Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti:It will be named as an A9x series camera and not A7x (not sure if it’s “A9s” or “A9III”) It has a new ~50 megapixel sensor
Toivottavasti seuraava malli on "A9R" : 48-50 Mp FF, 24 fps, häviöttömästi pakattu 14 bit RAW, 16 EV dynamiikka, huippu-AF-C yms. Kiitos.
"häviöttömästi pakattu 14 bit RAW" tämä on monella kameratehtaalla käytössä, eikä ole minkäänlainen ongelma kaiketi Sony:lle.
"16 EV dynamiikka" Tällaista tuotetta Sonylta ei toistaiseksi ole julkaistu. Vaatisi tehtyä tai tehtävää tuotekehitystä.
14 bit RAW, jossa 16 EV dynamiikka ? Mä en ymmärrä kuinka tämä olisi mahdollista. (14 bit raw pystyy ilmaisemaan 16384 erilaista tilaa per senseli, mutta 16 EV dynamiikkaa vaatii senseliä kohti 65536 tilaa, siis 16 bittiä)
jaava kirjoitti:[*]14 bit RAW, jossa 16 EV dynamiikka ? Mä en ymmärrä kuinka tämä olisi mahdollista. (14 bit raw pystyy ilmaisemaan 16384 erilaista tilaa per senseli, mutta 16 EV dynamiikkaa vaatii senseliä kohti 65536 tilaa, siis 16 bittiä)[/list]
Epälineaarisuudella. Siitä voi väitellä onko se aitoa dynamiikkaa. Tiukasti ajatellen ei mutta valokuvauksessa dynamiikan määrittely pienimmän nollasta (tai pienestä taustakohinasta) erotettavissa olevan tason ja maksimin välillä on ihan järkevää ihmisen näköfysiologian takia. Intensiteeteillä 0-1-2 on suuri ero, mutta silmä ei näe eroa 16380:n ja 16384:n välillä.
Mutta aika typerältä se tuntuu säästää 1/8 tiedostokoossa tuollaisella pakkauksella, jos kenno (tai prosessointi) tuottaa kuitenkin 16 bittisiä AD-muunnosarvoja.
jaava kirjoitti:...14 bit RAW, jossa 16 EV dynamiikka ? Mä en ymmärrä kuinka tämä olisi mahdollista. (14 bit raw pystyy ilmaisemaan 16384 erilaista tilaa per senseli, mutta 16 EV dynamiikkaa vaatii senseliä kohti 65536 tilaa, siis 16 bittiä)
Joo, tuo oli huolimattomasti ajateltu ja ilmaistu. Toive oli siis joko "häviöttömästi pakattu 14 bit RAW" tai "16 EV dynamiikka".
Sonyissahan on vain joko "häviöllisesti pakattu RAW" (12 bit?) joka näkyy mm. hienojen sävyliukujen blokkeina, tai "pakkaamaton RAW" (14 bit?) joka tekee kamerasta tolkuttoman hitaan. Nikon-tyylinen korkealaatuinen ja nopea hires-RAW sopisi mulle, mutta toisaalta reipas dynamiikan nosto kävisi myös. Jompi kumpi.
Viimeksi muokannut elmar, Joulu 07, 2020 13 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer kirjoitti:Sonyn pakkaamaton RAW on jo 16bit-container. Se vaan sisältää nyt 14bit tiedoston ja loput tyhjää levyä paisuttamassa.
Tyypillinen häviöttömästi (lossless) pakattu kuvatiedosto supistuu 35%, jolloin jokainen 14 bitin senseli on keskimäärin kuvattavissa 4.9 bittiä väkemmällä (siis 14 - 4,9). Kun senselit sijoitetaan vielä 16-bitin pakettiin tulee 2 ylimääräistä tyhjää bittiä. Siis kuvan jokaisessa senselissä on keskimäärin 6,9 turhaa bittiä ... prosentteina haaskuuseen menee keskimäärin 43% kuvatiedostosta (täysin sama kuva saadaan ilman tuota 43% dataa).
yeppulis, ja sitten tosiaan voi käyttää myös häviöllisesti pakattua 11 + 7-bit lossy ARW formaattia, monet ovat tyytyväisiä siihenkin, mutta tämä häviöllisesti pakattu formu saattaa aiheuttaa häröilyä kuvan kohtiin jossa voimakkasta kontrastieroa kuten vaikka valoviiva pimeällä taustalla. Varsinkin jos kuvaa käsittelee vähän rankemmalla kädellä.
Tämän takia Sony tarjoaa myös pakkaamattoman RAWin. Tiedän, että jotkut muuttavat pakkaamattoman Rawin DNG formaattiin adoben DNG konverterilla. Jos haluavat säästää tilaa.
Toivottavasti Sony muuttaa käytäntöä pikkuhiljaa, ja tarjoaisi myös häviättömästi pakatun rawin niille jotka haluvat säästää tallennustilaa.
En tiedä miten homma muuttuu jos Sony tuo kohta uudet kamerat joissa kovempi dynamiikka, jos kerran sonyn pakkaamaton RAW sisältää jo 16bit-containerin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Uutena A7 iii käyttäjänä kyselen vinkkejä. Monilta osin homma alkaa selkeytyä ja kuvaamisen kannalta tärkeimmille asetuksille on saatu määriteltyä pikavalinnat, mutta löytyykö joku kätevä tapa vaihtaa katsottavaa muistikorttia playback moodissa?
En myöskään keksinyt miten sen saisi ohjelmoitua jonkin kustomoidun napin taakse tai my menuun. Onko ainoa tapa mennä MENU → (Toisto) → [Valitse toiston muisti] → haluttu paikka.
[Products that take time to deliver]
-Digital SLR cameras: α6100 series
[Products subject to order suspension]
・ Digital video camera: FDR-AX45, HDR-CX680
・ Action cam: FDR-X3000 / X3000R, HDR-AS300 / AS300R
・ Digital still camera: DSC-RX0M2
We deeply apologize for any inconvenience caused to our customers.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Talini kirjoitti:Jokohan tämän uuden A9 tai Canonin R1 rungon julkaisuhinta puhkaisee 10k€ rajan? Ei suuri ihme olisi kun katsoo noita nykyhintoja esim. lasien osalta.
Putkien hinnat ovat juu nousseet, mutta rungot ovat melkein halpoja nykyään.
En usko, että tuleva A9 mark3 runko menee yli 10 tonnin, veikkaan, että jää jonnekkin 6000-7000€ väliin, riippuen mitä hienoja ominaisuuksia ovat siihen keksineet/kehittäneet.
...Nykyinen A9II on 5500€, ellei tuleva mark 3 tarjoa sitten jotain aivan uudenlaista ihmeellistä, tyyliin sen 50mp kennon samanlaisella speedillä kuin A9II 24mp kennolla, ja bonuksena vielä hyvin toimiva 8K ilman ylikuumenemisia, niin ehkä sitten hinta voi nousta kovemmaksi. Ihan oikeutetusti, mutta yli 10 tonnia? Ei....
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Jos tuo kolmosversioon tulisi isompi runko niin olisin halukas päivittämään nykyisen A9ii version siihen.
Toivottavasti nuo lämpöongelmat pakottaisi valmistajat suurentamaan runkokokoja.
Talini kirjoitti:Jos tuo kolmosversioon tulisi isompi runko niin olisin halukas päivittämään nykyisen A9ii version siihen.
Toivottavasti nuo lämpöongelmat pakottaisi valmistajat suurentamaan runkokokoja.
Se että runkoa suurennettaisiin esim. sentti kanttiinsa, se on yhtä tyhjän kanssa.
Kyllä sitä ongelmaa pitää lähestyä muulta kantilta.