Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Lay

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Lay »

veka kirjoitti: Touko 11, 2021 20 : 39
Lay kirjoitti: Touko 11, 2021 10 : 53 Ottaen huomioon että muutamaan R5 on ainakin vaihdettu piirilevy takuuseen ja ongelma on ratkennut, niin ehkä sinne huoltoon kannattaisi olla yhteydessä. Ainakin jos jumit häiritsee.
Onko näkynyt mainintoja, että sähköosien vaihtamisen perimmäisenä syynä olisi se kuumeneminen? Itelläni on nyt vähän pienempi Canon G5Xii vyökotelossa kulkevana reissukamerana. Ensimmäinen ja myös viimeinen 4K-video tällä kameralla ennen koronaa Espanjassa. Jo ekassa etapissa Madridissa kamera rupesi valittamaan kuumenemisesta ja laittoi ittensä stoppiin. Siitä eteenpäin kuvaaminen oli kuukauden jatkuvaa nilkuttamista eli jäähdyttelyä, että saisi taas muutamia klippejä tai edes valokuvia tilkkeeksi. Still-kuvien puolella ei kuumennut edes varoittamaan.

Ekan koronatalven mittaan ihmettelin vähäisiä kuvamääriä akuilla. Sitten selvisi, että kamera tyhjentää täyden akun noin viikossa, vaikka ei ole edes päällä. Takuuta vielä jäljellä, joten vehje Rajalan kautta huoltoon. Antoivat ystävällisesti lainaksi samanlaisen kameran huollon ajaksi. Jonkun viikon jälkeen kamerani tuli takaisin, ja kertoman mukaan sisuskalujen puolella oli vaihdettu sähköosia, ja pitäisi olla ok. Vaan ei ollut. Nyt oli toinen vika: siirto takanäytöstä etsimen kuvaan ei toiminutkaan, kun etsimeen katsoi. Kamera siis takaisin huoltoon. Tällä kertaa eivät enää yrittäneet korjata, vaan antoivat tilalle toisen samanlaisen kameran, eivät sentään uutta. En ole uskaltanut kokeilla sillä videon kuvaamista, kun ei ole ollut lomareissuja eikä videoinnin tarvetta. Tässä uudessa kamerassa sattuu olemaan niin laadukas objektiivi eli yksilö, etten ole uskaltanut vielä riskeerata.

G5Xii ei ole R5, mutta tiedot kuumenemisesta saivat itseni painaman jarrua, kun haaveilu R5:n hankinnasta alkoi painaa päälle pahasti. Alkoi tuntua hyvältä ajatukselta vähän vartoilla ja kuulostella ajan kanssa kokemuksia kuumenemisesta. Huoltokokemuksesta Rajalan/Canonin kanssa on kuitenkin vain hyvää sanottavaa. En ollut hetkeäkään ilman kameraa, ja kaikesta syntyi vaikutelma, että ottavat ongelmani tosissaan.

En kuitenkaan ymmärrä ollenkaan, että kauppoihin päästetään tuotteita, jotka eivät pysty tekemään luotettavasti sitä mihin ne on tarkoitettu. Entisenä työssäni Canoneilla kuvanneena pelkkä ajatus edes satunnaisesta toimimattomuudesta on kylmäävä. Tulee mieleen entisajan korvauskäytäntö, jossa kehittämössä pilalle sössitty filmi korvataan vastaavalla määrällä valottamatonta filmiä.
Ei ole mainittu missään yhteyttä kuumenemiseen.

Itse kuvaan hyvin lyhkäisiä pätkiä videota tai 100/120fps hidastettua pätkää, niin ei ole tullut kertaakaan edes varoitusta lämpenemisestä. Varmaan 99% valokuvausta...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Tänään
Err 70
Häiriö kuvissa.

1.Katkaise virta, poista akku ja asenna se uudelleen.
2.Kytke virta uudelleen.
Nyt meni näyttö mustaksi ja tarkennuspiste näkyi. Sitten tuli tuo "Err 70" joka ilmoittaa kuvantallennus ongelmaa. Virhettä edellinen kuvasarja jäi tallentumatta. Olisko sittenkin muistikortti ongelma. Muistikorttina Sandisk extreme pro CFexpress 64gb.

Joku taisi mainita ristiriitaisista tunteista R6 kohtaan. Minulla on sama tunne tämän kans. Kerrankin kamera jossa kaikki ominaisuudet vähintääkin riittävät ja tuntuu ettei voi vaatia edes parempaa suorituskykyä. Niin sitten tuleen ensi kertaa Canonin luotettavuudessa tälläinen kokemus.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

Ei ole kalu kunnossa.

Monta juttua löytyy Googlella err 70 koodista eikä mitä ilmeisemmin liity muistikorttiin. Canonin oman vikakoodi lukijan mukaan "häiriö kuvissa". Samaa ollut 70D mallissa aikanansa.

https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1678131/0
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

jka71 kirjoitti: Touko 13, 2021 18 : 31 Tänään
Err 70
Häiriö kuvissa.

1.Katkaise virta, poista akku ja asenna se uudelleen.
2.Kytke virta uudelleen.
Nyt meni näyttö mustaksi ja tarkennuspiste näkyi. Sitten tuli tuo "Err 70" joka ilmoittaa kuvantallennus ongelmaa. Virhettä edellinen kuvasarja jäi tallentumatta. Olisko sittenkin muistikortti ongelma. Muistikorttina Sandisk extreme pro CFexpress 64gb.

Joku taisi mainita ristiriitaisista tunteista R6 kohtaan. Minulla on sama tunne tämän kans. Kerrankin kamera jossa kaikki ominaisuudet vähintääkin riittävät ja tuntuu ettei voi vaatia edes parempaa suorituskykyä. Niin sitten tuleen ensi kertaa Canonin luotettavuudessa tälläinen kokemus.
Se on munkin paras veikkaus - Lexarin SD:t (2000x) tuottavat ainakin mun kummallakin kameralla ongelmia - ehdin tosiaan 5 korttia testata - yksi aiemmin hankittu ja pari muuta, jotka palautin samantien - sain uudet tilalle ja edelleen sama ongelma (nekin siirsin muiden huoliksi) - jokainen kortti toimi ärrällä ja useamman lukulaitteen kanssa moitteetta (nopeudetkin kuten luvattua eli ei pitäs olla Jaskan kotipajassa tekemiä klooneja). Noissa tulee/tuli välillä videon kanssa tallennusongelmia (kortin nopeus ei riitä - kyllä muuten riittää sanos Canonin taulukko), kamera ei tunnista alussa koko korttia, etc, mut virhekoodeja en ole saanut aikaiseksi. R5:lla mulla ei juuri ole ongelmia muuta kuin lexarin SD:llä - ehkä (cf-korttina Lexarin 128 GB CFexpress ja sd yleensä sandiskin vanhempi UHS-I). R6 kans käyttäytyy aika siivosti sonyn sd:n (Tough 64 Gb) ja samaisen sandiskin kanssa. Myös Kingstonin Canvas React plus (128 GB) on toiminut kummassakin - toistaiseksi. Ja vikahan saattaa edelleen olla itse kamerassa - tai sit jokainen lukee standardeja vähän eri tavalla ja pieni ajoitusero sotkee kuviot välillä. Lexarin sd:llä ongelmat vaan tulevat niin usein, et on helppo testata ja rajata pois.

Voi toki olla, et toi kesken tarkennuksen tuleva on viel erillinen juttu, mutta mulla siis ei ole käytössä telejatketta, eikä myöskään tota sun putkea eli saan sen aikaseksi sekä RF 24-70:llä, että RF 70-200:llä - ja siis menee jumiin vaikken edes painais laukasinta eli periaatteessa kortille ei mene dataa. Ja ennen kuin joku omasta mielestään nokkela elektroniikkatestaja ehdottaa putkien vääntelyä, liittimien putsausta tai muuten vaan rungon painelua niin olen ne kyl tehnyt, enkä saa kameroita siten jumiin - esiintyy kohtuu harvoin ja tietenkin aina jossakin tosi kinkkisessä tilanteessa. Huilun soittoa ja rukoilemista en ole vielä kokeillut - kiroamista ja nätisti puhumista kylläkin. Kahtellaan - ehkä otan iltarukoukset ohjelmaan, kunhan ensin päätän jonkun sopivan jumalan - Lady Fortuna?
jka71
Viesti:

Aamulla kuvasin sdhc 32gb lähes täyteen 4 tunnissa, ei tilttejä. Muuten sama yhdistelmä ,mutta korttityyppi eri.

