No olen sitä kokeillut ja voisin vuokratakin mutta sitten pitäisi saada mukaan se 300 tai enemmän - millinen natiivilasi. Se on taas tällä hetkellä rosvosektori.kohan kirjoitti:Vuokraa kamera joksikin aikaa niin tiedät mitä saat.ptakala0 kirjoitti: Mun henkilökohtainen ongelma on se että tarvitsen ostopäätökseen luotettavaa dataa en jonkun mielipidettä jota ei voi validoida.
Sony A9, A9II
-
Re: Sony A9
-
Mielipide se on tuokin.ptakala0 kirjoitti:Mun henkilökohtainen ongelma on se että tarvitsen ostopäätökseen luotettavaa dataa en jonkun mielipidettä jota ei voi validoida.
Peilittömät eivät ole pärjänneet 1-sarjan dslr:ille kuin vasta nyt. Tällä hetkellä Sony A9 on kokonaisuutena paras vaihtoehto liikkeen seurantaan (jos lasivalikoimaa ei huomioida). Sony A7R3 ja A73 taas ovat AF-C:llä parempia kuin D850 ja 5D4. Siinäpä ovat ne peilittömät joilla kannattaa kuvata actionia, kaikki muut ovat huonoja. Toki tuleva EM1X on varmasti ok, mutta pienen kennon kanssa ei voi käyttää nopeita suljinaikoja kuin aurinkoisina kesäpäivinä. Tämäkin on vain mielipide, saa olla eri mieltä.
Viimeksi muokannut Räntä, Helmi 10, 2019 15 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Adapterilla saat kiinni optiikan jos sinulla sellainen on tai FE 100-400 GM ei ole mikään turha lasi. Ja se on kevytkin vielä.ptakala0 kirjoitti:No olen sitä kokeillut ja voisin vuokratakin mutta sitten pitäisi saada mukaan se 300 tai enemmän - millinen natiivilasi. Se on taas tällä hetkellä rosvosektori.kohan kirjoitti:Vuokraa kamera joksikin aikaa niin tiedät mitä saat.ptakala0 kirjoitti: Mun henkilökohtainen ongelma on se että tarvitsen ostopäätökseen luotettavaa dataa en jonkun mielipidettä jota ei voi validoida.
-
Ihan mielenkiinnosta kysäisen että minkälaista luotettavaa dataa etsit? Minkälaista luotettavaa ja validoitua dataa on aiemmin löytynyt nimenomaan tarkennukseen liittyen? Tarkennuksena vielä, ottaen foorumin yleisen ilmapiirin, pakko mainita että kysymykseni on ilman sarvia ja hampaita. Kiinnostaa vain. Siis kun ISO:n kestot, dynamiikat ym. on verrattain helppo laittaa käppyröiksi paperille, mutta tarkennuksen toiminnan tieteellisen tutkimisen voisin kuvitella olevan aika paljon haastavampaa. Tilanteita kun on niin paljon erilaisia, kuvaajat kuvaa eri tavalla, kameroilla kuvataan eri tavalla, tarkennustapoja on erilaisia jne. Muuttujia on aivan pirusti. Ainakin kuulostaa aika haastavalta.ptakala0 kirjoitti:
Mun henkilökohtainen ongelma on se että tarvitsen ostopäätökseen luotettavaa dataa en jonkun mielipidettä jota ei voi validoida. Niitä kun on monenlaisia ja monesta lähtökohdasta. En sano ettetkö voisi olla oikeassa mutta tuossa ei ole todisteita muuta kuin sille että kameralla voi kuvata myös "väärin". Ja nämä "älykkäät" tarkennukset ostan sitten kun kamera tietää tarkalleen mitä olen kuvaamassa ja millä lailla.
Ne muutamat vertailu jossa A9 oli noiden verrokkien kanssa eivät ole kuitenkaan antaneet samaa vaikutelmaa kun sinun teksti.
Ja sitäpaitsi mulla on kankea motoriikka joten tuo ei varmaan sovi mulle :)
Ja toisekseen veikkaan että aika harvassa täällä voi olla luotettavat valikoidut tahot. Mielipiteitä sen sijaan varmasti tulee jokaiseen ilmansuuntaan, kuten varmasti tiedätkin.
Mites jos vuokraisit kameran+linssin ja testaisit itse? Silleenhän sais varmasti hyvää tatsia. Joskin silloin menee aika paljon aikaa opetteluun. Tai mites jos kysäisisit josko joku A9:n omistaja suostuis tekee tällit. Siten pääsisit testaamaan ja saisit opastusta. Tarjoa vaikka kaljat päälle. Kyllä mä oon ainakin mun kamoja lainaillu ja antanu porukan testata. Eikä oo ees kaljoja tarvinnut tarjota :)
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
No onhan noita testejä tuolla avaruudessa muutama niissä rajoissa kuten totesit - toistaminen 100% samanlaisena on haastavaa. Niissä A9 ei ole saanut mitenkään ylivoimaisia arvioita.nsamppa kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysäisen että minkälaista luotettavaa dataa etsit? Minkälaista luotettavaa ja validoitua dataa on aiemmin löytynyt nimenomaan tarkennukseen liittyen? Tarkennuksena vielä, ottaen foorumin yleisen ilmapiirin, pakko mainita että kysymykseni on ilman sarvia ja hampaita. Kiinnostaa vain. Siis kun ISO:n kestot, dynamiikat ym. on verrattain helppo laittaa käppyröiksi paperille, mutta tarkennuksen toiminnan tieteellisen tutkimisen voisin kuvitella olevan aika paljon haastavampaa. Tilanteita kun on niin paljon erilaisia, kuvaajat kuvaa eri tavalla, kameroilla kuvataan eri tavalla, tarkennustapoja on erilaisia jne. Muuttujia on aivan pirusti. Ainakin kuulostaa aika haastavalta.ptakala0 kirjoitti:
Mun henkilökohtainen ongelma on se että tarvitsen ostopäätökseen luotettavaa dataa en jonkun mielipidettä jota ei voi validoida. Niitä kun on monenlaisia ja monesta lähtökohdasta. En sano ettetkö voisi olla oikeassa mutta tuossa ei ole todisteita muuta kuin sille että kameralla voi kuvata myös "väärin". Ja nämä "älykkäät" tarkennukset ostan sitten kun kamera tietää tarkalleen mitä olen kuvaamassa ja millä lailla.
Ne muutamat vertailu jossa A9 oli noiden verrokkien kanssa eivät ole kuitenkaan antaneet samaa vaikutelmaa kun sinun teksti.
Ja sitäpaitsi mulla on kankea motoriikka joten tuo ei varmaan sovi mulle :)
Ja toisekseen veikkaan että aika harvassa täällä voi olla luotettavat valikoidut tahot. Mielipiteitä sen sijaan varmasti tulee jokaiseen ilmansuuntaan, kuten varmasti tiedätkin.
Mites jos vuokraisit kameran+linssin ja testaisit itse? Silleenhän sais varmasti hyvää tatsia. Joskin silloin menee aika paljon aikaa opetteluun. Tai mites jos kysäisisit josko joku A9:n omistaja suostuis tekee tällit. Siten pääsisit testaamaan ja saisit opastusta. Tarjoa vaikka kaljat päälle. Kyllä mä oon ainakin mun kamoja lainaillu ja antanu porukan testata. Eikä oo ees kaljoja tarvinnut tarjota :)
Testaamista rajoittaaa kuten totesin sopivan linssin puuttuminen, ehkä pitää sitten lähteä 100-400 - linjalle.
-
Jos ei kameran ostopäätös ole kiirenen niin maaliskuun firmispäivitys aiheuttaa varmasti nettiin paljon säpinää tarkennuksen tiimoilta.ptakala0 kirjoitti:
Testaamista rajoittaaa kuten totesin sopivan linssin puuttuminen, ehkä pitää sitten lähteä 100-400 - linjalle.
-
Itse olen nyt omistanut mm. Canon 1D MK IV, Nikon D750, Nikon D500 ja Olympus OMD 1MK II. Paras tarekntaja noista on ollut selkeällä erolla tuo D500. Olympuksen osalta toivo oli kova, mutta se jai isoksi pettymykseksi jopa tuon yhden ison firmware päivityksen jälkeen. Tarkennus tuotti aivan liikaa huteja, kun vertasin edelliseen eli D500:een.
