Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mvert

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja mvert »

Vakaaja on tosiaan päällä aina kun etsimessä tai takanäytöllä on etsinkuva. Etsimen kuva ja sitä myötä vakaaja sammuu oletuksena muutamassa sekunnissa, kun kameran laskee alas. Minulla slinghihnalla kamera aina objektiivi alas päin, jolloin etsimen tunnistin ei pidä etsintä päällä kameran roikkuessa. Sitä en tiedä miten käy normaalilla kamerahinalla ja kevyellä objektiivilla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

JyrkiS kirjoitti:Tuntuu aivan hölmöltä, että kuvanvakaaja pörisee koko ajan vaikka kamera vain roikkuu kaulalla.
Piti tämän kommentin innoittamana kokeilla miltä RF lasien vakaajat kuulostaa. Joko olen tullut vanhaksi, tai sitten ne ei kuulosta miltään. Runko pitää todella pientä suhinaa kun on päällä, muttta vakaimen laitto kytkimestä päälle ei kyllä muuta ääntä (kokeilin 35mm ja 24-70mm) vaikka korva kiinni. Muistan EF 24-105 ensimmäisen version pitäneen melko kovaakin ääntä.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Lay kirjoitti:
JyrkiS kirjoitti:Tuntuu aivan hölmöltä, että kuvanvakaaja pörisee koko ajan vaikka kamera vain roikkuu kaulalla.
Piti tämän kommentin innoittamana kokeilla miltä RF lasien vakaajat kuulostaa. Joko olen tullut vanhaksi, tai sitten ne ei kuulosta miltään. Runko pitää todella pientä suhinaa kun on päällä, muttta vakaimen laitto kytkimestä päälle ei kyllä muuta ääntä (kokeilin 35mm ja 24-70mm) vaikka korva kiinni. Muistan EF 24-105 ensimmäisen version pitäneen melko kovaakin ääntä.
Noi RF:ien vakaajat ovat aidosti hiljasia - kuten myös af (vai pitäskö sanoa äänettömiä). Joku vanha 70-200 f4 IS vaatii jo kuulosuojaimet - uudet Tamronit on jossain tossa välissä eli kuulee kyl helposti, et ovat päällä. Onko siitä suurta haittaa elinikäodotteelle (objektiivin ei kuvaajan) tai mielenterveydelle - ekasta ei tietääkseni ole kunnollista tutkimusnäyttöä ja jälkimmäisessä selviää hyvällä lääkityksellä. Tieto lisää tuskaa, mut onneksi ongelmaan on olemassa ratkaisu.

Vakaajan kytkeytymisessäkin on omat ongelmansa - Tamronit on kuvaajaa hitaampia eli noilla saa ekan ruudun kämmättyä aika hyvällä prosentilla - mielummin otan ton "jatkuvan" pyörimisen.

Lisäksi R6 (ja varmaan myös R5) menee virtanapista hetkessä päälle, et ei ole suurta vahinkoa kytkeä sähköjä pois. Sleepistä herääminen ei ole käytännössä sen nopiampaa. Mainittu M5 taas herää virtakytkimestä sellasen lyhyen kahvinkeiton ajan eli merkitys on vähän toinen - mut ei senkään omat lasit mitenkään kovaäänisiä ole. Ja vaatii aika paljon hermoja laittaa sen perään adapteri ja ef-linssi (siit ei tule mitenkään hauska ja lepposa kokoonpano eli mielenterveydellekin suurin huoli tulee muualta).
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Sen verran tulee kuvattua paikoissa joissa on kivi/hiekka -pölyä, että päätin kokeilla vaihteeksi lcd:n päälle lasisuojaa. 5D III takanäytössä käytin suojaa, mutta 5D IV:n kanssa en.

Vaihtoehtoja ei vielä hirveästi ole, mutta ExpertShieltin suojaa on porukka kehunut lätäkön toisella puolella. Niillä on mys Brittisivusto ja varasto. Hinta on vähän suolainen. Noin 20€ tuli posteineen hintaa. Mukana tuli kuitenkin 2 x takanäytön lasisuojaa ja 2 x ylänäytön ohutta muovisuojaa.

Sivustolla on hyvät asennusohjeet ja asennus sujui kivuttomasti. Harjoittelua on tullut tehtyä pojan puhelimeen. Eilen meni kolmas suoja rikki 5kk aikana. Tipahti taskusta pyöräillessä.

Omasta mielestä istuu hyvin ja on huomaamaton. Parempi kuin 5D III suoja aikoinaan.

Kuva

Ylänäytön suojan tarpeellisuudesta en tiedä, mutta laitettiin nyt sekin. Ei sitä kyllä huomaa.

Kuva

ps. temama:lle terveisiä, että kuvat otettu puhelimella missä Sonyn kenno ;)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Lay kirjoitti:
ps. temama:lle terveisiä, että kuvat otettu puhelimella missä Sonyn kenno ;)
+1, pysyy sentään joku roti tässäkin ketjussa ;-)

ps. oliko jo ikävä viihteellistä kriittistä elämöintiä, kun oikein nimeni mainitsit?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

temama kirjoitti:ps. oliko jo ikävä viihteellistä kriittistä elämöintiä, kun oikein nimeni mainitsit?
En tunnusta :D
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Eiköhän siinä takanäytössä ole jo tehtaalta suojakalvo? Ainakin sonilaisissa on, niihinkin porukka liimailee vielä toisen päälle. :D Alkuperäisenkin vaihtaa viidessä minuutissa (muutama markka Ebaystä).
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Milloin saadaan Otterbox kameroille? Jos alituiseen tipahtelee.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Milloin saadaan Otterbox kameroille? Jos alituiseen tipahtelee.
Onhan niitä. Mulla ainakin oli A6000 kanssa aikoinaan sellainen silikonikumista tehty suojakuori. En hirveesti tykännyt kun kamerasta tuli kömpelö sen kanssa... Mutta kyllä se suojasi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Shuko kirjoitti:Eiköhän siinä takanäytössä ole jo tehtaalta suojakalvo?
Ei ole. Ei ollut myöskään 5D III tai 5D IV. Kaikissa naku lasi. Lasinen suoja ei ole niin ikään sama asia kuin muovinen suoja.
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Enpä ole toistaiseksi onnistunut kameran näyttöä naarmuttamaan, eikä ole suojia ollut. Pitäähän moni toki puhelimessakin muovikalvoa ... tai sohvassa ... tai meisselissä ... ja autojen keulojakin teippaillaan. Tuskin kuitenkaan niin on tarkoitettu ja taitaa nautinto kärsiä.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Riippuu aika paljon olosuhteista. En ole meillä töissä saanut yhtään puhelinta takaisin, jossa ei olisi lasinäyttö ollut täynnä naarmuja. Otanta noin 100 puhelinta. Osa niin pahasti, että tekstistä hädin tuskin saa selvää. Ymmärrän kyllä periaatteen, että "minä en tartte, niin ei kukaan muukaan tartte".
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Lay kirjoitti:Riippuu aika paljon olosuhteista. En ole meillä töissä saanut yhtään puhelinta takaisin, jossa ei olisi lasinäyttö ollut täynnä naarmuja. Otanta noin 100 puhelinta. Osa niin pahasti, että tekstistä hädin tuskin saa selvää. Ymmärrän kyllä periaatteen, että "minä en tartte, niin ei kukaan muukaan tartte".
Itse ajattelen lähinnä, että ostettu omaan käyttöön, eikä niinkään seuraavalle käyttäjälle säästettäväksi. Jos nyt käy niin huonosti, että hajoaa näyttö puhelimesta tai kamerasta, korjaus onnistunee. Mieluummin niin, kuin että olisi koko käyttöajan kelmussa. Kukin kuitenkin tavallaan. :)
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on todennäköisesti kerran panssarilasi pelastanut puhelimen näytön, mutta kun panssarilasit ei tahdo pysyä ehjänä niin en sitten käytä niitä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Oma R5 saapui muistikortteineen eilen noin kahdeksan odotteluviikon jälkeen. Kuten RF70-200:n osalta, kuvaukset ja sen arviointi saavat hetken odottaa, että ehdin johonkin todelliseen haasteeseen tämän heittämään.

Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman videokuvauksen, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.

Pientä opettelua näyttää vaativan kuvaustiloista toiseen hyppiminen. Aiemmin oli pikanäppäimet One shot/servo ja yksittäiskuvaus/sarjakuvaukselle.

Hinta sitten, noh, kallis on kallis, ei kait siitä pääse yli eikä ympäri. Aika näyttää, kuinka kannattavaksi tai kannattamattomaksi vaihto sitten tuli. Plussapuolella tosiaan kamojen keveneminen ja miinuspuolella rahanmeno. Miten käy kuvausfiiliksen ja onnistuneiden ruutujen määrän kertoo tulevaisuus.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tony_A kirjoitti:Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.
Mulla tuo muovisuuden tuntu tulee muistikorttien luukun pinnoitteesta. 5D4:ssä se oli vielä päälystetty, nyt se paljasta muovia. Hieman tuo pinta on jo käytöstä kiillottunut, joten ei se muovisuus liikaa häiritse.

Napeista menee info ja suurennuslasi todella usein sekaisin kameran ollessa silmällä. Ei ole mennyt vielä selkäytimeen sijainnit. Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton. Videonapin toiminto oli myös yksi ensimmäisiä mitä piti muuttaa. Mulla se muuttaa näyttöä manuaalisesti takanäytön ja etsimen välillä.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

mvert kirjoitti:
Tony_A kirjoitti:Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.
Mulla tuo muovisuuden tuntu tulee muistikorttien luukun pinnoitteesta. 5D4:ssä se oli vielä päälystetty, nyt se paljasta muovia. Hieman tuo pinta on jo käytöstä kiillottunut, joten ei se muovisuus liikaa häiritse.

Napeista menee info ja suurennuslasi todella usein sekaisin kameran ollessa silmällä. Ei ole mennyt vielä selkäytimeen sijainnit. Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton. Videonapin toiminto oli myös yksi ensimmäisiä mitä piti muuttaa. Mulla se muuttaa näyttöä manuaalisesti takanäytön ja etsimen välillä.
" Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton , onko tälle jotain perustetta, itselle ei ainakaan tule mitään mieleen, miksi ihan vierekkäiset ja samalla korkeudella olevat ............
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ihan selvä se on. Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa. Peukalon päällä nappeja sohlataan, ei tyvellä tai imaginäärisellä jatkopalalla.

Liikerata on ja pysyy. Tästä syystä kahvojen tulee olla modulaarisia ja säädettäviä käyttäjäkohtaisesti. Nyt päätöksen tekee japanialainen insinööri.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:No ihan selvä se on. Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa. Peukalon päällä nappeja sohlataan, ei tyvellä tai imaginäärisellä jatkopalalla.

Liikerata on ja pysyy. Tästä syystä kahvojen tulee olla modulaarisia ja säädettäviä käyttäjäkohtaisesti. Nyt päätöksen tekee japanialainen insinööri.
Mitäs vi...a tässä peukalon pitenemisellä tai lyhenemisellä on tekemistä, jos nappulat samalla korkeudella, eli peukaloa pitää siirtää sivusuunnassa 1,5-2cm ?
" Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa ", liikkuuko sun mielestä peukalo itsestää johonkin suuntaan ?
Tän sun teorian mukaan pitäisi joikkarin käyttö olla vaikeampaa kuin tuon peukalan siirto sivuttain, vai eikö sun joikkari liiku sivu suunnassa ollenkaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ainahan niitä tiellä olevia namiskuukkeleita voi konffata pois käytöstä, eipä sitten haittaa pienet virhepainallukset ja ihminen siitä veikeä eläin, että ajan myötä kyllä sisäistää tekemäänsä "liikerataa", eli nyt taas tehdään kärpäsestä härkästä...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin