nomad kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että peilittömyyden suurin hyöty on yksinkertaisempi mekaaninen rakenne, mikä taas mahdollistaa peilikameroille tyypillisistä tarkennuksen epätäsmällisyyksistä eroon pääsemisen. Yyksinkertaisempi rakenne ainakin periaatteessa myös mahdollistaa tuottaa hyvää laatua halvemmalla (tätä jäämme odottamaan).
Se rekisterietäisyys vaikuttaa objektiivin tarkennuksen toimintaan. Ei siinä ole eroa peilillisen ja peilittömän välillä, molempien tapauksessa kennon on oltava mikrometrien tarkkuudella oikealla etäsiyydellä linsseistä ja oikeassa suunnassa. Jos se ei toteudu, tarkennus alkaa tökkiä. Kontrastitarkennus voi tarkentaa yhden kohdan oikein, mutta vääsä asento tai etäisyys tekee tarkennusalueen muodon epämääräiseksi tai epäsymmetriseksi.
Minusta on ihme, että edes yksi objektiivibajonetti pystytään tekemään kuluttajahintaiseksi. Jos se olisi teollisuustuote, jolla on vastaavat toleranssivaatimukset, pelkässä bajonetissa ja vastakappaleessa olisi helposti nelinumeroinen hintalappu. 1/1000 millin tarkkuuskoneistus ja osien sovittaminen eivät ole halpaa huvia.
Ja kun niitä rajapintoja on adapterissa kaksi, mahdollisuuet mokata kasvavat. Ja kuvan virheet voivat olla verrannollisia mittavirheiden korkeampiin potensseihin, joten tarkuusvaatimukset menevät mielettömiksi. En yhtään ihmettele, että adapterit ovat "ihan hyvä" - pullonpohjamiesten leluja, jotka aikaansaavat hifisteille näppylöitä.
Lisäksi peilttömässä kamerassa on monia muita etuja. Näiden yksityiskohtiin ei varmaan tarvitse mennä, kun ovat niin monesti käsitellyt. Mutta laitetaan listaa muistin virkistykseksi: IBIS vakaa myös etsinkuvan, kamera tarkentaa samalla tavalla etsimestä ja takatöllöstä, etsinkuvaan saadaan paremmin informaatiota, äänetön kuvaaminen kehittyy, kunnollinen kasvojentunnistus jne jne.
Alpa ei kuitenkaan vastaa käsitystäni siitä mihin Nikonin tulisi tähdätä peilittömiensä muotoilussa.
No onhan se vähän epäkäytännöllinen, varsinkin jos siihen laittaa jonkun 400/2.8 kinovastaavan lasin ja lähtee pitemmälle kuvausreissulle. Mutta ennemmin Alpa kuin tupakka-aski, jonka nappeja pitää painella pinseteillä.
Itse toivon, että Canon tuo 5D-kokoisen ja vähintään (minun mielestä) yhtä hyvällä ergonomialla ja käyttömukavuudella toimivan peilittömän, jossa EF-lasit toimivat vähintään yhtä hyvin kuin nyt. Tai miksei joku muukin, mutta Sony on valinnut selvästi toisenlaisen markkinasegmentin ja Pentaxilla ei ole pelimerkkejä edes alkeellisen järjestelmän kehittämiseen. Nikon ehkä, mutta tuskin minä kuitenkaan vaihdan koko lasivarastoa samaan konkurssiin. Ja varmaan odotan joka tapauksessa jonnekin Mk3:n julkaisuun ja ostan Mk2:n käytettynä, jos se on hyvä.