Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Kyllä, dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa mutta alivalotettu 6 aukkoa.
Totta kai kameroista eroja saadaan esille kun rajoja etsitään mutta kenenkään ei tarvitse sitä tehdä jos valottaa oikein ja kaikilla nykykameroilla saadaan aivan laadukkaita kuvia kuvattiin sitten päivänvalossa tai yön pimeydessä kunhan valottaa oikein.
Itsellä ei 45 vuoden kuvausuran aikan jossa 18 vuotta digejä ole montaa kertaa tullut vastaan tilannetta jossa olisi jälkikäsittelyssä tarvinnut 2 aukkoa enempää valoa lisätä, usein miten alle aukko riittää.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Ei tuossa ole säätövaraa yhtään enemmän, pelkästään tähdet on raitoina lighten-moodissa pinottu, säätövara ei muualla kuvassa muuttu jos ei keskiarvoista muualta. Minkä voi toki tehdä senkin.
--
Mutta ettei unohdu miksi tää Nikon on aneeminen tuhnu. Pentaks kahden paksun suotimen läpi kuunvalossa 30sek ISO3200. Shiftattuna Ping-Pong romu-TS:llä. Täysspektrikamera tekee hieman erilaista jälkeä terävyyden suhteen.
temama kirjoitti:Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
Joo-o, älä suosittele... mutta kuka haluaa maksimaalista kuvanautintoa niin heille voi suositella varauksetta, sen verran ylevää on kuvanlaatu muuten. +6EV kaivelijat kiertäkää kaukaa, hankkikaa kenno joka kestää +7EV:n kaivelut ;-)
On se näköjään olemassa, mutta aika ensimmäisen maailman kultasilmien ongelma, sanoisin. Tuskinpa tuollaisella on mitään merkitystä massojen valintoihin tai valokuvaukseen. Mutta eiköhän tuo muutaman markin päästä ole historiaa, jos ei muuten niin valhegeneraattorin (jota markkinaketkut kutsuvat jollain hienommalla valheellisella nimellä) ansiosta.
Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
ttuplai kirjoitti:Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
Älä huoli. Kuvaajan tikun nokassa istuminen tai istumattomuus ei vaikuta yhdenkään kameran suorituskykyyn millään tavalla. Ne kun eivät moista tilannetta kykene tunnistamaan. Sen sijaan kuvaajan keskittymiskykyyn sillä uskoisin olevan vaikutusta. Ainakin tottomattomalla saattaa viedä huomiota itse kuvaamisesta. Joten kuvaustilanteen uudelleen järjestelyä miettisin ennen kuin kameran vaihtoa.
Maffer kirjoitti:Ilman tikkua ahterissa ei kuviakaan synny. Valitettavasti. Mutta se ei liity tähän ydinkysymykseen - miksi tällainen raakile on päässyt myyntiin?
Tällä hetkellä (nykyisellä firmiksellä) laitan seuraavat halpakamerat tekniseltä puolelta tän edelle jalustahommassa:
Pentax KP, Fuji X-T20, Fuji X-A3, D3300 ja Huawei mustavalkokenno.
Mihin ihmeen ydinkysymykseen - siis siihen, et miksi valmistajat eivät suunnittele kameroita jonkun pienen marginaalin erityistarpeisiin vaan tekevät värkkejä, jotka kelpaavat noin 99,97% kuvaajista. Mä luulen, et sä tiiät tuohon vastauksen itekkin jos pikkasen yrität, mut tarkoitus ei olekaan ajatella vaan vängätä ja taistella tuulimyllyjä vastaan (palaa viikon päästä takaisin jos ei oo siihen mennessä selvinnyt ja mä kerron sulle vastauksen. Vinkki: syy on suunnilleen sama kuin miksi tosi-tv on olemassa ja youtuben katsotuimpia ovat kissavideot - ja miksi tikunnokkakuvaajille ei ole omia kameroita).
Ota ny järki käteen. Ei peilikinomallistoa, edes sitä halvinta, voi korvata romulla joka on 10 vuotta sitten esiteltyä kinokameraa teknisesti huonompi helpoimmalla asetuksella.
Jos tää maksaisi 500€ ei mittää ihmeellistä voisi olettaakaan. Vaan nyt se 200€ malli vie 1700€ kameraa (XQD mukaan lukien että saa edes kuvan).
Jos et ny ymmärtäny ni jokaisella on se oma tikku ahterissa jos aikoo ylipäätänsä jonku kuvan saada. Ei siihen päälle tarvita oksia silmiin tai kiviä päähän. Asia joko kiinnostaa tai ei kiinnosta, mutta jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa funtsia millä luurilla roiskii 10v päästä.
Maffer kirjoitti:Ota ny järki käteen. Ei peilikinomallistoa, edes sitä halvinta, voi korvata romulla joka on 10 vuotta sitten esiteltyä kinokameraa teknisesti huonompi helpoimmalla asetuksella..
Tässä taitaa olla ydinjuju se peilittömän AF järjestelmä joka hoituu kennolta käsin. Sitä vartenhan ne pdaf tarkennuspisteet kennolla ovat.
Nyt ollaan tässä pisteessä, mutta on ihan ajan kysymys milloin tehokas AF saadaan hoideltua kennolta niin, ettei vaikuta kuvanlaatuun mitenkään. Kaikki kehittyy kuitenkin.
Tällä hetkellä peilittömän AF voi olla todella tehokas, mutta sen tekniikka saattaa aiheuttaa kompromissia suunnitellussa, kuten pdaf pisteet.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:Ota ny järki käteen. Ei peilikinomallistoa, edes sitä halvinta, voi korvata romulla joka on 10 vuotta sitten esiteltyä kinokameraa teknisesti huonompi helpoimmalla asetuksella.
Jos tää maksaisi 500€ ei mittää ihmeellistä voisi olettaakaan. Vaan nyt se 200€ malli vie 1700€ kameraa (XQD mukaan lukien että saa edes kuvan).
Jos et ny ymmärtäny ni jokaisella on se oma tikku ahterissa jos aikoo ylipäätänsä jonku kuvan saada. Ei siihen päälle tarvita oksia silmiin tai kiviä päähän. Asia joko kiinnostaa tai ei kiinnosta, mutta jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa funtsia millä luurilla roiskii 10v päästä.
Teknisesti huonompi - mitä kaikkea siihen lasketaan? Olisko niin, et ostajat ehkä rastittaa hivenen eri kohdat kuin mitä me tikunnokassakuvaajat, Ei digikameratkaan alussa olleet analogivehkeitä parempia - ero oli kuvanlaadussa huomattava, mut joku muu juttu oli se syy. Peilittömyys ei ehkä ole yhtä suuri mullistus (ainakaan vielä), mut ajan kanssa pesee tod. näk. peilivehkeet edestä ja takaa.
10v päästä - mul on vielä noit tikkuja 13794 kellarissa varastossa, joten olen varautunut etenevään urbanisaatioon - en silti usko, et yhdestä Nikonista älämölön nostaminen jossakin suomalaisessa valokuvafoorumissa kauhiasti muuttaa tikunnokkakuvaajien tulevaisuutta - ei vaikka perhonen läpyttäs kuin siipiään. Pointti oli?????
Maffer kirjoitti:Ota ny järki käteen. Ei peilikinomallistoa, edes sitä halvinta, voi korvata romulla joka on 10 vuotta sitten esiteltyä kinokameraa teknisesti huonompi helpoimmalla asetuksella.
Jos tää maksaisi 500€ ei mittää ihmeellistä voisi olettaakaan. Vaan nyt se 200€ malli vie 1700€ kameraa (XQD mukaan lukien että saa edes kuvan).
Jos et ny ymmärtäny ni jokaisella on se oma tikku ahterissa jos aikoo ylipäätänsä jonku kuvan saada. Ei siihen päälle tarvita oksia silmiin tai kiviä päähän. Asia joko kiinnostaa tai ei kiinnosta, mutta jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa funtsia millä luurilla roiskii 10v päästä.
