Sony A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Kehitys on mennyt rakettikaupalla eteenpäin luuripuolella. Näissä järjestelmissä juuri mikään ei ole parantunut D800:n jälkeen että se näkyisi kuvassa.
No miksi sinäkin sitten jaksat marmattaa? Ostaisit sen D800:n ja kuvaisit. Kamerat ovat valmiita. Ne toistavat näkymät ihan niin hyvin kuin silmä voi ne nähdä ja niiden suorituskyky on lähellä luononlakien asettamia rajoja. Eivät ne tule siitä enää oleellisesti paranemaan.
Laskennalliset ominaisuudet puuttuvat, millä voisi hieman paikata huonoja lineaarisia kennoja.
Signaalin prosessointia ei pidä koskaan ympätä detektoriin. Sinun luulisi olevan yksi ymppäämisen suurimmista vastustajista. Koska jos ne niin tekevät, luuletko, että toiminta optimoidaan kolmen muoviluurankoja pimeissä raunioissa gigapikselin resoluutiolla kuvaavan asiakkaan vai kolmen miljardin juosten kusten instagrammin palvelimia suttuisilla oman lärvinsä kuvilla täyttävän asiakkaan mielitekojen mukaan?

Kennolta pitää aina tallentaa lineaarinen raakadata RAW-tiedostoon. Sitä voi sitten pilata laskennallisesti jälkeenpäin niin paljon kuin kukin sattuu haluamaan, mutta kaikki käsittely hukkaa aina dataa, jonka kenno on tallentanut - eli palstan tyyliin kärjistäen voisi sanoa, että heikentää kuvan laatua ainoalla mielekkäällä tavalla määriteltynä. Ei kameran naurettavilla prosessoreilla kuitenkaan mitään oikeasti hyödyllistä tai hauskaa lasketa, vaan isolla laskentaserverillä, jossa on tuhansia kertoja enemmän laskentatehoa.
Doha tai joku olympiakisa ei auta enää mitään kameroiden tulevaisuutta ajatellen jos nykyinen taantuma jatkuu. Harmaahapsisedät rynkyttää sarjaansa sillä mikä nyt sattuu käteen jäämään.
Ei se taantuma riipu tekniikasta, vaan siitä että ihmisiä kiinnostaa elämä virtuaalimaailmoissa. Tulevaisuudessa yhtä enemmän. Ja ennen kuin siitä alkaa parku, kannattaa miettiä sitäkin, että kenties virtuaalinen elämänsisältö tulee olemaan seuraavien sukupolvien pelastus, kun automatio ja tekoäly tekevät lopunkin ihmistyön tarpeettomaksi. Halpa viihde-elektroniikkaromu pitää ihmismassat tyytyväisinä pienillä kustannuksilla ja ympäristövaiktuksilla.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei tässä mihkään kennoon mitään oltu integroimassa. Kenno tallentaa ja prosessori prosessoi. Sen sijaan kennoon pitäisi kyllä saada adaptoituva pikselikohtainen vahvistus sen mukaan kuinka kirkas valo osuu, eli HDR-kenno. Se tulee sallia ja sen profiilia pystyä muuttamaan että saadaan filmin yläsävyjen toisto digiin.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Räntä »

hkoskenv kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Kehitys on mennyt rakettikaupalla eteenpäin luuripuolella. Näissä järjestelmissä juuri mikään ei ole parantunut D800:n jälkeen että se näkyisi kuvassa.
No miksi sinäkin sitten jaksat marmattaa? Ostaisit sen D800:n ja kuvaisit.
Tämä. Erityisesti ihmetyttää jatkuva vinkuminen siitä miten muiden laitevalinnat, kuvaustavat ja jopa kuvat ovat täysin vääriä.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se on teidän tulkinta. Mallistot harvenee ja kallistuu kun mitään uskottavaa edistystä ei tapahdu. Saman kameran uudelleenmyynti on jo huolestuttavaa.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Se on teidän tulkinta. Mallistot harvenee ja kallistuu kun mitään uskottavaa edistystä ei tapahdu.
No, tulkintoja ja mielipiteitä on monia. Mulle piisaa se mitä omassa puuhastelussani tarvitsen ja minkä voin kaupasta hakea. Mitään jumalkameraa jonka tekninen ylivoima taikoo rutiiniräpsyistä teoksia ei ole eikä tule.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Räntä kirjoitti: Mulle piisaa se mitä omassa puuhastelussani tarvitsen ja minkä voin kaupasta hakea. Mitään jumalkameraa jonka tekninen ylivoima taikoo rutiiniräpsyistä teoksia ei ole eikä tule.
Tämä se minunkin aatokseni on, eikä tule tyrää päähän ihan niin helposti kuin ainaisella valituksella.
javal
Viestit: 1660
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja javal »

