temama kirjoitti:Mut joo, turhan kalliiksi on nää lelut menneet. Älyluurien ja kuvasaasteen massa on laskenut järkkäreiden myyntimääriä ja kameravalmistajat yrittävät kompensoida menetystä paremmalla katteella. Auttaisi paljon, jos kameroita myös kehitettäisiin samaa tahtia kuin hinta on noussut. Nyt kehitys junnannut aikalailla paikoillaan.
Kuten lupasin, hintaan en ota enää tässä muuta kantaa, kuin että ostan, jos omat perusteeni ja rahat hankintaan riittävät.
Mutta tuohon tuotekehitykseen. Täällä kovasti vauhkotaan, ettei mikään ole muuttunut tai mitään uutta tullut sitten Nikon D810 tai Sony A7R2:n jälkeen. Kyllä vain on, jos katsoo asiaa Canonistin kannalta. Kyllä mun mielestä R5 on kohtalainen tai iso loikka eteenpäin 5DIV:stä. Ei ehkä ISO100, manuaalifokuksella ja jalustalla, mutta yleiskamerana ainakin. On kääntyvä näyttö, silmää seuraava nopea tarkennus, nopea sarjakuvaus noin muutama mainitakseni. Toki on nämä muilla olleet (joissakin) malleissa kaikki jo aiemmin, vaan ei Canonilla. Uusien RF putkien USM tarkennusmoottorit ovat nopeita ja hiljaisia. Melkein kehtaan väittää, että nopeampia ne ovat tarkentamaan kuin peilivastineensa. Omalta osalta vielä on paljon opeteltavaa kontrollien opettelussa ja edelleen tiettyjä fyysisiä nappeja 5DIV:stä kaipaan tähän.
Petrattavaakin toki edelleen myös Canonilla on. Vieläkin saumattomammin tulisi toimia kuvien siirto älyluuriin, niiden nopea editointi siellä ja jako someen/pilveen. Lisää DR:ää, AA-filsun poistamista jne en osaa itse kaivata, joten niihin ei omaa mielipidettä. Yhden selkeän heikennyksen olen kyllä nykyisessä järjestelmässä havainnut: sähköinen manuaalitarkennus ei ole mielestäni hyvä, erityisesti kun se ei toimi servo-tarkennuksessa. Sen verran harvoin tuota onneksi tarvitsen, että pitää vain opetalla elämään tämän puutteen kanssa.