Teknisesti huonompi - mitä kaikkea siihen lasketaan? Olisko niin, et ostajat ehkä rastittaa hivenen eri kohdat kuin mitä me tikunnokassakuvaajat, Ei digikameratkaan alussa olleet analogivehkeitä parempia - ero oli kuvanlaadussa huomattava, mut joku muu juttu oli se syy. Peilittömyys ei ehkä ole yhtä suuri mullistus (ainakaan vielä), mut ajan kanssa pesee tod. näk. peilivehkeet edestä ja takaa.
10v päästä - mul on vielä noit tikkuja 13794 kellarissa varastossa, joten olen varautunut etenevään urbanisaatioon - en silti usko, et yhdestä Nikonista älämölön nostaminen jossakin suomalaisessa valokuvafoorumissa kauhiasti muuttaa tikunnokkakuvaajien tulevaisuutta - ei vaikka perhonen läpyttäs kuin siipiään. Pointti oli?????
Älä nyt hemmetissä haasta Mafferia, se ei kuitenkaan itse noudata tuota ensimmäistä ohjettaan :-)
Kyllä mä kattelin Z7 materiaalit Chambersilta ennen tän hankkimista, mutta sen kameran jälki on näköjään aivan erilaista ja esiintyy eri tavalla ne raidat. Dpreview revikan perusteella Z6:n häröt näkyy vasta kunnolla 6EV vatkaamisella, jota en siis ole tehnyt ikäisyyksiin. 1-2EV on aivat normaalia säätöä ja sillä nää raidat ny näkyy samalla tavalla kun tossa dpreview esimerkissä paljon isommalla boostilla.
--
Toi ei kuitenkaan ole ainoa miinapommi ny. Kokeilin toissailtana Intervallikuvausta kameran valikosta. Ensin laitoin kokeeksi 3 intervallia x 1 kuvaa per intervalli. Intervallin pituudeksi 7s ja kamerasta suljinajaksi 6s. Nyt kamera otti kiltisti 3 kuvaa 1 sekunnin välein.
Siihen se riemu sit jäikin. Pelipaikalla halusin ottaa 120 kuvan pinon, 30sek per kuva. Laitoin kameraan 120 intervallia x 1 kuvaa per intervalli ja intervallin pituudeksi 31s sekä suljinajaksi 30s. Kaiken järjen mukaan kamera toimisi kuten tossa lyhyemmässä testissä toimi. EI TOIMI. Intervallikuvaus ei kunnioita ollenkaan kameran säätöä että käytetäänkö LENR. Pikkasen kilahti päässä kun 30s ruudun jälkeen kamera pakotti LENRit 30sek vaikka ne oli pois päältä ja sit vasta jatkoi seuraavaan intervalliin.
Mitä ihmettä? Miten toi pitää säätää että saan 120x30sek kuvat sekunnin välein ilman LENR? En tee tällaisella intervallikuvaustoiminnolla mitään. Onko tää joku bugi kamerassa vai mitä tohon asetuksiin pitää laittaa että 120x30sek onnistuu? Nyt jouduin laittamaan sen lankakaken kiinni ja pistämään liipasimen siitä pohjaan perinteiseen tapaan.
Jos tohon pistää 120 intervallia x 1 kuva per intervalli ja 30sek intervallin pituudeksi, kamera ottaa yhden kuvan ja jää siihen. Kuinka vaikeasti tämä on pitänyt tehdä? Pentaksissa laitan simppelisti sarjan pituudeksi n kuvaa ja paljonko kuvien välissä on aikaa. Se on siinä ja toimii joka ainut kerta. Heti.
speciaalia. nikoneissa on intervallitoiminto dslr peililäpsyissäkin. luulisi, että olisivat kopioineet toiminnon sellaisenaan omista vehkeistä!?
Vai onko se muka samanlaista sählinkiä vaikkapa D850 kanssa?
muuta en keksi, kuin että user error, tai sitten nikon haluaa peitellä jotain suorituskykyhässäkkää pakottamalla LENRin intervalleihin. en vain ymmärrä miksi.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini