Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mihin sitä vauhtia tarvitsee? Ihan turha lähteä kisaamaan Nikonin ja Canonin kanssa action-puolelle. FF-kamera 645Z:n featuresetillä on aivan riittävä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Mihin sitä vauhtia tarvitsee? Ihan turha lähteä kisaamaan Nikonin ja Canonin kanssa action-puolelle. FF-kamera 645Z:n featuresetillä on aivan riittävä.
Onko? Onko se myös taloudellisesti järkevä? Sitä tullaan vertaamaan CaNikonin FF-runkoihin ja jos se ottaa tarkennuksessa pataan, ei se voi olla vaikuttamatta myyntiin. Ei Pentax voi keksiä mitään tarkennuksen veroista hyvää, edes tuhat pikkunäppärää kikkakolmosta ei ole sitä kuin marginaaliselle porukalle, vaan joutuu laskemaan hintaa ja olemaan B-luokan vaihtoehto. Kyllä minä panisin ennemmin rahat kilpailukykyiseen tarkennukseen ja haastaisin isot vertaisena.

Valon fysiikka estää sen, että niitä juttuja joissa keskikoon formaatti loistaa, ei voi tuoda kinokokoon. Kukaan tuskin haluaa wannabe-keskikokoista, jossa on osa keskikoon ongelmista mutta ei mitään sen hyvistä puolista. Mitä sinä sellaisella ajattelit tehdä?
Hannu
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä se vaan haastaa MF:n resoluution osalta jos se pixel shift siellä on. Runko yrittää kilpailla monella saralla onnistumatta missään jos lähetään kaikessa keulimaan.

Lisäksi siinä on kumpaankin orientaatioon taipuva kääntyvä näyttö. Ei tän rungon valtti ole se ratatykitys.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

ei vauhtia välttämättä, mutta tarkkuutta

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Pentaxin uuden AF systeemin ei ehkä ole niinkään tarkoitus parantaa AF nopeutta (toivottavasti sekin on parantunut), mutta AF systeemin täsmällisyyttä/tarkkuutta erillaisissa valaistusolosuhteissa ja hämärässä.

Täällä on keskustelua aiheesta:

http://www.dpreview.com/forums/post/57148593

•Ricoh patents ◦AF sensor has a spectral sensitivity in the visible light to infrared light
◦AE sensor has a spectral sensitivity in the visible light
◦IR sensor has a spectral sensitivity characteristics to infrared light
◦Based on the signal ratio of the AE sensor and the IR sensor, to correct the focal shift due to chromatic aberration of infrared light

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Kyllä se vaan haastaa MF:n resoluution osalta jos se pixel shift siellä on. Runko yrittää kilpailla monella saralla onnistumatta missään jos lähetään kaikessa keulimaan.

Lisäksi siinä on kumpaankin orientaatioon taipuva kääntyvä näyttö. Ei tän rungon valtti ole se ratatykitys.
En minä sitä tarkoittanut, että sen pitäisi olla varsinainen action-runko, mutta CaNikonin yleisrungoissa on myös melkoisen hyvä AF. Siitä tasosta ei saisi kovin paljoa jäädä. Enkä tiedä onko se mikään ylivoimainen vaatimus. Eikö Pentaxin nykyisten kroppirunkojen käyttäjät ole yleisesti ottaen varsin tyytyväisiä niiden toimivuuteen kaikenlaisissa oloissa, jotka ovat valokuvaajien toimintaspeksien ulkopuolella. Eiköhän se joka haluaa sääsuojatun rungon maksa ennemmin tarkennuksesta kuin massiivisesta megapikselimäärästä.

Minä en oikein usko, että Pentaxin kannattaisi erikoistua suppean kohderyhmän studiohifistelyyn. Resoluutiokikkailu kennoa siirtämällä toiminee lähinnä tuotekuvauksessa, jossa kohde ei liiku. Se voi olla yksi ominaisuus, koska sen toteuttamisen hinta on vain softan suunnittelukustannukset, mutta ei oikein "se juttu", jolla järjestelmä myydään. Sellainen piirto vaatii sitten myös tolkuttoman kalliita objektiiveja, jotka vievät hintaetua keskikokoon. Pentaxin tapauksessa vaikuttaa sekin, että 645 on markkinoiden edullisimpana keskikoon järjestelmänä aika selvä ykkösvaihtoehto niille, jotka puntaroivat valintaa mediumformaatin tai kinon välillä.

Kunnolla sääsuojattu keskihintainen enemmän luontoon ja actioniin kuin studioon (myös objektiivivalikoimalta) painottuva järjestelmä sopisi minusta jotenkin paremmin Pentaxin tyyliin. Ainakin kroppirungot tuntuvat olevan niin painottuneita.
Hannu
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Kyllähän Pentax:n tarkennus yksittäiskuviin on ollut eriomainen sen jälkeen kun tuli -3EV tarkennuspisteet. K-5 oli umpisurkea keinovalossa, mutta tosiaan K-5II:sta eteenpäin herkkien pisteiden ansiosta on tarkennus kohdallaan. Ainakin Pentax:n objektiiveilla.

Jotain ongelmia on kyllä kuulunut mm. Sigman objektiivien kanssa mutta se onkin toinen tarina.

Kohdetta seuraava tarkennus sen sijaan ei ole Canikon tasolla.

Saas nähdä mihin asiaan IR tuo parannusta jos sellainen uudesta rungosta löytyy. Itselleni riittäisi K-5II tasoinen tarkennusjärjestelmä mutta minä kuvaankin rauhalliseen tahtiin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmra kirjoitti:K
Kohdetta seuraava tarkennus sen sijaan ei ole Canikon tasolla.
Jatkuvan tarkennuksen toiminta riippuu paljon myös objektiiveista. Jos otat jonkun sinänsä erinomaisesti tarkentavan Nikonin rungon ja kiinnität siihen "ruuvitarkenteisen" AF-obiskan, niin tulos ei taatusti ole mitä toivot. Valovoimaisilla teleobjektiiveilla nämä ongelmat korostuvat.

Sitten kun Pentax joskus julkaisee tämän kameran, niin alkaa kova keskustelu objektiiveista. Pitää olla hyvä piirto koko kuva-alalle ja tarkennuksen takia myös tarkennusmoottoreja koskevat ratkaisut joutuvat tiukkaan syyniin.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

hkoskenv kirjoitti:Minä en oikein usko, että Pentaxin kannattaisi erikoistua suppean kohderyhmän studiohifistelyyn. Resoluutiokikkailu kennoa siirtämällä toiminee lähinnä tuotekuvauksessa, jossa kohde ei liiku. Se voi olla yksi ominaisuus, koska sen toteuttamisen hinta on vain softan suunnittelukustannukset, mutta ei oikein "se juttu", jolla järjestelmä myydään. Sellainen piirto vaatii sitten myös tolkuttoman kalliita objektiiveja, jotka vievät hintaetua keskikokoon.
Ei se mitään erikoistumista tarkoita, että käytetään olemassaolevaa tekniikkaa kaikkeen mihin se taipuu. Ja näyttääpä tuo antavan resoluutioparannusta ihan normiobjektiiveillakin. Ainakin jos on uskomista DPreview testikuviin.

Kuva
Kuva
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kyllä! Aivan erinomaista Pentaxin erikoisosaamista, jossa käytetään hyödyksi kennovakaajaa, kuten Pentaxin Astrotracker toiminnossakin (seuraa tähtitaivaan liikettä GPS:n avulla, liikuttaa kennoa sen mukaan). Tälläisessä tekemisessä Pentax on hyvä firma.

Pixel Shift parantaa ihan oikeasti kuvan erottelukykyä ja myös väritoistoa. Tämä tekniikka kinokennoiseen, niin ollaan aika lähellä todellista Killeriä.



jmra kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Minä en oikein usko, että Pentaxin kannattaisi erikoistua suppean kohderyhmän studiohifistelyyn. Resoluutiokikkailu kennoa siirtämällä toiminee lähinnä tuotekuvauksessa, jossa kohde ei liiku. Se voi olla yksi ominaisuus, koska sen toteuttamisen hinta on vain softan suunnittelukustannukset, mutta ei oikein "se juttu", jolla järjestelmä myydään. Sellainen piirto vaatii sitten myös tolkuttoman kalliita objektiiveja, jotka vievät hintaetua keskikokoon.
Ei se mitään erikoistumista tarkoita, että käytetään olemassaolevaa tekniikkaa kaikkeen mihin se taipuu. Ja näyttääpä tuo antavan resoluutioparannusta ihan normiobjektiiveillakin. Ainakin jos on uskomista DPreview testikuviin.

