Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv kirjoitti:
Tiedä sitten miksi videoalan kaverit olisivat erityisen kiinnostuneita kolmen tonnin kuluttajarimpuloista. Jos niin todella olisi, niin voisi sanoa että Canon on kämmännyt pahemman kerran bisneksensä, koska käytännön vaihtoehto on se, että videokaverit ovat kiinnostuneet viisinumeroiset hintalaput ja mojovat katteet omaavista ammattivideokameroista. Sama pätee tietenkin Sonyyn, jolla käsittääkseni on kanssa merkittävää ammattivideokameratuotantoa. Nikonin on helpompi tehdä irtiottoja ja pakottaa muut valitsemaan kannataako alkaa kannibalisoimaan omaa tuotantoa vai tyytyä siihen, että jotkut harrastajat valitsevat Nikonin.
Ne on halpoja, pieni, kepeitä ja täyttää tarpeensa tietokoneen ja kännykän näytölle nykyään aika hyvin. Kandee nykypäivänä muistaa että kotivideon ja Spielbergin Titanicin väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista. Lisäksi on paljon kavereita jotka arvostavat hybridi kameraa.
hkoskenv kirjoitti:
Verrattuna mihin? Niiden merkitykseen arkikielessä varmaan, mutta niiden merkitykseen nykyisessä kuluttajapaskan markkinoinnissa sanoisin, että ihan peruslinjaa mennään. Suuret puheet ja pienet teot, niin bisnes toimii.
Vaikka siihen Sonyn "basic modeliin". Ton kaltainen hehkuttaminen alkaa vääjäämättä olemaan pásse.
siistitty.
Viimeksi muokannut nsamppa, Syys 06, 2018 20 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MND kirjoitti:Tuntuu saavan tuo video nyt kohtuuttoman paljon palstatilaa. Mitäpä jos unohdetaan se hetkeksi kokonaan, ja mietitään täällä VALOKUVAUSFOORUMILLA tätä uutukaista ihan niistä valokuvauksellisista lähtökohdista. Onko R edelleen ihan epäonnistunut tekele, kun ajatellaan pelkästään valokuvauksen näkökulmasta?
Miten näkisitte tilanteen verrattuna kilpailijoihin?
Vai kuvaako kukaan ylipäätään enää vuonna 2018 pelkkiä valokuvia?
Kyllä näissä videokuvaajissa varmasti sellasiakin on jotka myös normikuvia ottavat. Yhtälailla minun mielestäni tässä saa keskustella videopuolesta kuin normipuolestakin! Jos joku ei jaksa videopuolen juttuja lukea ja toisinpäin niin varmasti löytyy mielekkäämpääkin lukemista jostain muualta. Ihme homma että jotkut jaksavat heti märistä jos kaikki ei olekkaan sellaista lukemista mitä itse haluaisi. Muutenkin olisi mukavempi jos ei henkilökohtaisuuksiin mentäisi toisten kommenteista. Tuntuu että tuo itku muitten kommentoinneista on joillekkin tärkeämpi asia kuin itse aihe! Täyttävät nämä henkilökohtaiset kiistat vaan turhaa palstaa. Enkä sano ettenkö olisi itsekkin joskus tähän syyllistynyt!
Itse kuvaan, en juurikaan videoi(paitsi actioncamilla metsästysreissujani), mutta yhtälailla luen mielelläni myös video-ominaisuuksiin liittyviä kommentteja. Kiitos ja anteeksi häiriöni :)
Koeta ottaa nyt rauhallisesti nimimerkki nsamppa. Sä tuotat ihan oikeasti paljon foorumille videojuttua ja siihen jatkoin, että se on ok asia. Jokaisen mielipiteellä on paikkansa eli nähdään tämäkin puoli. Itse toki näen ettei videokuvas ole iso juttu, mutta joku toinen kokee sen tietysti eri tavalla. Sen takia justiinsa on hyvä, että asiat nousee esille foorumille. Se voi näkyä sitten foorumilla, että videokuvauksella olisi isokin rooli näissä kameroissa. Tässä asiassa ei ole mitään piikittelyä ollutkaan.
Lainaus viestiin jossa vastasin jossa ihmeteltiin videon suurta roolia jne.
emerik kirjoitti:No ehkä kärjistäen nsamppa vouhottaa tuosta videojutusta, että ehkä se sillä tavalla nousee kovasti pinnalle foorumilla. Ja siinä ei ole mitään väärää eli jokainen tuo oman näkemyksen asiaan. Mutta tosiaan tuskin videoita kuvaavia henkilöitä on paljon jotka näitä kameroita ylipäätänsä hankkii. Ylivoimaisesti suurin osa käyttää vain normaaliin valokuvaamiseen.
