Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Räntä

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Mä katsoin kännykkää kieroon vielä S7:n aikaan. Enää en katso. Mielipiteeni on se, että tuollainen yleisputki edustaa menneisyyttä.
Känny sopii sun kuvauskohteisiin ja -tyyliin. Jos homma hoituu 28mm + dslr/milc + jalustalla, on selvä että se hoituu myös Huawei + jalustalla. Turha kuitenkaan väittää että Huihai sopii kaikkeen kuvaamiseen ja kaikille paremmin kuin kamera.

Jos kuvaat ihmisiä, kulttuuria, urheilua sun muita tapahtumia vaihtelevissa valoissa, et varmasti pärjää pelkällä kännyllä, koska usein tuntuu että FF + 70-200/2.8:kaan ei riitä. Kevyeen reissu- ja walkaround-kuvailuun sopivat yleisputket ja pikkukamerat ovat sitten asia erikseen. Mulle ne eivät ole mitään kirosanoja, vaan tiettyyn hommaan hyvin sopivia laitteita.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Jos FF + 70-200/2.8 yhdistelmä ei riitä, niin ei tietenkään mikään kännykkä myöskään.

Eihän kännykkä pysty voittamaan missään kuvanlaadullisessa jutussa sinällään. Korkeintaan se Huawein aito B&W kenno tekee tietyissä olosuhteissa erinomaista 20mp mustavalkokuvaa.

Mutta pointti on just siinä, että mikä on riittävästi kuvaajan tarpeisiin.

Mulla on nyt ollut Huawei jonkun aikaa käytössä. Kyllä se vaan kummasti helpottaa kun tietää, että taskussa on aina sellainen värkki mukana, jolla saa vähintäänkin kelvollista kuvaa aikaiseksi aika pienellä vaivalla.
Tottakai järkkärillä otan edelleen ne vähän enempi tosissaan yritetyt valokuvat :-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Räntä kirjoitti: Grammit ja faset tursuaa näitä "minäkin olin siellä" räpsyjä sun muita selfiitä. Se nähtiin konkreettisesti kun Notre Dame alkoi palaa. Uutiset oli täynnä paikalle sattuneiden luokattomia kännykuvia ja videoklippejä. Enpä ole surkeampaa kuvajournalismia nähnyt.
Miten maallikkojen räpsyt liittyy yhtään mihinkään?
Jos ei osaa, niin se on se joka näkyy.

Täällä tuntuu olevan menossa vertailu sisällöntuotannosta tavalla, jota voitaisin rinnastaa hitechläppärimiesten vertailuun siihen kynähemmoon, jonka kirjoitukset kuitenkin pesee kaikkien niiden hienojen tietokoneenomistajien jutut satanolla, mutta eikö ne vaan siellä ilku, että jätkä vetää siis kynällä niitä tekstejä.
Räntä

T71 kirjoitti:Miten maallikkojen räpsyt liittyy yhtään mihinkään? Jos ei osaa, niin se on se joka näkyy.
Näin on. Taitava ottaa hienot kuvat vaikka neulanreiällä, tumpelo ei ota millään.

Tarkoitin sitä että media käyttää nykyään liian paljon sitä tumpelomatskua, ilmaiseksi kun saavat...
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Mun harrastus lomareissuilla (=patikkamatkoilla) on kameran kantaminen päivärepun lisäksi. Mulla on sen verran pattia, että jaksan kantaa RP:tä koko viikon. Jaksaisin varmaan R:ääkin, vaikka isoveli onkin. Ostaessa ei ollut vielä edes huhuja 24-240:stä, joten ostin sen puolta lyhemmän. Silläkin on sen verran kokoa, että naiset katsovat ihaillen. Siis mua.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Siis edelleen mitä järkeä on kävellä ympäriinsä vähintään 2kg painavan rannelenkin tai kaulakorun kanssa mikä ei mahdu taskuun? Eiei. Ilman kameraa selvitetään missä kivi luuraa tai missä tapahtuu. Sen jälkeen tuodaan paikan päälle kamera.
Tuossa tuntuu olevan hieman painotusta taas johonkin tiettyyn omaan kuvaustyyliin. Toiset "kivet" ovat paikoissa, joihin ei saa tai voi mennä lähelle (realistisin reunaehdoin ainakaan). Ja jotkut niistä hilpaisevat matkoihinsa sinä aikana kun haet kameraa. Silloin tarvitaan operointia hieman kauempaa.
Tsori, RX100 ei pärjää edes uusimmalla versiolla aidolle MV-kennolle.
Pitäisikö minun sanoa samaan sävyyn sana tekotaiteellisesta mustavalkopelleilystä? Varmaan kuuntelet musiikkiakin hyvin kapeakaistaisen suodattimen läpi. Joko jumputusta tai jotain vinkaisuja.
Hannu
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Räntä kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Kännykkäkansa on jo ottanu grammit täyteen siinä vaiheessa kun turistiputkea sihtaava setä menee raudoissa maijaan.
Grammit ja faset tursuaa näitä "minäkin olin siellä" räpsyjä sun muita selfiitä. Se nähtiin konkreettisesti kun Notre Dame alkoi palaa. Uutiset oli täynnä paikalle sattuneiden luokattomia kännykuvia ja videoklippejä. Enpä ole surkeampaa kuvajournalismia nähnyt.

Mutta se taitaa olla nykytrendi. Juttujen ideat löytyy tvitteristä, tekstit copy-pastetaan fasesta, kuvat saadaan ilmaiseksi instasta ja toimittajan ainoa tehtävä on keksiä vetävä klikki-otsikko. Kriittisillä mielipiteillä ja tutkivalla journalismilla ei ole tilausta kardashian-trump-maailmassa. Belfiet ja onelinerit riittää sisällöksi.

Paksumahainen turistiputki- tai järkkärisetä ottaisi takuulla parhaat kuvat tilanteesta, siitä ei ole epäilystäkään. ;)
Jäin tosissani miettimään ylläolevia sanoja/lauseita ja tajusin noita lukiessani assosisaation vaimoni muutamaankin otteeseen lausuttuun ihmettelyyn, että miksen seuraa tätä nykyään enää uutisia medioista...

Syystä että kun tällainen kohta 56-v oldschool järkkärisetä (en kylläkään paksumahainen, enempi silleen sixpackin omaavana n.100 kg vajaa 2 m puntinvääntäjänä) tottunut aikoinaan laatujournalismiin ja kuten yllä todettua, uutiset täynnä luokattomia känny...
Ne sitten syrjäyttäneet ne entisaikojen hippasen laadukkaammat otokset, tahi jollei niitä sattuneista syistä ollut, ne korvattiin laadukkaalla tekstillä.
Nykyään tekstin sisältökin tulee kännyn/tietokoneen näytöltä kun kiire suoltaa klikkejä ja yhä nuorempaa ja nuorempaa journalistia, joille se alkeellisinkaan äidinkielen kielioppi täysin katoavaa kansanperinnettä + siihen yhdistettynä sisällön taju, jolloin siitä tulee mediahuorahtavaa sisältököyhää journalismia, joka ei nyt vaan jaksa pätkääkään kiinnostaa allekirjoittanutta.

Siksi katson kunnioittavammin sitä paksumahaista yber-zoomiaan kanniskelevaa setämiesturistia joka hieman edes yrittää ottaa kuvansa ajatuksen kera, kuin niitä satoja turistikännyjään pitäviä ihmisiä, jotka samantien suoltavat räpsynsä instafacesnapsatjamitänäitäkaikkeanytonkaan ilman että sisällön tajusta hippasenkaan kartalla, pääasia että tykkäyksiä tulee.

