Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
One of the big practical advantages of shooting in 8K right now is that you can oversample the 8K down to 4K in order to produce an image with more detail and better dynamic range than a native 4K one. https://www.canon-europe.com/pro/storie ... advantage/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuva luetaan kennolta vuorotellen kahta eri ISO herkkyyttä. Lopputuloksena on joku 14-15 aukkoa dynamiikkaa. Huonona puolena resoluution pieneneminen, anti alias/moire ja monimutkaisempi jälkikäsittely. Kyse ei siis ole usean eri kuvan yhdistämisestä, vaan kuva luetaan kennolta vain kerran (ei ole tyypillisiä HDR kuvauksen ongelmia). Mielenkiintoista nähdä jos Canon tuo tämän Dual pixel kennoja hyödyntämällä ihan viralliseksi ominaisuudeksi.
Tuossa kuva luetaan kennolta vuorotellen kahta eri ISO herkkyyttä. Lopputuloksena on joku 14-15 aukkoa dynamiikkaa. Huonona puolena resoluution pieneneminen, anti alias/moire ja monimutkaisempi jälkikäsittely. Kyse ei siis ole usean eri kuvan yhdistämisestä, vaan kuva luetaan kennolta vain kerran (ei ole tyypillisiä HDR kuvauksen ongelmia). Mielenkiintoista nähdä jos Canon tuo tämän Dual pixel kennoja hyödyntämällä ihan viralliseksi ominaisuudeksi.
Mun tämän hetken käsityksiä aiheesta:
Canonin uusin 16+ dynamiikkaan kykenevä tekniikka vaatii saman mikrolinssin alle 2 valodiodia, jotka luetaan eri lukuvahvistuksella (eri kokoiset kapasitanssit, joten ei onnistu ohjelmallisesti). Tämä on siis toteutettava hardiksessa, eikä onnistu pelkästään säätövahvistimen eri vahvistuksilla (jolla ISO-arvoja rukataan). Mustan pään kohina syntyy nimenomaan jo tuossa senselissä sijaitsevassa lukuvahvistinpiirissä tai sen jälkeen (lukuvahvistimelta signaali ohjataan linjavahvistimen kautta jossain etäämmällä sijaitsevalle säätövahvistimelle ja sieltä A/D-muuntimelle).
Canonin kenno yhdistää saman mikroleinssin alla olevien kahden valodiodin lukemat jo kennolla ja ulos saadaan suoraan yhdistetty lukema (yhdistäminen laskee nopeutta, jolla dataa tarvitsee piiriltä siirtää). En tiedä tarkkaan kuinka kenno yhdistyksen tekee, mutta mahdollisesti kummankin (samanaikaisesti valotetun) valodiodin mittausarvo muunnetaan (erikseen) digitaaliseksi, toinen kerrotaan 2 stopilla (siirretään vasemmalle 2 bittiä) ja summataan ensimmäiseen, jolloin saadussa summassa on enemmän (2) bittejä kuin A/D-muunnoksesta on saatu.
Ohjelmallisen lukuvahvistksen toteutus:
Sony on patentoinut uudessa kennoteknologiassaan käytettävän kahden kapasitanssin avulla saatavat kaksi lukuvahvistusta, joten Canon tuskin voi tai haluaa tätä menetelmää käyttää.
Sonyn patentissa on yhden valodiodin lukuvahvistimessa ohjelmallisesti valittavissa 2 kapasitanssiarvoa (siis valodiodin lukuvahvistusta). Sony:n kennossa lukuvahvistus valitaan asetetun ISO-arvon mukaan (kohta näkyy dynamiikkatestien käyrissä kyttyränä).
Tästä voi napsahtaa vielä oikeustaistelu Fujin (S3, S5 Pro) ja Canonin välille. Kummallakin on sama idea, jonka Fuji tosiaan teki jo 10v sitten. Pääpikselin ympärillä oli muutama apupikseli pienemmällä vahvistuksella ja saatiin CCD:lle isomman CMOS-kennon DR.
Tulevaisuuteen satsaava lafka tosin rakentaa jo valotusta puskuroivaa kennoa tai virtuaalista softakennoa jossa summataan n-kpl valotuksia nopeasti peräkkäin kunnes on saatu varjot keskiharmaaksi ja saadaan pihalle yksi 64-bittinen HDR RAW missä on silti kaikki huippuvalotkin ehjiä ja 20+ EV DR.
Maffer kirjoitti:Tästä voi napsahtaa vielä oikeustaistelu Fujin (S3, S5 Pro) ja Canonin välille. Kummallakin on sama idea, jonka Fuji tosiaan teki jo 10v sitten. Pääpikselin ympärillä oli muutama apupikseli pienemmällä vahvistuksella ja saatiin CCD:lle isomman CMOS-kennon DR.
Tulevaisuuteen satsaava lafka tosin rakentaa jo valotusta puskuroivaa kennoa tai virtuaalista softakennoa jossa summataan n-kpl valotuksia nopeasti peräkkäin kunnes on saatu varjot keskiharmaaksi ja saadaan pihalle yksi 64-bittinen HDR RAW missä on silti kaikki huippuvalotkin ehjiä ja 20+ EV DR.
Tuollaista kaipailee kyllä kun kuvaa täysikuun valaisemaan talvimaisemaa.
Onko tuo tieto, huhu vai arvaus? Eipä tarvitse jatkaa miettimistä joko on aika siirtyä peilittömiin, jos noin on. Katsotaan mitä nuo maksavat käytettynä kun Mark 4 tulee markkinoille. No, en minä viimeaikaisen kehityksen valossa varsinaisesti odottanutkaan, että hintataso olisi mielekäs, mutta tuo on jo rosvousta (vaikka olisi kuinka ensimmäisten kermankuorintaa).
Täysin realistinen hinta noille spekseille. Ihan nappiin nämä hinta-arvelut ovat lopulta menneet ja kinot karkaa harrastelijoiden ulottumattomiin. Syyttäkää siitä tahoja ketkä repivät tonnin kapulasta viisi tonnia ja ovat hilanneet samojen laatikoiden hinnan sinne sukupolvi by sukupolvi.
Onko tuo tieto, huhu vai arvaus? Eipä tarvitse jatkaa miettimistä joko on aika siirtyä peilittömiin, jos noin on. Katsotaan mitä nuo maksavat käytettynä kun Mark 4 tulee markkinoille. No, en minä viimeaikaisen kehityksen valossa varsinaisesti odottanutkaan, että hintataso olisi mielekäs, mutta tuo on jo rosvousta (vaikka olisi kuinka ensimmäisten kermankuorintaa).
Maffer kirjoitti:Täysin realistinen hinta noille spekseille. Ihan nappiin nämä hinta-arvelut ovat lopulta menneet ja kinot karkaa harrastelijoiden ulottumattomiin. Syyttäkää siitä tahoja ketkä repivät tonnin kapulasta viisi tonnia ja ovat hilanneet samojen laatikoiden hinnan sinne sukupolvi by sukupolvi.
En minä ketään syytä. Kyllä minä sen tajuan, tässä markkinatilanteessa ei valmistajilla ole muuta mahdollisuutta kuin nostaa hintoja, jos markkinoille tulee uusia versioita. Omistajat haluavat voittonsa, tuotekehitys maksaa mansikoita ja myyntiluvut laskevat kuin lehmän häntä, koska ihmisiä ei kiinnosta. Kunhan totesin, että näillä realismin asettamilla reunaehdoilla meikäläinen rahoittaa muita harrastuksia. Niitä kyllä piisaa enemmän kuin minulla rahaa, ja rehellisesti sanoen en tarvitse mitään parannusta 5D3:een, joten ei tämä henkilökohtainen katastrofi ole.
Jatkan TIG-hitsauksen treenaamista. Kyllä siihenkin saa rahaa palamaan ja sutta syntymään. Siinä tuntee tehneensä jotain kuin roudaa tekeleensä metallikierrätykseen, eikä jää bittiroskaa kovalevyille.
Noh, tämänkin kapulan oikea hinta on max 3000€. Tonni kapulasta ja sanotaan nyt sitten tonni 45MP:stä ja loppu tonni 8K:sta (mikä ei vielä näy kenenkään pöydällä).
janne. kirjoitti:saattaa se olla 5999$:kin, vankisaaren hintataso kun on mitä on...
On kova hinta, jos tuo paikkansa pitää. Samalla sivulla EOS R olisi A$3389 ja EOS R5 siis A$10449. Eli meikäläisiä rahayksiköitä 3XR:n hinta, siis 6000€. Noilla hinnoilla tosiaan jäädään odottamaan markII:n ilmestymistä tai sitten R6.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Ihan tosissanneko te otatte tuollaiseen webbikaupojen hinnat indikaationa siitä mitä valmistaja julkaisuhinnat tulee olemaan?
Epäilen myös sitä,että valmistajan PS5 pelikonsolin julkaisuhinta ei tule olemaan 999,90€, vaikka verkkokauppa.com ja muutkin kaupat tuolla hintaa sitä ennakkomyynnissään pitääkin. Toi on vain joku arvattu överihinta joka pitää ennakkotilaukseen laittaa, ja törkeästi överi siksi että se on kauppiasta sitova hinta. https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 8dvwC8dIj8
Edit 15.5.2020: Olihan se 10499 A$ pelkkä place holder hinta. Nyt ko. sivulla lukee ”****THIS IS A HOLDING DEPOSIT THAT'S FULLY REFUNDABLE. IT'S NOT THE FULL PRICE. WE'LL CONTACT YOU ONCE WE HAVE FIRM PRICING****
javal kirjoitti:Ihan tosissanneko te otatte tuollaiseen webbikaupojen hinnat indikaationa siitä mitä valmistaja julkaisuhinnat tulee olemaan?
Tosissaan tai ei, liekö sillä väliä, mutta jokainen alaa seurannut realistiseen ajatteluun taipuvainen varmasti odottaa muutamaa kymmentä prosenttia korkeampaa hintalappua kuin tuon luokan kameroilla on edellisessä sukupolvessa ollut. Se on ollut trendi joka valmistajalla. Ei se suuri ihme olisi, jos ensimmäiset kermat kuorittaisiin tuollaisilla hinnoilla. Ei tuo ainakaan ole selvästi placeholderiksi täyteen ysejä naputeltu hinta, niin kuin nuo yleensä ovat. Paljon enemmän minä ihmettelisin jos se hinta olisi 3999 €.
javal kirjoitti:Ihan tosissanneko te otatte tuollaiseen webbikaupojen hinnat indikaationa siitä mitä valmistaja julkaisuhinnat tulee olemaan?
Tosissaan tai ei, liekö sillä väliä, mutta jokainen alaa seurannut realistiseen ajatteluun taipuvainen varmasti odottaa muutamaa kymmentä prosenttia korkeampaa hintalappua kuin tuon luokan kameroilla on edellisessä sukupolvessa ollut. Se on ollut trendi joka valmistajalla. Ei se suuri ihme olisi, jos ensimmäiset kermat kuorittaisiin tuollaisilla hinnoilla. Ei tuo ainakaan ole selvästi placeholderiksi täyteen ysejä naputeltu hinta, niin kuin nuo yleensä ovat. Paljon enemmän minä ihmettelisin jos se hinta olisi 3999 €.
Niin, EOS 5Dmk iv Suomen julkaisuhinta oli vuonna 2016 noin 4300€, ja kyseessä oli vain aika pieni päivitys edelliseen malliin verrattuna. Harva uskoo että alle tuon 4300€ hinnan R5 lähtee julkaisun yhteydessä, kyllä siihen ehkäpä tonni tulee lisää - arvelisin.
javal kirjoitti:Niin, EOS 5Dmk iv Suomen julkaisuhinta oli vuonna 2016 noin 4300€, ja kyseessä oli vain aika pieni päivitys edelliseen malliin verrattuna. Harva uskoo että alle tuon 4300€ hinnan R5 lähtee julkaisun yhteydessä, kyllä siihen ehkäpä tonni tulee lisää - arvelisin.
Niinpä, ja ellen ihan väärin muista, sain 2013 5D3:n ja akkukahvan suomalaisesta postimyyntiliikkeestä (se Rajalan omistama, olikohan se Superkuva) kolmella tonnilla (taisi olla 2998, molemmat euroa vaille tasasumman). Vai olikohan se runko 2999 ja kahva jotain satasia päälle, en ole varma enää. Aika ronski hintakehitys verrattuna yleiseen hintatason nousuun saati sitten elektroniikkakrääsän laskevaan trendiin.
Maffer kirjoitti:Nelosen ja kolmosen välillä oli suurin ero koskaan kuvanlaadun kannalta. Toinen on banding-romu ja toinen melkein Exmor.
Eipä ole tullut banding vielä häiritsemään mitään mistä olisin halunnut oikeasti kuvan. Sitä en epäile, etteikö sitä saisi näkyviin jos välttämättä haluaisi ihailla bandingia. Mutta siinä vaiheessa kun banding pukkaa silmille, minä vekslaan lightroomin säätimiä vähän lounaan suuntaan enkä kaakkoon, niin kuin eräillä on tapana.
Tuo päivitys ei ole koskaan herättänyt mitään ostohalua. Ykkösestä kolmoseen oli kyllä päräyttävä muutos. Tarkennus oli toiselta planeetalta ja ISO 25600 oli karkeasti (ihan perstuntumalta) yhtä hyvä kuin ISO 1600.