Ps. En kuvaa Canonilla. Olen koettanut suhtautua tähän Canonin julkaisuun samalla tavalla kuin Sonyn julkaisuun. Olen tuonut esille, että hinnoittelu on huono. Muuten odotan testejä, jotta voin luoda mielipiteen.
Hinnoittelu on todellakin yläkanttiin, joku 2tonnia saattas olla realistisempi ja hyväksyttävämpi. Tunnustan itseni kalustopunkkariksi, mutta esim noitten uusien objektiivien hinnat, niin onhan nuo käsittämätöntä shaizzea! 28-70 kin 3600e, ei mittää Jiitä!! Kerpele.. Vaikka uutta ja hienoa onkin tekniikka niin ei tuo kuvanlaatuun niin paljoa tuo että järkihankinta olisi.
Eikö kupoliin uppoo että tätä lukee aika moni semmoinen jolle kotona on jo lapsena opetettu käytöstavat. Ja oon s..tana menny mainostamaan tätä ketjua heti sen alussa tutuille kun ovat uutuudesta kyselleet.
Ja toisekseen eikö tän pitäny olla uuden Canonin mietiskelyä jne eikä Sonyn video-ominaisuuksien mainos, häh?
Tämähän on ihan siistiä jos vertaa vaikka mihin tahansa Sony ketjuun, Samppa tosin siellä(kin) on osoittanut ihan asiallista suhtautumista.
Talonherralle, niinpä, toisen merkin 28-70 muuttuvalla valovoimalla ei juuri kehuja saanut polttovälistään johtuen, nyt tuntuu olevan se asia toisarvoinen mutta hintaa on kyllä riittävästi.
Täyskenno on ihan must kuvaushommiin, mutta videoonhan ei tarvita likimainkaan niin paljoa pikseleitä. Polttovälikerrointa tulee varmaan automaattisesti, kun ainoastaan pieni alue kennosta voidaan hyödyntää. Sitä ei varmaankaan voida paljoa suurempaa aluetta käyttää näistä kennoista, koska muutenhan pikselien arvojen laskenta olisi vielä enemmän puuta heinää p***aa kuin nykyisellään. Terävyys ja värit ottaisivat siipeensä laskennan jälkeen aivan sumeasti.
Vlogissa taitaa liikkua nykypäivänä melkoiset rahat, joten video-ominaisuudet ovat varmasti tärkeät kamerassa kuin kamerassa. Samoin noissa täysin käsittämättömissä tuubivideoissa.
Etenkin jälkimmäisissä jaksan aina ihmetellä, kuinka kukaan voi niitä katsoa saamatta välitöntä merisairauskohtausta... Omalta osaltani toivoisin "kamera-ajoon" enemmän vakautta ja käsikirjoitukseen oikolukua tai leikkaukseen enemmän tiivistämistä ennen julkaisua. Mutta siksipä en itse noita juuri katso, saati sitten kuvaa.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
MND kirjoitti:Tuntuu saavan tuo video nyt kohtuuttoman paljon palstatilaa.
Koska kääntyvä näyttö = jumalkamera vlog yms videoporukalle.
Kannattanee odotella rauhassa oikeita testejä, mutta eiköhän sillä ota kuvat siinä missä 6D2:lla tai 5D4:lla.
Käytettävyydessä huolestuttaa PASM:n poistuminen. Kuinka R:ssä saa valittua kameraa tuijottamatta esimerkiksi tietyt esitallennetut kuvausasetukset?
Käytän Custom -tiloja paljon kameroissani. Minulla on aina kiekon viimeisessä paikassa nopean tilanteen asetukset. Viimeisessä siksi, että äkkitilanteessa riittää rullan pyöräytys stoppariin ja sen jälkeen ollaan maksimi sarjatulella, zone-tarkennuksella ja seurannalla lyhyellä valotusajalla joka riittää äkkiä ilmaantuneen lentävän linnun tai muun villieläimen kuvaamiseen.
Muita käytän etupäässä video-presetteihin.
5D4:ssä on se recall -toiminto jonka voi laittaa johonkin nappiin, mutta se ei ihan vastaa tätä Custom -asetusta kiekossa.
Pahin pelko on, että R:ssä pitää tuijottaa näyttöjä tai etsintä jotta tietää milloin jonkun nappulan + kiekon yhdistelmällä on saatu valittua haluttu Custom-ohjelma. Yhtä epäkäyttäjäystävällistä kuin paremmissa Nikoneissa ja Canonin 1D -sarjassa.
zone6 kirjoitti:
Rautapuolen ongelmia tässä on takana. 30 000€ isokokoisessa videokamerassa ne pystytään jo ratkaisemaan joten ehkä jossakin vaiheessa myös pienikokoisessa kamerassa.
Rautapuolen ongelmia näyttää olevan kun 1.8x cropatussa 4K videossa on markkinoiden surkein rolling shutter. Sonylla ja Nikonilla ei tuota mitään ongelmia täyden kennon 4K FF kameroissa, APSC kameroista/valmistajista puhumattakaan.
Tämän takia äänetön kuvaaminenkin onnistuu vain kertalaukauksina. Elektroninen suljin on hidas.
Seuraavalla tarkennuksella päästään vain 3fps - joka on sama joita nykyisissä peili-canoneissa joutuu käyttämään jos haluaa kuvata "äänettömästi". Luontokuvauksessa tuo toisinaan on liian vähän kun vertaa kilpailijoiden fps-lukuihin.
Pieni Olympus lukee sitä Canonin 4K:ta kutakuinkin vastaavaa alaa 60fps jopa RAW-kuviin. Siinä verrokkia.
MND kirjoitti:Tuntuu saavan tuo video nyt kohtuuttoman paljon palstatilaa.
Koska kääntyvä näyttö = jumalkamera vlog yms videoporukalle.
Kannattanee odotella rauhassa oikeita testejä, mutta eiköhän sillä ota kuvat siinä missä 6D2:lla tai 5D4:lla.
Käytettävyydessä huolestuttaa PASM:n poistuminen. Kuinka R:ssä saa valittua kameraa tuijottamatta esimerkiksi tietyt esitallennetut kuvausasetukset?
Käytän Custom -tiloja paljon kameroissani. Minulla on aina kiekon viimeisessä paikassa nopean tilanteen asetukset. Viimeisessä siksi, että äkkitilanteessa riittää rullan pyöräytys stoppariin ja sen jälkeen ollaan maksimi sarjatulella, zone-tarkennuksella ja seurannalla lyhyellä valotusajalla joka riittää äkkiä ilmaantuneen lentävän linnun tai muun villieläimen kuvaamiseen.
Muita käytän etupäässä video-presetteihin.
5D4:ssä on se recall -toiminto jonka voi laittaa johonkin nappiin, mutta se ei ihan vastaa tätä Custom -asetusta kiekossa.
Pahin pelko on, että R:ssä pitää tuijottaa näyttöjä tai etsintä jotta tietää milloin jonkun nappulan + kiekon yhdistelmällä on saatu valittua haluttu Custom-ohjelma. Yhtä epäkäyttäjäystävällistä kuin paremmissa Nikoneissa ja Canonin 1D -sarjassa.
Uskoisin, että tähän tulee samanlainen recall custom-toiminto kuin Sonyissäkin. En tiedä minkälainen se 5D4:ssa on, mutta Sonyssä pystyy mihin tahansa nappulaan bindaamaan kaikki tähelliset asetukset (esim. noi maksimi sarjatuli, zone-tarkennus, seuranta lyhyellä valotusajalla jne.) ja nappia pohjassa pitämällä nopeaan tilanteeseen voi reagoida ilman viivettä (oma reaktioaika).
Luulin kanssa tarvitsevani noita PASM:ssa olevia 1- ja 2-custom-tiloja kun ne Nikonin D8**-sarjasta puuttuivat, mutta kun jälkeenpäin asiaa miettii, niin enpä ole joutunut edes asettamaan niihin mitään. En usko, että tuosta PASM:n puuttumisesta tulee monellekaan ongelmaa nykypäivän kameroissa. Kunhan kaikki nappulat ovat tarpeeksi kustomoitavissa.
zone6 kirjoitti:
Rautapuolen ongelmia tässä on takana. 30 000€ isokokoisessa videokamerassa ne pystytään jo ratkaisemaan joten ehkä jossakin vaiheessa myös pienikokoisessa kamerassa.
Rautapuolen ongelmia näyttää olevan kun 1.8x cropatussa 4K videossa on markkinoiden surkein rolling shutter. Sonylla ja Nikonilla ei tuota mitään ongelmia täyden kennon 4K FF kameroissa, APSC kameroista/valmistajista puhumattakaan.
Tämän takia äänetön kuvaaminenkin onnistuu vain kertalaukauksina. Elektroninen suljin on hidas.
Seuraavalla tarkennuksella päästään vain 3fps - joka on sama joita nykyisissä peili-canoneissa joutuu käyttämään jos haluaa kuvata "äänettömästi". Luontokuvauksessa tuo toisinaan on liian vähän kun vertaa kilpailijoiden fps-lukuihin.
Ja tämän saman jutun takia hahmontunnistusta vaativat jutut kuten Eye AF on vähän laiskoja, tuolta löytyy jo raporttia siitä kuinka Canon 24-70 antaa paremman Eye AF:n Sonyyn adaptoituna kuin EOS R:ssä
Sensorin lukunopeus on se jeesus-"feature enabler" kun peilittömiin halutaan lisää ominaisuuksia, AF:ään parannuksia jne. Toki joku Sony A9 näyttää ettei se ihan ilmaiseksi tule esim. DR:n osalta kun tuota äärimilleen viritellään.
zone6 kirjoitti:
Pieni Olympus lukee sitä Canonin 4K:ta kutakuinkin vastaavaa alaa 60fps jopa RAW-kuviin. Siinä verrokkia.
Pikku Olyissä, Sonyn uudemmissa RX100:ssa jne. taitaa olla kaikissa kyydissä jo pinotut sensorit (samoin kaikissa moderneissa älyluureissa) joissa koko sensorin lukunopeus on luokkaa 5-15x nopeampi mihin Canon pystyy tällä hetkellä ja lisäksi vielä mahdollisesti paljon joustavammat line skippingit jne. joilla noihin 960 fps videoihin ja vastaaviin päästään.
"Kun adapteri tulee Canonikonilta niin se vaan toimii". Paitsi about uusimmalla EF-optiikalla ei vaan aina tahdo fokusoida. Say hello to adapteriongelmat
Tony_A kirjoitti:Vlogissa taitaa liikkua nykypäivänä melkoiset rahat, joten video-ominaisuudet ovat varmasti tärkeät kamerassa kuin kamerassa. Samoin noissa täysin käsittämättömissä tuubivideoissa.
Etenkin jälkimmäisissä jaksan aina ihmetellä, kuinka kukaan voi niitä katsoa saamatta välitöntä merisairauskohtausta... Omalta osaltani toivoisin "kamera-ajoon" enemmän vakautta ja käsikirjoitukseen oikolukua tai leikkaukseen enemmän tiivistämistä ennen julkaisua. Mutta siksipä en itse noita juuri katso, saati sitten kuvaa.
Varmasti liikkuu rahaa, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tosiaan mieluummin nyt näkisi, että nämä kamerat tehtäisiin niin että eri kamerat olisi painotettu eri kohderyhmälle. En itse näkisi ollenkaan pahana, että olisi esimerkiksi EOS R1 jossa ei olisi mitään videoon liittyvää ominaisuutta. Ja sitten olisi taas EOS R2 jossa olisi se kamera mietitty ihan siltä pohjalta että sillä kuvataan puhtaasti videoita.
TiRy kirjoitti:..Luulin kanssa tarvitsevani noita PASM:ssa olevia 1- ja 2-custom-tiloja kun ne Nikonin D8**-sarjasta puuttuivat, mutta kun jälkeenpäin asiaa miettii, niin enpä ole joutunut edes asettamaan niihin mitään. En usko, että tuosta PASM:n puuttumisesta tulee monellekaan ongelmaa nykypäivän kameroissa. Kunhan kaikki nappulat ovat tarpeeksi kustomoitavissa.
Kaikkeen tottuu ja tietysti joillakin kuvaaminen tapahtuu 99,999% tietyillä asetuksilla. Mun mielestä noi custom-tilat on todella hyviä ja itse niitä hyödynnän. Varmasti pystyisin elämään ilmankin, mutta näkisin sen silloin miinuksena kamerassa. Tosiaan joku taisi tuossa mainita, että nuo custom-tilat löytyy EOS R niin sehän on hyvä asia.
emerik kirjoitti:Varmasti liikkuu rahaa, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tosiaan mieluummin nyt näkisi, että nämä kamerat tehtäisiin niin että eri kamerat olisi painotettu eri kohderyhmälle. En itse näkisi ollenkaan pahana, että olisi esimerkiksi EOS R1 jossa ei olisi mitään videoon liittyvää ominaisuutta. Ja sitten olisi taas EOS R2 jossa olisi se kamera mietitty ihan siltä pohjalta että sillä kuvataan puhtaasti videoita.