Miettinyt joskus kun esmes laivalla seilannut (auton kera) ruattin puolelle lomareissuillemme ja monasti tätä nykyä samoilla kesäreissuilla laiva täynnä kiinalaisia/japanilaisia ja niille tuntuu vuodesta toiseen olevan maailman suurin ihme nuo meidän kaksi isokokoista perun karvatonta koiraamme ja aina tulee kyselyitä että saako niistä ottaa kuvia ja kun annat luvan niin siinä samassa meidät piirittää kymmenet kiinalaiset/japanilaiset ja voihyvääpäivää sitä kännykkäkameroiden määrää, miettinyt niitä kotialbumiräpsyjen laatua/määrää, kun kaikki (liioittelematta useampi kymmenen ringissä ympärillä ja toistunut lukemattomat kerrat vuosien varrella ja aina samalla kaavalla) samaan aikaan, osalla ilman salamaa ja osa salamalla, mahtaa olla laadukasta settiä =) =) =)

Siinä sitten joskus tulee se paksumahainen setämiesturisti (viimeksi näin kävi viime alkukesästä ahvenanmaalla), kysyy että anteeksi jos häiritsen mutta mitä rotua nuo ovat ja saanko ottaa kuvan pari ?
Siinä sitten näkee että kuvan ottajalla ajatusta mukana, hakee kuvakulmaa/etäisyyttä, ottaa muutaman kuvan, pahoittelee että kestää ja vaivaa, kiittää ja vaihdetaan muutama sananen ja lähtee tyytyväisenä.

Noiden melko erikoisten koirien kanssa kun liikkuu niin aina tullut/tulee sattumuksia, mm. edellä mainittuja ja miettinytkin vuosien varrella, että niinpä, kameralla otetaan kuvat ja kännyllä räpsitään, tämä siis yleisellä tasolla poislukien yksittäistapaukset.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
habannaama

hkoskenv kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Siis edelleen mitä järkeä on kävellä ympäriinsä vähintään 2kg painavan rannelenkin tai kaulakorun kanssa mikä ei mahdu taskuun? Eiei. Ilman kameraa selvitetään missä kivi luuraa tai missä tapahtuu. Sen jälkeen tuodaan paikan päälle kamera.
Siis ihanko oikeasti vai ?

Ensin pitäisi selvittää paikka/tapahtuma x, sen jälkeen käydä hakemassa kuvauskalusto ? Tuoko on se AINUT OIKEA TAPA harrastaa valokuvausta vai ?
No onneksi joku tietävä näiden vuosien jälkeen neuvoo miten mun pitää toimia, huh ja hei, olen kaikki nämä vuodet tehnyt kaiken VÄÄRIN !!!
Onneksi on sentään joku viisas ja valistunut kuvaaja, joka TIETÄÄ miten KAIKKIEN TULEE TOIMIA.

Tuossa tuntuu olevan hieman painotusta taas johonkin tiettyyn omaan kuvaustyyliin. Toiset "kivet" ovat paikoissa, joihin ei saa tai voi mennä lähelle (realistisin reunaehdoin ainakaan). Ja jotkut niistä hilpaisevat matkoihinsa sinä aikana kun haet kameraa. Silloin tarvitaan operointia hieman kauempaa.
Tsori, RX100 ei pärjää edes uusimmalla versiolla aidolle MV-kennolle.
Pitäisikö minun sanoa samaan sävyyn sana tekotaiteellisesta mustavalkopelleilystä? Varmaan kuuntelet musiikkiakin hyvin kapeakaistaisen suodattimen läpi. Joko jumputusta tai jotain vinkaisuja.
Nooh, mv-kuvaamisen saloihin en sinällään ota kantaa, koska teen mv-käännökset normi kuvista, mutta hyvin ovat onnistuneet tähänkin asti, miksi ihmeessä siis toimisin toisin ?

Ilmeisesti siltikin teen tämän(kin) väärin, pitäisi varmaan hommata se lilleri-hui hai., muuten tulee mv-kuvista sutta ja sekundaa, kyllä "kansa" tietää...

Pitäiskö alkaa rakentamaan Samsungiin jotain suodintelinettä ja jalustaa, muuten EI VOI ONNISTUA.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

Siis kansahan nimenomaan ei tiedä, siksi keisari opastaa tietämättömiä.
habannaama

M1O kirjoitti:Siis kansahan nimenomaan ei tiedä, siksi keisari opastaa tietämättömiä.
En kyllä liittäisi tekstiisi termejä "keisari" ja "opastaa", enemmänkin tulee mieleen "diktaattori" ja "määrää".
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mä olen kyl Mafferin kanssa samaa mieltä - jos kuvaa maisemia. Eli maisemakuvaaminen on joka tapauksessa niin helppoa ja yksinkertaista hommaa, et ei sitä varten kandee Huaweita kummosempaa laitetta hankkia. Siksi kukaan ei toisten maisemakuvia ostakaan eli kysyntää maisemilla on just seinäkalenterin verran - toinen vaihtoehto on youtube-videot jolla kertoo muille samaan hölmöyteen hairahtaneille kuinka editoida maisekuvia (joka sekin on super yksinkertaista). Jos sais ton Huawein suoraan kopteriin kiinni niin ei tarvii ees ite mennä maisemaan - kotoa vaan kattoo virtuaalimaisemasta auringon/kuun paikan ja lähettää kopterin paikalle - jollain etäkopteripalvelulla vois ottaa kuvia Uudesta-Seelannista ja säästys jetlagilta.

Mut jos on tarkoitus kuvata jotain aidosti mielenkiintoista ja haastavaa niin sit puhelimesta ei ole kun erikoisefekteihin (heijastukset) ja navigaattoriksi. Tosin ei kai kukaan aikuinen ihminen maisemakuvaamista valokuvaamiseksi edes kutsukaan.
habannaama

ttuplai kirjoitti:Mä olen kyl Mafferin kanssa samaa mieltä - jos kuvaa maisemia. Eli maisemakuvaaminen on joka tapauksessa niin helppoa ja yksinkertaista hommaa, et ei sitä varten kandee Huaweita kummosempaa laitetta hankkia. Siksi kukaan ei toisten maisemakuvia ostakaan eli kysyntää maisemilla on just seinäkalenterin verran - toinen vaihtoehto on youtube-videot jolla kertoo muille samaan hölmöyteen hairahtaneille kuinka editoida maisekuvia (joka sekin on super yksinkertaista). Jos sais ton Huawein suoraan kopteriin kiinni niin ei tarvii ees ite mennä maisemaan - kotoa vaan kattoo virtuaalimaisemasta auringon/kuun paikan ja lähettää kopterin paikalle - jollain etäkopteripalvelulla vois ottaa kuvia Uudesta-Seelannista ja säästys jetlagilta.

Mut jos on tarkoitus kuvata jotain aidosti mielenkiintoista ja haastavaa niin sit puhelimesta ei ole kun erikoisefekteihin (heijastukset) ja navigaattoriksi. Tosin ei kai kukaan aikuinen ihminen maisemakuvaamista valokuvaamiseksi edes kutsukaan.
Miten mulla tulikin tuota lukiessa mieleen b-luokan trolli =)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kännykkähän oli tässä vain sivuhuomio, mutta itse nostitte sen tikun nokkaan. Jos tuollainen yleispolttoväliputki on kuuminta hottia, niin kännykän ollessa huono, löytyy kuitenkin vastaava ratkaisu tästä: https://www.sony.fi/electronics/cyber-s ... sc-rx100m6" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun luurin laatu ei näköjään riitä, riittääkö RX100? Ja jos riittää, miksi sitten itketään turistiputken perään? Eli järkkäriä ei tarvi mihinkään vaikka kännykkä ei kelpaakaan. RX100 menee turistin vyölaukkuun eikä vähiä resursseja pitäisi tuhlata tuollaisten tekemiseen isompaan formaattiin. Jos vasemmassa kädessä on Huawei ja oikeassa RX100, niin voi ampua lonkalta keskimäärin 50 kuvaa sekunnissa bazaarin reunalta.
habannaama

Maffer kirjoitti:...vasemmassa kädessä on Huawei ja oikeassa RX100...
En edelleenkään ymmärrä, miksi siinä vasemmassa (tai oikeassa) pitää olla Huawei (tai jokin muu kännykkä), miksei pelkkä kamera ?
Maffer
Viesti:

No mikäs se siellä kännykän takana on jos ei kamera? Nykyään jopa kolme tai viisi. Kannattaa heivata ajatus että kännykkä != kamera. Miljardi käyttäjää vahvistanee asian.
Räntä

Miksi sitten toisaalla melskataan että 14 Ev:n FF on ainoa riittävä sensori, mutta kännykässä riittääkin 10 Ev:n rimpulakenno? Luulin että vain M4/3-porukka laittaa fysiikan lait uusiksi, mutta kännykansa taitaa olla vielä pahempi...
Räntä

Huti.
habannaama

Se kaikkein uusin ja kaunein ff-kennoinen pikselihirmu on ainut mitä ei haukuta tuhnuksi ja kaikki muut hyhtyy pakkasessa käyttökelvottomaksi, Pekka Puodan kerrottua että kälviässä tulee vesipisara niin itäisessä helsingissä peilittömät ruostuvat pystyyn tai saharan kuumuus/santa syö tai muuta vst.

Mutta silti Huawein laatu riittää mihin vaan ja toimii missä ja milloin vaan.

On tää telluksen tahti hämmästyttävää, ei voi pieni kuvaaja suomen turuust ymmärtää ?
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti:Kännykkähän oli tässä vain sivuhuomio, mutta itse nostitte sen tikun nokkaan. Jos tuollainen yleispolttoväliputki on kuuminta hottia, niin kännykän ollessa huono, löytyy kuitenkin vastaava ratkaisu tästä: https://www.sony.fi/electronics/cyber-s ... sc-rx100m6" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun luurin laatu ei näköjään riitä, riittääkö RX100? Ja jos riittää, miksi sitten itketään turistiputken perään? Eli järkkäriä ei tarvi mihinkään vaikka kännykkä ei kelpaakaan. RX100 menee turistin vyölaukkuun eikä vähiä resursseja pitäisi tuhlata tuollaisten tekemiseen isompaan formaattiin. Jos vasemmassa kädessä on Huawei ja oikeassa RX100, niin voi ampua lonkalta keskimäärin 50 kuvaa sekunnissa bazaarin reunalta.
Mutku kuvaaminen on muutakin kuin kenno ja polttoväli. Joidenkin mielestä puhelin on käyttömukavuudeltaan parasta mitä maa päällään kantaa - mun mielestä puhelimella on hirveä kuvata. Silti minäkin ostin Huawein 20 pron leikkikaluksi (käytetyn ja halvalla) - mut sitä se kuitenkin on - hauska leikkikalu. Jos on aikaa riittävästi niin millä tahansa värkillä saa kohtuu messevää kuvaa - varsinkin maisemia, kun ratkaisuja ei tarvitse tehdä sekunnin osissa vaikka välillä keli kohtuu vikkelään muuttuukin. Henk. koht. takanäytöllä tai puhelimella kuvaaminen on erikoista, koska ite en saa siten kosketus itse tekemiseen - maisemissa vielä toimii, mut muussa kuvaamisessa näytöllä kuvaaminen on vaan erikoista. Mä tosin olen samaa mieltä myös sähköisestä etsimestä - ehkä joku päivä tuulilasi korvataan kameralla ja näytöllä, joka vaatinee uuden tavan ajaa autoa esim. ottamalla mallia instrumenttilentämisestä.

Mut aina mukana olevana puhelimessa on puolensa - jos yksisarvinen tulee kadulla vastaan niin tärkeintä on ottaa siitä joku räiskäsy, koska suuren yleisön kuvan laatu mitataan tykkäämisellä ja tapahtuman harvinaisuudella.

Et jos tästä palataan itse aiheeseen eli sohlaako pakkasessa sormiaan mielummin huawein näyttöön vain eos r:n näppäimiin? Huawei pro 20:n pakkasensieto on muuten aika kuraa - eli akku menee aika nopiasti povilleen kohtuu pienessäkin pakkasessa. Nyt sitten verrataan kuvausnopeutta sen mukaan et toi puhelin kaivellaan kalsareista esiin vs siihen et esillä on kamera joka sattuu myös toimimaan kylmänä. Josta päästää taas eos r:ään eli onko jollakin kokemusta ko värkin pakkasen kestosta? Enkä tarkoita mitään Etelänapaa vaan sellanen mukava -7 astetta eli hyytyykö?
Maffer
Viesti:

Ei se mihkään pakkaseen hyydy. 3 tunnin star trails vei akun n. 90% -> 30%. Tämä 15 asteen pakkasessa. Sanoisin että sun vehkeestä on akku ladattu paskaksi.
Vastaa Viestiin