Nyt tässä arvon kovasti, mikä on seuraava runko. Olin jo henkisesti päätynyt D850:een, jossa tarkennus ei ihan ole samalla tasolla kuin D5 ja D500 kameroissa, mutta todennäköisesti se olisi riittävän hyvä. Se vaan suoltaa niin jumalattoman kokoista kuvaa, että meneekö seuraavaksi sitten tietokone vaihtoon, jotta saan käsiteltyä kuvat.
Nyt kun luin Sonyn tulevista päivityksistä ja ilokseni havaitsin, että tuota alkaa olla saatavilla lähes järkevään hintaan, aloin miettimään koko kuviota uusiksi. Minulla ei ole enää mitään sidoksia mihinkään järjestelmiin, kun olen kaiken myynyt pois. Pääosin kuvailen koiria ja tuo 70-200 F2.8 putki palvelisi minua 90% tapauksista. Välillä sitten hirviä ja peuroja kuvatessa voisi tarvita jonkun pidemmän putken, mutta siinäkin voisi olla valovoimaa, kun olosuhteet ovat usein hyvin hämäriä. En sitten tiedä, miten tuohon menisi adaptoituna Sigman 120-300 ja siihen tarvittaessa extenderi? Kyseinen putki minulla oli D500:n kaverina ja olin varsin tyytyväinen sen tuottamaan kuvanlaatuun ja monipuolisuuteen tsuumin takia.
Nikon D500 oli oikein hyvä runko, mutta siinäkin herkkyyden jätti maksimissaan 6400:n tietämille. Tuon yli mennessä kuvanlaatu kärsi liikaa ja tuollakin arvolla sai valotus osua nappiin. Mitä tuota Sonyn A9:n osalta olen katsellut, niin herkkyyden kestäisi nostaa jopa tuonne 12800 lukemaan, jos tilanne sitä vaatii.
Suurin etu tuossa rungossa lienee tuo melkoisen hyvä kohteen seuranta, vaikka kohde ei erotu taustasta selkeästi. Ja nyt kun sitä vielä parantavat ja vielä kesällä lisää parannuksia luvassa, niin todella houkuttaisi kyseinen runko. Tuo tulossa oleva animal eye AF lienee aivan killeri toimiessaan hyvin.
Jotenkin vain tuntuu hullulta maksaa tuollaista summaa ns. vanhasta mallista. Eihän tuolle tosin vielä seuraajaa ole ja tuskin ihan vielä on tulossakaan, kun noin paljon uutta päivityksessä tuovat.
Nyt tässä arvon kovasti, mikä on seuraava runko. Olin jo henkisesti päätynyt D850:een, jossa tarkennus ei ihan ole samalla tasolla kuin D5 ja D500 kameroissa, mutta todennäköisesti se olisi riittävän hyvä. Se vaan suoltaa niin jumalattoman kokoista kuvaa, että meneekö seuraavaksi sitten tietokone vaihtoon, jotta saan käsiteltyä kuvat.
Nyt kun luin Sonyn tulevista päivityksistä ja ilokseni havaitsin, että tuota alkaa olla saatavilla lähes järkevään hintaan, aloin miettimään koko kuviota uusiksi. Minulla ei ole enää mitään sidoksia mihinkään järjestelmiin, kun olen kaiken myynyt pois. Pääosin kuvailen koiria ja tuo 70-200 F2.8 putki palvelisi minua 90% tapauksista. Välillä sitten hirviä ja peuroja kuvatessa voisi tarvita jonkun pidemmän putken, mutta siinäkin voisi olla valovoimaa, kun olosuhteet ovat usein hyvin hämäriä. En sitten tiedä, miten tuohon menisi adaptoituna Sigman 120-300 ja siihen tarvittaessa extenderi? Kyseinen putki minulla oli D500:n kaverina ja olin varsin tyytyväinen sen tuottamaan kuvanlaatuun ja monipuolisuuteen tsuumin takia.
Nikon D500 oli oikein hyvä runko, mutta siinäkin herkkyyden jätti maksimissaan 6400:n tietämille. Tuon yli mennessä kuvanlaatu kärsi liikaa ja tuollakin arvolla sai valotus osua nappiin. Mitä tuota Sonyn A9:n osalta olen katsellut, niin herkkyyden kestäisi nostaa jopa tuonne 12800 lukemaan, jos tilanne sitä vaatii.
Suurin etu tuossa rungossa lienee tuo melkoisen hyvä kohteen seuranta, vaikka kohde ei erotu taustasta selkeästi. Ja nyt kun sitä vielä parantavat ja vielä kesällä lisää parannuksia luvassa, niin todella houkuttaisi kyseinen runko. Tuo tulossa oleva animal eye AF lienee aivan killeri toimiessaan hyvin.
Jotenkin vain tuntuu hullulta maksaa tuollaista summaa ns. vanhasta mallista. Eihän tuolle tosin vielä seuraajaa ole ja tuskin ihan vielä on tulossakaan, kun noin paljon uutta päivityksessä tuovat.
-
- Viesti:
Minua kiinnostaisi a9 + 400DOII vs. 5DIV + 400DOII vertailu.
-
Tässä ketjussa on paljon lintukuvia A9:llä ja eri valmistajien teleoptiikoilla.jka71 kirjoitti:Minua kiinnostaisi a9 + 400DOII vs. 5DIV + 400DOII vertailu.
https://www.fredmiranda.com/forum/topic ... astmessage" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viesti:
Sama! Olis mukava kyllä tietää, että kuinka tuo A9 tarttuu lentäviin lintuihin ja millaisissa tilanteissa, verrattuna tuohon laukusta löytyvään 5DIV + 400DO II -settiin. Ja miten jatkeet vaikuttaa tilanteeseen. Pönöt varmaan onnistuu, mutta se ei olekaan se kiinnostava osa tässä. Tuota A9 miettinyt vaihtoehtona, mutta jostain aiemmin syksyllä sain semmosen käsityksen, että tuo DO ei pelittäis kovin hyvin yhteen Sonyjen kanssa...jka71 kirjoitti:Minua kiinnostaisi a9 + 400DOII vs. 5DIV + 400DOII vertailu.
-
Lue tuo edellisen viestin Fredmirandan sivuston linkki. Tosin kuvien yhteydessä on monesti harhauttavasti maininta Sonyn A-sarjan optiikoista vaikka kyse on DOII. Olisiko peräisin Sigman adapterista.vilsu kirjoitti: Tuota A9 miettinyt vaihtoehtona, mutta jostain aiemmin syksyllä sain semmosen käsityksen, että tuo DO ei pelittäis kovin hyvin yhteen Sonyjen kanssa...
-
Canon DO 400/4 (vanhempi ns. ykkösversio) ei ainakaan kummoisesti toiminut Sony A7RIII, eikä A9:n kanssa (sovitteilla sigma ja metabones), oli levoton, sahasi edes-takaisin, ei vakaantunut. Ei onnistunut jatkuva tarkennus tuota liikkuvien lintujen kuvaamista ajatellen.
Samaa yhdistelmää käytän nyt (sigman sovitteella) Canon 300/2,8 L mkII + 1,4 mk III jatkeella. Samat kokemukset tälläkin yhdistelmällä. Eikä ainakaan parantunut runkojen firmisten päivityksillä..! Toivottavasti tulossa olevat Sony:n päivitykset muuttavat tilannetta.
Mutta kertatarkennuksella, pienimmällä tarkennusalueella ja hitaimmalla tarkennusnopeudella syntyy kyllä hyviä "pönökuvia"...
Samaa yhdistelmää käytän nyt (sigman sovitteella) Canon 300/2,8 L mkII + 1,4 mk III jatkeella. Samat kokemukset tälläkin yhdistelmällä. Eikä ainakaan parantunut runkojen firmisten päivityksillä..! Toivottavasti tulossa olevat Sony:n päivitykset muuttavat tilannetta.
Mutta kertatarkennuksella, pienimmällä tarkennusalueella ja hitaimmalla tarkennusnopeudella syntyy kyllä hyviä "pönökuvia"...
-
Olettaisin muutokset kamerassa vaatii Metabonesilta ja Sigmalta uudet softat ellei paritkin ennen kuin uudet toiminnot on myös adaptereissaksor kirjoitti:Toivottavasti tulossa olevat Sony:n päivitykset muuttavat tilannetta.
-
Dpreview ja uusi tracking focus
https://www.dpreview.com/articles/06501 ... -autofocus" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dpreview.com/articles/06501 ... -autofocus" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mielenkiintoista, mitä kaikkea nuo vielä kameroihin keksivätkään, kun laskentateho alkaa olla riittävä.
Itse kävin tänään ostamassa 20K-laukausta ammutun A9-rungon ja Verkkiksen outletista siihen kaveriksi Sonyn oman 70-200 F2.8 putken. Putkestä lähti 1000€ pois ovh:sta, kun oli asiakaspalautus. Vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta, mutta vierähtää tovi, että saa asetukset kuntoon.
Kysymys: Eikö tuohon uppoa firmware-päivitys sisään millään muulla kuin Sonyn omalla USB-piuhalla? Jostain luin, että siellä on kytketty jotain lisäpinnejä ja siksi näennäisesti toimivat geneeriset piuhat eivät toimisi. Ei ainakaan kone sitä tunnistanut, eikä se myöskään lataa tuollaiselle geneerisellä piuhalla.
Itse kävin tänään ostamassa 20K-laukausta ammutun A9-rungon ja Verkkiksen outletista siihen kaveriksi Sonyn oman 70-200 F2.8 putken. Putkestä lähti 1000€ pois ovh:sta, kun oli asiakaspalautus. Vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta, mutta vierähtää tovi, että saa asetukset kuntoon.
Kysymys: Eikö tuohon uppoa firmware-päivitys sisään millään muulla kuin Sonyn omalla USB-piuhalla? Jostain luin, että siellä on kytketty jotain lisäpinnejä ja siksi näennäisesti toimivat geneeriset piuhat eivät toimisi. Ei ainakaan kone sitä tunnistanut, eikä se myöskään lataa tuollaiselle geneerisellä piuhalla.
-
Olen käyttänyt Logitechin MX Master -hiiren latausjohtoa eikä mitään ongelmaa siis wintoosassa. Joillakin mac -käyttiksillä on ollut ongelmia.vertanen kirjoitti: Kysymys: Eikö tuohon uppoa firmware-päivitys sisään millään muulla kuin Sonyn omalla USB-piuhalla? Jostain luin, että siellä on kytketty jotain lisäpinnejä ja siksi näennäisesti toimivat geneeriset piuhat eivät toimisi. Ei ainakaan kone sitä tunnistanut, eikä se myöskään lataa tuollaiselle geneerisellä piuhalla.
-
Tuota en ole koskaan kokeillut. Lataan akut laturissa.vertanen kirjoitti:Ei ainakaan kone sitä tunnistanut, eikä se myöskään lataa tuollaiselle geneerisellä piuhalla.
-
Ei tarvitse olla mikään Sonyn oma johto, mutta ihan kaikilla kiinapiuhoilla ei toimi.vertanen kirjoitti:Kysymys: Eikö tuohon uppoa firmware-päivitys sisään millään muulla kuin Sonyn omalla USB-piuhalla? Jostain luin, että siellä on kytketty jotain lisäpinnejä ja siksi näennäisesti toimivat geneeriset piuhat eivät toimisi. Ei ainakaan kone sitä tunnistanut, eikä se myöskään lataa tuollaiselle geneerisellä piuhalla.
-
Viides kokeilemani piuha tuotti tulosta. Tosin akku oli alle 50%, niin ei anna tehdä päivitystä. No, ehtii kahlata ohjekirjan läpi, jonka jo itseasiassa teinkin. On tuossa selkeämmät valikot kuin Olympuksessa, mutta Nikonin ja Canonin tasolle ei olla vielä päästy.
Olikos tuolle 5.0 päivitykselle lyöty jo julkaisupäivä lukkoon? Täytyy käydä huomenna testailemassa, miten osuu tarkennus juokseviin koiriin. Sitten sitä onkin hyvä verrata päivityksen jälkeiseen tulokseen.
Olikos tuolle 5.0 päivitykselle lyöty jo julkaisupäivä lukkoon? Täytyy käydä huomenna testailemassa, miten osuu tarkennus juokseviin koiriin. Sitten sitä onkin hyvä verrata päivityksen jälkeiseen tulokseen.
-
Kokeile Lock-ON AF:Wide. Ei muuta tietoa kuin maaliskuu.vertanen kirjoitti: Olikos tuolle 5.0 päivitykselle lyöty jo julkaisupäivä lukkoon? Täytyy käydä huomenna testailemassa, miten osuu tarkennus juokseviin koiriin. Sitten sitä onkin hyvä verrata päivityksen jälkeiseen tulokseen.