Nikon Z6 III
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 12940
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Nikon Z6 III
Tarkoiotuksena modata IR kamera.mremonen kirjoitti: ↑Elo 03, 2024 15 : 34 Kolari purki rungon…
https://youtu.be/gsi-UmaquAE?si=0xJ7hhvLPSwnpIWz
Onhan tuossa purkamisessa oma hommansa, mutta ei täysin mahdoton näppärälle harrastajalle - ohjeet auttavat paljon.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Re: Nikon Z6 III
Hyviä havaintoja kamerasta Buhis.
Sain vihdoin Z6 III:sen ja tässä kommentteja muutaman kuvauksen jälkeen.
Kamera tuntuu tutulta laitteelta Z6 II/Z6 -käytön jälkeen. Paljon on tehty pieniä ja isompia parannuksia. Keskityn niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselleni keskeisiä kuvaamisen kannalta tai ovat nousseet esiin käytössä. Paljon puhetta tekniikasta, mutta ottaa tämä kamera kuviakin.
EVF
Tästä on ollut kirjoittelua ja joidenkin mielestä etsinkuvassa ei ole mitään merkittävää eroa aikaisempiin malleihin verrattuna. Mielestäni kannattaa mennä näöntarkastukseen, jos joku väittää, ettei etsimessä ole tapahtunut kehitystä. Vaikka resoluution hyppyä ei huomaisikaan ihmissilmän normaalilla erottelukyvyllä, kuva itsessään on oletusasetuksilla selvästi kirkkaampi ja kontrastikkaampi. Tämä tekee etsinkuvasta paremman, varsinkin ulkona kuvatessa. Otettujen kuvien esikatselu tapahtuu myös kirkkaammalla kuvalla. Tämä kommenttina STD tone tilassa. HLG tone tekee näkymästä (HDR) karkkipläjäyksen joka on vielä enemmän saturoitunut ja kirkkaampi tila etsinkuvalle.Tämä tila vaikuttaa myös kuvien base ISO -arvoon ja ainakin JPEG/HEIF-kuvien tallennukseen. Pitää tutkia manuaalia lisäksi muita ohjeita tarkemmin, jotta ymmärtäisin tilan vaikutukset RAW-kuviin. Joidenkin kommenttien perusteella Adobe ei osaa tulkita tässä tilassa kuvattuja RAW-kuvia. Kameran ohjekirjat ovat keskimäärin parempia kuin esimerkiksi HiFi-laitteiden ohjekirjat, mutta tietyt asiat voisi selittää tarkemmin. Tom Hogan pohti HLG tone -tilan pitämistä jatkuvasti päällä.
Korkeampi virkistystaajuus (120 Hz) kuluttaa enemmän akkua, mutta pidän sen koko ajan päällä. Joku kommentti internetissä kertoi, että maksimikirkkaus on tarkoitettu ulkona aurinkolasit päässä kuvaamiseen. Tyyli ennen tarkoitusta?
Takatelkkari eli monitor
Articulated-näyttöä en juuri tarvitse, joten sen merkitys on itselleni vähäinen. Satunnaisessa käytössä, jossa tarvitaan kuvaamista kameran ollessa pään yläpuolella tai kyykyssä, edellinen näyttö (tilting) oli mielestäni parempi.
Dynamiikka
Noin puolen aukon menetys dynamiikassa saattaa numeroina harmittaa ja olla havaittavissa maisema- tai HDR-valokuvaajille, jotka vievät kuvansa äärimmilleen, mutta automaattitarkennuksen ja muiden ominaisuuksien parannukset kompensoivat tämän hyvin. Kokeilin testikuvaa Z6 II vs. Z6 III ja sain kaivettua kuuskakkosen ylivaloittuneesta taivaasta enemmän detaljeja esiin. Tumman pään avaamisessa parin aukon verran en huomannut merkittäviä eroja kameroiden välillä. Tämä siis yhdellä testiskenaariolla, joka otettiin ulkona, joten virhemarginaali on valtava. Huippuvaloja on digikuvauksessa aina saanut varoa. Korkean ISO-arvon kuvat näyttävät siisteiltä ja ehkä hieman erilaisilta kohinan osalta kuin Z6II tiedostot. Tarvitsisi tehdä lisää vertailua. Yleensä lisään kuviin kohinaa, en poista sitä.
Video
Kuvaan tällä hetkellä melko vähän videota, joten tästä puolesta ei ole kommentoitavaa. 5K-videot, mitä olen kuvannut, ovat itselleni enemmän kuin riittäviä.
Studiotila = Starlight mode
Hetken olin huolissani, että missä on studiokuvaajan paras asetus eli "Apply settings to live view OFF", mutta sille on tullut uusi nimi, Starlight mode. Sitä ei tosin saa asetettua ”i” menuun pikavalinnaksi. Mielenkiintoista tässä tilassa on se, että se näyttää etsinkuvan neutraalina ilman valkotasapainon asetusta. Tämä on parempi kuin Z6 II,jossa "Apply settings to live view OFF" jätti esimerkiksi flash-valkotasapainosta virheellisen (lämpimän) etsinkuvan.
Tarkennus
Tarkennus tuntuu nopealta, napakalta ja fokus on yleensä siellä missä pitääkin. Kuvaan ihmisiä ,jotka ovat suhteellisen paikallaan, joten osa Z6III:sen paremmasta tarkennuksesta ei pääse hyötykäyttöön. Z6II kanssa ei ollut koskaan isompia ongelmia. Jopa Z6 oli riiittävä siihen mitä kuvaan, kunhan käytti vain pistetarkennusta. Harmittavasti siitä puuttui hyödyllisin tarkennusmoodi ihmisten kuvaamiseen eli "Wide-Area AF (L-People"). Kaikki toimii tarkennuksessa niin sukkelaan, että saatan siirtyä käyttämään AF-C tilaa oletuksena. Kokeilin vähässä valossa tarkennusta. Z6III oli ehkä himpun verran nopeampi kuin Z6II, mutta en huomannut massiivista eroa tarkennuksen toiminnassa. Molemmat kamerat tarkentavat f/1.2-aukolla huomattavasti nopeammin kuin esim f/2 aukolla.Valovoimaisista objektiiveista on monenlaista hyötyä. Tarkoituksena on kuvata joku livekeikka ja saada tuntumaa miten tarkennus toimii oikeassa käytössä, kun valoa on aivan liian vähän (tyyliin f1.2 & ISO 40k).
Sekalaiset
- Kamera käynnistyy ja toimii jouhevasti. Nopeampi herääminen standby-tilasta ja virtojen päälle laittamisen jälkeen, ovat ominaisuuksia joita itse kaipasin eniten aiemmilla rungoilla. Joskus tilanne jäi taltioimatta kun kameraa sai odotella. Nyt tämäkin puoli alkaa olla kunnossa.
- Nopein suljinaika 1/16000s. Aukon nopeampi kuin Z6II. Tämä vaatii elektroniseen sulkimeen pakottamisen, mikä ei ole kovin luontevaa käytön kannalta. Kameran automatiikka voisi huomata paremmin tilanteet, joissa suljinaika ei riitä 1/8000-nopeudella oikeaan valotukseen ja vaihtaa tällöin automaattitilassa elektroniseen sulkimeen.
- Uusittu akkukahva (MB-N14) on muotoilun puolesta paremmin onnistunut kuin edeltäjänsä ja speksien mukaan se lataa molemmat akut hieman nopeammin täyteen.
- Akkukestoa on vaikea arvioida, koska hypin yhä liikaa valikoissa. Jos yksi akku jaksaa saman verran kuin Z6II eli noin tuhat kuvaa, se on itselleni riittävä. Kahvan kanssa tämä tarkoittaa noin 2000 kuvaa, mikä on määrä, jota tuskin ylitän yhden päivän aikana. Muutama testi. Studio + ulkokuvaus. Akku oli aloittaessa 94% kahdella otetulla kuvalla. Kuvattavaa odottaessa pläräsin valikoissa normia enemmän ja chimppailin muuutenkin aktiivisesti. Kuvauksen jälkeen akku 15% ja kuvia otettu 1276. Jatkoin kuvaamista toisessa tapahtumassa. Pari videota ja muutama kymmenen kuvaa ja akku hyytyi. Toisessa ulkokuvauksessa akku tipahti 95 % -> 50 % kun olin ottanut 579 kuvaa ja pari lyhyttä videota.
- Laturi olisi saanut tulla paketissa mukana. Tuli myös huomattua, että heikkotehoinen puhelinlaturi ei lataa kameran akkua USB-C portin kautta. Varmaan sama kuin aiemmissakin kameroissa, mutta käytin silloin erillistä akkulaturia enemmän. Läppärin laturi toimii hyvin lataukseen.
