Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Nythän se säätöralli vasta alkoi. Kaikki Nikon Z objektiivit on focus shift -ongelmaisia. Niitä ei niin vain tarkenneta manuaalisesti kohdalleen.
Onkos tässä Nikonissa sama ongelma kuin Eos R rungossa, että tarkennellaan vain täydellä aukolla?
Sama vika se on Canonissakin, eli Focus shift lasien kanssa tarkennetaan nappi pohjassa, jos sitä nyt voi ohjelmoida mihinkään, kun ne nappulat loppui kesken.
Jos Zetalla ei onnistu himmennetyllä aukolla tarkennus, niin se on morjens...
Kieltämättä 7 on pudonnut lähemmäs oikeaa hintaa mutta silti siinä on ilmaa. Z6:n ja 7:n välillä eroa kuitenkin on focus stacking ja parin kympin hinta kennon osalta.
Uskottavuudella ei makseta laskuja, siihen tarvitaan rahaa. Nikonin käyttäjät eivät välttämättä lämpene kovin nopeasti, Canon on ollut perinteisesti se uudistaja, aina filmiajasta lähtien. Tosin runkojen osalta Canon on tällä hetkellä siinä Saludo-luokassa, optiikkaa on pukannut kiitettävästi ulos, tosin lähinnä sellaista mitä en itse tule kyllä koskaan käyttämään.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
ptakala0 kirjoitti:Juu ei kiitos. 600 hinnat - alkaen - lasista joka dslr - aikana maksoi 150 euroa.
Tai Nikonin kolmevitonen rapsakat 900 euroa
Odotellaan järjen paluuta pelikentille.
En pidättelisi henkeä sitä ihmettä odottaessa. Nuo hinnat määräytyvät siitä paljonko varakkailla länsimaalaisilla on harrastusrahaa. Eivät ne siitä alas tule ilman isompaa yhteiskunnallista hässäkkää. Puhelimet ovat vieneet markkinat halpiskameroilta ja -laseilta.
Wuush kirjoitti:Hinnat jatkaa tippumista verkkiksessä. Z6 1600€ ja Z7 2550€.
Mun uutta päätöstä yhden rungon omistajana koetellaan :-D Vaikka, eihän tuo 1600 mikään pieni rahasumma edes ole...
Tuossa on varmaan takana sekin, että tuota pelkkää runkoa halutaan suhteessa kaikkein vähiten, itse ainakin hankin tietty heti runko+sovite-paketin, koska välttämätön ostos ja erikseen maksaa enemmän. Esim. tuon paketin hinta EI laskenut edellisestä.
Sakke_K kirjoitti:
Tuossa on varmaan takana sekin, että tuota pelkkää runkoa halutaan suhteessa kaikkein vähiten, itse ainakin hankin tietty heti runko+sovite-paketin, koska välttämätön ostos ja erikseen maksaa enemmän. Esim. tuon paketin hinta EI laskenut edellisestä.
niffe kirjoitti:
Riippuu mitä asioita objektiivissa arvostaa. Sigmoissa ei pieteetillä tehtyjen säätöjenkään jälkeen kaikilla etäisyyksillä tarkennus osu kohdalleen.
Eikö peiiittömien myötä toi tarkennuksen säätöralli pitäis olla historiaa?
Niinhän sen teoriassa pitäisi olla, mutta omissa jutuissa "vanhoilla konsteilla" menee keskimäärin enemmän ohi peilittömillä kuin peilillisillä.
Onnistumisprosentti on mulla noussut huikeasti vs. D750. Tarkennus on aivan erinomaisen luotettava, paitsi hankalissa liikkuvissa kohteissa. Toisaalta Z6 sarjakuvaus on niin nopea ja tarkennuspisteitä laidasta laitaan, että hukkaruuduista huolimatta lentävistä linnuistakin saa kyllä tilanteita talteen.
hkoskenv kirjoitti:
En pidättelisi henkeä sitä ihmettä odottaessa. Nuo hinnat määräytyvät siitä paljonko varakkailla länsimaalaisilla on harrastusrahaa. Eivät ne siitä alas tule ilman isompaa yhteiskunnallista hässäkkää. Puhelimet ovat vieneet markkinat halpiskameroilta ja -laseilta.
Voipi olla. Joka tapauksessa Nikonilta on tulossa edullisempaa linssisarjaa.
"Well-balanced, high-performance lensesThese lenses strike an optimum balance between advanced functionality, compactness and value for money, while retaining the basic concept of the S-Line series."
Ehkä varakkaiden länsimaalaisten harrastusrahat on tiukilla..
Korjataan vähän. Hell-balanced, PLA-based plastic mediocre performance, these fences strike fear in every Nikonian's heart. Dubious balance between sloppyness, frailty and devaluation of possession of the item while retaining the focus shift nature of the Z-Principle.
Maffer kirjoitti:Korjataan vähän. Hell-balanced, PLA-based plastic mediocre performance, these fences strike fear in every Nikonian's heart. Dubious balance between sloppyness, frailty and devaluation of possession of the item while retaining the focus shift nature of the Z-Principle.
Ei ole ongelma, mun kuviin riittää mediocre performance enemmän kuin hyvin.
Nikonilla on ongelma ettei käyttäjillä ole kovin painavaa syytä vaihtaa peilittömiin nimenomaan stillipuolella. Uudet lasit on umpitylsiä ja arvokkaita. D750 on hinta-laatusuhteeltaan huiman hyvä jokapaikan FF-runko, käytettyjä saa alle tonnilla. D850 taas on paras korkeanreson runko mitä DSLR puolelta löytyy. Lisäksi nikonistit on myös perinteisesti olleet, no perinteisiä eikä aina sen uusimman himmelin perässä.
D850:n ainoa kilpailija peilittömissä on Pana S1R. Kuvanlaadussa vertailukelpoisia keskenään normaalimoodissa mutta superresoluutiolla 150MP keskarillakin on jo tiukkaa käydä Panaa vastaan soutamaan :]
Tuossa mainittiin mm. se Panan uutukainen, joka kustantaa Panan 50mm f1.4:n kanssa n. 6500 €, Nikon D850 hintaa en tiedä mutta jotakuinkin lienee samassa, eli kyllä noilla hinnoilla jokin Z7 puolustaa paikkaansa oivana tuotteena hinta/laatusuhteeltaan, sillä ei runko/yksi prime noilla n. 6500 €:n hinnoilla ole ihan joka harrastajan laite, ei ainakaaan allekirjoittaneen, ei edes niissä kaikkein märimmissä päiväunissa.
habannaama kirjoitti:Tuossa mainittiin mm. se Panan uutukainen, joka kustantaa Panan 50mm f1.4:n kanssa n. 6500 €, Nikon D850 hintaa en tiedä mutta jotakuinkin lienee samassa, eli kyllä noilla hinnoilla jokin Z7 puolustaa paikkaansa oivana tuotteena hinta/laatusuhteeltaan, sillä ei runko/yksi prime noilla n. 6500 €:n hinnoilla ole ihan joka harrastajan laite, ei ainakaaan allekirjoittaneen, ei edes niissä kaikkein märimmissä päiväunissa.
Niin, välillä perustellaan hinta edellä hyvyyttä kun toisessa kohtaa sillä ei ole merkitystä. Riippuu omasta agendasta.
Ja samaa mieltä tuosta Z7sta, tuskin se kuvanlaadun kanssa jälkeen jää niin että normaalissa käytössä eroa näkisi.
Sama kennohan niissä on, 7 ja 850. Iso pana on varteenotettava haastaja runkoformaatin puolesta jos ajatellaan kennoa pidemmälle. Siksipä D850:n kilpailija ei ole Z7. Eikä D750:n haastaja Z6.