Kuva
Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:Kyllä! Aivan erinomaista Pentaxin erikoisosaamista, jossa käytetään hyödyksi kennovakaajaa, kuten Pentaxin Astrotracker toiminnossakin (seuraa tähtitaivaan liikettä GPS:n avulla, liikuttaa kennoa sen mukaan). Tälläisessä tekemisessä Pentax on hyvä firma.

Pixel Shift parantaa ihan oikeasti kuvan erottelukykyä ja myös väritoistoa. Tämä tekniikka kinokennoiseen, niin ollaan aika lähellä todellista Killeriä.
Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-) Tuo kennon siirtely on kuitenkin aika rajoitettu systeemi jos ajattelee käytännön kuvaustilanteita. Sitäpaitsi jos kamerassa on resoa 36mpx tai enemmän, ei sen merkitys enää niin iso ole.
temama
Viestit: 10724
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti: Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-) Tuo kennon siirtely on kuitenkin aika rajoitettu systeemi jos ajattelee käytännön kuvaustilanteita. Sitäpaitsi jos kamerassa on resoa 36mpx tai enemmän, ei sen merkitys enää niin iso ole.
Mitä väliä? Pääasia, että CaNikonistit saadaan kateudesta vihreiksi. Kyllä se siellä taustalla pahasti hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Hannu
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

.

hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!

.
. Vuonna 2026.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Löytyy penazeissit. 21mm ja 100MP löytyy ainakin.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

hkoskenv kirjoitti:Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin.


Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.

Lisäisin myös makrokuvauksen jossa muutenkin käytetään paljon jalustaa, tehdään focus stackingiä yms. Maisemakuvaukseenkin kyllä, mutta iso rajoite on että pitää olla täydellisen tyyntä.
hkoskenv kirjoitti:Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
En minäkään pikselinsiirtoa keskarin korvaajaksi laske. Kennon kasvaminen muuttaa kuvan piirtymistä muutenkin kuin resoluution lisäyksenä.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.

Nimittäin kuten edellä on juteltu, pixel-shift tekniikka käyttää 4 kuvaa. Mutta pixel-shift kuvasta tallentuu myös normaali kuva, eli RAW konverterissa on mahdollisuus tehdä myös normaali kuva, vaikka pixel-shift modea olisi käytetty!

Photoshopissa voit tasoja käyttämällä maalailla vain ne liikkumattomat kohteet näkyviksi joissa sitten näkyy tarkempi pixel-shift piirto, ja muun alueen (enemmän liikkuvaa sisältävän) voit pitää normaalista valotuksesta. Tai toistepäin: jossa vaika muuten liikkumattoman rakennuksen tms. edestä kävelee ihminen, niin ei tarvitse maalailla näkyviin kuin ihminen siitä normaali valotuksesta.

Tässä on selvitetty enemmän asiaa

Scrollaa alas kohtaan "...and you can also create a hybrid of Pixel Shifted and single-shot imagery":

http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... part-i.htm

Täällä keskustelua aiheesta:

http://www.dpreview.com/forums/post/57094862

http://www.dpreview.com/forums/post/57096960
Viimeksi muokannut aikaarska, Tammi 26, 2016 19 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmra kirjoitti:
nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
jmra kirjoitti:
nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)
Ei niin paljon kuin luulisi. Olympuksellahan on vähän sama systeemi huippumallissaan. Tosin se tekee vieläpä isompi resoluutioisen kuvan. Oly-käyttäjät ovat raportoineet, ettei huippuresoluutioiseen kuvaan tarvitse mitään erikoisterävää lasia, vaan ihan normaalit peruslaadukkaat objektiivit riittävät.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin