Laatuongelmia

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
M1O

Re: Laatuongelmia

Viesti Kirjoittaja M1O »

Hain tänään Jassilta D600 rungon Nikonin piikkiin menneestä kennon puhdistuksesta. Vielä eivät antaneet uutta D610 tilalle, sekin päivä tulee vielä. Tuosta ei ole muuta harmia kuin että nytkin olivat läpsyttäneet 340 kuvaa, varmaan ihan pirruuttaan.

Ja nyt puhutaan siis 2012 julkaistusta mallista, ja sen ei laatuongelmasta vaan ominaisuudesta.

Jos tommisii hommia alkaa erityisesti pelkäämään niin kannattaa melkein puusta veistää itselle kamera, johon ison bajonetin reikä keskelle. Iso bajonetti on nykyään muotia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
julmistus

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Ostin yli vuosi sitten A7R III:n ja 55/1.8:n. Luin niistä paljon ja ymmärsin, että tarkkoja olisivat. Eka setti minulla oli ja en tiennyt ensiksi, mikä oli minun vikaa ja oliko kamerassa mitä vikaa?

Usea kuva oli vain yllättäen epätarkka. Lopulta tein jalustalla netistä oppimani 45 asteen tarkennustestin 80 cm:stä, jossa otettiin 80 kuvaa eri aukoilla, AF-C:llä, AF-S:llä ja vielä useampi kuva perätysten samoilla asetuksilla. Laukaisimena käytin puhelintani. Peräkkäisten kuvien tarkennus heitteli jopa yli 20 cm ja usein tarkennustasokaan ei ollut tarkka. Lisäksi Eye-AF ei osunut kovinkaan usein, vaikka kuvaaminen onnistui helposti. Kameraliike oli kiltti ja otti tämän setup:in onneksi takaisin.

Mieleni tekisi edelleen kameraa, mutta tämä kokemus on tehnyt minut varovaiseksi.

Onko Sony:llä enemmän näitä vikoja kuin esim. Nikon:illa (Z6 / Z7)? Onko näissä kameroiden valmistusmaalla merkitystä?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

T71 nimimerkillä oli Sonysta kenno vinossa ja pitkän väännön jälkeen se korjattiin vaikka asiakasta kyykytettiin. Ei varmasti ainakaan auta tarkentamisessa jos peilittömän kenno on vinossa.

Teitkö tarkennustestin keskipisteellä? Oletuksens siellä voi olla joku löysä ryhmä pisteitä mitkä ottaa kiinni mihin ottaa.
julmistus

45 asteen kulmassa olleessa tarkennus-A4:ssa oli keskellä 5 mm paksu musta palkki, johon tarkennettiin. Palkissa oli vähän tekstiäkin. Käytin pienintä kiinteää tarkennusneliötä. Se oli vain hieman tuota mustaa tarkennuspalkkia korkeampi valitulla etäisyydellä ja kulmalla. Tarkennus onnistui joka kerran heti ja täsmällisesti.

Käyttämässäni tarkenuus-A4:ssa ei ollut keskellä mustan palkin lisäksi mitään muuta kuin valkea paperi.

Itseasiassa kokeilin toisella vastaavalla kameralla samoin asetuksin ja se tarkensi aina keskelle kaikilla eri arvoilla. Tässä oli myös A7R III ja 55/1.8. Se oli hyvä.

En myöskään usko, että kameraliikkeessä olisivat suostuneet kameraa takaisin ottamaan, jos testini olisi ollut jotenkin kelvoton.

Olisiko ollut niin, että minun Sonyltä tarkennuksen mittaus onnistui, mutta itse tarkennuksen säätö oli sitten päin p:tä?

No niin, vastatkaa nyt: onko Nikon parempi laadussa kuin Sony?
Viimeksi muokannut julmistus, Tammi 10, 2019 20 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

julmistus kirjoitti: No niin, vastatkaa nyt: onko Nikon parempi laadussa kuin Sony?
Kummallakin kuvanneena: ei missään tapauksessa ole

Sitten toinen huomio: sinä et missään vaiheessa ole tässä puhunut laadusta. Ominaisuuksista ehkä? Mutta ominaisuuksienkin suhteen sanon - eri kameroita itse käyttäneenä - että ei ole olemassa montaakaan Nikonia joka tarkentaa edes yhtä hyvin kuin mk3 sukupolven Sonyt.
julmistus

En osaa enkä halua viisastella. Laatu tai ei, Sony ei tässä kamerana toiminut, kuten oli luvattu. Tämän johdosta kamera palautui myyjälle. Jos syy olisi ollut vähäinen tai korjattavissa, kameraa ei varmasti olisi otettu takaisin. Siinä ei ollut mitään tämän ihmeempää.

Mutta sama siis saattaisi tapahtua yhtähyvin Nikonin kanssa?
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Nikonin uusien Z sarjan kameroiden tarkennus on aivan varmasti huonompi kuin Sonyn A7III tai A7RIII.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:T71 nimimerkillä oli Sonysta kenno vinossa ja pitkän väännön jälkeen se korjattiin vaikka asiakasta kyykytettiin. Ei varmasti ainakaan auta tarkentamisessa jos peilittömän kenno on vinossa.
Ei auta tarkentamisessa, mutta auttaa monta ostajaa uuden kameran valinnassa.
Sonya ostaessa kannattaa sitten muistaa, että kennolla näkyvä roska on Ruotsin huollossa aina "lens dust".

Tässä alla vielä muistona kuvia vinokennolla.
Nämä kuvat ei siis Sonyn huollon mielestä todistaneet mitään ja kamera oli kuulemma ihan kunnossa.

https://www.dropbox.com/sh/s0zoc8mbe7os ... xkMla?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja lisäksi A7RIII rungossa oli kennon suojalasin alla tällaisia rengasmaisia "Temaman happy end" läiskiä yhteensä 25 eri ryhmässä muutamia kymmeniä.

Kuva

Pojathan puhdisti tuon A7R3 kennon ja kun olivat päässeet hinaamaan lastaa 2/3 osaa kennosta, niin iski ruokatunti ja roskat jäi kaikki kennolle suoraan riviin...
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

julmistus kirjoitti:
Mutta sama siis saattaisi tapahtua yhtähyvin Nikonin kanssa?
Nikonilla on ollut isoja laaja-alaisia laatuongelmia, kuten:

D800 tarkennus
D750 valovuoto&virrankulutus
D600 öljyroiskeet

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta vastaus kysymykseen on että ihan hyvällä todennäköisyydellä voi tapahtua.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Onneksi tämä ketju ei koske objektiivien laatuongelmia.
Niitä nimittäin on ja ne keskittyy käytettyjä laitteita myyvien liikkeiden vaihtolaitehyllyyn ja myyntipalstoille, joista löytää mustia pekkoja jokaiseen makuun.
julmistus

Tietysti toivoin, että laatueroja Nikonin ja Sonyn välillä löytyisi, mutta jos ei, niin sitten ei.

Entäs huolto? Tämähän on tärkeä pointti, kun vikoja kerran löytyy. Sony vai Nikon? Ruotsi vai Jas?

Tietysti olen lukenut Ruotsin huollon ongelmista. Mutta toimiiko Jas paremmin? Lisäksi Jas:illa on nykyään Sony myynti ainakin?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

julmistus kirjoitti:Tietysti toivoin, että laatueroja Nikonin ja Sonyn välillä löytyisi, mutta jos ei, niin sitten ei.

Entäs huolto? Tämähän on tärkeä pointti, kun vikoja kerran löytyy. Sony vai Nikon? Ruotsi vai Jas?

Tietysti olen lukenut Ruotsin huollon ongelmista. Mutta toimiiko Jas paremmin? Lisäksi Jas:illa on nykyään Sony myynti ainakin?
Tarkennusongelmiisi et löydä noista mitään ratkaisua.Ellet sitten lähetä välineitäsi huoltoon. Muistaakseni kyselit samasta asiasta joskus aikaisemminkin?

Mitä jos ottaisit hyvää kuvaamiskäytäntöä noudattaen muutaman oikean kuvan ja katsot miten välineesi toimivat siinä? Oltiinpa Sonyista ja Nikoneista (ja niiden huolloista) mitä mieltä tahansa, niin A7r3 plus 55mm/1.8 pitäisi olla aivan huippu kombinaatio. Ja lisäksi hullunvarman helppo käyttää - niin olen ainakin itse asian kokenut.
julmistus

A7R III ja 55/1.8 olivat todella hienoja laitteita vuoden kokemuksella. Niitä oli mukava käyttää ja kaikesta vain huokui poikkeuksellisen laitteiston tunne. Jo nyt minulla on tätä kameraa ikävä.

Ikävä kyllä kuvat vain eivät olleet tarkkoja. Niitähän tässä lopulta haetaan?

Olin kuvannut A7R III ja 55/1.8 -kokoonpanolla jo hyvän aikaa ja kaikki vaikutti mukavalta. Usea käytännön kuva vain oli epätarkka. Sitten aloin tutkia asiaa ja laitteiston epätarkkuus tuli siten ilmi. Laitteisto oli minulla yli vuoden eli kokemuksia on.

Miksikö en hyväksynyt laitteen huoltoa, vaan palautin sen? Koska kamera olisi lähetetty Ruotsiin ja sitä en halunnut.

Tästä tapauksesta nyt Sony ei vain pääse puhtain paperein: kamera oli rikki ja Ruotsin huolto on vain Ruotsin huolto - ei Suomen. Miksikö ajattelen näin: olen asunut ja ollut töissä Tukholmassa kaksi vuotta ja minulla on ruotsinkielinen vaimo. Siispä minulla on jotain tietoa siitä, mitä Ruotsissa ajatellaan suomalaisista. Tämän vuoksi en halua joutua tilanteeseen, jossa ruotsalaiset Mats, Lisa tai Abdul miettivät, että korjaavatko kamerani kunnolla vai ei.
Viimeksi muokannut julmistus, Tammi 11, 2019 11 : 52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer
Viesti:

Kokemuksesi on osittain linjassa Lloyd Chambersin revikoiden kanssa (maksullisia) että Sonylla tulee huteja siinä missä muillakin ison resoluution kameroilla. Nikonin Z7 revikassa hutien määrä oli vielä suurempi.

Heitot eivät olleet kuitenkaan 20cm luokkaa vaan senttejä.
julmistus

Entä Z6:n? Tai A7III?
Maffer
Viesti:

Matalan resoluution digit eivät Chambersia kiinnosta ja syystäkin - niillä ei tee mitään kun 8K on jo ovella. Ei ole muillakaan syytä ostaa alle 36MP digiä kun taulut ovat parissa vuodessa digiä.
julmistus

Tekemäni testi (80 kuvaa): 6 kpl: ok tai lähes ok, 33 kpl: tarkennus liian edessä (muutama sentti), 41 kpl: tarkennus aivan liian edessä tai muuten todella pielessä (joista 7 kpl ei tarkka edes tarkennuskohdassa). Kuitenkin kuvan ottohetkellä tarkennus toimi nopeasti ja helposti joka kerran.

Kuka teistä olisi hyväksynyt tämän kameran?
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

julmistus kirjoitti:Tekemäni testi (80 kuvaa): 6 kpl: ok tai lähes ok, 33 kpl: tarkennus liian edessä (muutama sentti), 41 kpl: tarkennus aivan liian edessä tai muuten todella pielessä (joista 7 kpl ei tarkka edes tarkennuskohdassa). Kuitenkin kuvan ottohetkellä tarkennus toimi nopeasti ja helposti joka kerran.
80 kuvaa on aika paljon, mutta olisiko mahdollista päästä tutustumaan testimateriaaliin edes osittain?
Maffer
Viesti:

Kannattaa muistaa että Eye-AF ei ole sama asia kuin tarkennuspisteillä tarkennus. Eye-AF:llä haetaan kuvasta silmän muotoja ja ominaisuuksia ja tarkennetaan kunnes osuu kohdalleen. Piste, tai ryhmäpiste, on liian suuripiirteistä tarkentamista kun todellisuudessa käyttäjä ei tiedä kuinka iso se piste on. Siis sama ongelma kuin peilivehkeilläkin. Mutta jos Eye-AF ei sekään osu mihinkään, on laitteessa jo mätää.

Mulla on tasan samat kokemukset kaikista kameroista joissa on AF ja siksi en sitä käytä yhtikäs mihinkään vaan tarkennan aina manuaalisesti.

Tänä päivänä ihmisen pupillin seuranta on niin tarkalla tasolla, että esim. graafisen käyttöliittymän kursorin ohjauksella osutaan vaikkapa Word-dokumentissa kirjainten väliin ongelmitta. Siksi AF pitäisi toimia ainoastaan sen pohjalta mihin kuvaaja katsoo ja siten miten Canon on ongelman ratkaissut, eli dual-pixel AF missä resoluutio on riittävä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Siksi AF pitäisi toimia ainoastaan sen pohjalta mihin kuvaaja katsoo ja siten miten Canon on ongelman ratkaissut, eli dual-pixel AF missä resoluutio on riittävä.
En muista kommentoinko jo tätä, mutta en missään tapauksessa haluaisi, että tuollainen on ainoa tarkennusmoodi ja korvaisi tarkennuspisteet. Ainakin minä katson varsinkin liikkuvaa kohdetta kuvatessa rajausta kuva-alan reunoilla. Pääkohde pysyy suunnilleen valitsemani tarkennuspisteen kohdalla ilman, että tarkentaa katsetta siihen.

Mutta toki tuo olisi kiva lisä valintoihin. Varsinkin sitten kun olisi tyrinyt 1000 kuvaa varmistamalla reunat ennen laukaisua ja oppinut kääntämään katseen kohteeseen ennen kuin painaa nappia.
Hannu
Vastaa Viestiin