Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja temama »

habannaama kirjoitti:
Niinpä ja kun itseni tuntien ff-kennoisuus joskus todennäköisesti edessä, kyllä Nikon Z-sarja aika kovaa valuttaa, ellei Sonylta tule huollon saatavuuden suhteen kotimaan kamaralle vaihtoehtoa versus ruotsin pellehuolto.

....Niin sen homman kuuluu mennä ilman että tuote x lähtee määräämättömäksi ajaksi jonnekin ambomaahan...
Ai ruotsi on ambomaa? Juuh, kieltämättä maahanmuuttopolitiikkaa... joo eikun ei mitääni.

Täällä oli joskus reilu vuosi sitten erään foorumi aliaksen järjestämä hirmuinen trollishow sonyn huollon ongelmista. Tämä lokakampanja näköjään kantaa 'hedelmää' vieläkin!

Silloin otin ihan mielenkiinnosta yhteyttä huoltoinstansseihin ja pariin Sonyn isoimpaan suomen jälleenmyyjään. Otin huoltoasian esille esim RAJALASSA, suomen suurimassa sony jälleenmyyjä putiikissa.
He kertoivat, ettei Sonyn huolloissa ole ollut mitään ongelmaa, he eivät ole huomanneet mitään poikkeavaa muihin merkkeihin, joita myös myyvät paljon.
Eli he kehuivat Sonyn huoltoa.

Siitä vaan vapaasti soittelemaan vaikka Rajalaan. Kerro, että olet tekemässä suureta kalustoinvestointia, ja sinulle erityisen tärkeä on huoltovarmuus. Uskallanko ostaa Sonya, vai täytyykö huoltovarmuuden vuoksi valita muu merkki. Kysy. Kyllä ne vastaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:Tässä sitä GFX100-laatua.
https://diglloyd.com/blog/2019/20190729 ... isory.html" onclick="window.open(this.href);return false;

10k€ vehkeessä pitää teipata napin lukko kiinni kun ei muuten pysy. Muutenkin koko kamera vaikuttaa toimintavarmuuden osalta ihan katastrofilta. Osa löytyy tuolta ilmaispuolelta, loput maksun takaa.
Tuo lloydi saisi kyllä käydä jonkun kurssin luettavuudesta. Kauheaa 90-lukulaista väritystä, erikokoisia fontteja ja korostuksia. Jää teksti multa suosiolla lukematta.
Zone VI
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten siitä ei saa selvää? Lainattu teksti on kursiivilla (yleinen tapa) ja korostettu ongelma maalattuna (yleinen tapa, vaaran ilmaisu, mustaa keltaisella). Erittäin hyvin artikuloitu. Lopussa on vielä kuva jos ei lukeminen meinaa onnistua.

Mitä muita ongelmia?
-Kamera tallentaa tuntemattoman Fuji-objektiivin linssinkorjaustiedon RAW-kuvaan mikä on otettu täysin mekaanisella adapterilla ja adaptoidulla objektiivilla. Adoben softa pakottaa tämän korjauksen kuvaan.
-Focus shift objektiiveissa ja 100MP. Kamera sovittaa kuvan kirkkauden mukaan, tai yrittää, lasin aukon sopivaksi kun tarkentelee käsin liveviewissä. Hämärässä tarkennetaan aukko levällään, jolloin stopattuna vaikkapa f/8 tulee huti. Mutta tämähän tapahtuukin myös päivänvalossa jos zoomaa sisään ja kuvan osa onkin hämärä.
-AF ei osu hyvässä valossa mustavalkoiseen korkean kontrastin kohteeseen
-Focus-by-wire tekee manuaalitarkentamisesta arpajaiset. Kuten myös pikku-Fujeissa. Tarkentaa käsin haluamaansa kohtaan ja ottaa kuvan kaikki OK. Käy valikossa tai katsoo ottamaansa kuvaa, niin tarkennus on vaihtunut jonnekin muualle.
-Kennossa banding-ongelma.

@temama
Montako Sonia olet lähettänyt Ruotsiin? Itsellähän kävi niin, että yksi Sony on sieltä korjattuna tullut jolloin vaihdettiin salamakenkä korroosion takia. Sen jälkeen sinne lähti Sony, missä oli kennossa naarmu -> "Kenno putsattu". Seuraavana vuorossa rullat mitkä skippailee arvoja -> "Ongelmaa ei voitu toistaa". Kaikista oli Rajalan myyjän oma testikertomus mukana omani lisäksi.

