Nikon D610 vs. Olympus OM-D E-M1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:85/1.8g on siellä, joka on minusta ff nikonin parhaita laseja.
On se siellä. Mutta pointti täyskennoisen 85 milliseen on melko vähäinen kun melkein kaikilla Nikonin cx-järjestelmän käyttäjillä on kitissä mukaan lykätty melkoisen laadukas 30-110mm.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

pndragon kirjoitti:Omassa E-M1:ssä ainakin löytyy ISO100 (joskaan ei natiivi)
Eli siinä ei ole ISO100 herkkyyttä. Tuo "ISO100" on sama kun valottaisit ISO200 herkkyydellä aukon yli ja kuvankäsittelyssä vääntäisit valotusta aukon "alas".
pndragon kirjoitti:ja 1/8000
Tuo onkin ainoa Oly jossa on. E-M5:ssa esimerkiksi ei ole.
pndragon kirjoitti:Tänä talvena olen kuvannut paljon hanskat kädessä eikä ole kyllä ollut mitään ongelmia, tosin ei niin hirveän paksuja rukkasia ole nyt kauheasti tarvittukaan..
Erikoinen "talvi" ollut tosiaan. Keskivertotalvena on pari kk sellaista keliä, että näissä minikameroissa laukaisin on ainut nappi jota saa, silmä etsimellä, kunnolla painettua ilman että vahingossa painaa muita nappeja.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

kribe kirjoitti:
pndragon kirjoitti:Omassa E-M1:ssä ainakin löytyy ISO100 (joskaan ei natiivi)
Eli siinä ei ole ISO100 herkkyyttä. Tuo "ISO100" on sama kun valottaisit ISO200 herkkyydellä aukon yli ja kuvankäsittelyssä vääntäisit valotusta aukon "alas".
Sen verran pitää huolehtia, ettei highlightit pala, mutta muuten näin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

kribe kirjoitti:
pndragon kirjoitti:Omassa E-M1:ssä ainakin löytyy ISO100 (joskaan ei natiivi)
Eli siinä ei ole ISO100 herkkyyttä. Tuo "ISO100" on sama kun valottaisit ISO200 herkkyydellä aukon yli ja kuvankäsittelyssä vääntäisit valotusta aukon "alas".
Ensinnäkin se ei ole ISO 100 vaan ISO Low. Toiseksi väitteesi ei pidä paikkaansa. On erittäin helppoa todeta miten E-M1:llä ISO Low -valotetussa tiedostossa (RAW) huippuvalot käyttäytyvät kauniista ja samassa tilanteessa ISO 200 aukon ylivalotetussa ne menevät pilalle. Ei se vaadi muuta kuin, että kuvaa kaksi ruutua 1) ISO Low ja valotuksen säätö niin, että huippuvalot juuri ja juuri eivät mene puhki ja 2) ISO 200 sama säätö plus 1 aukko lisää. Ei siellä ole varoja, jos siellä ei ole varoja...

ISO Lowsta on ehdottomasti hyötyä, kun aukon kasvattaminen tai ajan pidentäminen on tavoitteena.
pekkapotka.com
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti:
pndragon kirjoitti:Omassa E-M1:ssä ainakin löytyy ISO100 (joskaan ei natiivi)
Eli siinä ei ole ISO100 herkkyyttä. Tuo "ISO100" on sama kun valottaisit ISO200 herkkyydellä aukon yli ja kuvankäsittelyssä vääntäisit valotusta aukon "alas".
Ensinnäkin se ei ole ISO 100 vaan ISO Low. Toiseksi väitteesi ei pidä paikkaansa. On erittäin helppoa todeta miten E-M1:llä ISO Low -valotetussa tiedostossa (RAW) huippuvalot käyttäytyvät kauniista ja samassa tilanteessa ISO 200 aukon ylivalotetussa ne menevät pilalle. Ei se vaadi muuta kuin, että kuvaa kaksi ruutua 1) ISO Low ja valotuksen säätö niin, että huippuvalot juuri ja juuri eivät mene puhki ja 2) ISO 200 sama säätö plus 1 aukko lisää. Ei siellä ole varoja, jos siellä ei ole varoja...

ISO Lowsta on ehdottomasti hyötyä, kun aukon kasvattaminen tai ajan pidentäminen on tavoitteena.
Eli väität, että jos kuvaan 1/4000s suljinajalla f/2.8 aukolla ja ISO200 herkkyydellä ja niillä asetuksilla huippuvalot ovat leikkautumisen rajamailla (kuitenkaan leikkautumatta), niin voin kuvata ISO Low asetuksella 1/4000s suljinajalla f/2 aukolla ilman että huippuvalot leikkautuvat?

Saan monissa tilanteissa kuvattua riittävän kapealla syväterävyydellä Olylla 45/1.8 nokalla, mutta heti kun valoa on, niinkuin nyt on päivisin ollut, niin turha toivo. Peilijärkkärilläni voin ottaa samalla syväterävyydellä olevat kuvat väh. 3 aukkoa valoisammassa kelissä ilman harmaasuodinta.

Löytyyhän noista ISO100 natiiviherkkyydellä varustetuista kameroista se "low ISO" joka "vastaa" ISO50 herkkyyttä, eli anyway ollaan kaukana.

Hyvä kun edes E-M1:stä löytyy se 1/8000 suljinaika. Ehkä se viestii siitä, että ollaan menossa eteenpäin näissäkin.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mappe
Viestit: 1106
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

kribe kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti: Eli siinä ei ole ISO100 herkkyyttä. Tuo "ISO100" on sama kun valottaisit ISO200 herkkyydellä aukon yli ja kuvankäsittelyssä vääntäisit valotusta aukon "alas".
Ensinnäkin se ei ole ISO 100 vaan ISO Low. Toiseksi väitteesi ei pidä paikkaansa. On erittäin helppoa todeta miten E-M1:llä ISO Low -valotetussa tiedostossa (RAW) huippuvalot käyttäytyvät kauniista ja samassa tilanteessa ISO 200 aukon ylivalotetussa ne menevät pilalle. Ei se vaadi muuta kuin, että kuvaa kaksi ruutua 1) ISO Low ja valotuksen säätö niin, että huippuvalot juuri ja juuri eivät mene puhki ja 2) ISO 200 sama säätö plus 1 aukko lisää. Ei siellä ole varoja, jos siellä ei ole varoja...

ISO Lowsta on ehdottomasti hyötyä, kun aukon kasvattaminen tai ajan pidentäminen on tavoitteena.
Eli väität, että jos kuvaan 1/4000s suljinajalla f/2.8 aukolla ja ISO200 herkkyydellä ja niillä asetuksilla huippuvalot ovat leikkautumisen rajamailla (kuitenkaan leikkautumatta), niin voin kuvata ISO Low asetuksella 1/4000s suljinajalla f/2 aukolla ilman että huippuvalot leikkautuvat?

Saan monissa tilanteissa kuvattua riittävän kapealla syväterävyydellä Olylla 45/1.8 nokalla, mutta heti kun valoa on, niinkuin nyt on päivisin ollut, niin turha toivo. Peilijärkkärilläni voin ottaa samalla syväterävyydellä olevat kuvat väh. 3 aukkoa valoisammassa kelissä ilman harmaasuodinta.

Löytyyhän noista ISO100 natiiviherkkyydellä varustetuista kameroista se "low ISO" joka "vastaa" ISO50 herkkyyttä, eli anyway ollaan kaukana.

Hyvä kun edes E-M1:stä löytyy se 1/8000 suljinaika. Ehkä se viestii siitä, että ollaan menossa eteenpäin näissäkin.
Kyllä. Toisin kuin Canonilla jonka piti väkisin rampauttaa 6D:n nopeimmaksi suljinajaksi 1/4000.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

kribe kirjoitti: Eli väität, että jos kuvaan 1/4000s suljinajalla f/2.8 aukolla ja ISO200 herkkyydellä ja niillä asetuksilla huippuvalot ovat leikkautumisen rajamailla (kuitenkaan leikkautumatta), niin voin kuvata ISO Low asetuksella 1/4000s suljinajalla f/2 aukolla ilman että huippuvalot leikkautuvat?
Lopeta vatulointi, ota kamera käteen ja tee kuten yllä ehdotin. Jos nyt ylipäätään omistat E-M1:tä? Sen verran hukassa ominaisuudet tuntuvat olevan...

Blogistani löytyy ohjeet etsimen varoitusvärien säätämiseen. En ole vielä päivittänyt ohjetta E-M1:lle mutta menut ovat riittävän samat. Oranssin värin avulla voit sijoittaa huippuvalot konvertterissasi tasan sinne minne haluat. Aina.
pekkapotka.com
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti: Eli väität, että jos kuvaan 1/4000s suljinajalla f/2.8 aukolla ja ISO200 herkkyydellä ja niillä asetuksilla huippuvalot ovat leikkautumisen rajamailla (kuitenkaan leikkautumatta), niin voin kuvata ISO Low asetuksella 1/4000s suljinajalla f/2 aukolla ilman että huippuvalot leikkautuvat?
Lopeta vatulointi, ota kamera käteen ja tee kuten yllä ehdotin. Jos nyt ylipäätään omistat E-M1:tä? Sen verran hukassa ominaisuudet tuntuvat olevan...

Blogistani löytyy ohjeet etsimen varoitusvärien säätämiseen. En ole vielä päivittänyt ohjetta E-M1:lle mutta menut ovat riittävän samat. Oranssin värin avulla voit sijoittaa huippuvalot konvertterissasi tasan sinne minne haluat. Aina.
Lopeta itse. Et viitsinyt vastata kysymykseeni, vaan rupesit varoitusväreistä (jotka ei liity mitenkään kysymykseeni) vaahtoamaan. Varoitusvärit ovat näppärä ominaisuus ja ne onkin aina päällä, mutta niinkuin sanoin: ei liity kysymykseeni mitenkään, eikä siihen tosiasiaan että Olyissa matalin herkkyys on ISO200.

En omista E-M1:stä, ominaisuuksiinsa nähden ylihintainen kamera. Käyttänyt olen kyllä, niinkuin kutakuinkin jokaista m43 Olya.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

testaa vaan kribe. ppotkan kertoma takatelkkarin jpeggi ei ainakaan kerro t
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

[quote="paaton"]testaa vaan kribe. ppotkan kertoma takatelkkarin jpeggi ei ainakaan kerro t
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

[quote="paaton"]testaa vaan kribe. ppotkan kertoma takatelkkarin jpeggi ei ainakaan kerro t
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mappe
Viestit: 1106
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti: Eli väität, että jos kuvaan 1/4000s suljinajalla f/2.8 aukolla ja ISO200 herkkyydellä ja niillä asetuksilla huippuvalot ovat leikkautumisen rajamailla (kuitenkaan leikkautumatta), niin voin kuvata ISO Low asetuksella 1/4000s suljinajalla f/2 aukolla ilman että huippuvalot leikkautuvat?
Lopeta vatulointi, ota kamera käteen ja tee kuten yllä ehdotin. Jos nyt ylipäätään omistat E-M1:tä? Sen verran hukassa ominaisuudet tuntuvat olevan...

Blogistani löytyy ohjeet etsimen varoitusvärien säätämiseen. En ole vielä päivittänyt ohjetta E-M1:lle mutta menut ovat riittävän samat. Oranssin värin avulla voit sijoittaa huippuvalot konvertterissasi tasan sinne minne haluat. Aina.
Itse en omista EM-1:stä, mutta asia kiinnostaa koska omissa rungoissa nämä low ISO asetukset tuppaavat leikkaamaan juuri kirkasta päätä. Onko E-M1 todellaikin poikkeus? Tämän mukaan ei: http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/19
Maffer
Viestit: 22677
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Low ISO särkee huippuvalot riks raks. Parantaa suhinaa mm. Canonilla (ISO 50) mutta ei siitä muuten mitään virkaa ole kun tuo ei ole mikään LOW. LOW = 6 tai vähemmän.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

kribe kirjoitti: Fakta. Testattu on E-M5:lla.

Mutta olkoon. Ei enää jaksa vääntää lillerikennofanaatikkojen kanssa.
E-M5:ssä ja E-M1:ssä on eri kennot. Eri suunnittelija, eri valmistaja.
E-M5:een ISO Low tuli vasta firmispäivityksessä (v.2) ja se voisi olla noin ISO 160.

