Ensituntumia Pentax K20D:stä
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Noista kahdesta jos pitää valita ,niin kolmesatanen.
Perusteena: kiinteäpolttovälinen - ei kopromisseja optisessa rakenteessa, todennäköisesti vielä mekaanisesti luotettavampi kuin zuumi.
Perusteena: kiinteäpolttovälinen - ei kopromisseja optisessa rakenteessa, todennäköisesti vielä mekaanisesti luotettavampi kuin zuumi.
Piscatus necesse est - Vivere non est necesse
Linhof 4"x5" + 65 mm ,90mm,180mm /Voigtländer Bessa/ Pentax K1000/MZ-S/ K7/K5/ K20D/+1,8/18mm+1,8/20mm+2,8/35mm+1,2/50mm+2,8/100mm+2,8/135+3,5/180jne
Linhof 4"x5" + 65 mm ,90mm,180mm /Voigtländer Bessa/ Pentax K1000/MZ-S/ K7/K5/ K20D/+1,8/18mm+1,8/20mm+2,8/35mm+1,2/50mm+2,8/100mm+2,8/135+3,5/180jne
-
Just joo, uskoo ken tahtoo... :-)kaapu kirjoitti: Luulin, että etsin olisi vähintään D80 tasoa mutta eipäs ollutkaan, edes lähelle.
D200 ja D300 ovat olleet samalla tasolla tähän asti Pentaxin etsimien kanssa, halvemmilla malleilla ne ovat pesseet pöytää... ja asia ei ole nytkään mihinkään muuttunut. D700:ssa pitääkin olla parempi etsin, kun se sattuu olemaan FF laite.
Jokainen laittakoon mielipiteesi omaan arvoonsa noine jatkuvine kameran vaihtokohkauksineen ja tuhansien ja tuhansien eurojen kameranosto jorinoineen.
-
K20D - NikonD90 ym. jorinaa
Meikäläinenkin "eksyi" harhapoluille tässä muutama kuukausi sitten. Möin K20D:n ja runsaat lisäroippeet pois ja ostin halvan käytetyn D80:n+yhteensopivia objektiiveja&varusteita tilalle. Ideana oli päivittää D80 D700:een (FF riivasi takaraivossa) heti kun saisin rahaa kasaan. D90:n ilmestyi kuitenkin sopivasti markkinoille ja sen mielenkiintoiset speksit&hinta auttoivat siirtämään FF haaveita vielä tuonnemmaksi.kaapu kirjoitti:Mihinkä on keskustelu siirtynyt? Vai eikö ehdi enää tsättäillä kun on niin kiva siellä vesisateessa kuvailla =]
Minäkin alkuvuodesta olin keskustelussa mukana, mutta kun tilaus Saksanmaalta hidasteli niin peruin ja kävin hakemassa Rajalan tarjouslaarista D80. No, se D80 on nyt myyty ja Pentaxilta pitäisi jonkinlainen setti pistää. Tuli tuommoinen tyhjänpäiväinen mutka tehtyä matkaan.
K20 tulee rungoksi ja 540 salamaksi, mutta putket vielä vähän auki. DA* 16-50 varmaankin perusputkeksi ja DA* 55mm valovoimaa. No eipä tuohon jäänyt kuin tuo tele kummittelemaan. DA* 300mm tai 60-250mm. Kumpaanko sijoittasitte?[/i]
Nyt kameralaukussa nököttää siis Nikon D90 ja tyytyväinen olen ollut. Mitään dramaattista parannusta valokuvaukseeni se ei ole tietenkään tuonnut...Kuvanlaatu on kaiken kaikkiaan aika samalla tasolla K20D:n kanssa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että K20D:n samsungin CMOS kenno on parasta mitä APS-C digeistä tällä hetkellä löytyy. Vaikka se ehkä suurilla herkkyyksillä kohisee hieman Sonyn 12mp CMOS kennoa enemmän, niin yksityiskohdat säilyy.
Runkojen ulkoinen laatu&rakenne on hyvin samaa tasoa näillä malleilla, tosin K20D vetää tässäkin pidemän korren sääsuojauksensa takia. Lisäksi K20D:ssä on pc-sync liitin salamalaitteille mitä D90:ssä ei ole.