- Kaulahihnan nupin sijaintia liian lähellä muistikorttiovea on kritisoitu. Välillä hihna on luukun tiellä, mutta ei ole iso asia siirtää hieman remmiä kun avaa luukkua.
- kameran yläosan näyttö on himmeä, mutta siihen saa napilla valot päälle. Z6II näyttö oli sen verran kirkkaampi, että se ei tarttenut erillistä valaisunappia. Asetuksista LCD:n saa pysymään jatkuvasti päällä. En ymmärrä tätä muutosta. Säästetäänkö tällä hitunen akkukestoa kun ylä-LCD on oletuksena himmeämpi?
Sain vihdoin Z6 III:sen ja tässä kommentteja muutaman kuvauksen jälkeen.
Kamera tuntuu tutulta laitteelta Z6 II/Z6 -käytön jälkeen. Paljon on tehty pieniä ja isompia parannuksia. Keskityn niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselleni keskeisiä kuvaamisen kannalta tai ovat nousseet esiin käytössä. Paljon puhetta tekniikasta, mutta ottaa tämä kamera kuviakin.
EVF
Tästä on ollut kirjoittelua ja joidenkin mielestä etsinkuvassa ei ole mitään merkittävää eroa aikaisempiin malleihin verrattuna. Mielestäni kannattaa mennä näöntarkastukseen, jos joku väittää, ettei etsimessä ole tapahtunut kehitystä. Vaikka resoluution hyppyä ei huomaisikaan ihmissilmän normaalilla erottelukyvyllä, kuva itsessään on oletusasetuksilla selvästi kirkkaampi ja kontrastikkaampi. Tämä tekee etsinkuvasta paremman, varsinkin ulkona kuvatessa. Otettujen kuvien esikatselu tapahtuu myös kirkkaammalla kuvalla. Tämä kommenttina STD tone tilassa. HLG tone tekee näkymästä (HDR) karkkipläjäyksen joka on vielä enemmän saturoitunut ja kirkkaampi tila etsinkuvalle.Tämä tila vaikuttaa myös kuvien base ISO -arvoon ja ainakin JPEG/HEIF-kuvien tallennukseen. Pitää tutkia manuaalia lisäksi muita ohjeita tarkemmin, jotta ymmärtäisin tilan vaikutukset RAW-kuviin. Joidenkin kommenttien perusteella Adobe ei osaa tulkita tässä tilassa kuvattuja RAW-kuvia. Kameran ohjekirjat ovat keskimäärin parempia kuin esimerkiksi HiFi-laitteiden ohjekirjat, mutta tietyt asiat voisi selittää tarkemmin. Tom Hogan pohti HLG tone -tilan pitämistä jatkuvasti päällä.
Korkeampi virkistystaajuus (120 Hz) kuluttaa enemmän akkua, mutta pidän sen koko ajan päällä. Joku kommentti internetissä kertoi, että maksimikirkkaus on tarkoitettu ulkona aurinkolasit päässä kuvaamiseen. Tyyli ennen tarkoitusta?
Takatelkkari eli monitor
Articulated-näyttöä en juuri tarvitse, joten sen merkitys on itselleni vähäinen. Satunnaisessa käytössä, jossa tarvitaan kuvaamista kameran ollessa pään yläpuolella tai kyykyssä, edellinen näyttö (tilting) oli mielestäni parempi.
Dynamiikka
Noin puolen aukon menetys dynamiikassa saattaa numeroina harmittaa ja olla havaittavissa maisema- tai HDR-valokuvaajille, jotka vievät kuvansa äärimmilleen, mutta automaattitarkennuksen ja muiden ominaisuuksien parannukset kompensoivat tämän hyvin. Kokeilin testikuvaa Z6 II vs. Z6 III ja sain kaivettua kuuskakkosen ylivaloittuneesta taivaasta enemmän detaljeja esiin. Tumman pään avaamisessa parin aukon verran en huomannut merkittäviä eroja kameroiden välillä. Tämä siis yhdellä testiskenaariolla, joka otettiin ulkona, joten virhemarginaali on valtava. Huippuvaloja on digikuvauksessa aina saanut varoa. Korkean ISO-arvon kuvat näyttävät siisteiltä ja ehkä hieman erilaisilta kohinan osalta kuin Z6II tiedostot. Tarvitsisi tehdä lisää vertailua. Yleensä lisään kuviin kohinaa, en poista sitä.
Video
Kuvaan tällä hetkellä melko vähän videota, joten tästä puolesta ei ole kommentoitavaa. 5K-videot, mitä olen kuvannut, ovat itselleni enemmän kuin riittäviä.
Studiotila = Starlight mode
Hetken olin huolissani, että missä on studiokuvaajan paras asetus eli "Apply settings to live view OFF", mutta sille on tullut uusi nimi, Starlight mode. Sitä ei tosin saa asetettua ”i” menuun pikavalinnaksi. Mielenkiintoista tässä tilassa on se, että se näyttää etsinkuvan neutraalina ilman valkotasapainon asetusta. Tämä on parempi kuin Z6 II,jossa "Apply settings to live view OFF" jätti esimerkiksi flash-valkotasapainosta virheellisen (lämpimän) etsinkuvan.
Tarkennus
Tarkennus tuntuu nopealta, napakalta ja fokus on yleensä siellä missä pitääkin. Kuvaan ihmisiä ,jotka ovat suhteellisen paikallaan, joten osa Z6III:sen paremmasta tarkennuksesta ei pääse hyötykäyttöön. Z6II kanssa ei ollut koskaan isompia ongelmia. Jopa Z6 oli riiittävä siihen mitä kuvaan, kunhan käytti vain pistetarkennusta. Harmittavasti siitä puuttui hyödyllisin tarkennusmoodi ihmisten kuvaamiseen eli "Wide-Area AF (L-People"). Kaikki toimii tarkennuksessa niin sukkelaan, että saatan siirtyä käyttämään AF-C tilaa oletuksena. Kokeilin vähässä valossa tarkennusta. Z6III oli ehkä himpun verran nopeampi kuin Z6II, mutta en huomannut massiivista eroa tarkennuksen toiminnassa. Molemmat kamerat tarkentavat f/1.2-aukolla huomattavasti nopeammin kuin esim f/2 aukolla.Valovoimaisista objektiiveista on monenlaista hyötyä. Tarkoituksena on kuvata joku livekeikka ja saada tuntumaa miten tarkennus toimii oikeassa käytössä, kun valoa on aivan liian vähän (tyyliin f1.2 & ISO 40k).
Sekalaiset
- Kamera käynnistyy ja toimii jouhevasti. Nopeampi herääminen standby-tilasta ja virtojen päälle laittamisen jälkeen, ovat ominaisuuksia joita itse kaipasin eniten aiemmilla rungoilla. Joskus tilanne jäi taltioimatta kun kameraa sai odotella. Nyt tämäkin puoli alkaa olla kunnossa.
- Nopein suljinaika 1/16000s. Aukon nopeampi kuin Z6II. Tämä vaatii elektroniseen sulkimeen pakottamisen, mikä ei ole kovin luontevaa käytön kannalta. Kameran automatiikka voisi huomata paremmin tilanteet, joissa suljinaika ei riitä 1/8000-nopeudella oikeaan valotukseen ja vaihtaa tällöin automaattitilassa elektroniseen sulkimeen.
- Uusittu akkukahva (MB-N14) on muotoilun puolesta paremmin onnistunut kuin edeltäjänsä ja speksien mukaan se lataa molemmat akut hieman nopeammin täyteen.
- Akkukestoa on vaikea arvioida, koska hypin yhä liikaa valikoissa. Jos yksi akku jaksaa saman verran kuin Z6II eli noin tuhat kuvaa, se on itselleni riittävä. Kahvan kanssa tämä tarkoittaa noin 2000 kuvaa, mikä on määrä, jota tuskin ylitän yhden päivän aikana. Muutama testi. Studio + ulkokuvaus. Akku oli aloittaessa 94% kahdella otetulla kuvalla. Kuvattavaa odottaessa pläräsin valikoissa normia enemmän ja chimppailin muuutenkin aktiivisesti. Kuvauksen jälkeen akku 15% ja kuvia otettu 1276. Jatkoin kuvaamista toisessa tapahtumassa. Pari videota ja muutama kymmenen kuvaa ja akku hyytyi. Toisessa ulkokuvauksessa akku tipahti 95 % -> 50 % kun olin ottanut 579 kuvaa ja pari lyhyttä videota.
- Laturi olisi saanut tulla paketissa mukana. Tuli myös huomattua, että heikkotehoinen puhelinlaturi ei lataa kameran akkua USB-C portin kautta. Varmaan sama kuin aiemmissakin kameroissa, mutta käytin silloin erillistä akkulaturia enemmän. Läppärin laturi toimii hyvin lataukseen.
- Kaulahihnan nupin sijaintia liian lähellä muistikorttiovea on kritisoitu. Välillä hihna on luukun tiellä, mutta ei ole iso asia siirtää hieman remmiä kun avaa luukkua.
- kameran yläosan näyttö on himmeä, mutta siihen saa napilla valot päälle. Z6II näyttö oli sen verran kirkkaampi, että se ei tarttenut erillistä valaisunappia. Asetuksista LCD:n saa pysymään jatkuvasti päällä. En ymmärrä tätä muutosta. Säästetäänkö tällä hitunen akkukestoa kun ylä-LCD on oletuksena himmeämpi?
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Kerrotko tästä tarkemmin eli mitä hyötyä siitä saadaan? En ole osannut kaivata tämmöistä tilaa. Lieköhän myös Z9 joku vastaava? Vähän kyllä tullut studiovaloilla kuvattuakaan. Joskus pikkusalaman kanssa pohdiskelin sitä miten kamera muuttaa live view -näyttöä kun laittaa salaman päälle kun eihän se tietenkään oikeasti osaa simuloida salaman vaikutusta kuvaan mutta yrittää kuitenkin näyttää kuvan valoisampana kuin se olisi valituilla asetuksilla ilman salamaa.Guzmo kirjoitti: ↑Elo 04, 2024 20 : 55Studiotila = Starlight mode
Hetken olin huolissani, että missä on studiokuvaajan paras asetus eli "Apply settings to live view OFF", mutta sille on tullut uusi nimi, Starlight mode. Sitä ei tosin saa asetettua ”i” menuun pikavalinnaksi. Mielenkiintoista tässä tilassa on se, että se näyttää etsinkuvan neutraalina ilman valkotasapainon asetusta. Tämä on parempi kuin Z6 II,jossa "Apply settings to live view OFF" jätti esimerkiksi flash-valkotasapainosta virheellisen (lämpimän) etsinkuvan.
Johan on säästöä, ite ainakin tarttisin laturin välttämättä kun akun kestokin noin rajallinen. Lataus varmaan tarttee USB-C PD:tä tukevaa "laturia" eli virtalähdettä, kaikki puhelimien laturit ei tuota ymmärtääkseni tue. Z9 mukana tullut virtalähde EH-7P on isosta koostaan huolimatta vain 15W tehoinen ja lataus siksi hidasta, mutta itse laturi MH-33 tukee myös nopeampaa latausta (27W) joten tapahtumakuvauksissa on mukana ollut 65W Baseus GaN2 Pro -virtalähde, sen kanssa homma toimii hyvin. Samainen virtalähde kelpaa myös Smallrig:in pienelle 60W videovalolle jonka vasta ostin. Aivan erinomaista kehitystä että lopulta on löytynyt standardi joka mahdollistaa useiden ihan erilaisten laitteiden lataamisen ja käytön yhdellä pienellä virtalähteellä.Guzmo kirjoitti: ↑Elo 04, 2024 20 : 55- Laturi olisi saanut tulla paketissa mukana. Tuli myös huomattua, että heikkotehoinen puhelinlaturi ei lataa kameran akkua USB-C portin kautta. Varmaan sama kuin aiemmissakin kameroissa, mutta käytin silloin erillistä akkulaturia enemmän. Läppärin laturi toimii hyvin lataukseen.
Nikonillakin tietysti löytyy tehokkaampi virtalähde EH-8P, mutta sekin vain 45W.
Piti ihan tarkistaa kun ei ollut muistikuvaa koska en tätä näyttöä ikinä ole oppinut käyttämään, mutta himmeä on myös Z9:ssä jos ei laita napista valoja päälle.Guzmo kirjoitti: ↑Elo 04, 2024 20 : 55- kameran yläosan näyttö on himmeä, mutta siihen saa napilla valot päälle. Z6II näyttö oli sen verran kirkkaampi, että se ei tarttenut erillistä valaisunappia. Asetuksista LCD:n saa pysymään jatkuvasti päällä. En ymmärrä tätä muutosta. Säästetäänkö tällä hitunen akkukestoa kun ylä-LCD on oletuksena himmeämpi?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
No tuo moodi lienee kuten Fujissakin sellainen et mitään jpg-profiileja ei käytetä liveviewissä. Kuvassa on niin lättänä sävyiltään kun mahdollista ettei mustat mene tukkoon ja kirkkaat pala. Jalustakäytössä starlight-moodi on sinänsä järkevähkö nimi. Mut ilmeisesti ei silti pärjää Sonin "Bright Monitoring" tilalle joka pudottaa FPS:n alas yhdistämällä ruutuja feedistä jotta näkee sommitella tähtien valossakin yöllä.
-
- Viestit: 2529
- Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Nikon Z6 III
eikö tuo ole sama mikä on vanhassa kasisatasessakin? eli nappia painamalla esikatselukuvaan saa automaagisesti säätyvän valoisuuden valotuksen simuloinnin sijasta. luulin jo tuon olleen joka kamerassa siitä lähtien.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Tuskin on. Fujissakin tuolla näkee melkein umpipimeässä kun näytössä o lineaarinen s-käppyrä kuvavirralle. Sony veti pisimmän korren taas kerran näköjään pimeähommissa kuitenkin.
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Re: Nikon Z6 III
Studiotilan selitys: kamera on studiovaloilla kuvatessa manuaalitilassa, ISO arvo asetettu pienimpään mahdolliseen arvoon (50-100), suljinaika 1/200 ja aukko oman valinnan mukaan. Studiossa on välillä kaikki muut valot himmennetty tai pistetty pois päältä. Tämä sen takia jos kuvaa isolla aukolla tai jos haluaa paremmin nähdä miltä rakennettu valo näyttää. Välillä myös ND filsu kameran nokalla vähentämässä näkyvyyttä. Jos etsinkuva vastaa kameran säätöjä, EVF ja takanäyttö ovat pimeät ja niistä ei näe mitään. Tämän voi jokainen itse kokeilla pistämällä peilikameraan sisätilassa arvot ISO 100, 1/200 ja F5.6. Eli kuvaaminen on käytännössä mahdotonta ilman Starlight View tai vastaavaa tilaa. Optisella etsimellä tälläistä kikkailua tilasta toiseen ei tarvitse tehdä. Toisaalta hyvän EVF:n kautta näkee hämärässä paljon paremmin mitä on kuvaamassa.Rockford kirjoitti: ↑Elo 06, 2024 9 : 05 Kerrotko tästä tarkemmin eli mitä hyötyä siitä saadaan? En ole osannut kaivata tämmöistä tilaa. Lieköhän myös Z9 joku vastaava? Vähän kyllä tullut studiovaloilla kuvattuakaan. Joskus pikkusalaman kanssa pohdiskelin sitä miten kamera muuttaa live view -näyttöä kun laittaa salaman päälle kun eihän se tietenkään oikeasti osaa simuloida salaman vaikutusta kuvaan mutta yrittää kuitenkin näyttää kuvan valoisampana kuin se olisi valituilla asetuksilla ilman salamaa.
Akkukahvalla pystyy lataamaan kaksi akkua kerralla, joten se on sillä tapaa kätevämpi (mutta hitaampi) kuin 2 erillistä akkulaturia. Koska Nikonin EH-8P antaa vain 45W (oletettavasti teoreettinen maksimi mitä Z-sarjan kamerat ottavat), kävin ostamassa 45W seinälaturin kahdella USB-C liitännällä. Samalla laturilla voi sitten lataa tarvittaessa järkkärin, puhelimen ja pienen läppärin. Kaksikin laitetta kerralla (25W+20W) jos ei ole hoppu.Johan on säästöä, ite ainakin tarttisin laturin välttämättä kun akun kestokin noin rajallinen.
Nikonillakin tietysti löytyy tehokkaampi virtalähde EH-8P, mutta sekin vain 45W.
Sen ylänäytön himmeyden huomaa lähinnä jos kuvaa hyvin hämärässä (esim. tähtiä ulkona, hämärässä studiossa tai livekeikka missä yleisöön/pittiin ei tule kuin satunnaista valoa).Piti ihan tarkistaa kun ei ollut muistikuvaa koska en tätä näyttöä ikinä ole oppinut käyttämään, mutta himmeä on myös Z9:ssä jos ei laita napista valoja päälle.
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Näin tietysti, mutta ihan automaattisesti tuo Z9 osaa kyllä tilaa vaihtaa kun langaton salamatriggeri on kiinni salamakengässä ja virta siinä päällä, ei oo tarvinnut mitään erikseen valita. Mutta nyt kun mietin niin silloin varmaan tarttee tuo moodi valita erikseen jos PC sync -pistokkeen kautta salamat laukaisee? Tätä en ole kokeillut.
Hämärissä tai pimeissä katsomoissa melkein kaikki kuvat oon ottanu, mutta ei oo tullu vain katottua ollenkaan tuota pikkunäyttöä kun ikänäköisenä näkee EVF:n kautta kaiken helposti ja näyttöihin taas tarttee melkein olla lukulasit, joita ei yleensä muista ottaa ees mukaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Re: Nikon Z6 III
Mielenkiintoista. Kokeilin Z6iii:ta kolmen eri sukupolven radiolähettimen kanssa (virrat päällä) ja yhdenkään kanssa kamera ei osannut automaattisesti vaihtaa tilaa. Onko Z9:ssä fiksumpaa automatiikkaa tarjolla, vai onko tämä joku asetus minkä saa jostain päälle?Rockford kirjoitti: ↑Elo 06, 2024 21 : 38 Näin tietysti, mutta ihan automaattisesti tuo Z9 osaa kyllä tilaa vaihtaa kun langaton salamatriggeri on kiinni salamakengässä ja virta siinä päällä, ei oo tarvinnut mitään erikseen valita. Mutta nyt kun mietin niin silloin varmaan tarttee tuo moodi valita erikseen jos PC sync -pistokkeen kautta salamat laukaisee? Tätä en ole kokeillut.
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Piti nyt ottaa Z9 käteen ja kokeilla että en puhu puppua. Laitoin kameraan M-moodissa 64 ISO, 1/200s ja f/9, ulos aurinkopaisteeseen aika OK valotus kun ikkunasta kokeili, sisällä huoneessa EVF lähes musta. Kokeilin vain Yongnuo YN-622N-TX -triggerillä, mutta kun se on salamakengässä ja napsauttaa siihen virrat päälle niin etsinkuva on heti valoisa. Tällöin näkyy etsimessä myös oranssina salaman symboli oikeassa alanurkassa. Samalla tavalla tuo on studiovalojen Jinbei TR-Q6N:lläkin toiminut.
Tämmöset asetukset tuolta löytyy: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... 00_11.html
Aiemmin ollut vähän suppeammat vaihtoehdot tässä: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... 4_d09.html
Nykyisessä firmiksessä tuo View mode (Photo Lv) asetus on d10. En ole näitä koskaan säätänyt ja tuo ylempi Show effects of settings on mulla asennossa [Only when flash is not used] alempi Ease of viewing on asennossa [Auto]. Starlight view on [Off]. Selitykset noille on vähän hankalia hahmottaa.
Tämmöset asetukset tuolta löytyy: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... 00_11.html
Aiemmin ollut vähän suppeammat vaihtoehdot tässä: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... 4_d09.html
Nykyisessä firmiksessä tuo View mode (Photo Lv) asetus on d10. En ole näitä koskaan säätänyt ja tuo ylempi Show effects of settings on mulla asennossa [Only when flash is not used] alempi Ease of viewing on asennossa [Auto]. Starlight view on [Off]. Selitykset noille on vähän hankalia hahmottaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
No kokeilkaa ny sitä liveviewiä tähtien kuvaamisee kun illat jo hämärtää. Siitä selviää onko kuinka paha SER yöhommiin.
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Nythän olis perseetkin näkyvillä viikonvaihteessa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Sattaa olla mun kivikautinen Samyang 14mm aika surkea tähtikuvauksessa vaikka olis mikä moodi käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
No Sony A7R2 näytti 21/2.8 laajiksella suoraan linnunradan takanäytöllä selvästi kun Bright Monitoring oli päällä. Sigman f/1.4 laajiksilla Sonistit saa niin hyviä etuja toho hommaan että oksat pois.
-
- Viestit: 530
- Liittynyt: Kesä 02, 2009 23 : 36
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
Olen yrittänyt löytää arvosteluita (youtube) jossa näkyis millane blackout tässä kamerassa on kun kuvaa mekaanisella sulkemella 14fps. Onko joku törmännyt? Tai joku kuka omistaa niin ootteko testannut. Z9 on niin saakelin hyvä, mut onko tämä esim d5 veroinen? Z6 oli ihan susi tämän suhteen.
-
- Viestit: 5403
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Nikon Z6 III
Hain tovi sitten uuden Z8:n kotio ja hämmästellyt sen melko laajaa ominaisuusluetteloa, jossa riittää varmasti yhden akullisen verran kahlattavaa... Ja joku (minäkin) joskus ilmaissut, että Sony olisi jotenkin sekava
En nyt enää muista miten oli nimetty, mutta Z8:ssa ainakin löytyy jokin vst "bright monitoring", joten luulisi sellaisen löytyvän myös Z6III:sta
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nikon Z6 III
https://onlinemanual.nikonimglib.com/z8 ... v_231.htmlhabannaama kirjoitti: ↑Elo 07, 2024 17 : 50En nyt enää muista miten oli nimetty, mutta Z8:ssa ainakin löytyy jokin vst "bright monitoring", joten luulisi sellaisen löytyvän myös Z6III:sta
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Re: Nikon Z6 III
Kokeilin salamatriggeriä ja tuota View mode (Photo Lv) asetusta. Sen kanssa se toimii automaattisesti, mutta huomasin siinä jotain takkuilua. Välillä etsinkuva ei palaudu normitilaan vaikka lähettimestä ottaa virrat pois tai vaikka asetuksen käy muuttamassa takaisin Always asentoon. Starlight tilassa etsinkuva saattaa olla myö himpun kirkkaampi kuin View moden kautta. Koska tämä ei toimi aina ihan aukottomasti, teen tuon moodin valinnan mieluummin itse aina asetuksista päälle ja pois.
Kolme päivää keikkojen kuvausta festarilla takana. Viimeksi näitä tuli kuvattua vuosi sitten pelikameralla (D750). Erinomainen EVF ja tarkennus helpottaa bändien kuvaamista merkittävästi. Ja nämä AF-S linssillä + FTZ adapterilla. Natiivi Z-lasi olisi ollut oletettavasti vielä parempi. Optisella etsimellä valotuksen saaminen kohdileen on tälläisessä kuvaamisessa aikamoista arpapeliä. EVF:n kautta näkee lopputuloksen suoraan ja voi ruuvailla valotuksen korjausta haluttuun suuntaan. Yksi keikka oli haastava kun esiintyjiin ei tullut välillä valoa ollenkaan. Eli kuvasin silhuetteja ja tälläisessä tilanteessa jopa pistetarkennus joutuu pähkäilemään tosissaan etsiessään jotain mihin tarkentaa. Kaikki toimi kuitenkin yleisesti ottaen erinomaisesti, tosin pikseleitä olisi välillä toivonut olevan enemmän jos kuvaa rajasi reippaasti. Toisaalta kuvasin ensimmäisiä keikkoja n. 17 vuotta sitten D70s kameralla jossa oli vain 6.1MP ja silläkin pärjättiin.
Kolme päivää keikkojen kuvausta festarilla takana. Viimeksi näitä tuli kuvattua vuosi sitten pelikameralla (D750). Erinomainen EVF ja tarkennus helpottaa bändien kuvaamista merkittävästi. Ja nämä AF-S linssillä + FTZ adapterilla. Natiivi Z-lasi olisi ollut oletettavasti vielä parempi. Optisella etsimellä valotuksen saaminen kohdileen on tälläisessä kuvaamisessa aikamoista arpapeliä. EVF:n kautta näkee lopputuloksen suoraan ja voi ruuvailla valotuksen korjausta haluttuun suuntaan. Yksi keikka oli haastava kun esiintyjiin ei tullut välillä valoa ollenkaan. Eli kuvasin silhuetteja ja tälläisessä tilanteessa jopa pistetarkennus joutuu pähkäilemään tosissaan etsiessään jotain mihin tarkentaa. Kaikki toimi kuitenkin yleisesti ottaen erinomaisesti, tosin pikseleitä olisi välillä toivonut olevan enemmän jos kuvaa rajasi reippaasti. Toisaalta kuvasin ensimmäisiä keikkoja n. 17 vuotta sitten D70s kameralla jossa oli vain 6.1MP ja silläkin pärjättiin.