Ei se nyt vaan käy, että laitteet lähtee määrittämättömäksi ajaksi jonnekin mistä ei kukaan vastaan tiedusteluihin. Kuluttajan kuuluu saada palvelua omalla äidinkielellään.

Tyypillinen Rajalan myyjä ei löydä mitään poikkeavaa mistään jos asiakas vain maksaa. Epätyypillisiäkin on.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Fujissa kenno pyyhkii muita mennen tullen, vaimitenseoli, joten mitä väliä muilla epäolennaisuuksilla...

Jep Temama, aliaksen nostattaman kohun jälkeen on ollut ihmeen hiljaista ”alaleuattoman” huollon suhteen. Kun huonon kellon kuuluminenhan on jokaiselle tiedossa oleva juttu.

Pitäisikö laittaa uusi topikki ja kysellä Sonyn huoltokokemuksista noin yleisesti? Samalla olisi hauska kuulla paljonko on ibiksiä hajonnut ja kennoja naarmuuntunut kun ne oli täällä trollien suurimmat huolet.
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:-Focus-by-wire tekee manuaalitarkentamisesta arpajaiset. Kuten myös pikku-Fujeissa. Tarkentaa käsin haluamaansa kohtaan ja ottaa kuvan kaikki OK. Käy valikossa tai katsoo ottamaansa kuvaa, niin tarkennus on vaihtunut jonnekin muualle.

@temama
Montako Sonia olet lähettänyt Ruotsiin? Itsellähän kävi niin, että yksi Sony on sieltä korjattuna tullut jolloin vaihdettiin salamakenkä korroosion takia. Sen jälkeen sinne lähti Sony, missä oli kennossa naarmu -> "Kenno putsattu". Seuraavana vuorossa rullat mitkä skippailee arvoja -> "Ongelmaa ei voitu toistaa". Kaikista oli Rajalan myyjän oma testikertomus mukana omani lisäksi.

Ei se nyt vaan käy, että laitteet lähtee määrittämättömäksi ajaksi jonnekin mistä ei kukaan vastaan tiedusteluihin. Kuluttajan kuuluu saada palvelua omalla äidinkielellään.
Itselläni ei onnekseni manuaalitarkennuksen suhteen ole koskaan ollut ongelmia noilla omistamillani manuaalilinsseillä.

Huollon tarpeeseen en yhdenkään tuotemerkin kohdalta ota kantaa, sillä merkki kuin merkki, jokaiseen tulee jotain joskus, täysin toimintavarmaa ei ole olemassakaan, enkä todellakaan tiedä, onko olemassa jotain "vikaherkkien merkkien tuoteluotteloa".

Jos kymppitonnin Fuji hajoaa, samoin kuin kolmen tonnin Sony, niin miksei sitten kolmensadan Nikonkin...

Se että persaukisena aktiivikuvaajana joutuisin olemaan määräämättömän ajan ilman ostamaani kameraa jonkin ulkomaahuollon varassa ilman, että saisin edes palvelua kotimaani kielellä, niin jo ajatuksen tasolla se on melko luotaantyöntävä ajatus allekirjoittaneelle, joka muutoinkin jonkin vähäkän arvokkaamman tuotteen (kyllä, minun kategoriassani näillä tuloilla tonninkin runko on arvokas) kohdalla tutkii kuukausikaupalla käyttäjäkokemuksia ennen ostopäätöstä.

Tuon Sonyn esimerkkitapaukseen viitaten, mulla parilla tutulla Sony, toisella ollut vajaa pari vuotta ja toisella ekaksi a7II ja nyt a7III eikä missään ikinä ongelmia, eli taas nää on näitä tulkinnanvaraisia juttuja, jollain prakaa ja jollain ei.

Samaa tauhkaa nää Fujit on, oma toiminut kuin ihmisen mieli ja sama tiedän muutamalla tutulla, mallista toiseen toimii, mutta tiedä myös muutaman ketkä joutuneet lähettämään Fujinsa huoltoon.

Tunnen yhden Nikonistin, jolla taannoin D300:sta levahti suljin n. 40000 laakin jälkeen, samoin Canon 6D:n omistajan, jolla meni suljin remonttiin vasta vajaan 20000 kuvan jälkeen, eli summa summarum, kaikkiin merkkeihin voi tulla jotain, ei se Sony sen huonompi ole kuin mikään muukaan, ainoastaan näiden Fujien ja Sonyjen kohdalla tuo huollon tarpeen/helppouden taso, huh huh...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja emerik »

temama kirjoitti:Täällä oli joskus reilu vuosi sitten erään foorumi aliaksen järjestämä hirmuinen trollishow sonyn huollon ongelmista. Tämä lokakampanja näköjään kantaa 'hedelmää' vieläkin!
Miksus kirjoitti:Pitäisikö laittaa uusi topikki ja kysellä Sonyn huoltokokemuksista noin yleisesti? Samalla olisi hauska kuulla paljonko on ibiksiä hajonnut ja kennoja naarmuuntunut kun ne oli täällä trollien suurimmat huolet.
Jos viittaatte nimimerkki T71, niin sehän teki todella ison palveluksen kun sai ymmärtääkseni Sonyn muuttamaan linjaansa. Muistaakseni moni sonya käyttävä henkilö jopa kiitteli lopulta häntä kun jaksoi painaa asian parissa. Myös Matti uutisoi asiasta eli foorumin ylläpitokin totesi omissa uutisissa Sonyn ongelmat. Kannattaa muistaa viel, että aika paljon te heititte henkilökohtaisuuksiin menevää lokaa kyseisen henkilön päälle. Nyt te olette taas nähtävästi aloittamassa taas tämän loan heiton. Kannattaa joskus hiukan miettiä noita kirjoittamisia.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos laitteita ei käytä mihinkään, ei ne koskaan hajoa mikäli olivat ehjiä paketista otettuna. Jos kuvia ei käytä mihinkään, ei niistä mitään vikaa löydy eli ongelmia ei ole.

Tää GFX100-teippaus kertoo sen syvemmällä piilevän ongelman - toiminnallista testausta ei tehdä kunnolla tai ollenkaan. Fuji uittanut mopomallien prosessin johonkin mihin pitäisi soveltaa Phase One -laatustandardia. Tuloksena halpa meetwursti.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja rolsen »

emerik kirjoitti:
temama kirjoitti:Täällä oli joskus reilu vuosi sitten erään foorumi aliaksen järjestämä hirmuinen trollishow sonyn huollon ongelmista. Tämä lokakampanja näköjään kantaa 'hedelmää' vieläkin!
Miksus kirjoitti:Pitäisikö laittaa uusi topikki ja kysellä Sonyn huoltokokemuksista noin yleisesti? Samalla olisi hauska kuulla paljonko on ibiksiä hajonnut ja kennoja naarmuuntunut kun ne oli täällä trollien suurimmat huolet.
Jos viittaatte nimimerkki T71, niin sehän teki todella ison palveluksen kun sai ymmärtääkseni Sonyn muuttamaan linjaansa. Muistaakseni moni sonya käyttävä henkilö jopa kiitteli lopulta häntä kun jaksoi painaa asian parissa. Myös Matti uutisoi asiasta eli foorumin ylläpitokin totesi omissa uutisissa Sonyn ongelmat. Kannattaa muistaa viel, että aika paljon te heititte henkilökohtaisuuksiin menevää lokaa kyseisen henkilön päälle. Nyt te olette taas nähtävästi aloittamassa taas tämän loan heiton. Kannattaa joskus hiukan miettiä noita kirjoittamisia.
Niin, T71 näytti asialleen todisteet moneen kertaan. Äkkiä ne asiat unohtuvat.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja temama »

emerik kirjoitti:
Jos viittaatte nimimerkki T71, niin sehän teki todella ison palveluksen kun sai ymmärtääkseni Sonyn muuttamaan linjaansa. Muistaakseni moni sonya käyttävä henkilö jopa kiitteli lopulta häntä kun jaksoi painaa asian parissa. Myös Matti uutisoi asiasta eli foorumin ylläpitokin totesi omissa uutisissa Sonyn ongelmat. Kannattaa muistaa viel, että aika paljon te heititte henkilökohtaisuuksiin menevää lokaa kyseisen henkilön päälle. Nyt te olette taas nähtävästi aloittamassa taas tämän loan heiton. Kannattaa joskus hiukan miettiä noita kirjoittamisia.
Eipä pidä oikoa mutkia. Enkä halua aloittaa mitään loanheittoa. Tässä vastattiin epäillyksiin Sonyn huollon toimivuudesta. Samaa skeptistä läppää voi heittää myös muiden merkkien takuuhässäköiden perkaamisesta.

T71 puuhasteli tosiaan antaumuksella huoltokeissiensä kanssa, joka alkoi siitä, että miten hänen digikameran kennon saa puhdistaa. Tämän jälkeen käytiin tahtojen taistelua ruotsalaisen teknikon kanssa siitä oliko kenno mahollisesti vinossa ymym.

Enpä tiedä saiko T71 mitään aikaan tuolla melkein vuoden kestäneellä repostelusta tällä foorumilla. Minä sen sijaan olin yhteydessä infocareen tästä tapauksesta, kerroin mitä mahdollisia ongelmia ollut, ja linkkasin heille täällä käydystä keskustelusta.
Esitin asiani kohteliain sanakääntein, enkä meuhkannut pää punaisena!

En nyt puolustele mitään takkuvia huoltoprosesseja, mutta olin myös yhteydessä Rajalaan ja tosiaan kyselin heidän sony kameroiden huoltokäytännöistä (sekä myös kennon puhdistuksesta). Kunnon jälleenmyyjähän myös toimittaa laitetta huoltoon, jos asiakas haluaa.

Mutta tässä ketjussa oli aiheena Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi, eikä ole mitään syytä, että täytyisi vetää takuuhuoltoa saman ketjun aihepiiriin. Käsittääkseni Sonyn kamerat ovat olleet erittäin luotettavia, ja takuuhuollot on suoritettu vaikka joillakin olisi ollut negatiivista kokemusta. Sitä tuppaa yleensä olemaan aina marginaalisesti kun takuuhuolloista puhutaan.

Tosiaan; olisi hyvä perustaa uusi ketju. Vaikka ' valokuvauslaitteiden huollot & takuuhuollot - kokemuksia' ketju. Siellä voitaisiin sitten jakaa kokemuksia merkistä riippuen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Shuko »

habannaama kirjoitti:eli summa summarum, kaikkiin merkkeihin voi tulla jotain,
Canon 1Ds2 ei kestänyt vettä, Canon 5D:stä lähti kesken lomareissun peili kokonaan irti, Leican 35mm Summicron ASPH:ssa ei pysynyt aukko täysin auki ilman, että sitä piti aukkorenkaasta koko ajan. Noh, onneksi on Sonyllä mennyt 6 vuotta ongelmitta. Eiköhän jotain jossain vaiheessa ilmene.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja emerik »

habannaama kirjoitti:..Se että persaukisena aktiivikuvaajana joutuisin olemaan määräämättömän ajan ilman ostamaani kameraa jonkin ulkomaahuollon varassa ilman, että saisin edes palvelua kotimaani kielellä, niin jo ajatuksen tasolla se on melko luotaantyöntävä ajatus allekirjoittaneelle..
Pelkään pahoin, että moni valmistaja miettii huoltopalvelujen karsimista tulevaisuudessa. Ammattilaisille varmaan asia ei haittaa jos saavat huollon ajaksi korvaavan tuotteen. Mutta harrastajat tulevat kärsimään, kun huollot keskitetään entistä enemmän.
habannaama kirjoitti:.. kaikkiin merkkeihin voi tulla jotain, ei se Sony sen huonompi ole kuin mikään muukaan, ainoastaan näiden Fujien ja Sonyjen kohdalla tuo huollon tarpeen/helppouden taso, huh huh...
Sen takia juuri kokemuksista kertominen huollon suhteen on tärkeää. Esimerkiksi Olympuksen huollosta on tällä foorumilla kerrottu kehuja kun hommat hoidetaan kuten pitää. Kun taas esimerkiksi Sonyn huolto oli täysi katastrofi. Ei se paljoa ilahduta ongelmien keskellä olevaa henkilöä jos häntä ruvetaan nimittelemään ja kyseenalaistamaan ongelman suhteen. Eikä se huollon päässä olevat ongelmat myöskään korjaannu, jos niistä ei voida kertoa julkisesti. Sen takia juuri Matin uutisointi etusivulla Sonyn luokattomasta huollosta oli pirun tärkeää. Ja toki T71 henkilökohtainen panos oli tärkeää jolla hän oli yhteydessä eri Sonyn edustajiin. Hänen kokemuksistaan voi lukea täältä: https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12752009" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentaksin huolto on samoin Ruotsissa. Sama radiohiljaisuus vaivaa sielläkin. Kungsör Kameraservice on lafkan nimi ja kuuluvat varmaan samaan kiltaan kuin Infocare. Neljästi ollut Pentaksit Ruotsissa ja kahdesti tullut romua takaisin. Prosentit on Sonylla siis 33% ja Pentaksilla 50%.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Räntä »

emerik kirjoitti:Kun taas esimerkiksi Sonyn huolto oli täysi katastrofi. Ei se paljoa ilahduta ongelmien keskellä olevaa henkilöä jos häntä ruvetaan nimittelemään ja kyseenalaistamaan ongelman suhteen. Eikä se huollon päässä olevat ongelmat myöskään korjaannu, jos niistä ei voida kertoa julkisesti. Sen takia juuri Matin uutisointi etusivulla Sonyn luokattomasta huollosta oli pirun tärkeää. Ja toki T71 henkilökohtainen panos oli tärkeää jolla hän oli yhteydessä eri Sonyn edustajiin. Hänen kokemuksistaan voi lukea täältä: https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12752009" onclick="window.open(this.href);return false;
Sonyssa on kaikki päin p*rsettä. Ihan kaikki. :D

Olen rikkonut kahdesti Sony-kameran. Eka tippui betonilattialle ja takanäyttö irtosi + halkesi, toka kaatui jalustalla järveen ja hyytyi kokonaan. Vein romut ostopaikkaan, josta ne toimitettiin huoltoon. Molemmista tuli muutaman päivän kuluttua tekstarilla selvitys vaurioista ja korjausarvio, joihin vastasin "ok".

Ekalla kerralla tuli toinen tekstari muistaakseni 7 päivän ja tokalla 10 päivän päästä, jossa luki että laite on noudettavissa ostopaikasta. Molemmilla kerroilla pistäydyin duunimatkalla putiikkiin, maksoin huoltokustannukset, kiitin tuttua myymäläpäällikköä ja vein kameran kotiin.

Mulle on yhdentekevää mitä kuitin vasemmassa ylänurkassa lukee ja kävikö kamera Japanissa, Ruotsissa vai Pikku-Huopalahdessa. Se riittää että voin hakea toimivan laitteen viikon-parin kuluttua sieltä minne vein sen. Enää ei tarvitse odottaa lainkaan kun liittyy Sony IPS:ään, joka toimii samalla tavalla kuin Canon CPS ja Nikon NPS.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Menikö ne jollain ambulanssilennolla Ruotsiin? Tähän mennessä jokainen Ruotsin lenkki olkoot se Sony tai Pentax on kestänyt ainakin viikon Sinne ja pitkän matkaa toista takaisin ja tähän ei kuulu vielä töiden kesto.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ei voi yleistää, sillä ei ole normaalia että matka kestäisi noin kauaa.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minulla on myös kokemusta Ruotsin huollosta. Ei kylläkään Sonyn osalta, mutta Samyangin objektiivin ja Pentax K-1 kameran.
Lähetin K-1:n aikoinaan kennon kalibraatioon tuohon kuuluisaan Ruotsin huoltoon...Se tuli yllättävän nopeasti takaisin. Olisiko kaikenkaikkiaan kestänyt joku 10 päivää - jokatapauksessa alle 2 viikkoa.
Kerran jouduin lähettämään saman Samyangin objektiivin pari kertaa Ruotsiin (Focus Nordicin kautta). Ekalla kerralla se tuli parissa viikossa takaisin (en kylläkään huomannut, että olisivat tehneet sille paljon mitäään), joten lähetin sen takaisin - tällöin meni joku 3 viikkoa (olivat vaihtaneet takalinssiryhmän ilmeisesti).

Vanhempia juttuja on ollut kenno-ongelmainen Canon 60D joka hoidettiin JAS tekniikassa, tosin ne lähetti sen silloin Turkuun ja siinäkin hommassa meni joku 10 päivää.
Myös Pentax K-5:n olen joskus joutunut huollattamaan JAS tekniikassa (JAS tekniikka ei enää huolla Pentaxia)... Silloin menikin joku 3 viikkoa, kun JAS tekniikka lähetti kameran Saksaan. Sillä reissulla ne ei edes huoltanut sitä, vaan lähettivät uuden kameran minulle loppujen lopuksi.

Mulla on nyt muutaman vuoden ollut tuo Sony A7RII, ja varsinkin viimeisen vuoden aikana en enää ole jaksanut pitää sitä "kuin kukkaa kämmenellä" vaan enemmänkin työkaluna. On ollut aika hyvä luotto siihen. Mitään ongelmaa ei ole esiintynyt, vaikka on ollut esimerkiksi suht. kosteissakin keleissä ja lumisateessa. Toki olen pitänyt laitetta maalaisjärjellä, eli en ole altistanut syyttäsuotta pitkään suoraan kovalle ulkoiselle olosuhteelle. Ja käytön jälkeen kuivannut, pakkaskelien jälkeen pitänyt ilmatiiviissä pussissa silica-gel pussukoiden kanssa (kondensaation takia). Salamakengän päällä ollut silikonikumista tehty hot-shoe suoja.
.
Sääsuojauksista tai muistakaan suojauksista en tiedä, mutta sen tekniikka vaikuttaa hyvin tehdyltä.
neljä muutakin Sonya ollut (APS-C malleja) , eikä niissä ole ollut ikinä mitään vikaa...Näin ollen, omalta kohdalta/kokemuksella voin kyllä suositella Sonyn järjestelmäkameroita kestävyyden ja laadun puolesta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh, paremmin R2 kesti pakkaset kuin Pentax KP. KP:n laukasin lopetti toimintansa useampana päivänä parin tunnin jälkeen pakkasen huidellessa siellä -30C tienoilla. Sony jäätyi umpeen ja akut vaihtui tiuhaan, mutta kyllä sillä muutaman kuvan sai. KP:lla kuvan sai ainoastaan lisäkahvan laukaisimella ja sitäkin piti vähän jysäytellä kämmenpohjalla tuon tuosta.

KP:n tiltti sinänsä surkuhupaisaa kun ei tuolla muuten ole minkään laitteen perustekniikka hajonnut käsiin. K-1:ssä jäätymisvikoja takanäytössä ja IBIS hirtti, mutta kuvia silläkin sai.

Kuva

Kaksi romua päällekkäin - Suruin kilikalikuulapää ja KP.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja jmra »

Tuo lumesta väsätty nd filtteri taitaa paskoa piirronkin samalla..
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kamera takertui tykkypuuhun hangessa tarpoessa. Akut loppu, lumikengästä siteet hajalla ja Surui jäässä. Hienosti se sinne jäi kiinni lasi edellä. Humps vaan kuului.
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Paras "kuluttajahintainen" järjestelmädigi

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Miksus kirjoitti:Ei voi yleistää, sillä ei ole normaalia että matka kestäisi noin kauaa.
Nää taitaa aina olla sellaisia veteen piirrettyjä viivoja...

Keskimääräinen huollon aika Fujeissa kun lähettävät englantiin, on 2-3 viikkoa, yleensä lähempänä kolmea.
Säädätin joskus rungon ja objektiivin keskenään JAS:lla kun halusin uudesta Canonista kaiken potentiaalin ulos ja sanoivat maanantaina viedessäni että heillä on hieman ruuhkaa että voi kestää.
Soittivat tiistaina aamupäivällä että voit tulla noutamaan combon pois.

Jos mietitään että jätät vaikkapa Sonyn Rajalaan, se lähtee juuri samaan päivään ehtivään kuljetukseen laivalle, siitä lahden yli ruotsiin, sieltä lasti ulos ja viimeistään seuraavana päivänä huollon tiskillä työn alle ja homma pakettiin ja tuote vieläpä sitä seuraavana päivänä takaisin päin heidän postinsa avulla tänne päin, niin mikseipä voisi liikahtaa parhaimmillaan takaisin asiakkaalle viikon sisään.

Lähdin aikoinaan ostohousut prässättyinä autolla täältä turusta hämeenlinnaan ostamaan vahvistinta joka sikäläisellä kauppiaalla myynnissä, kun semi spesiaalia mallia ei lähempää saatavilla.

Tietty koekuuntelu ensin että saundi miellytti, vahvain kyytiin ja kotio kohti.

Matkan varrella huomasin että hups, kaukosäädin jäi kyydistä ja soitto kauppiaalle, joka sanoi että kiikuttaa tuon postiin, sillä olin jo edennyt hyvän matkaa...
Matkan varrella kaffepaussi ja taas jatkui ja kotona paketti auki, vanha vahvistin irti, uusi tulille ja auki ja samassa tuli tekstari että saapunut paketti on noudettavissa. Olin hetken että what, mutta uskottava se oli, lieneekö kusti polkenut takapuskurissani kiinni =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin