos kerran kuvataan Raw-kuvaa ja M-tilalla on lukittu valotus, niin kennon keräämä materiaali on samaa ISO-arvosta riippumatta. Lähinnä ero tulee siinä, onko vahvistus tehty kennon analogiselle jännitteelle vai Rawin digitaalisille arvoille. Kohinaa nousee joka tapauksessa esille.
Miksi sitten yleensä kehotetaan valottamaan oikealle?
CaNi
Viestit: 245
Liittynyt: Elo 30, 2008 9 : 00

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Wikipedia:
In digital photography, exposing to the right (ETTR) is the technique of increasing the exposure of an image in order to collect the maximum amount of light and thus get the optimum performance out of the digital image sensor. The name derives from the resulting image histogram which, according to this technique, should be placed close to the right of its display. Advantages include greater tonal range in dark areas, greater signal-to-noise ratio (SNR), fuller use of the colour gamut and greater latitude during post-production.

http://www.pekkapotka.com/journal/2012/ ... om-41.html

ETTR:llä on noiden mukaan selvät etunsa.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Toki ETTR:llä on paikkansa, mutta valokuvaus on kompromisseja. Jo ajan ja aukon suhteen on tehtävä kompromisseja, eikä auto-ISOllakaan voida tavoittaa täydellisyyttä. Olennaisempaa lienee se tilanteen tallentaminen, siksihän sitä aikaa tässäkin lyhennetään.

ETTR:n miettiminen vaihtelevassa kuvaustilanteessa saattaa viedä sen tilanteen ohi. Ja ainakin itselläni on usko loppunut kameran taysautomaattisuuteen.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AMA »

Jep, kiitos vastauksista. Sääli, ettei kellään ollut heittää mitään uutta kikkaa kyseisenlaisiin tilanteisiin.

Valotuksen korjaus auto-isolle manuaalimodella olisi se, jossa olisi ehkä vähiten kompromissia. Kun sitä ei vielä ainakaan Canoneissa pysty tekemään, seuraavaksi sitten tuleekin tuo pistemittaus keskeltä, jolla saanut ehkä eniten onnistuneita valotuksia, silloin toki kun pääkohde on keskellä. Ollin ehdottoma jälkikäsittelyssä valoisuuden nostaminen on melko vaivaton kikka kuvaustilanteessa, mutta toisaalta hukkaa jonkin verran yksityiskohtia varjokohdista ja näkyy etenkin tummia koiria kuvatessa. Nuo M-modella + auto-isolla leikkimiset ovat kuitenkin siitä kivoja, ettei tarvi kytätä, että aukko pysyy halutussa arvossa, kuten Tv:llä tai että suljinaika pysyy hyvässä haarukassa, kuten Av:llä.
_Lars_
Viestit: 1073
Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

Kyllä mä ymmärrän kaipauksen tohon autoISOn-Ev korjaukseen manuaalitilassa, joskus olisin sitä tarvinnut itsekin. Eikö tässä tapauksessa kannattaisi kuitenkin mennä täysmanuaalilla, valottaa lumesta reilut kaksi aukkoa yli ja laittaa ISO sen mukaan? Ei tarttis arpoa.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AMA »

Tuo on yksi ihan toimiva vaihtoehto, mutta toimii lähinnä tilanteisiin, jossa valoisuus pysyy suhtkoht samana koko ajan. Esim juuri metsässä kuvatessa vaihtelua tulee helposti liikaa ja kuvaussessiossa tarvii kohteen seuraamisen lisäksi kiinnittää huomiota myös, mitä valotusmittari näyttää. Tuollakin tavalla voi toki poimia sen ns. kultaisen keskitien ja painaa sillä menemään, mutta lopputulos jättää kuitenkin enemmän toivomisen varaa kuin shiftattu automaattivaloitus.
ebert
Viestit: 2
Liittynyt: Joulu 26, 2011 16 : 27

Viesti Kirjoittaja ebert »

Magic Lanternissa on lisää kontrollia valotukseen, kantsis tsekata josko jeesais.
http://wiki.magiclantern.fm/userguide#expo
Vastaa Viestiin