Saisiko tähän väliin kysyä että milloin tätä A9II saa täältä kotimaasta, siis niin kuin suunilleen? En ole ostamassa, varmaankaan, mutta kuitenkin sen verta kiinnostaa että kysymyksen polkaisen ilmaan.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hassel »

Digitarvike uumoilee että loka-marraskuussa..
https://www.digitarvike.fi/product/1111 ... -taysturva" onclick="window.open(this.href);return false;
Villaristi
Viestit: 329
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Maffer kirjoitti:a. Kenno tallentaa ja prosessori prosessoi.
Meni pahasti väärin. Ei kenno mitään tallenna, vaan kenno mittaa kuvattavasta kohteesta heijastuvien valonsäteiden kirkkaus- ja värieroja. Muistikortti tai massamuisti tallentaa, vai onko jossain huihaissa irroitettava kenno joka Rodinaalilla kehitetään kulhossa?
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Toli
Viestit: 295
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Toli »

Maffer kirjoitti:Sen sijaan kennoon pitäisi kyllä saada adaptoituva pikselikohtainen vahvistus sen mukaan kuinka kirkas valo osuu, eli HDR-kenno.
Onko tuollaista jossain oikeasti olemassa tai demottu? Ymmärrän idean ja teorian, mutta en ihan miten tuo toimisi käytännössä kuvan kannalta.

Jos jokainen pikseli säätäisi oman vahvistuksensa niin, että pysytään dynaamisella alueella, joutuisi kai käsittelyssä jokaisen pikselin säätämään uudestaan pikseli kerrallaan, ainakin niiden pikselien osalta, jotka olisivat muutoin leikkautuneet. Käytännössä tilanne vastaisi siis samaa tilanne kuin nyt, kun joko tumma pää menee tukkoon tai valot palaa puhki. Tai sitten kuva heittäisi volttia, kun yksittäiset pikselit menettäisivät riippuvuuden toisistaan ja täten kuva näyttäisi miltä sattuu, koska dynamiikkaa tuo ei voi lisätä.

Ainut miten tuon ymmärtääkseni voisi tehdä, on että koko kuvalle määritellään joku referenssi arvo/taso vahvistukselle ja sitten yksittäisiä pikseleitä peilataan niihin, mutta niinhän kamerat jo toimivat. Eli tällä päätelmällä sen sijaan, että kehitettäisiin HDR-kenno, paljon järkevämäpää olisi dynamiikan kasvattaminen, koska dynamiikkaa tuo HDR-kenno ei ymmärtääkseni voi lisätä ja sen loppumisesta lopulta on kyse, kun jotain on tukossa tai palaa puhki.
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja jaava »

Villaristi kirjoitti:
Maffer kirjoitti:a. Kenno tallentaa ja prosessori prosessoi.
Meni pahasti väärin. Ei kenno mitään tallenna, vaan kenno mittaa kuvattavasta kohteesta heijastuvien valonsäteiden kirkkaus- ja värieroja. Muistikortti tai massamuisti tallentaa, vai onko jossain huihaissa irroitettava kenno joka Rodinaalilla kehitetään kulhossa?
  1. Valotettaessa kuvaa kenno muuntaa vastaanotetut fotonit varauksiksi senseleihinsä. Fotonin aiheuttama varauslisä summautuu ja tallentuu senseliin. Kunkin senselien edessä on suodatin, joka päästää lävitseen vain tietyn värisiä fotoneja. Jos senseliin ei tule yhtään fotonia, se on musta ja jos fotoneja tulee liikaa, niin senslin varaus jää maksimiinsa (kuva palaa puhki). Hyvälaatuisen kennon senseli on lineaarinen ja sen varauksesta voidaan laskea tarkalleen montako fotonia siihen on osunut (ainakin jos fotonit on täysin samaa väriä).
  2. Valotuksen loputtua, kun kuva luetaan kennosta, mitataan kuhunkin senseliin kertynyt varaus ja muunnetaan digitaalimuotoon A/D-muuntimessa.
  3. Kameran prosessori lukee kullekin senselille mitatun varauksen A/D-muuntimelta ja vie talteen nopeaan muistipuskuriin. Tämä voidaan tehdä myös ilman prosessorin avustusta.
  4. Muistipuskurista prosessori siirtää kunkin senselin mitatun varauksen myöhemmin muistikortille:lle, jonka nopeus määrää siirtotahdin.
  5. Muistikortilta kuva luetaan aikanaan digitaaliseen pimiöön tietokoneelle, jossa senselien mitatuista varauksista muodostetaan pikseleitä, jonka jälkeen digitaalinen kuva on valmis käsiteltäväksi.
Villaristi
Viestit: 329
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

jaava kirjoitti:
Villaristi kirjoitti:
Maffer kirjoitti:a. Kenno tallentaa ja prosessori prosessoi.
Meni pahasti väärin. Ei kenno mitään tallenna, vaan kenno mittaa kuvattavasta kohteesta heijastuvien valonsäteiden kirkkaus- ja värieroja. Muistikortti tai massamuisti tallentaa, vai onko jossain huihaissa irroitettava kenno joka Rodinaalilla kehitetään kulhossa?
  1. Valotettaessa kuvaa kenno muuntaa vastaanotetut fotonit varauksiksi senseleihinsä. Fotonin aiheuttama varauslisä summautuu ja tallentuu senseliin. Kunkin senselien edessä on suodatin, joka päästää lävitseen vain tietyn värisiä fotoneja. Jos senseliin ei tule yhtään fotonia, se on musta ja jos fotoneja tulee liikaa, niin senslin varaus jää maksimiinsa (kuva palaa puhki). Hyvälaatuisen kennon senseli on lineaarinen ja sen varauksesta voidaan laskea tarkalleen montako fotonia siihen on osunut.
  2. Valotuksen loputtua, kun kuva luetaan kennosta, mitataan kuhunkin senseliin kertynyt varaus ja muunnetaan digitaalimuotoon A/D-muuntimessa.
  3. Kameran prosessori lukee kullekin senselille mitatun varauksen A/D-muuntimelta ja vie talteen nopeaan muistipuskuriin.
  4. Muistipuskurista prosessori siirtää kunkin senselin mitatun varauksen myöhemmin muistikortille:lle, jonka nopeus määrää tahdin.
  5. Muistikortilta kuva luetaan aikanaan digitaaliseen pimiöön tietokoneelle, jossa senselien mitatuista varauksista muodostetaan pikseleitä, jonka jälkeen digitaalinen kuva on valmis käsiteltäväksi.
Näinhän juuri mainitsin, mutta en halunnut copy&peistata mitään digiopusta tänne.
Eli lyhyesti: Ei kennolle tallenneta mitään, sillä tuo varaus tapahtuu lähes valonnopeudella (samalla nopeudella kuin staattinen sähkö). Tallennus digitekniikassa tarkoittaa sitä, että tallennettu tieto on tarvittaessa käyttäjän käytettävissä myöhempää tarvetta varten. Tallennusvälineet ovat edelleen joko piirikortilla (välimuisti=Buffer) tai muistikortilla josta ne saadaan siirrettyä tietokoneelle, paitsi puupöntössä ja huihaissa;)
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Villaristi kirjoitti:Eli lyhyesti: Ei kennolle tallenneta mitään, sillä tuo varaus tapahtuu lähes valonnopeudella (samalla nopeudella kuin staattinen sähkö). Tallennus digitekniikassa tarkoittaa sitä, että tallennettu tieto on tarvittaessa käyttäjän käytettävissä myöhempää tarvetta varten. Tallennusvälineet ovat edelleen joko piirikortilla (välimuisti=Buffer) tai muistikortilla josta ne saadaan siirrettyä tietokoneelle, paitsi puupöntössä ja huihaissa;)
Elektroniikassa tallennus voi tarkoittaa muuta. Kennon toiminnassa kennon kyky tallentaa varausta valotuksen ajan on täysin oleellinen. Mutta tuskin sanojen merkityksestä pitää sen enempää saivarrella, kun kaikki tietävät miten kenno toimii.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Ei tässä mihkään kennoon mitään oltu integroimassa. Kenno tallentaa ja prosessori prosessoi.
Se on mittaajana kannalta ihan saman, onko prosessointi integroitu samalle piipalalle vai onko se eri piipalalla samassa paketissa, jos ei pääse sillä välillä liikkuvaan dataan. Silloin on kyse jostain hyvin erityiseen käyttöön optimoidusta erikoisdetektorista eikä mistään yleiskäyttöisestä.
Sen sijaan kennoon pitäisi kyllä saada adaptoituva pikselikohtainen vahvistus sen mukaan kuinka kirkas valo osuu, eli HDR-kenno. Se tulee sallia ja sen profiilia pystyä muuttamaan että saadaan filmin yläsävyjen toisto digiin.
Ei tuollaisella ola käytännössä mitään virkaa. Se vahvistus ei lisää kennon tallentamien elektronien määrää. Vahvistus kennolla voi antaa pienen kohinaedun ulkopuoliseen vahvistukseen verrattuna, mutta se on hiusten halkomista eikä suorituskyvyn mullistamista.
Hannu
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oletko ny aivan pihalla? Tuollainen on patentoitu teollisuuskäyttöön jo viime vuosikymmenellä ja toimii aivan hemmetin hyvin. Se on se mitä juuri digi tarvii että saadaan edes auttavasti negafilmin sävytoisto kirkkaissa valoissa.

Ja juu, toinen tapa tehdä tämä on todella laittaa kenno tallentamaan pikselin varausta puskuriin (aito HDR).

--

2000-luvun taitteesta jo "vanha" pahvi asiasta:
https://bit.ly/33jJ0dl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nykytekniikalla alkaisi jo saamaan resoluutiotakin mukaan. Tulevaisuuden kennot kisaavat aitovärikennojen ja HDR-kennojen kesken jolloin nykypäivän tekniikan arvo romahtaa hetkessä Rajalassa.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Oletko ny aivan pihalla? Tuollainen on patentoitu teollisuuskäyttöön jo viime vuosikymmenellä ja toimii aivan hemmetin hyvin. Se on se mitä juuri digi tarvii että saadaan edes auttavasti negafilmin sävytoisto kirkkaissa valoissa.
Tuollainen viritys vähentää kohinaa eikä lisää dynamiikkaa. Dynamiikan määrää se montako fotonia pikseliä kohti voidaan tallentaa valotuksen aikana.
Ja juu, toinen tapa tehdä tämä on todella laittaa kenno tallentamaan pikselin varausta puskuriin (aito HDR).
Tällainen ratkaisu voisi lisätä dynamiikkaa, mutta sen perusteella mitä minä kennotekniikasta tiedän, odotan sitä ihan yhtä innolla kuin fuusioreaktorin ja tähtien välisen avaruusmatkailun keksimistä. En ainakaan lykkää laitehankintojani siinä toivossa, että seuraavassa markissa rävähtää.

Tuossa pitäisi tehdä joka pikseliä kohti iso liuta komponentteja ja johtoja niiden kytkemiseksi lukuelektroniikkaan, jotka kuumenevat, kohisevat, säteilevät ja aiheuttavat ties mitä muita ei-toivottuja lieveilmiöitä. Eikö tarkennuspikselien raidat tuota tarpeeksi outouksia?

Nykytekniikalla alkaisi jo saamaan resoluutiotakin mukaan. Tulevaisuuden kennot kisaavat aitovärikennojen ja HDR-kennojen kesken jolloin nykypäivän tekniikan arvo romahtaa hetkessä Rajalassa.
Tai sitten ovat kalliita reliikkejä kamerahifiharrastajille ja taiteilijoille, kun kuvaajat kuvaavat mikrokennoilla. Ei kuvista (yleensä välillisesti) maksava rahvas maksa dynamiikasta, resoluutiosta tai "aidoista" väreistä, mitä sillä tarkoitetaankaan, yhtään sen enempää kuin taiteellisista visioista.
Hannu
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuo adaptiivisen vahvistuksen sensorin ideallahan voidaan estää puhkipalaminen. Kyllä se silloin lisää dynamiikkaa valokuvan näkökulmasta ja tonemappausruljanssi välistä putoaa pois käyttäjän harmeista. Vähän kuin Fujin EXR (pöllöt jätti sen kehittämättä vaikka se toimi erittäin hyvin jo CCD:llä) mutta neljän apupikselin ja yhden pääpikselin sijaan on vain yksi pikseli.

Jos ei mitään yritä, ei tietenkään mitään lisäongelmiakaan tule, mutta se on selvää että täydellinen mörkö tapahtuu kun homma saadaan ensin kännykässä pelaamaan vs. erillinen digi.

Muistan että Sonylta oli joku patentti pikselikohtaiseen ohjaamiseen muutaman vuoden takaa. Sen jälkeen on ollut hiljaista.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Tuo adaptiivisen vahvistuksen sensorin ideallahan voidaan estää puhkipalaminen. Kyllä se silloin lisää dynamiikkaa valokuvan näkökulmasta ja tonemappausruljanssi välistä putoaa pois käyttäjän harmeista.
Puhkipalaminen johtuu siitä, että pikseliin tulee liikaa varausta. Silloin se alkaa vuotaa ulos ja/tai rekombinoitua (eli tieto fotoneista kadota). Normaalisti vahvistus säädetään niin, että se saturoituu jollain järkevällä maksimivarauksella. Tuo artikkelin idea mahdollisti sen, että pienillä varauksila voidaan käyttää isompaa vahvistusta ja vähentää siten tiettyjä kohinalajeja. Se ei kuitenkaan lisää kennon kykyä varastoida elektroneja yhtään.
Jos ei mitään yritä, ei tietenkään mitään lisäongelmiakaan tule, mutta se on selvää että täydellinen mörkö tapahtuu kun homma saadaan ensin kännykässä pelaamaan vs. erillinen digi.
Mikä ihmeen mörkö? Jos ne saavat jonkun tuollaisen toimimaan puhelimissa, mikä on hyvin mahdollista, koska puhelimien kameraominaisuuksien tuotekehitykseen käytettäneen kertaluokkakaupalla enemmän rahaa kuin järjestelmäkameroiden, kenties joku valmistaja apinoi sen kameraankin ja me saamme yhden tempputrikin lisää haukuttavaksi.
Muistan että Sonylta oli joku patentti pikselikohtaiseen ohjaamiseen muutaman vuoden takaa. Sen jälkeen on ollut hiljaista.
Kyllä nuo varmasti kokeilevat kaikenlaista ja patenoivat, jos joku idea on edes paperilla lupaava, jos ei muuten niin kilpailijoiden tuotekehitystä haitatakseen. Mutta ei kaikkiin höpinöihin pidä silti uskoa.
Hannu
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se artikkelin idea toimii myös toisin päin. Liian kirkasta > pienennetään vahvistusta. Voi vaatia kalibraatiovalotuksen. Vaihtoehtoisesti voidaan aloittaa todella matalasta vahvistuksesta.

Kyllä tämä on se, mistä maksaisin vaikka kohisisi hieman. Valotuksien sotkeminen jälkeen päin on aivan lapasesta.

Jos kännykkäpuolella ehditään ensin. Siitä revitään hyviä otsikoita kun Banaani XRS vetää vastavaloon GFX100:n ohi.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Se artikkelin idea toimii myös toisin päin. Liian kirkasta > pienennetään vahvistusta. Voi vaatia kalibraatiovalotuksen. Vaihtoehtoisesti voidaan aloittaa todella matalasta vahvistuksesta.
Ei se toimi, jos pikseli täyttyy varauksesta. Ei se ota silloin yhtään enempää ja pienemmällä vahvistuksella puhkipalanut on vain harmaata. Tuo vahvistimen saturoituminen ei ole normaali puhkipalamismekanismi.
Jos kännykkäpuolella ehditään ensin. Siitä revitään hyviä otsikoita kun Banaani XRS vetää vastavaloon GFX100:n ohi.
No saavatpahan markkinamiehet huvinsa ja palkkansa. Ei maailma siihen kaadu, että valokuvausvempeleistä revitään otsikoita.
Hannu
Vastaa Viestiin