OK, mulla ei oo ollu vaan tarpeeksi isoja pölyjä... (vai lähtiskö ne isoimmat tolla ravistajalla... en oo tosin silmämääräisesti niitä metsästänytkään...)Tomaatti22 kirjoitti:...jolloin sen pinnalla oli ihan silmällä havaittavia suurehkoja polyhiukkasia.
KennonpuhdistusKALLUPPI
-
-
Mites muuten tuon liuottimen kanssa.. Onko valmistajilla jotain ohjeistusta siitä kumpaa tulee käyttää - metanolia vai isopropanolia - kennen puhdistuksessa ja minkä vahvuisena?
Joskus kerran jossain törmäsin siihen, että vissiin Nikonilta(?) oltiin kehoitettu käyttämään vain toista liuotinta tietyssä kameratyypissä(?), koska toinen ilmeisesti reagoi kennon kalvon kanssa tjst. En muista enää tarkalleen miten meni..
Yritin äsken etsiskellä Canonin sivuilta, mutta sama kuin etsisi neulaa heinäladosta.
Joskus kerran jossain törmäsin siihen, että vissiin Nikonilta(?) oltiin kehoitettu käyttämään vain toista liuotinta tietyssä kameratyypissä(?), koska toinen ilmeisesti reagoi kennon kalvon kanssa tjst. En muista enää tarkalleen miten meni..
Yritin äsken etsiskellä Canonin sivuilta, mutta sama kuin etsisi neulaa heinäladosta.
-
Helpommalla pääsee kun ostaa tähän suunniteltua litkua.VilleJ kirjoitti:Mites muuten tuon liuottimen kanssa.. Onko valmistajilla jotain ohjeistusta siitä kumpaa tulee käyttää - metanolia vai isopropanolia - kennen puhdistuksessa ja minkä vahvuisena?
Näitä tosiaan on kahta tyyppiä, toinen sopii kaikkiin ja toinen on erityisesti suunniteltu näille pinnotetuille kennoille.
Litkut ja lista kameroista löytyy esim. tuolta:
http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=e2983e
-
Olisi hyvä, jos löytäisit tuon kehotuksen eli suosituksen, koska tietääkseni niin etanolia kuin isopropanolia käyttävät monet.VilleJ kirjoitti:Joskus kerran jossain törmäsin siihen, että vissiin Nikonilta(?) oltiin kehoitettu käyttämään vain toista liuotinta tietyssä kameratyypissä(?), koska toinen ilmeisesti reagoi kennon kalvon kanssa tjst. En muista enää tarkalleen miten meni..
Metanolihan on nykyisin vedetty pois tuulilasinpesunesteistäkin, joten sitä ainakaan ei kannattane litkuilla kennolle.
-
Kaikki mitä olen löytänyt Canonilta, niin on olleet "emme suosittele nestemäistä putsausta. Jos haluat kennon putsattavan, toimita se huoltoomme..."IlkkaS. kirjoitti:Olisi hyvä, jos löytäisit tuon kehotuksen eli suosituksen, koska tietääkseni niin etanolia kuin isopropanolia käyttävät monet.
Mutta tosiaan. Tuosta indiumtinaoksidi-kalvosta on kyse. E2:sta suositellaan (Canon ei suosittele kuin kuivapuhallusta!) näille ainoastaan käytettäväksi. Jos en nyt ihan huolimattomasti katsonut, niin se tavallinen eclipse olisi pelkästään metanolia ja juuri sitä ei olla suositeltu indiumtinaoksidi-kalvolle. Tuossa Kaken linkissäkin E2 oltiin laitettu juuri esim. 400D:lle ja 40D:lle, joissa molemmissa on ko. kalvo.
Enkuksi googlella löytyy paljon keskusteluja aiheesta ja valmistajat, jotka hyväksyvät tietyt kemikaalit puhdistukseen (tässä taas huomattava, ettei Canonin suosittele mitään - tai en ainakaan ole löytänyt yhtäkään tällaista suositusta). En laittanut bookmarkkeihin, mutta pienellä etsimisillä löytyy.
Edit. Tuossa lueskelin enemmän (mutua valitettavasti), mutta on epäilty, että puhdas metanoli pystyisi reagoimaan kalvon happiatomin kanssa kun taas E2-litkussa (metanoli, etanoli, 2-propanoli) metanolin "liuottava" vaikutus estyisi.