Jos laittaa asiat perspektiiviin niin kuviahan syntyy julmetun paljon enemmän kuin aiemmin tilteistä huolimatta. Aiemmin kuvasin 64gb korttia kuukauden, että sain kortin täyteen paitsi huhtikuussa usein loppukuusta joutui tyhjentämään. Nyt tulee helposti 32gb aamussa ja kojuaamuna 64gb. Toisaalta talteen jäävien kuvien osuus suhteessa on paljon pienempi. Eilen tais tulla n.1600 kuvaa joista 42 jätin talteen. Rinnakkaisruutuja joita myöskin vois käyttää,mutta turha säilyttää tulee kohtuu paljon ;)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eli runkotulpallakin saa ongelman toistumaan. Testiä vaan niin saatte kohdennettua miinan oikein. Kuvasohjon määrä kuulostaa huolestuttavalta. Kortin koko olisi syytä rajata yhteen gigatavuun.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

SanDisk Extreme Pro CFexpress 256GB menty syksystä asti ilman tilttejä. Toki nuissakin se nopeus kulkee melkein käsi kädessä kortin koon kanssa. 512GB kortti olisi ollut vieläkin nopeampi.
ttuplai

Maffer kirjoitti: Touko 14, 2021 12 : 38 Eli runkotulpallakin saa ongelman toistumaan. Testiä vaan niin saatte kohdennettua miinan oikein. Kuvasohjon määrä kuulostaa huolestuttavalta. Kortin koko olisi syytä rajata yhteen gigatavuun.
Vaikea sanoa, kun en kuvaa runkotulpalla kovin usein. Mun elämä on vähän turhan lyhyt ihan vaan testaamiseen - mutta muutamasta tontusta voin kyl eli laitanko tilinumeron?
Maffer
Viesti:

No kyllä sinä tiedät miksi se kannattaa kokeilla. Jos ongelma toistuu ilman objektiivia, on dilemma ihan jossain muualla kuin kontakteissa.
ttuplai

Maffer kirjoitti: Touko 14, 2021 17 : 54 No kyllä sinä tiedät miksi se kannattaa kokeilla. Jos ongelma toistuu ilman objektiivia, on dilemma ihan jossain muualla kuin kontakteissa.
No ku mä tiedän aika satavarmasti, et mainitsemani Lexarin kortti nostaa jumitiheyden melkoisesti oli linssi kiinni tai ei - riippumatta siitä pyörittelenkö kameraa vai lausunko sille haikurunoja (se voi edelleen johtua huonosta erästä, mut sen jätän Lexarin huoleksi - olen kyl reklamoinut ja saanut omani takaisin). Nähtävästi Sandiskin 64 Gb cf-express on kans vähän ongemallinen - ehkä myös joku muu, mut vaatis aika läjän kortteja sulkea ne pois (ja aikaa sen testaamiseen). Eli on vähän ajanhukkaa metsästää erään netin työnjohtajan hypoteesiä y vain siksi, et hän on kerran elämässään törmännnyt vikaan z ja olettaa kaiken sen jälkeenkin kaiken johtuvan samasta asiasta. Eli kun sulkee noi selkeät tapaukset pois, ollaan tilanteessa, et vikoja tulee aika aniharvoin (tai ei ehkä koskaan) jolloin lähteen todentaminen vaatii melkoisesti aikaa - et jos mä kuvailen ilman objektiivia pari päivää niin ehkä tulee tai on tulematta, mut en edelleenkään tiiä voisko tulla. Mut en halua olla testaamisesi esteenä eli sinulla on toki kaikki oikeus jatkaa ongelman metsästämistä haluamallasi tavalla omilla ärrilläsi - jos vika on olettamasi niin raportoi tänne ja olemme kaikki viisaampia - ehkä teet myös sen kuuluisan p...ka myrskyn ja Canonin delegaatio tuo kotiisi palkinnon tekemästäsi työstä.

Mulla ei ihan riitä kärsivällisyys raportoida työnjohdolle, et mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä - eli pääosin kirjoitan joitakin yleisiä huomioita, jotka on suurella todennäköisyydellä oikein perustuen joko omiin tai jonkun riittävän luotettavan lähteen ajatuksiin/testeihin/etc. Otan toki vastaan neuvoja henkilöiltä joilla on aidosti ei-triviaaleja lähestymistapoja asiaan x tai heissä selkeästi paistaa kokemus ongelmanratkaisuun - tai omakohtaisia kokemuksia kyseisestä kamerasta. Mä luotan erittäin paljon laumaälyyn eli pääosin jos mulle tulee jotakin mieleen se tulee myös tuhannelle muullekin - ja osa on melkoisesti aktiivisempia testaamaan ja räpläämään laitteita - eli helpot vastaukset olis jo löytyneet aikoja sitten - nyt ollaan ehkä likempänä hankalia ongelmia. Mikään ei tietenkään estä kuvittelemasta itsestä suuria.
Maffer
Viesti:

Ei sinun tarvi kuvata ilman objektiivia kahta päivää. Senkun pistät intervallin napsumaan siksi aikaa täysillä kun teet jotain muuta parisen tuntia. Näin on selvinnyt jo Pentaksista, Sonista ja Fujista tähän mennessä korttiongelma ja muutama viallinen akku. Ei sinun tarvitse alkaa sitä C:n firmistä purkamaan välttämättä.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti: Touko 15, 2021 15 : 26 Ei sinun tarvi kuvata ilman objektiivia kahta päivää. Senkun pistät intervallin napsumaan siksi aikaa täysillä kun teet jotain muuta parisen tuntia. Näin on selvinnyt jo Pentaksista, Sonista ja Fujista tähän mennessä korttiongelma ja muutama viallinen akku. Ei sinun tarvitse alkaa sitä C:n firmistä purkamaan välttämättä.
No mä painoin pari viikkoa sitten töissä yhden yli 25000:n kuvan timelapse sarjan ilman mitään ongelmia. Mitä me siitä nyt sitten opittiin?
jka71
Viesti:

Nyt ei haittaa kameran tiltit. Aamulla oli puoli ukkoa tiltissä ja maataan lasaretissa.
nsamppa

jka71 kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 30 Nyt ei haittaa kameran tiltit. Aamulla oli puoli ukkoa tiltissä ja maataan lasaretissa.
Ei kai mitään pahempaa?
jka71
Viesti:

nsamppa kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 34
jka71 kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 30 Nyt ei haittaa kameran tiltit. Aamulla oli puoli ukkoa tiltissä ja maataan lasaretissa.
Ei kai mitään pahempaa?
Ei vielä virallista diagnoosia, mutta maallikon veikkaus on TIA-kohtaus.
nsamppa

Ohhoh. Nyt vaan lepoa ja toivotaan että säikähdyksellä selvittiin. Tonne kuuppaan ku tulee kremppaa ni se on vähän inhottavaa. Epileptikkona oon alan harrastaja.
jka71
Viesti:

nsamppa kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 41 Ohhoh. Nyt vaan lepoa ja toivotaan että säikähdyksellä selvittiin. Tonne kuuppaan ku tulee kremppaa ni se on vähän inhottavaa. Epileptikkona oon alan harrastaja.
Ei joutas makaamaan kun kevät on parhaimmillaan ;)

Kuva
Maffer
Viesti:

nsamppa kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 27
Maffer kirjoitti: Touko 15, 2021 15 : 26 Ei sinun tarvi kuvata ilman objektiivia kahta päivää. Senkun pistät intervallin napsumaan siksi aikaa täysillä kun teet jotain muuta parisen tuntia. Näin on selvinnyt jo Pentaksista, Sonista ja Fujista tähän mennessä korttiongelma ja muutama viallinen akku. Ei sinun tarvitse alkaa sitä C:n firmistä purkamaan välttämättä.
No mä painoin pari viikkoa sitten töissä yhden yli 25000:n kuvan timelapse sarjan ilman mitään ongelmia. Mitä me siitä nyt sitten opittiin?
Hyvin suurella todennäköisyydellä sen, että sinun muistikortti toimii kameran kanssa.
nsamppa

Samalla muistikortilla se on temppuillu. Se mun traabbals on vähän erilainen ko noi muut. Eli ku napsaat sarjan kuvia ja nopsaan meet katsomaan, niin siinä kohdassa voi tökkää aika herkästi. Joskus jopa niin et menee akku ralliksi. Muutenkin siinä kohdin toivoisin sen olevan nopeampi.
ttuplai