Olen tästä hieman eri mieltä. R1 voisi sisältää mielestäni hyvän perusvideon niitä satunnaisia käyttökertoja varten. Siis joku 1080p 30kuvaa/s ja 720p 120kuvaa/s. Ja se toinen sitten mahdollisimman hyvän 4K:n ja hidastukset noihin HD videoihin, mutta silti sisältäisi kohtalaiset still-kuvaus ominaisuudet.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
nsamppa kirjoitti:
Ne on halpoja, pieni, kepeitä ja täyttää tarpeensa tietokoneen ja kännykän näytölle nykyään aika hyvin. Kandee nykypäivänä muistaa että kotivideon ja Spielbergin Titanicin väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista. Lisäksi on paljon kavereita jotka arvostavat hybridi kameraa.
OK.
Vaikka siihen Sonyn "basic modeliin". Ton kaltainen hehkuttaminen alkaa vääjäämättä olemaan pásse.
Tarkoitin lähinnä verrattuna muuhun kuluttajakrääsän markkinointiin enkä laitteisiin. En usko, että tolkuttomien ylisanojen käyttö tulee vähenemään markkinoinnissa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa, vaikka tuotteissa muuttuu lähinnä versionumero ja tulee 30 % lisää hintaa. Itse uskon ennemmin, että Suomessa lähestytään enemmän jenkkityyliä, jossa jokainen mitätön asia on maailman mullistava ihme, jota ei ole ennen nähty. Ei se minua niin ärsytä, olen tottunut olemaan piittaamatta markkinointipropagandasta. Jokainen valehtelee silmät päästään, jos sitä alkaa ajatuksella miettiä. En varmaan oppisi eläissäni siihen luottamaan, vaikka tavat tai lait pakottaisivat rehellisyyteen myös mielikuvamainonnassa.
emerik kirjoitti:Varmasti liikkuu rahaa, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tosiaan mieluummin nyt näkisi, että nämä kamerat tehtäisiin niin että eri kamerat olisi painotettu eri kohderyhmälle. En itse näkisi ollenkaan pahana, että olisi esimerkiksi EOS R1 jossa ei olisi mitään videoon liittyvää ominaisuutta. Ja sitten olisi taas EOS R2 jossa olisi se kamera mietitty ihan siltä pohjalta että sillä kuvataan puhtaasti videoita.
Luulen, että ff-kameroilla kuvaavien porukka on niin pieni, ettei sille ole järkevää lähteä noin radikaalisti segmentoimaan laitteita. Lisäksi miksi Canon julkaisisi puhtaasti videopainotteisen still-kameran (melko omituinen kombinaatio), kun myyvät ja haluavat myydä myös videokameroita?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
emerik kirjoitti:Varmasti liikkuu rahaa, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta tosiaan mieluummin nyt näkisi, että nämä kamerat tehtäisiin niin että eri kamerat olisi painotettu eri kohderyhmälle. En itse näkisi ollenkaan pahana, että olisi esimerkiksi EOS R1 jossa ei olisi mitään videoon liittyvää ominaisuutta. Ja sitten olisi taas EOS R2 jossa olisi se kamera mietitty ihan siltä pohjalta että sillä kuvataan puhtaasti videoita.
Luulen, että ff-kameroilla kuvaavien porukka on niin pieni, ettei sille ole järkevää lähteä noin radikaalisti segmentoimaan laitteita. Lisäksi miksi Canon julkaisisi puhtaasti videopainotteisen still-kameran (melko omituinen kombinaatio), kun myyvät ja haluavat myydä myös videokameroita?
Perusajatus oli, että olisi painotettu tietylle alueille kamerat. Kuitenkin tälläkin foorumilla on tullut esille, että tarvetta on noille erittäin hyville video-ominaisuuksia sisältäville kmaeroille. Ne voitaisiin myydä hiukan kalliimmalla ja sitten ihan voisi olla perineiset valokuvaajat huomioitu sellaisilla laitteilla joissa ei ole noita kyseisiä hienouksia. Ehkä joku päivä tilanne on erilainen ja valmistajat ymmärtää paremmin tuottaa räätälöityjä kameroita eri kohderyhmille.
Vaikka tuossa EOS R on tuo kropattu 4k, niin ei se välttämättä ole iso ongelma. Nikon D500 oli myös kropattu se 4k video, eikä se nyt ole aiheuttanut mitään ihmeempää meteliä. Varmaan sen takia koska kaikki mieltää sen ihan valokuvaukseen tarkoitetuksi kameraksi. Mutta voinhan olla väärässä ja esimerkiksi Spege voi kuvata sillä 4k videota sorsista?