Muistin väärin, Nikon ei olekaan hyväksynyt tuota E2:sta käytettäväksi. Täältä lisäinfoa: http://www.photosol.com/swabproduct.htm
Vastoin yleisiä ohjeita tässäkin (ja monissa muissa keskusteluissa), niin noita PecPadseja EI ole tarkoitettu kennon puhdistukseen vaan SensonSwap:it on tätä varten. "Please note that PEC*PAD is guaranteed for lenses only, and is not intended for use on sensors." ja vielä "PEC*PAD is not recommended for cleaning the CCD. It is not the same material used in the Sensor Swabs."
-
Tyhmä kysymys. Mitä haittaa vedestä olisi? Veteen kostutetulla lastalla kun pyyhkäisisi. Enkä nyt tarkoita että siihen jäisi vesivanaa saati vesikalvoa.
Okei - veijohtoveden kalkki ja suolat on ehkä ongelma , mutta niin vähässä määrässä olen skeptinen.
Itse paikallistin roskan sopivasti taittuvassa valossa ja pyyhkäisin kevyesti hiukan nahkeaa puikkoa kiepauttamalla ja thats it.
Okei - veijohtoveden kalkki ja suolat on ehkä ongelma , mutta niin vähässä määrässä olen skeptinen.
Itse paikallistin roskan sopivasti taittuvassa valossa ja pyyhkäisin kevyesti hiukan nahkeaa puikkoa kiepauttamalla ja thats it.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
-
ai ... mää kun luin ewttä "kemistiä" niin jo pahaa pelkäsin , että toi kotitislaamo joutuisi muuhun käyttöön kuin korpikuusen kyynelten tekoon , mutta onneksi sentään ei.keskone kirjoitti:Senverran meissä kaikissa on pientä kemistiä että pari millilitraa vettä tislaa. Kiehauttaa vettä kattilassa, ja kannesta valuttaa siihen tiivistyneen veden johonkin astiaan.Okei - veijohtoveden kalkki ja suolat on ehkä ongelma , mutta niin vähässä määrässä olen skeptinen.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Haihtuun vaan hitaasti. Lähelle 100% Metanoli taas haihtuu hyvin nopeasti kennon pinnalta.bobotti kirjoitti:Tyhmä kysymys. Mitä haittaa vedestä olisi? Veteen kostutetulla lastalla kun pyyhkäisisi. Enkä nyt tarkoita että siihen jäisi vesivanaa saati vesikalvoa.
-
2600 kuvaa 1D Mark III:lla takana ja kenno niin likainen ettei juuri f/5:sta pienemmällä aukolla kehtaa kuvata. Olen kyllä melkoisen pettynyt kennonravistajaan, sillä oletin tällä nyt pärjäävän huomattavasti pidempään kuin aiemmilla Canoneillani (D30, 20D, 5D) ja käytännössä osoittautui 5D:n tapaiseksi pölynimuriksi, ei nyt ehkä ihan yhtä huonoksi kuin 5D mutta melko lähellä ollaan.
Voi olla että tämänvuotinen käyttöni on jotenkin vaikuttanut pölyyntymiseen - olen kuvannut paljon pakkasessa, mitä en ole aimmilla kameroillani uskaltanut tehdä. Kuvaan pelkästään kiinteäpolttovälisillä joten linssinvaihtoja on takana jo melko paljon kuvamäärään nähden.
Ensin perinteisellä Giottos pumppauspuhaltimella, ei vaikutusta (kuten ei koskaan ennenkään käyttämilläni kameroilla, en tiedä miksi Canon edes suosittelee tätä koska tällä ei ole MITÄÄN vaikutusta).
No onneksi minulla oli Arctic Butterfly kennonpuhdistussivellin, ei muuta kuin putsaten - mitä p###elettä, kennon reunat oli "rasvattu" ja pöly kyllä poistui mutta kennoon jäi pari rasvavanaa...
Sitten googlettamaan saako tuota tavallista Eclipseä, jota mulla pöytälaatikossa pullollinen, käyttää 1D Mark III:ssa...no eipä tietenkään, kuten ei saanut 5D:ssäkään. Täytyypä laittaa E2 tilaukseen.
Onko kenelläkään tietoa miten Arctic Butterflystä saa tuon rasvan pois? Pyyhkimällä pensselin pään Eclipsellä? Ei sen puoleen että sillä mitään virkaa olisi tämän kameran kanssa sillä kyllä seuraavallakin kertaa kun yritän käyttää tuota niin se kaapii lisää rasvaa kennolle.