Maffer kirjoitti: Touko 16, 2021 12 : 46
nsamppa kirjoitti: Touko 15, 2021 17 : 27
Hyvin suurella todennäköisyydellä sen, että sinun muistikortti toimii kameran kanssa.
Tai sit ei - katos ku tossa on myös se ongelma, et Canon ilmoittaa jo käynnistyessä, et korttia ei tunnisteta. Voin siis tosiaan laukoa useamman päivän kuvia ilman ongelmia ja yhtenä päivänä menee samantien jumiin jo käynnistyksessä tai ilmoittaa, et korttia x ei voi lukea - tää siis noilla Lexareilla ja tuokin on hyvin satunnaista - R6:lla useaammin kuin R5:lla. Uudelleenkäynnistys ja homma bueno - sen jälkeen kortille taas 5k kuvaa ja lukuisia käynnistyksiä ilman yhtäkään ongelmaa. Ite olen saanut kameran jumiin pelkästään tarkentamalla (tai siis seurannassa), mut en kertaakaan kuvaamalla jolloin dataa pitäs mun käsityksen mukaan liikkua kortille. Videota olen kuvannut tolla kortilla 30h ilman yhtäkään ongelmaa ja sit seuraavassa setissä niit tuleekin usseemmassa klipissä. Toisaalta R6 ei ole ikinä mennyt jumiin (n. 8000 ruutua) suoraan koneelle kuvatessa (ilman korttia) - tarkoittaako se jotakin vai ei - en tiedä. Lisäksi Lexarin ongelmista on kohtuu moni muukin raportoinut (myös 1667x) - on jopa usseempi yt-video aiheesta. Tällä perusteella sanoisin, et niiden osalta homma on aika hyvin taputeltu - syy-seuraussuhde on melko ilmeinen, mut ei aukoton. Kandee ehkä toistaseksi välttää noiden kameroiden kanssa eikä vaivata päätään testaamalla, et olisko mun korteilla tilanne toinen tai muuttusko tilanne jos kuvaankin vaan runkotulpalla yhdellä jalalla seisten.

Nyt se kysymys edelleen on, et onko kaikki jumit vain korttiongelmia vai vaivaako samaanaikaan jokin muu - en suoralta kädeltä voi väittää, et jumi pelkästä seurannasta johtuis vaan kortista, mut yhtä hyvin niin voi olla - sen tiiän, et kameraa on aika vaikea pakottaa menemään jumiin - jos ihan rehellisiä ollaan niin mun miesmuistilla R5 ei ole mennyt jumiin kuin Lexarin sd:llä (cfexpress mulla on siis myös Lexar) - mä kun en testaa kovin systemaattisesti ilman palkkaa - paitti jos on selkeä epäilys, et tavalla z löytyy ratkaisu. En silti lähde myöskään väittämään, et nää toimii nyt varmasti - ainoastaan, et aikayksikössä x ei ole osunut kohille. Oletan, et itse asia ja mahdollinen korjaus suattaapi tulla jossakin vaiheessa julkisuuteen, kun dataa on riittävästi - siihen asti mä pääosin nautiskelen kuvaamisesta ja varaudun tarvittaessa repimään akun irti jos jymähtää tiukassa paikassa - nykykorttiyhdistelmillä näyttäs, et saan silti enempi teknisesti onnistunutta kuvaa / aikayksikkö kuin aiemmilla kameroilla.

Samppa varmaan kertonee enempi noista video-ongelmista, koska on niissä määrällisesti mua merkittävästi edellä. Siis, et millä yhdistelmillä niissä kamera menee jumiin (jos nyt edes löytyy mitään yhteistä tekijää).

Jokainen asettakoon silti itse sen kuvamäärän/ajan jonka on valmis tohon metsästykseen uhraamaan. Mie en edelleenkään halua olla kenenkään testaamisen esteenä eli kaikilla on oikeus räiskiä testejä aamusta iltaan. Kameroiden testaaminen on itelle tosi-tv:n jälkeen typerintä hommaa, mut kiitän maailmaa siitä, et joillakin muilla mieltymykset ovat erilaisia.
Vastaa Viestiin