...Ja täytyy sanoa, että käytettävyydessäkin oli hieman oppimista K20D:n jälkeen. En esimerkiksi pidä D90:n ISO-nappulan sijainnista -> vasemman käden sormilla pitää painaa ISO nappulaa ja oikean käden sormilla vaihtaa sitä. K20D:ssä sain tehtyä tämän kaiken pelkästään oikean käden sormilla...Ts. joudun siirtämään kameraa selvästi pois kasvoilta ja näpräämään ISO säätöä molemmin käsin kun K20D:ssä sain pidettyä silmän melkein etsimessä kiinni tottuessani vaihtamaan ISO herkkyyttä kameraa katsomatta parilla oikean käden sormella.
Nyt parin kuukauden käytön jälkeen D90:n käyttäminen sujuu kuitenkin jo paljon paremmin, ja mitään erityistä valittamista ei ole. Hyvä kamera se on, mutta K20D:n jälkeen laatutason määrittely on tietysti aika korkealla....
Automaattitarkennus toimii Nikonilla kaiken kaikkiaan astetta paremmin ja salamasysteemi loistaa luotettavuudellaan ja ominaisuuksiltaan.
Että semmoista jorinaa tällä kertaa. Hyvät objektiivisuunnitelmat sinulla. DA 16-50 on erinomainen peruszuumi ja DA55mm varmaan samaa tasoa. DA 60-250/4 on varsin mielenkiintoisen tuntuinen tulokas. Toivottavasti laatu on samaa tasoa DA200/2.8 ja DA300/4 kanssa. Itse ottaisin linnustamiseen ja villieläinten metsästykseen varmaankin DA300:n sen uuden pentaxin telejatkeen kanssa ;-D
Hyvät Joulut & uudet vuodet vaan kaikille !
terv. Ari
-
Eipä tuo suurentava 1,17x etsin maksa kuin muutaman kympin ja varmasti kasvaa etsin tarpeeksi suureksi. Tuon oston jälkeen en kyllä enää tajua ketään joka perustelee kameranoston sillä että "ostin kameran x kun siinä oli 0,96x suurennos kun taas siinä y kamerassa oli vain 0,93x" :)kaapu kirjoitti:Noin. Kävin testaamassa runkoa ja näköjään aika oli kullannut muistot. Ei vakuuttanut. Paljon pikku puutteita. Lyhyesti sanottunu kaikki oli liian pientä. Luulin, että etsin olisi vähintään D80 tasoa mutta eipäs ollutkaan, edes lähelle.
Menipä taas vaikeaksi. No, D700 tuntui hyvältä =]
Eli suosittelen kyllä ehdottomasti satsaamaan suurentavaan etsimeen joka tapauksessa. Tuohon kun on tottunut niin tulee järkytys katsella muidenkin merkkien "normaalietsimiä" (siis ylipäänsä alle 1) :P
Pentax K20D, DA18-55mm II 3.5-5.6, DA50-200mm 4-5.6, M50mm 1.7, FA43mm 1.9 Limited Kuvia Blogi: Tekniikan armoilla
-
Kerropa suosikkirunkomalleistasi ja tähyslasivaihtoehdoista kinofilmikaudelta, kiitos.Frequnator kirjoitti:Eipä tuo suurentava 1,17x etsin maksa kuin muutaman kympin ja varmasti kasvaa etsin tarpeeksi suureksi. Tuon oston jälkeen en kyllä enää tajua ketään joka perustelee kameranoston sillä että "ostin kameran x kun siinä oli 0,96x suurennos kun taas siinä y kamerassa oli vain 0,93x" :)
-
K20d etsin...
Ai niin, unohtui tuo etsin kommentti...Vaikka D90 ihan hyvä kamera onkin, niin ei sen etsin (eikä myöskään D80:n) kyllä mielestäni ole yhtään K20D tunnelia avarampi !...D700 kanssa on sitten varmaan jo eri stoori, mutta jos näitä kahta kuluttajahintaista nyt vertaa.kaapu kirjoitti:. Luulin, että etsin olisi vähintään D80 tasoa mutta eipäs ollutkaan, edes lähelle.
=]
Suurentavaa etsinkumia suosittelen kyllä minäkin! Käytin sitä K20D kanssa, ja olen hankkinut sellaisen myös D90:een.
Viimeksi muokannut aikaarska, Joulu 11, 2008 23 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Vai semmonen suurentava etsinkumi on mahdollista hankkia. Se on hyvä uutinen, jos se siis tosiaan toimii, eikä heikennä kuvanlaatua liikaa. Mitä esimerkiksi K20:seen suosittelette?
Siellä joku Penapoika jo otti nokkiinsa sanomisistani. Ihan joulurauhassa koitetaan mennä. Se oli tietenkin vain minun mielipide, mutta se, että joku on eri mieltä, ei poista sitä tosi asiaa, että minä todella koin etsimen olevan D80 huonomopi/pienempi. Tuli semmoinen 400D fiilis. No, ensivaikutelmaa ei voi enää muutta.
Ei se kyllä ole lähellekään D300 luokkaa, mutta etsinkumi vaihtoon niin voipi toimia.
Toinen juttu mikä nousi suurena miinuksena mieleen on sen pieni koko. Kuinka moni käyttää akkukahvaa, koska minun medium käteen se ei istunut ollenkaan. Jälleen 400D fiilis.
Niinhän se tietenki täytyy mennä. Jokainen valitsee järjestelmän, jossa on vähiten puutteita omiin tarkoituksiinsa.
...Nämä on niitä minun fiilistelyjä, joten muistetaan joulumieli. Tarkoitus ei ole hyökätä sinun valintaasi vastaan vaan yrittää löytää itsellekin mieluinen setti.
Siellä joku Penapoika jo otti nokkiinsa sanomisistani. Ihan joulurauhassa koitetaan mennä. Se oli tietenkin vain minun mielipide, mutta se, että joku on eri mieltä, ei poista sitä tosi asiaa, että minä todella koin etsimen olevan D80 huonomopi/pienempi. Tuli semmoinen 400D fiilis. No, ensivaikutelmaa ei voi enää muutta.
Ei se kyllä ole lähellekään D300 luokkaa, mutta etsinkumi vaihtoon niin voipi toimia.
Toinen juttu mikä nousi suurena miinuksena mieleen on sen pieni koko. Kuinka moni käyttää akkukahvaa, koska minun medium käteen se ei istunut ollenkaan. Jälleen 400D fiilis.
Niinhän se tietenki täytyy mennä. Jokainen valitsee järjestelmän, jossa on vähiten puutteita omiin tarkoituksiinsa.
...Nämä on niitä minun fiilistelyjä, joten muistetaan joulumieli. Tarkoitus ei ole hyökätä sinun valintaasi vastaan vaan yrittää löytää itsellekin mieluinen setti.
-
mm. kumeista
Pentaxille on oma hyvä suurentava etsinkumi eyecup O-ME53kaapu kirjoitti:Vai semmonen suurentava etsinkumi on mahdollista hankkia. Se on hyvä uutinen, jos se siis tosiaan toimii, eikä heikennä kuvanlaatua liikaa. Mitä esimerkiksi K20:seen suosittelette?
...Toinen juttu mikä nousi suurena miinuksena mieleen on sen pieni koko. Kuinka moni käyttää akkukahvaa, koska minun medium käteen se ei istunut ollenkaan. Jälleen 400D fiilis.
:
http://www.kultakaari.fi/arska/laite/ey ... ittely.htm
Nikonilla käytän sen omaa vastaavaa Nikon DK-21M mallia:
Nikon DK-21M
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0275
Itse pidin Pentaxin mallia ehkä vähän parempana, suurta eroa niissä ei ole. Molemmat maksavat n. 20-30€ kipale.
Jotkut hurjat ovat raportoineet käyttäneensä Pentaxin mallia Nikonissa ja toistepäin...Voi käydäkin - itse en ole kokeillut.
Nikon D90:n otepinta ilman akkukahvaa on tosiaan hieman tukevampi (isompi) kuin K20D:n ilman akkukahvaa. Henkilökohtaisesti se ei häirinnyt kylläkään, koska minulla ei ole älyttömän kokoinen räpylä ja K20D:ssä minulla oli akkukahva melkein kokoajan kiinni muutenkin.
-
- Viesti:
-
Tuohon etsin-fiilikseen vaikuttaa kyllä noitten kaikkien suurennosten ja tähylasien lisäksi ja ennen kaikkea usein myös käytetty objektiivi ja senvalovoima ja polttoväli: Yleensä laajakulmainen objektiivi ja kirkas valovoima "parantavat" etsintä kuin etsintä.kaapu kirjoitti:Vai semmonen suurentava etsinkumi on mahdollista hankkia. Se on hyvä uutinen, jos se siis tosiaan toimii, eikä heikennä kuvanlaatua liikaa. Mitä esimerkiksi K20:seen suosittelette?
...Sitten on tietysti se tähyslasi, ja yleensä on niin, että kirkkaampi tähyslasi "parantaa" taas etsintä, kun niitä vertaillaan samoilla objektiivieilla. Ainoa vaan on, että (yleisesti ottaen, ja samalla tekniinkan tasolla) mitä kirkkaampi tähyslasi, niin sitä huonompi (tai oikeastaan epätarkempi, näyttäähän se kyllä hyvältä) sillä on käsitarkentaa.
edit: Kameran koosta sen verran vielä, että se jos mikä on tottumiskysymys. Itse en ostaisi akkukahvaa muuten kuin aikaansaadakseni sivullisissa "pro-kateutta", mutta kun en sellaista huomiota tahdo, niin en ole hankkinut. Se on kovasti siitä kiinni, mihin käsi on tottunut: Itse pienikokoisilla manuaali-filmirungoilla kuvanneena toivoisin, että pentaxilta tulisi vieläkin pienempi runko (täysillä k20d ominaisuuksilla) silloin voisin vielä kameraa vaihtaa. Muuten olen tyytyväinen, ja melkein itsekin uskon, että en vähään aikaan enää kameraani vaihda. (5d -kokeilukin tuli tuossa välissä jo aika kalliiksi: Liian isokin se oli:)
-
En lähde väittelemään asioista joista en omaa kokemusta, joten missään tapauksessa en väitä että k20d:kään olisi yhtä hyvä tähyslasin kanssa lähellekään kuin vanhat kunnon kinofilmikamerat. :)IlkkaS. kirjoitti:Kerropa suosikkirunkomalleistasi ja tähyslasivaihtoehdoista kinofilmikaudelta, kiitos.Frequnator kirjoitti:Eipä tuo suurentava 1,17x etsin maksa kuin muutaman kympin ja varmasti kasvaa etsin tarpeeksi suureksi. Tuon oston jälkeen en kyllä enää tajua ketään joka perustelee kameranoston sillä että "ostin kameran x kun siinä oli 0,96x suurennos kun taas siinä y kamerassa oli vain 0,93x" :)
Lähinnä tuo oli tarkoitus ilmaista näille nykyisille aps-c kennon kameroille joiden etsimet ovat varsin ahtaita, esimerkiksi A900 ja D700 kameroissahan on mainiot etsimet jo ilman mitään ylimääräisiä suurennoksiakin, tosin FF-kameroissa lienee yleisesti paremmat etsimet kuin croppikennoissa.
Harmittaa itseäni kyllä kun ikää on vielä sen verran vähän etten filmikaudella ollut kameroista niin kiinnostunut, olisihan se ollut hienoa kuvailla kunnon vehkeillä (ja miksipä ei nykyäänkin jos jostain edukkaasti filmijärkkärin ostaisi).
Siis omistit hetken 5D:n ja vaihdoit k20d:hen? Itse olen ollut hyvin tyytyväinen k20dhen, mutta olen aina ajatellut että 5D olisi parempi kamera kun kerran on FF :) Toisaalta käyttölogiikat ovat varmasti kohtuullisen erilaiset kahden merkin väliltä. Mainio tuo k20d on ja voi kun vain lisää kunnon putkea olisi varaa ostaa niin olisi onnen päivät :P (siis lähinnä laajakulma + kunnon tele)JupJup kirjoitti: edit: Kameran koosta sen verran vielä, että se jos mikä on tottumiskysymys. Itse en ostaisi akkukahvaa muuten kuin aikaansaadakseni sivullisissa "pro-kateutta", mutta kun en sellaista huomiota tahdo, niin en ole hankkinut. Se on kovasti siitä kiinni, mihin käsi on tottunut: Itse pienikokoisilla manuaali-filmirungoilla kuvanneena toivoisin, että pentaxilta tulisi vieläkin pienempi runko (täysillä k20d ominaisuuksilla) silloin voisin vielä kameraa vaihtaa. Muuten olen tyytyväinen, ja melkein itsekin uskon, että en vähään aikaan enää kameraani vaihda. (5d -kokeilukin tuli tuossa välissä jo aika kalliiksi: Liian isokin se oli:)
Viimeksi muokannut Frequnator, Joulu 13, 2008 1 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pentax K20D, DA18-55mm II 3.5-5.6, DA50-200mm 4-5.6, M50mm 1.7, FA43mm 1.9 Limited Kuvia Blogi: Tekniikan armoilla
-
-
No, niin siinä kävi: K10d->5d->k20d. Selitykset kirjoittelin joskus myöhemmin, haulla ne selviää. Kyse oli kuitenkin alunperinkin kokeesta, jonka tein kun oli juuri ja juuri mahdollista. Lopputulos oli, että tykkään edelleen pentaxista enemmän, ja toisaalta aps-koko riittää minulle. Itseasiassa nyttemmin tuntuu, että ei k20d ja 5d välillä ole käytännön hämäräominaisuuksissa ollenkaan niin paljon eroa kuin voisi kuvitella...Frequnator kirjoitti:Siis omistit hetken 5D:n ja vaihdoit k20d:hen? Itse olen ollut hyvin tyytyväinen k20dhen, mutta olen aina ajatellut että 5D olisi parempi kamera kun kerran on FF :) Toisaalta käyttölogiikat ovat varmasti kohtuullisen erilaiset kahden merkin väliltä. Mainio tuo k20d on ja voi kun vain lisää kunnon putkea olisi varaa ostaa niin olisi onnen päivät :P (siis lähinnä laajakulma + kunnon tele)JupJup kirjoitti: edit: Kameran koosta sen verran vielä, että se jos mikä on tottumiskysymys. Itse en ostaisi akkukahvaa muuten kuin aikaansaadakseni sivullisissa "pro-kateutta", mutta kun en sellaista huomiota tahdo, niin en ole hankkinut. Se on kovasti siitä kiinni, mihin käsi on tottunut: Itse pienikokoisilla manuaali-filmirungoilla kuvanneena toivoisin, että pentaxilta tulisi vieläkin pienempi runko (täysillä k20d ominaisuuksilla) silloin voisin vielä kameraa vaihtaa. Muuten olen tyytyväinen, ja melkein itsekin uskon, että en vähään aikaan enää kameraani vaihda. (5d -kokeilukin tuli tuossa välissä jo aika kalliiksi: Liian isokin se oli:)
(Lisäbonus cropista kun en ole varsinainen telemies: 5d:n kanssa en jaksanut kulettaa riittävän pitkää (n.300mm) teleä ikinä mukana, kun sitä harvoin tarvitsen: liian raskas. K20D:n kanssa kelpaa vähän kevyempikin tele. (=200mm) Pikseleitä on kummassakin tarpeeksi, jos ei liikaa.)
-
Siinä on myös Sv eli Sensitivity priority. Siinä säädät ISO:a ja kamera säätää ohjelman mukaan aikaa ja aukkoa.
Molemmat, sekä TAv että Sv ovat käsittääkseni vain Pentaxista löytyviä, vai oliko tuo jälkimmäinen Nikonissakin?
Automaatti ISO:han löytyy kai jo kaikista, sekä ylä että alarajan säädöllä?
Molemmat, sekä TAv että Sv ovat käsittääkseni vain Pentaxista löytyviä, vai oliko tuo jälkimmäinen Nikonissakin?
Automaatti ISO:han löytyy kai jo kaikista, sekä ylä että alarajan säädöllä?
-
En tiedä, jos tarkoitit tuon kysymykseksi minulle. Paitsi että et ollut kysymysmerkittänyt.Konditiona kirjoitti:Eikunhelkka... taaskomäny ymmärsin jotain väärin....
Käsittääkseni, yritin otattaa kantaa etsimiin, kenties tähyslaseihin ja niiden mahdollisesti toisen-käden-tiedon vertailtavuuteen, lukemavaraisesti luotettaviin referensseihin. Tai kokemuspohjaiseen argumentointiin.
En osaa kompata, omaan rytmihäiriön.
-
Sellainen löytyi seitkytluvulla Äimäraution raveista ja oli nimeltään Vonkaus. Pistin pikkupoikana likoon isäukon antaman lantin ja voitin heti vitosen...Konditiona kirjoitti:Hoikka tai enintään normaalivartaloinen. Sopusuhtainen. Jäntevä. Jotenkin persoonallinen. Hyvä ryhti. Eikunhelkka... taaskomäny ymmärsin jotain väärin....IlkkaS. kirjoitti: Kerropa suosikkirunkomalleistasi...
-
No nyssää ainaki ymmärsit väärin.ruutu kirjoitti:Sellainen löytyi seitkytluvulla Äimäraution raveista ja oli nimeltään Vonkaus. Pistin pikkupoikana likoon isäukon antaman lantin ja voitin heti vitosen...Konditiona kirjoitti:Hoikka tai enintään normaalivartaloinen. Sopusuhtainen. Jäntevä. Jotenkin persoonallinen. Hyvä ryhti. Eikunhelkka... taaskomäny ymmärsin jotain väärin....IlkkaS. kirjoitti: Kerropa suosikkirunkomalleistasi...
Tai mistäs mää tiätäsin. Joilleki kelpaa kaikki kahdella jalalla seisovat A-kirjaimista ja tikapuista lähtien. Joillekin niitä jalkojakin saa olla melkein mikä määrä tahansa.
Ja oommä tavannu jopa sellaisia ihmisiä jotka jättää raha-asiansa hevosten hoidettavaksi.