Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Marras 22, 2021 16 : 13 Jengi ei tajuu, että maailma täytyy kokea omakohtaisesti. Joko kameran kanssa tai ilman. Mutta kaikki liiallinen automaatio ja AI vie kaiken inhimillisen ilon. Mistä jengi saa enää kiksinsä jos kaikki tulee helposti kuin manulle illallinen?
Toveri temama on asian ytimessä.

Mua ei vois vähempää kiinnostaa valmiiksi pureksittu tekoäly, se jöpötyksen tunne nivusissa, kun pakkasella roudaa 12kg kamerakamaa polviin asti ulottuvassa lumihangessa tuntitolkulla, ottaa nakit jäässä muutaman foton ja kotona koneen ääressä saunan jälkeen kera hyvän kaffeplörön tai vst säätää niitä kuvia mieleisekseen, se on kokonaisvaltaisesti se The Juttu 🤩
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sitä ei oo kukaan poistamassa. Tilt-shiftillä vaan näppäilemään -35C mars. Huawein akku tosin kestää pidempään kuin Sonin tuossa kelissä.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Marras 22, 2021 21 : 29 No sitä ei oo kukaan poistamassa. Tilt-shiftillä vaan näppäilemään -35C mars. Huawein akku tosin kestää pidempään kuin Sonin tuossa kelissä.
Juu-u. Voipi olla, että akku kestää, mutta mitäs kun luurin elintärkeä näyttö on täysin hyytynyt siellä +35C pakkasissa?! Ratiritiralla!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti: Marras 22, 2021 22 : 14 Juu-u. Voipi olla, että akku kestää, mutta mitäs kun luurin elintärkeä näyttö on täysin hyytynyt siellä +35C pakkasissa?! Ratiritiralla!
Kaikki digit hyytyy jossain kohtaa yli -35°C pakkasissa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

temama kirjoitti: Marras 22, 2021 16 : 13 Jengi ei tajuu, että maailma täytyy kokea omakohtaisesti. Joko kameran kanssa tai ilman. Mutta kaikki liiallinen automaatio ja AI vie kaiken inhimillisen ilon. Mistä jengi saa enää kiksinsä jos kaikki tulee helposti kuin manulle illallinen?
Taas ollaan samassa suossa - aitokokijat (c) ovat löytäneet elämän ja kuvaamisen todellisen sisällön - siis niinku nextin levelin ja propagandakoneisto käynnistyy alusta. Ite saan kiksit valokuvista ja siitä mitä asettelen tai olen asettelematta kameran eteen. Saan myös kiksejä hyvän valon hakemisesta tai hyvän valon tekemisestä. Ihmiskuvissa saan kiksejä sen kuvattavan kanssa olemisesta, fiilksestä, etc. Huomenna jostakin muusta. Kaikki se aika mikä kuluu kameran asetusten räpläämiseen on poissa siitä. Mä kuvaisin filkalla jos ensisijainen kiinnostus olis puljata kemikaaleilla tai muuten vaan notkua pimiössä (vaikka siinä oma viehätyksensä olikin, mut aika aikansa). Mikään ei silti estä piirtämästä sormiväreillä jos teknologia ahistaa - harrastaa voi juuri niin alkeellisesti kuin itse haluaa jos omat kiksit sen vaatii, mut mihin kohtaan tekniikan kehitystä oman harrastuksensa jättää on vain johonkin pysähtymistä - ei aidompaa, ei parempaa, eikä juuri mitään muutakaan. Toisaalta jokainen on aika pitkälti omien kiksiensä seppä - kandee olla vaan omista kikseistä huolissaan - et jos pelkkä työnteko ei enää riitäkään - mille sit rakentaa kuvaajaidentiteettinsä?

Automaation/AI:n tehtävä on vain vähentää puhdasta rutiinia, jotta ihmisillä jää enempi aikaa olla aidosti luovia (c) - joka on lopulta ainoa vaikea asia. Luovuutta ei ole kahlata umpihangessa - se on jo nähty. Jos tekoäly osaa jonkun ihmistä paremmin se ehkä kertonee enempi ihmisestä ja se lienee pelottavin asia - minä en olekaan luova, minut voi korvata, mun kuvat on työvoittoja, mut muuten mitäänsanomatonta peruskauraa. Loppu onkin sit mielikuvilla ratsastusta.

Vaikeusasteita kuvaamiseen tai elämään voi hakea hyvin muualtakin - esim. kuvaa rippikuvia äidin pakottamista teinijätkistä - jos taas "työ vapauttaa" niin aina voi nostella muutama satakiloa rautaa ja juosta puolimaratonin ennen kuvaussessiota, sekä sitoa sen oikean käden vasempaan jalkaan (myös ennen maratonia jos työmoraali on tosi kova). Kisoissa vois vaatia, et kuvaajia pitää vesikiduttaa vähintään tunti ennen kuvan ottoa - sais jotenkin aidompia kuvia. Ite suosin maksapihvejä - jo lusikallinen on extreme-laji. Tai ehkä tossa piileekin koko jutun ydin - keski-iän ohittaneet luterilaisen kasvatuksen saaneet wannabet kuvittelee itestään exreme-lajien harrastajia, kun ne säätää käsin valotuksen. Toimii ainakin itelle mielikuvana ja tarinana.

ps. Turhan työn ja rutiinin välttely ovat ihmimillisiä - uudesta ja uutuuksista viehättyminen on ihmillistä. Psilosybiinin vaikutuksessa kuvaaminen on inhimillistä. Inhimillinen on taas yksi väärinkäytetty sana, jonka ainoa tarkoitus tuntuu olevan saada oma ajattelumalli näyttämään jotenkin paremmalta.
habannaama

ttuplai kirjoitti: Marras 23, 2021 5 : 46 ...kandee olla vaan omista kikseistä huolissaan - et jos pelkkä työnteko ei enää riitäkään - mille sit rakentaa kuvaajaidentiteettinsä?

Automaation/AI:n tehtävä on vain vähentää puhdasta rutiinia, jotta ihmisillä jää enempi aikaa olla aidosti luovia...
Kuka mistäkin kiksinsä saa, niinpä, kullakin meistä on oma tapansa harrastaa, toiselle se on sitä että riittää kun kameran osoittaa edes välttävästi kohteeseensa ja kamera hoitaa tekoälyineen loput, siinä samalla sitten voi jauhaa diipadaapaa kohteen/kohteiden kanssa, toiselle se on osa tekemisen iloa, että voi säätää kameran asetuksia itse, tekee sen sitten huonommin kuin tekoäly tai sitten ei, ei sillä ole väliä.
Mutta että se olisi sama kuin sormiväreillä puljaaminen tai pimiössä touhuaminen, miten kameran säätäminen mielestäsi vertautuu pimiötyöskentelyyn tai öljyväreihin? Niinpä, ei yhtään mitenkään.

Eikä kyse ole mistään ihmeen kuvaajaidentiteetistä, tuo on vain ja ainoastaan sinun luulosi tulkita toisen tekemistä, se ei liity siihen mitenkään, ainoastaan siihen että se on mukavaa puuhastelua. Niinkin yksinkertainen asia, vai meinaatko että kun yksin metsässä otan kuvan x, säädän sitä yksinäni koneellani ja jätän sen kuva-arkistoon, tunnen jotenkin olevani identiteetiltäni elämääkin suurempi valokuvaaja? Ehei, koen vain ja ainoastaan mielihyvää, ei se liity mitenkään mihinkään identiteettihöpötyksiin.
Ihan sama kun vaikkapa lähden fätillä metsään, en saa kiksejä siitä että vedin määrällisesti/ajallisesti lenkin x, vaan siitä että voin välillä jättää fillarin parkkiin, istathtaa maahan, kaivaa repusta keittimen, kiehauttaa sumpit, syödä pähkinöitä ja taas jatkaa matkaa, se on se homman suola, tapa millä matkan tekee, ei maali.

Vai tekoäly jättää tilaa olla aidosti luova, varmasti se sitä mahdollisesti jollekin voi niin ollakin, mutta et siis näe mitalin toista puolta, kun automaatio viedään tarpeeksi pitkälle, se "luovuus" alkaa olemaan niin arkista kauraa, että tulevaisuudessa näemme kohteesta x niin paljon identtisiä kuvia, että vaikkei itse valokuvaaminen olsikaan tylsää, ne kuvat alkavat olemaan tylsiä, kun "ne kaikki on jo nähty", kiitos tekoälyn täydellisten sille syötettyjen parametrien.

Eikä minulla mitään tekoälyä vastaan ole, kunhan sen lisääntyminen ei tuo tullessaan sitä, että edelleen voin itse säätää kamerani asetuksia.

Sen verran mullakin on jo ikää kertynyt noista tienivuosien identiteettihikoiluista/suorituspaineista, että jätän sen nuoremmille sukupolville, meitsi nauttii matkasta, en päämäärästä ;)
ttuplai

habannaama kirjoitti: Marras 23, 2021 7 : 39
Kuka mistäkin kiksinsä saa, niinpä, kullakin meistä on oma tapansa harrastaa, toiselle se on sitä että riittää kun kameran osoittaa edes välttävästi kohteeseensa ja kamera hoitaa tekoälyineen loput, siinä samalla sitten voi jauhaa diipadaapaa kohteen/kohteiden kanssa, toiselle se on osa tekemisen iloa, että voi säätää kameran asetuksia itse, tekee sen sitten huonommin kuin tekoäly tai sitten ei, ei sillä ole väliä.
Mutta että se olisi sama kuin sormiväreillä puljaaminen tai pimiössä touhuaminen, miten kameran säätäminen mielestäsi vertautuu pimiötyöskentelyyn tai öljyväreihin? Niinpä, ei yhtään mitenkään.

Eikä kyse ole mistään ihmeen kuvaajaidentiteetistä, tuo on vain ja ainoastaan sinun luulosi tulkita toisen tekemistä, se ei liity siihen mitenkään, ainoastaan siihen että se on mukavaa puuhastelua. Niinkin yksinkertainen asia, vai meinaatko että kun yksin metsässä otan kuvan x, säädän sitä yksinäni koneellani ja jätän sen kuva-arkistoon, tunnen jotenkin olevani identiteetiltäni elämääkin suurempi valokuvaaja? Ehei, koen vain ja ainoastaan mielihyvää, ei se liity mitenkään mihinkään identiteettihöpötyksiin.
Ihan sama kun vaikkapa lähden fätillä metsään, en saa kiksejä siitä että vedin määrällisesti/ajallisesti lenkin x, vaan siitä että voin välillä jättää fillarin parkkiin, istathtaa maahan, kaivaa repusta keittimen, kiehauttaa sumpit, syödä pähkinöitä ja taas jatkaa matkaa, se on se homman suola, tapa millä matkan tekee, ei maali.

Vai tekoäly jättää tilaa olla aidosti luova, varmasti se sitä mahdollisesti jollekin voi niin ollakin, mutta et siis näe mitalin toista puolta, kun automaatio viedään tarpeeksi pitkälle, se "luovuus" alkaa olemaan niin arkista kauraa, että tulevaisuudessa näemme kohteesta x niin paljon identtisiä kuvia, että vaikkei itse valokuvaaminen olsikaan tylsää, ne kuvat alkavat olemaan tylsiä, kun "ne kaikki on jo nähty", kiitos tekoälyn täydellisten sille syötettyjen parametrien.

Eikä minulla mitään tekoälyä vastaan ole, kunhan sen lisääntyminen ei tuo tullessaan sitä, että edelleen voin itse säätää kamerani asetuksia.

Sen verran mullakin on jo ikää kertynyt noista tienivuosien identiteettihikoiluista/suorituspaineista, että jätän sen nuoremmille sukupolville, meitsi nauttii matkasta, en päämäärästä ;)
Sie saat kokea kuvaamisen ihan just niin kuin haluat - tai tehdä sen eteen just niin paljon työtä kuin haluat. Jos se tuottaa iloa niin hienoa. En mie sun kikseistä ole huolissani kuten en kenenkään muunkaan.

Mitalin toinen puoli on mielikuva dystopiasta - jokainen voi toki kuvitella tulevaisuudesta (tekoälystä tai automaatiosta) ihan mitä hyvänsä. Mikä tai millainen tulevaisuus tulee olemaan on --- tulevaisuutta. Sun dystopiassa tekoäly on vienyt niin reliikeiltä kuin muiltakin keksit ja kiksit - mun tulevaisuudessa ihminen hakee vain uusia tapoja ilmaista itseään. Jokainen teknologia ja aikakausi on aina sisältänyt omat uhkakuvansa ja silti ihmiskunta on löytänyt mielekkään tekemisen - toki vanha väistyy, mut samalla mukana tulee uutta (ehkä nyt on toisin tai sit ei, mut pääosin vähempi dystopiaa sisältävät ennusteet ovat osuneet paremmin oikeaan) . Silti mikään ei estä harrastamasta kuten ennenkin - tai siirtymistä vaikka sormiväreillä maalaamiseen - niilläkin saa maisemasta kuvan ja ovat aika keveitä kantaa - maalaamisen opettelu on vieläpä työlästä - olis niinku matkaa kerrakseen jos sellaisesta matkasta tykkää. Kameran asetusten säätäminen on tod. näk. tulevaisuudessa muinaismuisto siinä missä pianon virittäminenkin - voi olla, et oikein laulaminenkin on kohta menneen talven lumia muuten kuin erikoisharrastuksena. Silti maailma tuottaa musiikkia, kuvaa, liikkuvaa kuvaa, etc. - tekoälyn avustuksella ehkä, mut silti. Toisaalta ihminen tulee luomaan tavoilla joita emme edes tiedä, koska tulevaisuus on hämärä. Se mikä on varmaa, et maailma ei pysähdy tai palaa menneeseen - onko tulevaisuus parempi on sitten toinen kyssäri, mut samalla tavalla voidaan kysyä, et minä vuonna maailma oli niinku valmis eli mihin historian hetkeen haluat palata takaisin vai onko niin, et just nyt on aina parasta (ennen oli liian alkeellista ja tulevaisuudessa vaanivat ilmestyskirjan pedot).

Et sie identiteeteistä eroon pääse vaikka ikä kasvais, mut toki jos se tuntuu sanana haastavalta niin sit kandeekin rakentaa sopiva mielikuva sanasta ja kertoa hyvä stoori siitä - ja mie tykkään tarinoista ja sun tarinakin kyl kelpas. Identiteetti on ajassa ja paikassa muuttuva sinä - siis vastaus kysymykseen kuka olen tai kuka edes luulen olevani.
Maffer
Viesti:

Eihän tuo uusien kuvausohjelmien tuominen kameraan tosiaan muuta sitä miksikään et kokee löytämisen ilon ja sit ottaa sen kuvan. Se poistaa vain sen sähläämisen joka ei koskaan paranna sitä kuvaa millään tavalla.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

ttuplai kirjoitti: Marras 23, 2021 8 : 11Se mikä on varmaa, et maailma ei pysähdy tai palaa menneeseen - onko tulevaisuus parempi on sitten toinen kyssäri, mut samalla tavalla voidaan kysyä, et minä vuonna maailma oli niinku valmis eli mihin historian hetkeen haluat palata takaisin vai onko niin, et just nyt on aina parasta (ennen oli liian alkeellista ja tulevaisuudessa vaanivat ilmestyskirjan pedot).
Yleensä muutoksia pelkäävien maailma on jotenkin täydellisimmillään silloin kun on nuori aikuinen. Silloin on itse terve ja hyvinvoiva ja elämässä eniten mahdollisuuksia auki. Sitten kun löytää paikkansa oravanpyörässä, on se sitten tuttu työ tai tuttu harrastusväline, alkaa alituinen uhka sen menettämisestä ja kaikki muutokset näkyvät uhkina. Toisenlaiset ihmiset kokevat muutokset mahdollisuuksina parempaan ja kyllästyvät siihen jos sama tuttu arki junnaa liian pitkään.
Et sie identiteeteistä eroon pääse vaikka ikä kasvais, mut toki jos se tuntuu sanana haastavalta niin sit kandeekin rakentaa sopiva mielikuva sanasta ja kertoa hyvä stoori siitä - ja mie tykkään tarinoista ja sun tarinakin kyl kelpas. Identiteetti on ajassa ja paikassa muuttuva sinä - siis vastaus kysymykseen kuka olen tai kuka edes luulen olevani.
En ainakaan minä ajattele itseäni kuvatessani (tai muutenkaan, tuollaiset kysymykset "kuka minä olen" vaikuttavat täysin absurdeilta). Kuvaus on minullekin yksinäistä puuhaa, kuvaan yksin, käsittelen kuvat yksin ja ne hautautuvat kovalevylleni ilman, että kukaan muu niitä koskaan näkee tai että minulla olisi edes ajatusta siitä, että joku muu näkisi ne ja välittäisin kuvilla jotain tietoa itsestäni tai näkemyksiäni kuvattavasta kohteesta. Eniten kiksejä antaa tekniikka ja ymmärrys siitä, miten saan tallennettua kuvaan informaatiota todellisuudesta. Siinä mielessä ajatus, että se olisi jonkinlaista identiteetin, tai oman mielen psykologian, rakentamista on outo. Minusta identiteetti on mielekäs vain suhteessa muihin. Mutta tiedän kyllä, että psykologiassa kaikki toiminta voidaan laskea oman mielen häsläämiseksi. Tosin niin laajalla määritelmällä koko identiteetin merkitys sanana on vähäinen.
Hannu
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Marras 23, 2021 8 : 47 Eihän tuo uusien kuvausohjelmien tuominen kameraan tosiaan muuta sitä miksikään et kokee löytämisen ilon ja sit ottaa sen kuvan. Se poistaa vain sen sähläämisen joka ei koskaan paranna sitä kuvaa millään tavalla.
Se riippuu minkä löytäminen tuottaa kuvausilon. Jos se on oikeiden (omasta mielestä parhaiden) kuvausparametrien löytäminen ja ymmärrys siitä miten ne vaikuttavat kuvan muodostumiseen, ne asiat automatisoiva AI tuhoaa ilon totaalisesti.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ugh. Ei. Jos kuvausohjelma A yhdistää lennosta lyhyitä valotuksia, olet edelleen kontrollissa kuinka lyhyitä yhdistellään. Sama homma, jos haluat piimävelliä rannalla, olet edelleen kontrollissa kuinka tuuheaa velliä ammennetaan. Olympuksen jälkeen Pentaxilla on myös kattavasti mahdollisuuksia kamerassa ja kamera antaa myös RAWin pihalle missä yhdistelyt ovat.
habannaama

ttuplai kirjoitti: Marras 23, 2021 8 : 11Et sie identiteeteistä eroon pääse vaikka ikä kasvais, mut toki jos se tuntuu sanana haastavalta niin sit kandeekin rakentaa sopiva mielikuva sanasta ja kertoa hyvä stoori siitä - ja mie tykkään tarinoista ja sun tarinakin kyl kelpas. Identiteetti on ajassa ja paikassa muuttuva sinä - siis vastaus kysymykseen kuka olen tai kuka edes luulen olevani.
Kirjoitin näin: "Sen verran mullakin on jo ikää kertynyt noista tienivuosien identiteettihikoiluista/suorituspaineista, että jätän sen nuoremmille sukupolville, meitsi nauttii matkasta, en päämäärästä ;)"

En siis tarkoittanut tuolla identiteetistä eroon pääsemisestä, lähinnä tarkoitin sen mahdollisesti muuttavan muotoaan iän myötä ja tuolla sanalla "mahdollisesti" tarkoitan tässä asiayhteydessä sitä, että tässäkin ollaan kaikki yksilöitä, henkisen kehityksen myötä ajatusmaailmamme (mahdollisesti) muuttuessa, myös identiteetissämme saattaa tapahtua jonkinasteisia muutoksia.
habannaama

ttuplai kirjoitti: Marras 23, 2021 8 : 11Et sie identiteeteistä eroon pääse vaikka ikä kasvais, mut toki jos se tuntuu sanana haastavalta niin sit kandeekin rakentaa sopiva mielikuva sanasta ja kertoa hyvä stoori siitä - ja mie tykkään tarinoista ja sun tarinakin kyl kelpas. Identiteetti on ajassa ja paikassa muuttuva sinä - siis vastaus kysymykseen kuka olen tai kuka edes luulen olevani.
Kirjoitin näin: "Sen verran mullakin on jo ikää kertynyt noista tienivuosien identiteettihikoiluista/suorituspaineista, että jätän sen nuoremmille sukupolville, meitsi nauttii matkasta, en päämäärästä ;)"

En siis tarkoittanut tuolla identiteetistä eroon pääsemisestä, lähinnä tarkoitin sen mahdollisesti muuttavan muotoaan iän myötä ja tuolla sanalla "mahdollisesti" tarkoitan tässä asiayhteydessä sitä, että tässäkin ollaan kaikki yksilöitä, henkisen kehityksen myötä ajatusmaailmamme (mahdollisesti) muuttuessa, myös identiteetissämme saattaa tapahtua jonkinasteisia muutoksia.

Vai dystopia, heh, en nyt maalaillut ihan moisia kauhukuvia, ei tämä maailma nyt sentään mitään terminaattorileffaa ole, äläs nyt sentään noin vilkkaalla mielikuvapensselillä sanojani tulkitse, lähinnä tässäkin asiayhteydessä tarkoitin tietynlaista kuvavirran runsautta, kun kameroissa tekoälyn jatkuva kehitys tuo (mahdollisesti) sen tullessaan, että enää ei yksilölliset kuvat erotu valtavirrasta, kun tekoäly laskennallisesti tekee niin valmiiksi pureskeltua "Mona Lisaa", että käytännössä ollaan jo kaikki nähty.

Enää en osaa tämän tarkemmin avata tekstini tajunnanvirtaa, jos tuosta haluat vielä avata joitan identiteettikriisejä/dystopiamaisemia, niin estradi on vapaa....
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti: Marras 23, 2021 10 : 00 Ugh. Ei. Jos kuvausohjelma A yhdistää lennosta lyhyitä valotuksia, olet edelleen kontrollissa kuinka lyhyitä yhdistellään. Sama homma, jos haluat piimävelliä rannalla, olet edelleen kontrollissa kuinka tuuheaa velliä ammennetaan. Olympuksen jälkeen Pentaxilla on myös kattavasti mahdollisuuksia kamerassa ja kamera antaa myös RAWin pihalle missä yhdistelyt ovat.
Yep. Ja tämä on muuten yksi syy miksi mulla ei ole ollut mitään kiirettä vaihtaa Sonyn A7RII kameraa uudempaan. Sen kenno on vielä täysin ajan tasalla, ja Sonyn ladattavat appsit mahdollistavat ihan hyödyllisiäkin toimintoja, kuten tässä tapauksessa smooth reflection app. Se osaa yhdistää halutunlaisia valotuksia putkeen, ja leipoa niistä kokonaisvalotuksen, myös RAW muotoon. Tulee käytettyä tasaiseen tahtiin. Sopii tälläisen rauhallisen miehen työskentelytahtiin. ..Saas nähdä miten rauhallinen tahti taas Sonylla on, jotta saavat vastaavanlaisia toimintoja suoraan uusiin malleihinsa? Hyvä, että sentään pixel shiftin ovat toteuttaneet. Seuraavaksi voisi olla näitä laskennallisen valokuvauksen ohjelmia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Vaikea uskoa, että nämä järkkärivalmistajat saisi puhelimia kiinni AI käsittelyssä. Se olisi jo saavutus jos pääsisivät seuraavilla prossuilla ja kennoilla muutaman vuoden takaisten puhelimien nopeuksiin.

Puhelinten prossut menee jo ihan eri tasoilla pikselienmurskauksessa. Ja niiltä pieniltä kennoilta saadaan tiedot luettua paljon isoja kennoja nopeammin, olkoot miten vaan pinottuja nämä isot kennot.

Mediatekin uusimman piirin spekseistä:
A flagship 18-bit HDR-ISP design gives users the first opportunity to capture HDR video on three cameras simultaneously, while also assuring exceptional power efficiency. Capture an event using all different cameras (for example: wide, standard and zoom) for later editing, or allow livestream fans to potentially pick any camera they choose.

Most Powerful 9Gpixel/s ISP
World’s 1st simultaneous triple camera 18-bit HDR video recording (three cameras recording with three exposures per frame)
World’s 1st 320MP camera support for smartphones
Tuon lisäksi tietenkin erilliset AI lohkot, jotka on melko varmasti näiden järkkäreiden piirien AI kykyä selvästi nopeampia.
Maffer
Viesti:

Jep, yllättäen ollaan kohta siin jamassa et Olympus ja m4/3 kaverit alkaa olla niskan päällä. Vähän epäilyttää et Fuji vetäisisi jostain Sonin pakasta niks naks jonkin APS-C nopeushirviön.
habannaama

aikaarska kirjoitti: Marras 23, 2021 12 : 16...ei ole ollut mitään kiirettä vaihtaa Sonyn A7RII kameraa uudempaan. Sen kenno on vielä täysin ajan tasalla, ja Sonyn ladattavat appsit mahdollistavat ihan hyödyllisiäkin toimintoja, kuten tässä tapauksessa smooth reflection app. Se osaa yhdistää halutunlaisia valotuksia putkeen, ja leipoa niistä kokonaisvalotuksen, myös RAW muotoon. Tulee käytettyä tasaiseen tahtiin.
Siis saako niitä app:ja näihin Sonyn ff-kennoisiinkin, luulin että ovat vain croppikennoisille, hmmm, pitääkin tutkia mitä sieltä löytyy...
Vai meneekö ne näissä ff-kennoisissa jotenkin mallisarjaan sidottuina?
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

habannaama kirjoitti: Marras 23, 2021 16 : 34
aikaarska kirjoitti: Marras 23, 2021 12 : 16...ei ole ollut mitään kiirettä vaihtaa Sonyn A7RII kameraa uudempaan. Sen kenno on vielä täysin ajan tasalla, ja Sonyn ladattavat appsit mahdollistavat ihan hyödyllisiäkin toimintoja, kuten tässä tapauksessa smooth reflection app. Se osaa yhdistää halutunlaisia valotuksia putkeen, ja leipoa niistä kokonaisvalotuksen, myös RAW muotoon. Tulee käytettyä tasaiseen tahtiin.
Siis saako niitä app:ja näihin Sonyn ff-kennoisiinkin, luulin että ovat vain croppikennoisille, hmmm, pitääkin tutkia mitä sieltä löytyy...
Vai meneekö ne näissä ff-kennoisissa jotenkin mallisarjaan sidottuina?
Kyllä useampi vanhempi kinokennoinen tuettu, laitoin Sony ketjuun muistutuksen:

viewtopic.php?f=22&t=12715590&start=6068

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv

mvert kirjoitti: Marras 23, 2021 15 : 55 Vaikea uskoa, että nämä järkkärivalmistajat saisi puhelimia kiinni AI käsittelyssä. Se olisi jo saavutus jos pääsisivät seuraavilla prossuilla ja kennoilla muutaman vuoden takaisten puhelimien nopeuksiin.

Puhelinten prossut menee jo ihan eri tasoilla pikselienmurskauksessa. Ja niiltä pieniltä kennoilta saadaan tiedot luettua paljon isoja kennoja nopeammin, olkoot miten vaan pinottuja nämä isot kennot.
Eivät takuulla saa. Pieni vilkaisu puhelinvalmistajien ja kameravalmistajien tuotekehitysbudjetteihin perustelee väitteen. Perinteiset järjestelmäkamerat ovat taantuvan konservatiivisen harrastusporukan leluja. Seuraava isompi muutos ei tule olemaan se, että kameravalmistajat taikovat ihmeohjelmia, vaan se, että ne myyvät kameraosastonsa pienemmille firmoille, koska ne ovat liian pientä näpertelyä kansainvälisten suuryhtiöiden taseissa.
Hannu
ttuplai

hkoskenv kirjoitti: Marras 23, 2021 9 : 51
Maffer kirjoitti: Marras 23, 2021 8 : 47 Eihän tuo uusien kuvausohjelmien tuominen kameraan tosiaan muuta sitä miksikään et kokee löytämisen ilon ja sit ottaa sen kuvan. Se poistaa vain sen sähläämisen joka ei koskaan paranna sitä kuvaa millään tavalla.
Se riippuu minkä löytäminen tuottaa kuvausilon. Jos se on oikeiden (omasta mielestä parhaiden) kuvausparametrien löytäminen ja ymmärrys siitä miten ne vaikuttavat kuvan muodostumiseen, ne asiat automatisoiva AI tuhoaa ilon totaalisesti.
Toki - ja jos käsintarkennus on se mikä tuottaa suurimman ilon, niin af tuhosi sen jo aikoja sitten. Peilittömät vei tarkennusten säätämisen ilon. Ja kameran valotusmittari tuhosi erillisen mittarin käyttämisen ilon. Digikamera tuhosi kemikaaleilla puljaamisen ilon. ISO-invariantit kennot tuhosivat iso-arvojen säätämisen ilon. Toisaalta koko kamera tuhosi piirtämisen ilon. Toki nää kaikki ilot ovat edelleen olemassa, mut aina on riski, et jossakin vaiheessa sitä vanhaa iloa ei enää mikään valmistaja tue. Sit joutuu ehkä hakemaan uusia iloja, mut niitä saa verkkokaupasta. Hyvä veli - pelko pois ja avaa siis sydämesi AI:lle ja annan sen tuoman lämmön täyttää sisimpäsi.

Me sormiluolamaalaajat ollaan silti huolissaan teistä kaikkimullehetivalokuvaajista - miten te enää saatte aitokiksejä (c) mistään?
Vastaa Viestiin