(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
P V
Viestit: 723
Liittynyt: Joulu 28, 2008 15 : 17

Viesti Kirjoittaja P V »

Hel_NiS kirjoitti: Telkkarista olympialaiset josta kultaa ja dc.net myös täyttä kultaa atm.
Ja molemmissa kiilataan? Toisessa "lääkkeet" ottamatta!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pitkän valotuksen kohinanpoisto pitää tehdä suurin piirtein samassa lämpötilassa kuin kuvan ottaminen jos haluaa että siitä on jotain virkaa. D3x:llä kävi hassusti kun kerran lähdin hetipian ajelemaan kotia kuvan ottamisen jälkeen ja jätin kameran penkille lämpöiseen dark framea tekemään ulkolämpötilan ollessa kuvan ottamisen hetkellä -20C. Noh, lopputulos meni ihan lapasille, ISO100 kuva näytti lähinnä ISO3200 kuvalta.

PC:llä dark framen voi tehdä, mutta sitten pitää olla pimeä ruutu jokaisesta lämpötilasta missä kuvia tullaan ottamaan.
elmar
Viestit: 5113
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

pvalila kirjoitti:Tiesittekö, että Androidia kehitettiin alkujaan digikameroiden käyttikseksi? Verraten avoin käyttis kameroissa olisi sikäli kiva, että juuri tämäntyyppisissä tilanteissa voisi ladata patchin kameraansa ja olla rauhassa eri mieltä kameranvalmistajan kanssa. Onhan näitä kolmannen osapuolen virityksiä joihinkin kameroihin (5D mk 2 tulee ensimmäisenä mieleen) mutta yleisempääkin jälkiparantelu voisi olla (vrt. lukemattomat Android ROMit).
Jep, Android on tosiaan alunperin kameran käyttöjärjestelmä ja kaiken lisäksi ytimeltään Linux eli "suomalaisuusaste" korkeampi kuin esimerkisi sydämeltään amerikkalaisen Lumian.

Avoimen koodin käyttis vähän paremmassa kamerassa olisi erittäin mielenkiintoinen juttu, se vapauttaisi kamerat(kin) valmistajien mielivallasta ominaisuuksien suhteen. Uskon että Samsung voisi moiseen lähteä, sillä riittää kokemusta kameroista, open sourcesta ja osaaminen älylaitteissa puhuu puolestaan.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

pvalila kirjoitti:Minua hiukan kiusaa tämä häviöttömän kompression käsitteen väärinkäyttäminen.

Jos kuvaa kompressoidaan niin, ettei kompression vaikutusta ole mahdollista silmin havaita, ei se vielä oikeuta kutsumaan kompressiota häviöttömäksi.

Häviötön kompressio on sellainen, josta on mahdollista palata takaisin bitilleen alkuperäiseen tilanteeseen. Ei saisi puhua häviöttömästä, jos tarkoittaa lähes häviötöntä (vrt. vähän raskaana).
...

Sonyn synti on nyt ilmeisesti se, että se on astunut häviöllisyyden tiellä yhden askeleen verran liian pitkälle. Not a big deal, tuollainen on helppo korjata firmispäivityksellä jälkikäteenkin.
Näinhän se esimerkiksi Nikonissa onkin. Lisäksi siellä on mahdollisuus valita useista eri vaihtoehdoista, kuten:
- uncompressed
- lossless compressed
- compressed

ja sama sekä 12- että 14-bittisenä. Ja tuon päälle vielä TIFF, jos se maistuu ( tiedoston koko n. 205 MB). Ja toki sitten jiipegit päälle, DX-formaatit ja ties mitkä.

Sonyllä näissä alphoissa, ym. on vaihtoehtoina tasan se yksi (+ jiipegit, ym). Kelpaa tai ei. Näkee sitä eroa tai ei.

Tuohon firmis-hommaan en kyllä usko. Se edellyttäisi Sonyltä tahtoa ja sitä, että se on teknisesti mahdollista. Kumpaankaan en usko. Varsinkin kun suurin osa porukasta on sitä mieltä, ettei mitään ongelmaa ole, vaan tämä on parasta mitä kameramaailma tarjoaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

mremonen kirjoitti:
Tuohon firmis-hommaan en kyllä usko. Se edellyttäisi Sonyltä tahtoa ja sitä, että se on teknisesti mahdollista. Kumpaankaan en usko. Varsinkin kun suurin osa porukasta on sitä mieltä, ettei mitään ongelmaa ole, vaan tämä on parasta mitä kameramaailma tarjoaa.
Teknisellä esteellä tarkoitat sitä, että kompressointi hoidetaan osittain jollain dedikoidulla kovolla, joka ei ole ohjelmoitavissa?

Voi olla noinkin, mutta enemmän uskoisin, että esteenä on haluttomuus tuottaa firmiksiä ainakaan kovin vanhoihin malleihin.

Toisaalta eikö Sony ole ollut ihan kohtuullisen tunnollinen softan ylläpitäjä moneen muuhun valmistajaan verrattuna?
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

pvalila kirjoitti:Teknisellä esteellä tarkoitat sitä, että kompressointi hoidetaan osittain jollain dedikoidulla kovolla, joka ei ole ohjelmoitavissa?
Uskoisin, että tuo on tehty jollain custom-piirillä. Tämä nyt ei perustu mihinkään tietoon (niin kuin ei mikään tässä casessa), mutta jos Sony on tällä hakenut sitä suurinta mahdollista nopeutta ja koska kompressointi on hyvin kaavamainen, custom-IC tuntuisi parhaalta ratkaisulta.

Mielenkiintoista olisi testata, otetaanko jpg-data ennen tuota kompressointia. Tällöin joissain tapauksissa jpg olisi parempilaatuista kuin RAW. Se se vasta olisikin jotain ennenkuulumatonta. Ja noloa. :)

Ja tosiaan firmispäivityksiä ei varmasti tule jo tuotannosta poistuneille, eikä melko varmasti muillekaan, vaikka Sony onkin aika kiitettävästi noita tehnyt. Tällä viittaan siihen, kun ei tämä nyt tunnu olevan ongelma tässä maailmassa muuta kuin mulle ja mafferille.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

carrier kirjoitti:
pvalila kirjoitti:RAW:n muokkaaminen esimerkiksi siksi, että halutaan tehdä pitkän valotusajan edellyttämää kohinanvaimennusta, on kuolleena syntynyt: kyllä tuokin kohinanvaimennus pitäisi suorittaa siellä puuceen softassa, joka päivittyy sentään säännöllisesti ja paranee ominaisuuksiltaan vuosien mittaan.

Jos kennon informaatio luetaan useita kertoja pitkän valotuksen aikana (en tiedä, toimivatko jotkin kamerat näin) niin sitten on tietenkin ymmärrettävää, että kameran prossu yhdistelee useista otoksista yhden konsensuskuvan.
Eikös pitkän valotuksen kohinanvaimennus toimi juuri noin? Yhdistää ensimmäisen otoksen suljin kiinni otettuun toiseen otokseen konsensuskuvaksi (tai ei yhdistä vaan erottaa)? Mielestäni pitkän valotuksen kohinanvaimennus on niin perusjuttuja, että kameran pitää se itse osata tehdä. Toki saa olla joku CFn toiminto niille, jotka eivät luota kameraan asiassa...
Osa kuvan kohinasta pitkässä valotuksessa on pikselikohtaista ns. kiinteää, eli tietyssä lämpötilassa tietyllä valotuksella / herkkyydellä sensori tuottaa samanlaisen kohinan. Tämä kohina voidaan vähentää kuvasta. Jos otetaan useampi musta ruutu ja keskiarvoistetaan ne, päästään parempaan lopputulokseen koska random kohina poistuu kuviosta. Siksi stackattyja tähtitaivaskuvia tekevät ottavat mustat kuvat (+ readout kohinaa mittaavat kuvat) itse ja antavat tarkoitukseen suunnitellun softan hoitaa vähentelyt.

Kamera osaa ottaa yleensä vaan yhden kuvan ja vähentää sen, useamman odottelu olisikin monasti syvältä. Mitään spatiaalista keskiarvostusta tässä ei kuitenkaan pitäisi tehdä tai tapahtua eli ei pitäisi vaikuttaa resoluutioon muuten kuin vähäisemmän kohinan kautta.

Tuo kiinteä kohina alkaa näkyä vasta pidemmillä valotuksilla. Olisi silti tietty mukava jos raw konvertterit osaisi tuon homman, ei tarvisi aina odottaa niitä pimeitä valotuksia kunhan muistaisi niitä setin ottaa aina kun vaikka yömaisemia kuvailee. Kennon lämpötila tietty heittelee kameran käytön mukana.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Maffer kirjoitti:Pitkän valotuksen kohinanpoisto pitää tehdä suurin piirtein samassa lämpötilassa kuin kuvan ottaminen jos haluaa että siitä on jotain virkaa. D3x:llä kävi hassusti kun kerran lähdin hetipian ajelemaan kotia kuvan ottamisen jälkeen ja jätin kameran penkille lämpöiseen dark framea tekemään ulkolämpötilan ollessa kuvan ottamisen hetkellä -20C. Noh, lopputulos meni ihan lapasille, ISO100 kuva näytti lähinnä ISO3200 kuvalta.

PC:llä dark framen voi tehdä, mutta sitten pitää olla pimeä ruutu jokaisesta lämpötilasta missä kuvia tullaan ottamaan.
Onks ton dark framen hoitamiseen erillään olemassa softaa? Osaako joku niistä tähtikuvaussysteemeistä sen niin että voisi käyttää esiprosessointiin?
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En mä käytä softaa siihen, mutta on tullut kokeiltua kyllä. Ihan photoshopillakin onnistuu: http://www.takegreatpictures.com/photo- ... ris-limone
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

mremonen kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Teknisellä esteellä tarkoitat sitä, että kompressointi hoidetaan osittain jollain dedikoidulla kovolla, joka ei ole ohjelmoitavissa?
Uskoisin, että tuo on tehty jollain custom-piirillä. Tämä nyt ei perustu mihinkään tietoon (niin kuin ei mikään tässä casessa), mutta jos Sony on tällä hakenut sitä suurinta mahdollista nopeutta ja koska kompressointi on hyvin kaavamainen, custom-IC tuntuisi parhaalta ratkaisulta.

Mielenkiintoista olisi testata, otetaanko jpg-data ennen tuota kompressointia. Tällöin joissain tapauksissa jpg olisi parempilaatuista kuin RAW. Se se vasta olisikin jotain ennenkuulumatonta. Ja noloa. :)

Ja tosiaan firmispäivityksiä ei varmasti tule jo tuotannosta poistuneille, eikä melko varmasti muillekaan, vaikka Sony onkin aika kiitettävästi noita tehnyt. Tällä viittaan siihen, kun ei tämä nyt tunnu olevan ongelma tässä maailmassa muuta kuin mulle ja mafferille.
Onhan teitä nyt sentään kaksi?

On tuosta ollut netissä rutinaa ja pohdiskelua nyt ainakin: kyllä kai Sony jossain välissä kyllästyy kuuntelemaan rutinaa, vaikka kuinka aiheettomana sitä pitäisi?

Jos tuohon muutos joskus tulee, niin jonkin uuden mallin mukana se tullee ja sitten ehkä-kenties sama ominaisuus ilmestyy jo julkaistujen, yhä tuotannossa olevien kameroiden uusiin firmiksiin.

Olen tainnut tämän aiemminkin kirjoittaa: Don't hold your breath...
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Teknisellä esteellä tarkoitat sitä, että kompressointi hoidetaan osittain jollain dedikoidulla kovolla, joka ei ole ohjelmoitavissa?
Uskoisin, että tuo on tehty jollain custom-piirillä. Tämä nyt ei perustu mihinkään tietoon (niin kuin ei mikään tässä casessa), mutta jos Sony on tällä hakenut sitä suurinta mahdollista nopeutta ja koska kompressointi on hyvin kaavamainen, custom-IC tuntuisi parhaalta ratkaisulta.
Luulenpa samaa. Nopeutta tässä on haettu, suorituskykyä ja käyttäjälle näppärämpää tapaa käsitellä isokokoisia RAW tiedostoja. Eli hyvää on tarkoitettu (ei mitään huijausta tai omaa etua) , ja suurimmalta osin siinä onnistuttu, mutta ei ilmeisesti nyt sitten täysin aukottomasti - kuten nyt näissä 100% cropeista, "valojuova" kuvista on esitetty.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

aikaarska kirjoitti: Luulenpa samaa. Nopeutta tässä on haettu, suorituskykyä ja käyttäjälle näppärämpää tapaa käsitellä isokokoisia RAW tiedostoja. Eli hyvää on tarkoitettu (ei mitään huijausta tai omaa etua).
Vähän on kyllä sinisilmäistä. Kustannuksia tuossa on säästetty huijaamalla asiakasta raw tiedostolla. Muistatkos mitä nikon teki jo paljon aiemmin? Julkaisi d800n, joka tuottaa oikeaa rawia, mutta sarjakuvausnopeus on maltillinen ja kirjoitus valo palaa joskus vähän totuttua pidempään.

Ihan satavarmasti sony pystyisi jo tekemään tämänpäivän tekniikalla aitoakin rawia. Kameran myyntikate voisi tosin olla pienempi tai hinta kalliimpi ja tuosta täysin turhasta sarjatulesta joutuisi varmaankin tinkimään.

Ymmärrän täysin mremosen valituksen. Jos kamera maksaa pari tonnia, niin voisi olettaa että sieltä saa oikeaa rawia pihalle. Nyt tässä on taidettu oikaista helpoimmassa kohdassa ja kiertää kaikki kalliit isojen tiedostojen ongelmat.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

paaton kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Luulenpa samaa. Nopeutta tässä on haettu, suorituskykyä ja käyttäjälle näppärämpää tapaa käsitellä isokokoisia RAW tiedostoja. Eli hyvää on tarkoitettu (ei mitään huijausta tai omaa etua).
Vähän on kyllä sinisilmäistä. Kustannuksia tuossa on säästetty huijaamalla asiakasta raw tiedostolla. Muistatkos mitä nikon teki jo paljon aiemmin? Julkaisi d800n, joka tuottaa oikeaa rawia, mutta sarjakuvausnopeus on maltillinen ja kirjoitus valo palaa joskus vähän totuttua pidempään.

Ihan satavarmasti sony pystyisi jo tekemään tämänpäivän tekniikalla aitoakin rawia. .
Sonyn kamerat ovat jo vuosia sitten pukanneet ulos "puhtaampaa" RAWia, tämä "cRAW" on uudempaa perua. Kehittyneempää muotoa, joka ei nyt näytä olevan ollenkaan kaikkien mieleen.

Eli tekniikasta se ei ole kiinni, vaikka tottakai isommat tiedostot hidastavat kortille kirjoittamista ja prosessointia.
Sonyn pitäisi vain lisätä kameroihinsa mahdollisuus valita RAW ja cRAWin väliltä, sitten kaikki olisi taas melkein hyvin...

Esim. vuonna 2008 julkaistussa A900 (ja myös A850) kino-mallissa näin onkin:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra900/2
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra900/13

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No tuosta cRawista on kehitys kaukana...

Jos kehitystä halutaan, niin samantien sitten joku HDR-file suoraan pihalle kertalaakista että pääsee suoraan itse tonemappaamaan.
Viimeksi muokannut Maffer, Helmi 20, 2014 23 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

En tiedä onko tästä teidän kamppailuun mitään hyötyä, mutta jo vanhassa A900 rungossa oli/on sekä RAW,että cRAW vaihtoehto.
Muistaakseni viimeisessä firmaressa oli lisäys jossa kohinanvaimennus saatiin täysin pois RAW toiminnosta.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

aikaarska kirjoitti: Sonyn pitäisi vain lisätä kameroihinsa mahdollisuus valita RAW ja cRAWin väliltä, sitten kaikki olisi taas melkein hyvin...
Ehdin jo ajatella, että onko koko vaahtoaminen ihan turhaa, jos sony kertoisi cRawin käytöstä ihan rehellisesti, niin eihän tässä olisi mitään ongelmaa. Mutta ainakin täällä sonystoren sivuilla puhutaan pelkästä rawista.

http://store.sony.com/a7r-alpha-7r-inte ... EX-Cameras
Maffer
Viestit: 22693
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sehän se tässä ihmetyttääkin. Niin totesinkin että A900:ssa tuo vaihtoehto oli. Joten miksi se on jätetty pois? Kertoo vähäsen tuosta raudan käyttämisestä mitä mremonen ehdotteli.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Maffer kirjoitti:No sehän se tässä ihmetyttääkin. Niin totesinkin että A900:ssa tuo vaihtoehto oli. Joten miksi se on jätetty pois? Kertoo vähäsen tuosta raudan käyttämisestä mitä mremonen ehdotteli.
Niinpä, ei sitä syyttä jätetä pois. Tuota käyttämällä säästytään varmasti isojen filejen ongelmista. Ehkäpä kameran pienellä fyysisellä koollakin on tähän jotain osuutta?
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

paaton kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No sehän se tässä ihmetyttääkin. Niin totesinkin että A900:ssa tuo vaihtoehto oli. Joten miksi se on jätetty pois? Kertoo vähäsen tuosta raudan käyttämisestä mitä mremonen ehdotteli.
Niinpä, ei sitä syyttä jätetä pois. Tuota käyttämällä säästytään varmasti isojen filejen ongelmista. Ehkäpä kameran pienellä fyysisellä koollakin on tähän jotain osuutta?
Sepä se. A-seiskat ovat todella pieniä peilittömiä kinorunkoja, ja lisäksi akun kesto on suht. vaatimaton niissä.
Jos tätä cRAW hommaa ei saa korjattua firmwarella, niin eiköhän seuraajamalleissa ole jo tuo otettu huomioon. Ehkä kuvaprosessointikin on mennyt sen verran eteenpäin että saavat ängettyä tehoja pieneenkin runkoon tarpeeksi ilman ylimääräisiä kuumenemisia tai akun keston romahtamista.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin