Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:No ei kai se äänen kannalta vaan siltä kannalta mitä se imuroi sisäänsä. Siisti sisäkamera?
Onhan noissa ammattivideokameroissa aika monessa tuulettimet, vaikka esim. Canon C700 FF Cine Cameran 30k€ rungossa. Ei siis mitään epätavallista. Toki noissa saa säädettyä tuota jäähdytystä tilanteen mukaan, ja ottaa tuulettimen jopa pois päältä.
Tuonkin asian kanssa pärjää, jos ei laita taas ihan heti sormea suuhun, vai miten se nyt menikään ;)
No miten kuvaat Leaf-digiperällä ulkona ilman tuuletinta kesällä kun se vaatii huoneenlämmössö perus-ISOlla jo tuuletusta?
Ei se siellä huvikseen ole. Ja ei tietenkään yhteydessä kennokammioon vaan jäähdytyssiileen.
Voi olla että tuuletin pois päältä jää kuvaamiset lyhyeen. Noihin digiperiin viriteltiin vastuksia tuulettimen tilalle ja ihmeteltiin kun sammui itsekseen.
Joo, en itsekään pidä näitä tuuletinratkaisuja kovin ideaaleina. Mutta jos nykyinen kennotekniikka sitä tarvitsee, niin eihän silloin ole vaihtoehtoja jos/kun tarvitaan 120fps 4K videota....Luulen, että Sony pyrkii mahdollisimman pitkään välttämään erikoisia tuuletinratkaisuja.
P.s. toimisihan se jäähdytys myös pitkissä valotuksissa, ei vain videoissa....
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:No miten kuvaat Leaf-digiperällä ulkona ilman tuuletinta kesällä kun se vaatii huoneenlämmössö perus-ISOlla jo tuuletusta?
En tiedä, mutta tuotetun lämmön määrä on aika lailla verrannollinen käsiteltyjen bittien määrään. Raskaammat videotilat tuottavat enemmän lämpöä ja ihmettelisin, jos still-kuvaus vaatisi ollenkaan tuuletusta (ainakaan jos ei kuvata sarjatulella). Tarpeen mukaan säädettävä tuuletus olisi ihan fiksu idea kamerassa sekä vähentämään melua, virrankulutusta että laitteen paskoittumista. Sellainen löytyy jokaisesta markettiläppäristä, joten ei se ole mikään kallis amerikan temppu.
Voi olla että tuuletin pois päältä jää kuvaamiset lyhyeen. Noihin digiperiin viriteltiin vastuksia tuulettimen tilalle ja ihmeteltiin kun sammui itsekseen.
aikaarska kirjoitti:Joo, en itsekään pidä näitä tuuletinratkaisuja kovin ideaaleina. Mutta jos nykyinen kennotekniikka sitä tarvitsee, niin eihän silloin ole vaihtoehtoja jos/kun tarvitaan 120fps 4K videota....Luulen, että Sony pyrkii mahdollisimman pitkään välttämään erikoisia tuuletinratkaisuja.
Joo, ei siinne laiteta kalliita ja vikaantuvia komponentteja laittamisen ilosta, ja luulen että minkä tahansa vaihtoehtoisen jäähdytystavan jälkeen tuuletin tuntuisi mukavalta, kevyeltä ja näppärältä tavalta hoitaa homma.
No se vastus mahdollisti sen että perä käynnistyy ilman propellia... Oli sen verra dummy systeemi että kierroksista viis kunhan on kuorma mitä ajaa triggerinä. Toimii sitten kunnon pakkasessakin.
Onko tuo taas joku kinokennovitsiuutinen? Mihin jäi keskiformaatti joka osuu samaan kategoriaan? Kuluttajille vastaukset on DSLR: D850 tai 645Z, Peilitön: GFX100.
Rapakon takana on $4000 GFX50R ja 50mm pannari. Vain täysi käki valitsee tuhnukinon joka kaiken lisäksi maksaa jo enemmän.
Ei sillä kamalasti väliä ole mutta näkyyhän se että koitetaan väkisin keksiä jokin kategoria mihin sopii juuri joku myynnissä oleva Sony. Kategorioita on ollut useampi kymmenen jo.
Toisaalta jos kilpailijat on R, Z7 S1R, niin kyllä se siitä nipusta onkin paras. Saas nähdä mikä tilanne on vaikka vuoden päästä. Canon kun mukavasti tuosta heräilemässä.
R kyl olis aika maukas laitos jos ei siinä olis sitä jäätävää kroppia videossa ja sitä liukumiinaa. Kyl kelpais. Mulla alkaa tota Artia tulee hyllyyn ja väliin se filsullinen adapteri variable filsulla, ni olis fiksu valinta se.
nsamppa kirjoitti:R kyl olis aika maukas laitos jos ei siinä olis sitä jäätävää kroppia videossa ja sitä liukumiinaa. Kyl kelpais. Mulla alkaa tota Artia tulee hyllyyn ja väliin se filsullinen adapteri variable filsulla, ni olis fiksu valinta se.
Eikös EOS R 4k videon kennopinta-ala mene jonnekin puoleenväliin Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K ja Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K kennon pinta-alasta? Vai muistanko ihan väärin? Noitahan molempia pidetään melko kelvollisena videokameroina vaikka ovatkin ns croppeja FF kennoon verrattuna. Asian voi aina korjata lasivalinnalla. Toki, aina parempi mitä isompi on se kennon lukupinta-ala (oikein toteutettuna), eihän siitä pääse yli eikä ympäri.
Oman kokemuksen perusteella EOS R :n 4k videon pilaa kaikista useiten (kuvaajan jälkeen) se Rolling Shutter, ellei sitten kuvaa suhteellisen paikallaan olevaa kohdetta. Liukumiinankin voi ottaa pois päältä jos siitä on jollekin enempi haittaa kuin hyötyä. Järjestelmän jäljelle jäävät kolme mekaanista säätörullaa riittää kuitenkin jo moneen lähtöön.
nsamppa kirjoitti:R kyl olis aika maukas laitos jos ei siinä olis sitä jäätävää kroppia videossa ja sitä liukumiinaa. Kyl kelpais. Mulla alkaa tota Artia tulee hyllyyn ja väliin se filsullinen adapteri variable filsulla, ni olis fiksu valinta se.
Eikös EOS R 4k videon kennopinta-ala mene jonnekin puoleenväliin Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K ja Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K kennon pinta-alasta? Vai muistanko ihan väärin? Noitahan molempia pidetään melko kelvollisena videokameroina vaikka ovatkin ns croppeja FF kennoon verrattuna. Asian voi aina korjata lasivalinnalla. Toki, aina parempi mitä isompi on se kennon lukupinta-ala (oikein toteutettuna), eihän siitä pääse yli eikä ympäri.
Oman kokemuksen perusteella EOS R :n 4k videon pilaa kaikista useiten (kuvaajan jälkeen) se Rolling Shutter, ellei sitten kuvaa suhteellisen paikallaan olevaa kohdetta. Liukumiinankin voi ottaa pois päältä jos siitä on jollekin enempi haittaa kuin hyötyä. Järjestelmän jäljelle jäävät kolme mekaanista säätörullaa riittää kuitenkin jo moneen lähtöön.
Varmaan joo. Mut tota R:ää vertaisin lähinnä A7III:een ja niihin. Noi bmpcc:t on jo niin eri maasta ettei niitä oo oikein järkevää vertailla. Käytännössä kun ei se bmpcc vie oikein missään muussa kategoriassa ku kuvanlaadussa ja menut vois laskea myös. Sitten taas tossa kuvanlaatu kategoriassa se on aivan eri tasolla et jälleen päästään siihen ettei niitä voi verrata. Tai voi mut en mä näe siinä tolkkua. Siinä kun voi päästä mihin vaan lopputulokseen kun päättää haluamansa kriteerit.