OM-1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

thaimonen kirjoitti: Helmi 22, 2022 13 : 41 Saatt
Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 13 : 31 Vähän odottelis että jollain valmistajalla ois kanttia integroida kamera kunnolla luuriin kiinni. Siten että se luuri toimii prosessorina ja takanäyttönä. Rimpulaformaatin hyväksyisi paremmin jos voisi käyttää luurin käsittelyputkea saumattomasti. Siellä on juissia tarjolla riittämiin ja kameraraudasta tulee paljon yksinkertaisempi.

Onko Alice-camera ensimmäinen? Liittyy vahvasti koska m4/3 kamera ja syö näitä kakkuloita käyttäen kännyä prosessorina.
Saattaa mennä aika monta vuotta Alice cameran tyyppisten kanssa, että saa kunnon tarkennusta, kunnon akun ja sääkestävyyden ja vakaajan. Ehkäpä tuostakin tulee tulevaisuudessa sitten 5-10 vuoden päästä isokin juttu.
Sony toteutti vastaavan 8 vuotta sitten. Ei lyönyt oikein läpi. Ehkä oli liian aikaisin:

https://www.dpreview.com/articles/13132 ... martphones

Siis tässä on ihan E-mount.

Idea oli kuitenkin hyvä.

Itselläni on tästä Sony Cyber-shot DSC-QX10 versio, jossa kompaktikameramainen 25-250mm zuumi:

https://www.dpreview.com/products/sony/ ... ny_dscqx10

Sony toteutti tästä konseptista myös muita malleja.

Ehkä kannattaisi yrittää uudelleen?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sitä juuri. Kyllä kannattaisi.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 14 : 19 No sitä juuri. Kyllä kannattaisi.
Joo, mä luulen, että silloin 8 vuotta sitten suurin ongelma tän Sonyn laitteen osalta oli liitäntä kännykän kanssa. Loppujen lopuksi ei ollut kivaa liittää vekotinta kännykkään, melkein sama jos kuskasi hyvää kompaktikameraa mukana. Tai järkkäriä. Objektiivi pitää kuitenkin olla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 13 : 31 Vähän odottelis että jollain valmistajalla ois kanttia integroida kamera kunnolla luuriin kiinni.
Kuinka moni haluaa, että luuri epäkäytännöllinen möhkö? Jo nykyiset isommat kännykät ovat sellaisia, että niitä ei voi kaupassa yhdellä kädellä kopeloida, kun toisella pitää ostoskoria, ja toisaalta vaatteidenkin taskut alkavat olla ahtaita isoille kännyköille. Ennemmin kameran voisi rakentaa vaikkapa rannekelloon, milloin kännykkä voisi toimia sen näyttönä.
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Känny kamerana on maailman epäergonomisin luomus.
Maffer
Viesti:

Taas mentiin kirjaimellisesti. Pointtihan on siinä että se luuri toimii takatöllönä ja ytimenä, ei koko laitoksena.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

AnHa kirjoitti: Helmi 22, 2022 14 : 52 Kuinka moni haluaa, että luuri epäkäytännöllinen möhkö? Jo nykyiset isommat kännykät ovat sellaisia, että niitä ei voi kaupassa yhdellä kädellä kopeloida, kun toisella pitää ostoskoria, ja toisaalta vaatteidenkin taskut alkavat olla ahtaita isoille kännyköille. Ennemmin kameran voisi rakentaa vaikkapa rannekelloon, milloin kännykkä voisi toimia sen näyttönä.
Ilmeisesti kaikki, koska kaikki puhelimet ovat möhköjä. Törmäsin ongelmaan, kun vanha luuri hajosi. Ainoa saman kokoinen olisi ollut joku 700€:n mini-iPhone. Kaikki 200-300 €:n mallit olivat ennemmin salkkutietokoneita kuin puhelimia. Ja se edellinenkin oli liian iso.

Ymmärrän ison näytön, jos puhelin on pääasiallinen tietoliikenneväline, mutta olen kai sitten ainoa, joka käyttää tietokonetta aina kun voi ja puhelimen tietokonetoimintoja pakollisiin pikkujuttuihin reissuilla. Jos nyt aletaan tekniikan maailmaa parantaa, niin tuosta voisi aloittaa. Sellaiset ison sisuaskin kokoiset luurit markkinoille ja heti. Myös kullittamattomat mallit ilman jalokiviupotuksia halpa- ja alempaan keskisarjaan. Jos minulla olisi tonnin puhelin niin kai minulla olisi palvelija sitä kantamassa ja naksuttamassa.

Mutta ainakin minä käsitin, että tuo olisi muovilaatikko, jossa on virtaliitin ja bajonetti kyljessä. Sen hallinta toteutettasiin puhelimella. Teknisissä kameroissa se on hyvin tavallista, joskin hallinta hoidetaan yleisemmin USB-liitännän kautta, koska ne tulevat kiinteisiin asennuksiin. Mutta mikään ei estä käyttämästä langattomia protokollia ja ihmettelisin, jos ei markkinoilla olisi kameroita, jotka kytkeytyvät ohjaustietokoneeseen wlanin tai bluetoothin kautta.

Mutta tuollainen olisi normaaleihin kuvauksiin hyvin epäkäytännöllinen, jos pitäisi kuikulla pöydän kulmalla olevasta puhelimesta kun sihtaa kameralla. Eivät tavalliset ihmiset jaksa ährätä jalustojen kanssa, jonka tuollainen ehdottomasti vaatii. Kiinalaisia teknisiä kameroitakin saa kohtuuhalvalla, joten aika heikot markkinat olisi tuollaisella. En ihmettele, ettei se kiinnosta isoja kuluttajatuotefirmoja.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ei sen puhelimen tarvi olla irti jossain pöydällä jatkuvasti jos sitä ei halua irti. Se voi aivan hyvin olla saranoidussa pidikkeessä joka toimii kääntyvän takatöllön tavoin. Mutta olisi myös pöljää jos se ei voisi olla tarvittaessa irti.

Noh, Sony taitaa olla ainoa joka tuota ehkä isommista saattaisi kokeilla.
oka

Viesti Kirjoittaja oka »

Heh. Lähinnä surrealistinen ketju. Alkupäässä muutama asiallinen viesti, jonka jälkeen lapsellista juupas-eipäs -jankkaamista. Taso on hieno.

Ja anteeksi, tämäkin viesti meni ohi otsikon.
Maffer
Viesti:

Nämä on helppo ohjata ainakin johonkin suuntaan sillä, että pistää näytille kuvia mitä laitteella voi tehdä. Ja nyt ei tarkoiteta mitään verkkoaitatestejä ISO25600.

Kuvaa esille tai jatko samaan malliin. Kaikista uutuusketjuista puuttuu mallisuoritusesimerkit mitä ny elmar on vaivautunut räksästä ja parista Canon putkesta laittamaan.

Z9 ketjussa päästiin jo siihen että otettiin 100 000 kuvaa muttei yhtään ole näkyvillä. Jos joki on naurettavaa, niin kehua jotain romua laittamatta demoa miksi se on hyvä.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 12 Nämä on helppo ohjata ainakin johonkin suuntaan sillä, että pistää näytille kuvia mitä laitteella voi tehdä. Ja nyt ei tarkoiteta mitään verkkoaitatestejä ISO25600.
En usko. Me koemme kuvat omilla tavoillamme. Ne, jotka ovat sitä mieltä, että pikkukennoiset ovat surkeita, ovat niitä jotka kokevat ne vähäiset heikkoudet kuvissa hyvin voimakkaasti ja osaavat etsiä ne, jos ei muuten niin suurentamalla ja käsittelemällä kuvaa. Ja sellaiseen ovat parhaita hyvin otetut tekniset testikuvat. Minkä jälkeen länkytetään sitten siitä, että testikuvat ovat väärin otettuja eivätkä näytä sitä mitä halutaan nähdä.
Hannu
Maffer
Viesti:

No siinähän sitten kokee kuvat miten kokee. Pääasia on että laittaa, tai edes yrittää laittaa, jauhot suuhun jos on sitä mieltä että laite on ylivertainen tai muutoin loistava johonkin tarkoitukseen. Kalvosulkeiset isoista numeroista ei kerro mitään.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 52 No siinähän sitten kokee kuvat miten kokee. Pääasia on että laittaa, tai edes yrittää laittaa, jauhot suuhun jos on sitä mieltä että laite on ylivertainen tai muutoin loistava johonkin tarkoitukseen. Kalvosulkeiset isoista numeroista ei kerro mitään.
Jos numerot on kunnolla mitattu (mitä markkinointimateriaali ei ole) ne kertovat enemmän. Varsinkin kuvanlaadullisista asioista, jos ei mennä aivan täysin hifistien haihatuksiin bambukuutioiden päällä lepäävien johtojen paremmuudesta. Mutta kaipa noiden pikkukennoisten kompromissin idea on se, että hävitään hieman kuvanlaadussa ja saadaan tilalle käytännöllisiä ominaisuuksia. Kuvat eivät varsinkaan kerro sitä miltä tuntuu raahata laitetta missä sitten kulkeekin. Jos sinä vaadit täydellisyyttä kaikissa teknisissä kuvanlaatuominaisuuksissa ja vielä heikossa valossa, m43 ei varmasti ole sinun järjestelmä ja mikään perustelu ei siitä sellaista tee.
Hannu
thirvi

Viesti Kirjoittaja thirvi »

hkoskenv kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 59
Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 52 No siinähän sitten kokee kuvat miten kokee. Pääasia on että laittaa, tai edes yrittää laittaa, jauhot suuhun jos on sitä mieltä että laite on ylivertainen tai muutoin loistava johonkin tarkoitukseen. Kalvosulkeiset isoista numeroista ei kerro mitään.
Jos numerot on kunnolla mitattu (mitä markkinointimateriaali ei ole) ne kertovat enemmän. Varsinkin kuvanlaadullisista asioista, jos ei mennä aivan täysin hifistien haihatuksiin bambukuutioiden päällä lepäävien johtojen paremmuudesta. Mutta kaipa noiden pikkukennoisten kompromissin idea on se, että hävitään hieman kuvanlaadussa ja saadaan tilalle käytännöllisiä ominaisuuksia. Kuvat eivät varsinkaan kerro sitä miltä tuntuu raahata laitetta missä sitten kulkeekin. Jos sinä vaadit täydellisyyttä kaikissa teknisissä kuvanlaatuominaisuuksissa ja vielä heikossa valossa, m43 ei varmasti ole sinun järjestelmä ja mikään perustelu ei siitä sellaista tee.
No tämä. Ymmärtääkseni ketjun kameraa ei vielä tavallisilla ihmisillä Suomessa ole käytössä ja nyt arvotaan sitä että kannattaisiko se ennakkotilata. Mafferin säännöillä se on nyt haastavaa. Jos taas Maffer tarkoitat että mitä m43:lla muuten saa aikaan, olen ottanut tänään kymmeniä videonpätkiä ja kuvia. En aio laittaa niitä yhtään mihinkään todistellakseni mitään, kun niissä esiintyy lapsia, isovanhempia ja paikkoja joita en aio levittää nettiin. Voit ihan hyvin katsoa DPreviewn testivideot siitä millaista on E-M5 mkII videokuvan laatu käsistä. Vihje. Ei niin hyvää, mulle riittävää. Mun video ei sitä kerro sen enempää, mulle on tärkeämpää että saan ne hetket talteen nyt miten haluan, mulle riittävällä laadulla ja sieltä takintaskusta kaivettuna. jos joku oikeasti haluaa, niin tulkaa käymään, keitän kahvit ja näytän niitä koneelta, vaikka tuhansia. Edellisen 10 sivun kokemusten perustella tänne mä en niitä jaa, jos laittaisin niin se pointti katoaa ja aletaan väitellä sivukaupalla 5 samanlaista kierrosta sen lillukanvarsista esim. oliko mulla sopiva harmaasuodin ulos vai ei ja mä en nyt ehdi ja jaksa.

Keskustelun hyödyllisyydestäkään en ole enää kovin vakuuttunut. Kun kaiken sen jälkeen mitä ketjussa on kirjoiteltu monta kertaa ihmisten erilaisista tarpeista, kellekin riittävästä kuvanlaadusta, full frame-vs crop teoriasta jonka mukaan mm. ff kenno on noin 4x herkempi, ff:n suuremmasta bokehin mahdollisuudesta, mft:n vahvuuksista, hyvistä kennovakaajista ja vakaasta videokuvasta, pienistä (joistain, ei kaikista) linssestä ja rungoista, saatavuudesta käytettynä, järjestelmän valitanperusteista, luuri -> m43 - ff erilaisista kokoluokista, fakta vs mielipide yms. asioista, niin tulee tällainen tyhjentävä johtopäätös:
temama kirjoitti: Helmi 22, 2022 12 : 57 ... HC m43 käyttäjät toki yrittävät jatkuvasti uskotella m43 järjestelmänsä erinomaisuutta, mutta ihan samaa voi yrittää vaikka luurikameran kanssa. Kuvanlaatu riittää johonkin, mutta fyysiset faktat ovat todellisia faktoja, eikä ne puhumalla siitä muutu.
Heittäkää keväämmällä joku please yksäri kun ekat tyypit alkavat saada otsikon kameroita ja tänne tulee käyttäjäkokemuksia. Ja saadaan niitä otsikon kameralla itse kuvattuja kuvia videoita, jolloin täällä sallitaan taas otsikon aiheesta kirjoittaminen.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tässä nimenomaisessa ketjussa on koko ajan puhuttu (korjaan; on ollut tarkoitus puhua) kamerasta, joka esiteltiin reilu viikko sitten. Olympus Ambassadooreilla, siis palkkaa tai ainakin ilmaiset laitteet saavilla firman kellokkailla, näitä kameroita toki on tai on ollut käsissään. Toistaiseksi ei vielä yhdelläkään maksavalla asiakkaalla. Vaatimus kuvista olisi samalla vaatimus siihen, että uutuuksista keskustelu siirtyisi noin kuukauden eteenpäin.

Jonkun toisen mielessä voisi olla sellainenkin malli, että henkilöt, jotka eivät ole koskaan edes läheltä nähneet käsiteltävän merkkisiä kameroita, pysyisivät kuuntelijoina, tai voisivat esittää kysymyksiä. Mutta ei varmoja tietoja, eikä edes mielipiteitä... ja ne fyysiset faktat ovat faktoja vain niille, tai niiden jutuissa, ketkä edes alkeellisesti osaavat matematiikkaa ja fysiikkaa. Unennäkijät ovat asia erikseen, sekä suuntaan että toiseen.

Piaf: Jahas, thirvi ehtikin ensin.
jkentta

Viesti Kirjoittaja jkentta »

Tässä aika mielenkiintoiselta vaikuttava OM-1 kuvanlaadullinen vertailu aiempiin malleihin.
Maffer
Viesti:

Youtube jpg vertailu ISOlla joka ei toimi edes kinolla kunnolla. Samalla lailla voisi vertailla 10min valotusta ISO100:lla. Mitkä ne käyttötapaukset siis on?

Runkotulppa kiinni maksimi-ISOlla ennen softakorotuksia 5min+ valotusajalla vasta kertoo miten kohisee. Ei ole mitään mitä siloitella vaan näkyy paljonko kiukaassa on löylyä ja toisaalta onko valovuotoja tai IR-lediä sotkemassa kuvaa (aika monessa rungossa on ollut kautta valmistajain). Myös selviää paljonko RAWia on paskottu suoraan kamerassa jos kuva on liian musta.
thaimonen

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... -om-1A.HTM

Siellä on raakakuviakin. Varsin vakuuttava tuo kissakuvakin, mutta sitten sen näkee kun itse pääsee testaamaan.
thirvi

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 22 : 59 Youtube jpg vertailu ISOlla joka ei toimi edes kinolla kunnolla. Samalla lailla voisi vertailla 10min valotusta ISO100:lla. Mitkä ne käyttötapaukset siis on?

Runkotulppa kiinni maksimi-ISOlla ennen softakorotuksia 5min+ valotusajalla vasta kertoo miten kohisee. Ei ole mitään mitä siloitella vaan näkyy paljonko kiukaassa on löylyä ja toisaalta onko valovuotoja tai IR-lediä sotkemassa kuvaa (aika monessa rungossa on ollut kautta valmistajain). Myös selviää paljonko RAWia on paskottu suoraan kamerassa jos kuva on liian musta.
No voi, taasko meni väärin. Mun ei pitäisi enää edes kirjoittaa tätä, mutta yritän kuitenkin.

Minä ainakin tällaista vertailua kyselin, tässä Olympus-ketjussa. Sitten jkentta laittoi, edelleen tässä Olympus ketjussa, siihen osuvan linkin, josta näen edes jonkinlaisen kysytyn vertailun siihen suoraan vanhaan malliin, edes jollain ISO:lla. Siitä voin sitten koettaa arvottaa itselleni testaajan luotettavuutta, ja minulle riittävällä tarkkuudella insinöörilogiikalla arvioida millä todennäköisyydellä uusi kamera on vanhaa herkempi vaikka ISO6400:lla, jos se on nähdyn määrän herkempi ISO25600:lla. Varmaan melko suurella todennäköisyydellä. Sen sijaan nuo 10min valotukset ja 5min runkotulppakuvat ovat varmaan jotain mitä joo voisi samalla lailla vertailla, ihan kuin vaikka kameran kelluvuuttakin voisi, mutta eivät ne yhtä suurella todennäköisyydellä kerro mulle mitä haluaisin tietää, eivät ne ihan sama asia ole. Siellä linkissä on myös raw:t, ne voi jopa ladata. Pahoittelut jos tämäkin meni väärin. Minusta tuo linkki oli hyvä.

Sinä tuota jkentan vastausta nyt sitten tulkintani mukaan kritisoit ja kyselet käyttötapauksia, vaikka sulla tuskin sinulla on aikomusta näitä Olympuksia hankkia, kuten monen taholta on todettu jo monesti. Kiitos jkentta linkistä, älä välitä vaikka joku löysi siitäkin jotain kritisoitavaa. Se oli minusta tähän mennessä näkemistäni ehkä paras, kun en koko nettiä ole ehtinyt vielä tonkia.

Ja mitäs ne käyttötapaukset on. No vaikea sun on varmaan sitä vieläkään käsittää, kun tässä on jo tullut ilmi että me harrastetaan ihan eri tavalla ja se ei näytä aukenevan. Ehkä en sun tai monen mielestä edes harrasta, kun se käyttö on niin väärin, mutta saanen silti kutsua sitä edes kameroiden käyttämiseksi. Olen myös varmaan enemmän sinun tavallasi harrastanut ja hifistellyt, enemmän Canon-kaudella joskus 15v sitten, joten sekin on nähty. Tähän elämänvaiheeseen se ei vaan monesta syystä niin hyvin sovi. Jos nyt katsoin taaksepäin kuvia miten nyt käytän kameroita niin että tarvitsen välillä korkeaa isoherkkyyttä, niin on pimeässä rattikelkkailua, on vesileikkejä, on videonpätkiä, on naurua, on hauskoja letkautuksia. Yksi "kuvaava" esimerkki voisi olla jota voin kuvailla tarkemmin: Meidän 5v leikki kaverinsa kanssa joulukuiselle pimeällä hiekkalaatikolla vanhalla ilmapatjan pumpulla, laittoivat sen letkun pään hiekkakasaan ja pumppasivat, siitä tuli tulivuori joka syöksi hiekkaa ilmaan. Se oli hieno. En laita niitä kuvia tänne kun niissä esiintyy myös naapurin muksu. Siispä mulla oli kaksi nopeasti ja irrationaalisesti liikkuvaa lasta, joiden kasvot välillä kääntyivät vähän valoon, olivat varjossa, silmät oli kiinni tai auki, ilme oli hyvä tai huono samaan aikaan kun sitä hiekkaa joko lensi tai ei, pumppauksen tahtiin. Oli pakko ottaa paljon kuvia, kun esim. silmän räpäykseen en ehdi reagoida ja halusin kuvia jossa molemmmat ovat tarkennusalueella, silmät ovat auki ja ilme ok, molempien kasvoilla olisi jotain valoa ja kasvot ovat terävät, ja ilmassa lentää sitä hiekkaa että siitä näkee mitä kuvassa duunataan. Kuvasin siis paljon kuvia, haluan että ne on mulle riittävän hyviä suoraan kamerasta, yritän valottaa ne oikein jpegiksi suoraan kamerassa. Tämä koska haluan, ja koska äkkiä tulee kymmeniä tai satoja kuvia, joista haluan että on monta hyvää, ei yksi teos jota viilaan. Kahden firman yrittäjänä ja parin pienen lapsen kanssa mun kiire välillä vaihtelee tiedän usein että mulla ei ole aikaa synnyttää niitä siitä rawista, ne jäävät odottamaan eläkeikää, eikä ne naapuritkaan niitä enää silloin halua, vaan heti. Useammat häät kuvanneena tiedän millainen duuni on sen valikoimisen jälkeen vielä niitä kuvia säätää ja hieroa. Siispä kuvaan yli 99,9% jpeggiä, josta vain muutamaa prosenttia editoin, rajaan ja säädän tarvittaessa curvesit. Se m43:lla otettu kuva on silloin vaihtoehto kännykälle, jolla ei tule tuollaisessa pimeydessä niinkään hyvää tulosta. Se kohina haittaa paljon vähemmän kuin se että nopeasti liikkuvat kasvot (heiluvat, pumppaavat pumpulla) ovat liike-epäteräviä, jolloin tässäkin tuo "ei edes kinolla toimi kunnolla" on taas makuasia. Se loppuun asti viilattu raw yhdestä rakennetusta valotuksesta ei ole mulle tuossa se vaihtoehto. Tämä nyt vain yksi käyttötapaus monista mutta varmaan avaa muitakin, jos se oikeasti kiinnostaa.

Minusta tuntuu että epäilykseni vahvistuvat, siitä miksi tänne ei tule keskustelua tuosta otsikon aiheesta. Vaikka ihminen ymmärtäisi tehneensä oikein, ei kaikki halua tehdä jotain uudelleen joka näyttää aina olevan yhteisön tai jonkun mielestä väärin (vain kirjoitetut mielipiteet näkyvät täällä, ei ne hiljaiset), tai kaikkea pitää aina puolustella kun olisi muutakin tekemistä. Silloin moni itseohjautuva ihminen tekee jotain ihan muuta ja tällaista keskustelua käymään jäävät luonnollisesti ne jotka haluavat keskustella näin. Pahoittelut että osallistuin tähän vänkäämiseen.
Viimeksi muokannut thirvi, Helmi 23, 2022 9 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

oka kirjoitti: Helmi 22, 2022 18 : 12 Heh. Lähinnä surrealistinen ketju. Alkupäässä muutama asiallinen viesti, jonka jälkeen lapsellista juupas-eipäs -jankkaamista. Taso on hieno.
No, tätä samaa vääntöä se on muissakin faniboi-ketjuissa. Muiden kritiikin ja mielipiteiden kieltäminen ei varmasti nosta tasoa.
Viimeksi muokannut elmar, Helmi 23, 2022 11 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin