Maffer kirjoitti:Suo siellä Fuji täällä. Katsokaapa mitä X-T4 tulee maksamaan kilkkeineen päivineen.
Se ei liity mitenkään perusmalliin. Hyvin pikaisella haulla Fujilta löytyy ainakin X-T100 Rajalasta 419 €:llä. X-T4 lienee ökyosastoa.
Homma menee niin, että ensin peruskinot lipsahtavat tavan harrastajilta ulottumattomiin. Alkaa vimmattu kropin puolustus ulottuvuuksineen ja melkein hyvine kuvanlaatuineen. Lopulta on edessä siirtyminen kännykkään kun kropitkin pompsahtaa >3k€ ruisleivän maksaessa edelleen saman mitä nytkin. Edessä on hassun hauska hintojen raketointi ensin koronasuon varjolla ja lopulta ihan vahingossa jää sille tasolle mihin jää.
Homma on pitkälti mennyt jo niin. Ei tosin välttämättä ulottumattomiin (monen alemman keskituloisen pihassa seisoo 50 k€:n autonromu, joka syö monta tonnia harrastusrahaa vuodessa verrattuna 5 tonnin autonromuun, jonka pääomakulut ovat mitättömät), mutta he itse valitsevat pienempiä malleja. Syynä ei ole hinnannousu vaan se, että ero halpojen mallien ja "pro" -mallien välillä on pienenetynyt taviskuvaajan havaintokyvyn ja kiinnostuksen ulkopuolelle. Olen monta kerta sanonut, että nykymuotoinen kamera on valmis tuote. Tekniikkaparannukset ovat enää äärimmäisen marginaalista piperrystä, jonka huomatakseen pitää harrastaa ammattimaisesti ja teknisesti orientoituneeksi. SIlle taviskuvaajalle ei ole ongelma, jos laite lakkaa toimimasta seistessää yön -30 C lämpötilassa, jos joku objektiivi piirtää hieman epäkeskeisesti, jos Bayer-suodatin sumentaa kymmenien megapikselien kuvaa, jos jokin "kuvanparannus" suttaa hiekan mikrorakenteen kymmenien sekuntien valotuksissa tai silmätarkennus tarkentaa millisekunnissa mikrosekunnin sijaan. Eikä se maksa sellaisista ominaisuuksista, vaan näkyvästi paremmista kuvista normaaleissa käyttöolosuhteissa.
Ainakin minä olen henkisesti varautunut siihen, että nykyinen jonkinlainen alempi pro-taso karkaa taloudellisesti sille tasolle, että en halua harrastaa sitä. Se on vääjäämätön seuraus, kun niiden taviskuvaajien rahat siirtyvät kameratehtaiden tuotekehityksestä puhelintehtaiden hyvin erilaiseen tuotekehitykseen. Kehitys suuntautuu mitattavan ja havaittavan tekniikan suunnalta luksukseen ja mielikuvien luomiseen (esim. kuvanparannusohjelmiin) ja ne ovat asioita joita minä en arvosta tippaakaan.
En ole vielä päättänyt mitä teen sitten. Ehkä ostan jonkin "järkevän" kaluston asioiden dokumentointiin tai sitten unohdan koko homman. Rehellisesti sanoen joku mikrojärkkäri turistizoomilla riittäisi kuvien puolesta täydellisesti nykyiseen hieman hiipuneeseen kuvaukseen. Sillä saa hyviä dokumenttikuvia, mutta sellainen tekniikkahifistely ja kunnon työkaluilla tekemisen fiilis puuttuu. Ja totta puhuen kyllä minulle matka on harrastuksissa tärkeämpi kuin päämäärä. En minä niillä kuvilla mitään tee, en jaksa enää edes päivittää tilastoa mitä minulla on kuvattuna.
Mutta tiedän että minun on ihan turha vinkua siitä että maailma kehittyy eri suuntiin kuin minä. Eivät kameratehtaat ala toteuttaa minun visioita eivätkä Mafferin visioita. Minulla ei mitään visioita edes ole, CaNikonin 1-sarjalaiset ovat valmiita kameroita, joiden tarvitsisi enää evoluoitua samaan tahtiin kuin ihmisen raajat muuttuvat, uusi päivitys kerran 50000 vuodessa riittäisi mainiosti, ja 5D sarja on se "järkevä" vaihtoehto, joka tarjoaa melkein saman mukavasti pienemällä rahalla. Ja jos Maffer, jolla on visioita vaikka muille jakaa, olisi rohkeampi ja toimeliaampi, kenties voisi perustaa firman ja katsoa onko hänen ideoillaan todellista kysyntää.