Voi olla että tämänvuotinen käyttöni on jotenkin vaikuttanut pölyyntymiseen - olen kuvannut paljon pakkasessa, mitä en ole aimmilla kameroillani uskaltanut tehdä. Kuvaan pelkästään kiinteäpolttovälisillä joten linssinvaihtoja on takana jo melko paljon kuvamäärään nähden.
Ensin perinteisellä Giottos pumppauspuhaltimella, ei vaikutusta (kuten ei koskaan ennenkään käyttämilläni kameroilla, en tiedä miksi Canon edes suosittelee tätä koska tällä ei ole MITÄÄN vaikutusta).
No onneksi minulla oli Arctic Butterfly kennonpuhdistussivellin, ei muuta kuin putsaten - mitä p###elettä, kennon reunat oli "rasvattu" ja pöly kyllä poistui mutta kennoon jäi pari rasvavanaa...
Sitten googlettamaan saako tuota tavallista Eclipseä, jota mulla pöytälaatikossa pullollinen, käyttää 1D Mark III:ssa...no eipä tietenkään, kuten ei saanut 5D:ssäkään. Täytyypä laittaa E2 tilaukseen.
Onko kenelläkään tietoa miten Arctic Butterflystä saa tuon rasvan pois? Pyyhkimällä pensselin pään Eclipsellä? Ei sen puoleen että sillä mitään virkaa olisi tämän kameran kanssa sillä kyllä seuraavallakin kertaa kun yritän käyttää tuota niin se kaapii lisää rasvaa kennolle.
-
- Site Admin
- Viesti:
Sama kokemus itsellä, pari kolme kuukautta ravistelut auttoivat, mutta sitten rupesi kennolla näkymään roskia. Eipä pumppu auta pitemmällä tähtäimellä.
Mark III:lle on omat litkunsa, ne on ostettu ja märkäpuhdistusta harrastettu. Oma kokemus litkuista on se, että kerralla ei koskaan tule valmista, eikä yleensä toisellakaan, vaatii useamman vedon lastalla.
Mark III:lle on omat litkunsa, ne on ostettu ja märkäpuhdistusta harrastettu. Oma kokemus litkuista on se, että kerralla ei koskaan tule valmista, eikä yleensä toisellakaan, vaatii useamman vedon lastalla.
-
-
Aiempi E-300:ni meni keväällä eteenpäin ilman että olisin sitä kertaakaan kennosta puhdistanut (peilin, tähyslasin ja AF-kennon kotelon puhalsin puhtaaksi pariin kertaan), eikä ole palautetta kennoroskista tullut sen uudelta omistajaltakaan.eesau kirjoitti:E-3 on hoitanut ko. asian puolestani. Toistaiseksi.
Nykyisen E-510 kanssa oletan huolettoman elon jatkuvan ainakin muutaman vuoden.
-
En jaksanut lukea koko galluppia läpi, mutta onko jollain muulla ollut ongelmaa pölyisen etsimen kanssa? Kun on nimittäin plyä ja pieniä karvoja etsimessä. Millä nuo saisi ongittua pois, kun mikrokuituliinakaan ei antanut hyvöö tulosta.
Foveon X3
Flickri
Flickri
-
Niin kauan kun etsimestä läpi näkyy niin ei huolta karvoista.TTH1 kirjoitti:En jaksanut lukea koko galluppia läpi, mutta onko jollain muulla ollut ongelmaa pölyisen etsimen kanssa? Kun on nimittäin plyä ja pieniä karvoja etsimessä. Millä nuo saisi ongittua pois, kun mikrokuituliinakaan ei antanut hyvöö tulosta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Ei niistä ole muuta haittaa muutakuin että ne pilaa miun sielunelämän ;-)kohan kirjoitti:Niin kauan kun etsimestä läpi näkyy niin ei huolta karvoista.TTH1 kirjoitti:En jaksanut lukea koko galluppia läpi, mutta onko jollain muulla ollut ongelmaa pölyisen etsimen kanssa? Kun on nimittäin plyä ja pieniä karvoja etsimessä. Millä nuo saisi ongittua pois, kun mikrokuituliinakaan ei antanut hyvöö tulosta.
Foveon X3
Flickri
Flickri