E-M1:ssä se on tehty toisin. Sen vuoksi kysymykseesi ei ole haluamaasi vastausta. E-M1:n ISO Low ei ole ISO 100, kuten jo edellä kerroin. Se on adaptivinen kohteen kontrastista riippuen. Alimmillaan se on ISO 80 ja ylimmillään ISO 160.

Edit: täytesalaman kanssa alin ISO on ilmeisesti (alempaakaan en ole nähnyt) ISO 50.
Viimeksi muokannut ppotka, Maalis 18, 2014 19 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapotka.com
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Maffer kirjoitti:Low ISO särkee huippuvalot riks raks. Parantaa suhinaa mm. Canonilla (ISO 50) mutta ei siitä muuten mitään virkaa ole kun tuo ei ole mikään LOW. LOW = 6 tai vähemmän.
E-M1:ssä valotuksen voi säätää huippuvalojen mukaan lennossa livenä. Eivät mene särki vaan tasan siihen mihin halutaan.
pekkapotka.com
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

mremonen kirjoitti: Millä helvetin venäläisellä kryptauslaitteella tänne oikein kirjoittelet, kun nyt viime aikoina on alkanut näissä sun teksteissä olemaan noita venäläisiä aksentteja...

Taitaa olla Krimin vakooja koko tämä paeaetoen.
Venäjällekkö se windows phone lähettääkin tietonsa?
Ja ääkköset muuttuvat kyyrialaisiksi matkalla.

UC Browser on melkein täydellinen selain.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

ppotka kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Low ISO särkee huippuvalot riks raks. Parantaa suhinaa mm. Canonilla (ISO 50) mutta ei siitä muuten mitään virkaa ole kun tuo ei ole mikään LOW. LOW = 6 tai vähemmän.
E-M1:ssä valotuksen voi säätää huippuvalojen mukaan lennossa livenä. Eivät mene särki vaan tasan siihen mihin halutaan.
Hieno vastaus.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

mappe kirjoitti:
Itse en omista EM-1:stä, mutta asia kiinnostaa koska omissa rungoissa nämä low ISO asetukset tuppaavat leikkaamaan juuri kirkasta päätä. Onko E-M1 todellaikin poikkeus? Tämän mukaan ei: http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/19
Linkkaamasi sivu esittää JPEG-käyriä. En ole lukenut koko juttua, mutta tuo on ilmeisesti se, mitä dpreviewin standardi menetelmä antaa. En ole kuvannut JPEGiä, että tietäisin millainen olka käyrällä mahdollisesti on niukemmalla valotuksella. Tuskin sieltä äkkisiirtymistä vaakasuoraankaan tulisi. Lightroomilla tulee ihan nätti olka, mutta tietenkin se on defaultina helposti lyhyempi kuin natiiveilla herkkyyksillä.

Joka tapauksessa näillä Olympuksilla kannattaa käyttää huippuvalon varoitusväriä valotusmittarina, kun se kerran on mahdollista. Sen liipasinkohdan saa säädettyä halutuksi. Silloin ei leikkausongelmia ole.
pekkapotka.com
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

paaton kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Low ISO särkee huippuvalot riks raks. Parantaa suhinaa mm. Canonilla (ISO 50) mutta ei siitä muuten mitään virkaa ole kun tuo ei ole mikään LOW. LOW = 6 tai vähemmän.
E-M1:ssä valotuksen voi säätää huippuvalojen mukaan lennossa livenä. Eivät mene särki vaan tasan siihen mihin halutaan.
Hieno vastaus.
Kysymykseen jota ei kysytty?

Eli lyhyesti: normaalissa keskipäivän jyrkkäkontrastisessa valossa tuo "low ISO" on käytännössä ISO160?

Aikaisempaa kysymystäni tarkentaen: jos ISO200 herkkyydellä, 1/8000s suljinajalla joutuu himmentämään aukkoon f/2.8 ettei huippuvalot leikkaudu, niin kuinka suurta aukkoa voin käyttää Low-ISO:lla jos on normaali jyrkkäkontrastinen keskipäivän valo?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

kribe kirjoitti:
Aikaisempaa kysymystäni tarkentaen: jos ISO200 herkkyydellä, 1/8000s suljinajalla joutuu himmentämään aukkoon f/2.8 ettei huippuvalot leikkaudu, niin kuinka suurta aukkoa voin käyttää Low-ISO:lla jos on normaali jyrkkäkontrastinen keskipäivän valo?
Se on kuule kribe nyt kyllä niin, että en minä voi tässä sinulle normaaliksi jyrkkäkontrastiseksi keskipäivän valoksi muuttua. Kirkasta kesäpäivää ei sattuneesta syystä ole vielä ollut tilaisuus kokea E-M1:n kanssa. Vaan aika parantaa tämänkin asian.

Laitoin kuitenkin jotain tänne: http://www.pekka-potka.squarespace.com/e-m1-iso100

Hiukan selitystä:
Kuva 1: Valotus ISO 200:lla niin, että valkoisen tiiliseinän vaaleimmissa tiilissä juuri syttyy kameran oranssi varoitusväri. Siitä tiedän, että se kohta on Lightroomin default-asetuksilla L 96 / RGB 245 eli se sävy, jossa painossa harmaasävyjen erottuminen toisistaan loppuu. Lightroomin omat varoitusvärit, jotka ovat eri kuin kameran, näkyvät kuvassa.

Kuva 2: Valotus ISO LOW:lla niin, että valotuskorjaus on sama eli kameran valotusmittarin mukaan olisi sama valotus. Valotusaika osoittaa, että herkkyys on ISO 80. (Lightroom merkitsee kaikki ISO LOW:lla otetut ruudut ISO 100:ksi.) Valotus on kuitenkin Lightroomiin avattuna hiukan vaaleampi huippuvaloista aina 1/4-sävyihin saakka. Tummimmat varjot ovat hiukan tummempia kuin edellisessä kuvassa. JOS olisin oikeasti ollut kuvaamassa tätä ISO LOW:lla, olisin ehkä valottanut vielä kolmasosan niukemmin, kuten kamerankin oranssi merkkivalo olisi ohjannut. Todellisuudessa ISO LOW:n "hyöty" aukoissa olisi siis 1,3-1,6 aukkoa. MUTTA, kuten ero noissa merkkivaloissa osoittaa, tällainen ISO LOW ei ole kennon natiivi herkkyys ja dynamiikka on hiukan kaventunut. DxOMarkin mukaan E-M1:n dynamiikka ISO 200:lla on lähes 13 aukkoa. Itse arvioisin, että ISO LOW:n dynamiikka on silloin 12 aukkoa tai snadisti yli.

Kuva 3: Esimerkin vuoksi näkyy miten jo Highlights-korjaus -2 poistaa Lightroomin punaiset merkkivalot.

Kuva 4: Vedin edelleen esimerkin vuoksi Highlights-korjauksen -20:een, että selvästi näkyy miten huippuvalot eivät todellakaan olleet leikkaantuneet pilalle.

Kuva 5: Vetäisin varjoalueelle saman suuruisen valotuksen lisäyksen kuin kamerassa oli "alivalotusta", 2,33 aukkoa. Varjot aukeavat nätisti.

Kuva 6. Edelleen ollaan Lightroomin default-arvoilla. Suurennus ei tuo esiin häiritsevää kohinaa mutta terävöitystähän (ja sen ohessa hiukan kohinanvaimennusta) tämä tietysti kaipaisi.

(Kuvakaappaukset monitoriltani, EIZO CG275W, joka on kalibroitu viime viikolla)

Muut kuvat ovat kontrastisimpia ISO LOW -valotuksia mitä syksyn kuvista sattui löytymään. Niissä on oma vakio-presettini, jonka olin niihin iskenyt. Niitä EI ole säädetty sRGB-gamutin sisään enkä sitä viitsi nyt tehdä. Verrokkiaikoja ISO 200:lle ei valitettavasti ole, ei myöskään tietoa minkä ISO:n Olympuksen JPEG olisi kuville antanut.

PS. Tuo linkki vie samalla ensimmäistä kertaa uudelle sivustolleni, joka juuri on tulossa domainini ohjauksen osoitteeksi webin nimipalvelimien päivittyessä.

EDIT:typoja
Viimeksi muokannut ppotka, Maalis 19, 2014 15 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pekkapotka.com
Vastaa Viestiin