Laatuongelmia

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Re: Laatuongelmia

Viesti Kirjoittaja nomad »

javal kirjoitti:
nomad kirjoitti:
javal kirjoitti:
Varmaan noi kaikki vaikuttaa asiaan. Mutta kiva kuulla että olet hyvin tyytyväinen A9 Eye AF toimitaan. Ehkä tekniikka toiminnan takana jää meille vielä(kin) hämärän peittoon, mutta pääasia on että se toimii ja että kameralla on ilo kuvata.
En nyt omista A9, ainoastaan nA7r3. Mutta täytyy sanoa, että jos vuoden kahden päästä käytetty A9 tulee käytetty sellainen vastaan sopuhinnalla, niin saatanpa ostaa.
Nyt sinä yllätit minut. Luulin että käytät A9 :ä. Miksikö hämmennyin? Minäkin ostin A7r3 :n vuosi sitten, mukaan Sony :n uusi 24-105 f4. Mutta jouduin siitä luopumaan kun en ollut siihen tyytyväinen. Tarkennus liikkuviin kohteisiin oli niin epävarmaa että en sitä voinut hyväksyä. Hain muiden ominaisuuksien ohella nopeampaa ja tarkempaa tarkennusta, mutta en saanut rahoilleni vastinetta, huteja tuli vähänkin liikkuvaan kohteeseen kuvatessa aivan liikaa. Silloin tunsin että minusta tuli youtubettajien ja sponsoroitujen review sivustojen huijauksen uhri - olin todella pettynyt. Vaihdoin Sony kamat rahaksi. Nyt kun luen sinun hehkutusta tästä A7r3 :n tarkennuksesta aloin epäilemään että olikohan minulla ollut yksilö sittenkin viallinen, ja siksi tämä huono kokemus. Jos näin on niin sitten minulla täytyy olla käsittämättömän huono onni Sony kameroiden kanssa. Nimittäin kaksi edellistäkin Sony kameraa kulkin minun kautta suoraan myyntipaketista huoltoon, eli niissä oli vika jo uutena (jota Sony kutsui "toiminnan epäjodonmukaisuudeksi"). No, hyvää oli että ne saatiin huollossa kuitenkin toimimaan kuten niiden tuleekin toimia. Mutta onhan se jo aika käsittämätöntä jos, ja ilmeisesti kun, kolme uutta laitetta kaikki ovat viallisia suoraan paketista nostettaessa.
Jos ei ole kova kiire tai vauhti, niin A7r3 tai A9 tarkennuksessa ei ole ole mullistavaa eroa. Minulla oli A9 liikkeestä lainassa muutaman viikon vuoden pimeimpään aikaan kun odottelin ostamani kameran saapumista. A7r3 on käytännössä sama, mutta hitaampi. 24-105mm tarkentaa myös erittäin hyvin - tästäkin löytyy paljon samansuuntaisia myönteisiä mielipiteitä.

On Sonynkin tarkennuksessa ongelmansa. Esimerkiksi se, että kamera tarkentaa ymmärtääkseni aina käyttöaukolla. Heikko valaistus ja himmentäminen tyyliin f/11 esimerkiksi selvästi hidastavat tarkennusta. Aukko aiheuttaa myös - vaikkakaan ei käytännössämerkittäviä - rajoitteita AF-C:n toiminalle. Itse tykkäisin myös mahdollisuudesta säätää kamera niin, että se heittää itse silmätarkennuksen päälle. En tiedä onko nykyiselle järjestelylle joku tekninen perustelu.

Vertailuksi, kummatkin käyttämäni Sonyt tarkentavat ehdottomasti paremmin kuin vastaavat Nikonin peilikamerat joiden kanssa "laatuongelmista" voitaisiinkin sitten keskustella. Eli sikäli hyvin hämmentävää tämä keskustelu :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Jos A7III tai A7rIII on kunnossa, niin niiden vertaaminen tarkennuksen osalta nyt vaikka näihin uusiin CaNikonin peilittömiin vasta hämmennystä tulee aiheuttamaankin. Ja itkua.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Varmasti näin kun jälkimmäisistä saa kiinni ja ensin mainitut roikkuu muutaman sormen varassa. Koita siinä sitten tarkennella. Vaaka on about tasan.
julmistus

Viesti Kirjoittaja julmistus »

1. Kokemuksesta Sonyn kameroissa on laatuongelmia.
2. Sonyn ruotsalainen huolto on saanut kritiikkiä - ainakin suomalaisilta.

Näillä tosiasioilla ostan jonkun muun kameran kuin Sony, vaikka Sony olisikin hyvä. Onneksi minulla ei ole kiire.
tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nomad kirjoitti: On Sonynkin tarkennuksessa ongelmansa. Esimerkiksi se, että kamera tarkentaa ymmärtääkseni aina käyttöaukolla. Heikko valaistus ja himmentäminen tyyliin f/11 esimerkiksi selvästi hidastavat tarkennusta.
Ilmeisesti GM 400/2.8 ja GM 24/1.4 kanssa on jotain aperture-säätöä kesken AF-C:n, nuo ovat ainoat lasit jotka tukevat "Aperture Drive in AF" toimintoa. "Focus Priority" taitaa avata valotusten välillä

https://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/ ... 90898.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Seurauksena on myös fps:n mahdollinen tippuminen tuolla "Focus Priority" asetuksella

https://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/ ... 77981.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nomad kirjoitti: Aukko aiheuttaa myös - vaikkakaan ei käytännössämerkittäviä - rajoitteita AF-C:n toiminalle. Itse tykkäisin myös mahdollisuudesta säätää kamera niin, että se heittää itse silmätarkennuksen päälle. En tiedä onko nykyiselle järjestelylle joku tekninen perustelu.
Täähän on nyt tulossa tämänpäiväisen ilmoituksen mukaan huhtikuun FW-päivityksessä, Animal Eye AF:n seurana...
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

tn1krr kirjoitti:
nomad kirjoitti: Aukko aiheuttaa myös - vaikkakaan ei käytännössämerkittäviä - rajoitteita AF-C:n toiminalle. Itse tykkäisin myös mahdollisuudesta säätää kamera niin, että se heittää itse silmätarkennuksen päälle. En tiedä onko nykyiselle järjestelylle joku tekninen perustelu.
Täähän on nyt tulossa tämänpäiväisen ilmoituksen mukaan huhtikuun FW-päivityksessä, Animal Eye AF:n seurana...
Jeps. Tulossa aivan mainio ohjelmistopäivitys.

Jotenkin hupaisaa kun vertaa siihen, miten kökön silmätarkennuksen Nikon lupasi tulevaksi Z kameroihin. Tässä asiassa Nikonin ja Sonyn teknisellä tasolla on valovuosi eroa :-)
tn1krr

nomad kirjoitti: Jeps. Tulossa aivan mainio ohjelmistopäivitys.

Jotenkin hupaisaa kun vertaa siihen, miten kökön silmätarkennuksen Nikon lupasi tulevaksi Z kameroihin. Tässä asiassa Nikonin ja Sonyn teknisellä tasolla on valovuosi eroa :-)
Se video minkä Nikon esitti niistä paikalleenhalvaantuneiden mallien Eye AF:stä antaisi ymmärtää että tuossa saatetaan olla melkein ykkösgen A7-sarjan tasolla.
tn1krr

jaava kirjoitti:Sanotaanko Sonyn materiaalissa explisiittisesti Eye Af:n tekevän nimenomaan tarkennuksen silmään, vai tarkoitetaanko sillä hahmontunnistusta silmään. Onko se punainen neliökin hahmontunnistuksen ilmoittamassa paikassa.

Hahmontunnistushan on eri asia kuin tarkennus. Mutta markkinointosasto on saattanut pitää Eye-AF ilmaisua raflaavana myynnin kannalta, vaikka itse tarkennus tapahtuisikin vain suunnilleen hahmontunnistuksen ilmoittamaan paikkaan.
Vaikka hyvinhän tuokin toiminee, jos syväterävyys ei ole kovin tiukka.
Miksi ihmeessä se ei optimoisi sitä kontrasti siihen kohtaan mihin se on silmän hahmontunnistuksella tunnistanut? Johonkin ennaltafiksattuun pisteeseen focusoiminen olisi täysin järjetöntä kun tarkka paikka on tarjolla. Edelleen se kontrastitarkennus on vain ja ainoastaan kuva/videodatan prosesointia jossain kohdassa. Tuskin tuo ihan pikseli kerrallaan tuota siirtää, kun line skippingit jne vaikuttaa, niin kaukaa kuin R3 onnistui silmän tunnistamaan se myös sai focuspisteen silmän sisään

Testailin tuota hiukan A7R3:lla taas ja toimii juuri niinkuin epäilinkin
- Eye AF toimii kauas PDAF-peiton ulkopuolelle AF-S tilassa, näyttäisi että toimii jopa sen maagisen "kontrastipiste" alueen ulkopuolelle alle 300 pikseliä kuvan reunasta. Ei mitään sidontaa PDAF-pisteisiin
- Sekä Exif data ("Focus Location" kenttä exif:ssä) että automaattinen zoom focuspisteeseen kamerassa näyttävät vain osumia silmän alueelle.

Esimerkki ao linkin takana. Focuspiste jäykähkön ammattimallin vasemmanpuoleisessa (eli oikeassa) silmässä iriksen mustuaisen alapuolella exif-datan mukaan.

https://teron.kuvat.fi/kuvat/random/Scr ... .05.52.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut tn1krr, Tammi 15, 2019 23 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tuossa kuvausta tulevista AF toiminnoista A9, A7III ja A7rIII kameroille tässä keväämmällä.
https://www.youtube.com/watch?v=oyzhTGfcZy8
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

tn1krr kirjoitti: Testailin tuota hiukan A7R3:lla taas ja toimii juuri niinkuin epäilinkin
- Eye AF toimii kauas PDAF-peiton ulkopuolelle AF-S tilassa, näyttäisi että toimii jopa sen maagisen "kontrastipiste" alueen ulkopuolelle alle 300 pikseliä kuvan reunasta. Ei mitään sidontaa PDAF-pisteisiin
- Sekä Exif data ("Focus Location" kenttä exif:ssä) että automaattinen zoom focuspisteeseen kamerassa näyttävät vain osumia silmän alueelle.

Esimerkki ao linkin takana. Focuspiste jäykähkön ammattimallin vasemmassa silmässä iriksen mustuaisen alapuolella exif-datan mukaan.

https://teron.kuvat.fi/kuvat/random/Scr ... .05.52.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiva että jaoit tämän tiedon. Hieman yllättävää että kamera tarkentaa tarkasti myös kaikkien PDAF ja CDAF pisteiden/alueiden ulkopuolellekin. Mihin niitä ylipäätään enää tarvitaan?
tn1krr

javal kirjoitti:
tn1krr kirjoitti: Testailin tuota hiukan A7R3:lla taas ja toimii juuri niinkuin epäilinkin

Esimerkki ao linkin takana. Focuspiste jäykähkön ammattimallin vasemmassa silmässä iriksen mustuaisen alapuolella exif-datan mukaan.

Kiva että jaoit tämän tiedon. Hieman yllättävää että kamera tarkentaa tarkasti myös kaikkien PDAF ja CDAF pisteiden/alueiden ulkopuolellekin. Mihin niitä ylipäätään enää tarvitaan?
PDAF-alueella tarkennus, etenkin jatkuva tarkennus/seuranta, on paljon nopeampaa/parempaa vaihepisteiden ansiosta. Jatkuva tarkennus PDAF-alueen ulkopuolella on onnetonta pumppaamista.

"CDAF-pisteistä" en edelleenkään tiedä mitä ne tarkoittavat (olen ollut semisti "alalla" kohta 20 vuotta, tunnen käsitteet ja nämä prossointtit kohtuu hyvin ja olen muunmuassa koodannut korkean reaaliaikavaatimuksen kuvakonversioita suht. massiivisiin järjestelmiin...). CDAF ei ole rocket sciencea ja mitään erityisiä pisteitä siinä ei tarvita/ole.

CDAF on kuva/videodatan kontrastianalyysia, toki videostreamin resoluutio (full sensor readout ennen A9:ia ovat niin hitaita ettei tarkennus voi teoriassakaan käyttää täyttä kuvaresoa kontrastianalyysissä ja samasta luvusta pitäisi saada EVF:llekin jopa 100 fps päivitystahti), line skipping jne. Rajoittavat sitä ettei ihan pisteen tarkkuudella päästä dataa analysoimaan. Silti etenkin aikaisempien mallien "25 kontrastipistettä" oli täysin järjetöntä shaibaa eikä tuo nykymallien "CDAF-pisteiden" määrä vastaa alkuunkaan sitä miten tarkasti kamera pystyy focuspisteen asettamaan.
javal

tn1krr kirjoitti: "CDAF-pisteistä" en edelleenkään tiedä mitä ne tarkoittavat (olen ollut semisti "alalla" kohta 20 vuotta, tunnen käsitteet ja nämä prossointtit kohtuu hyvin ja olen muunmuassa koodannut korkean reaaliaikavaatimuksen kuvakonversioita suht. massiivisiin järjestelmiin...). CDAF ei ole rocket sciencea ja mitään erityisiä pisteitä siinä ei tarvita/ole.

CDAF on kuva/videodatan kontrastianalyysia, toki videostreamin resoluutio (full sensor readout ennen A9:ia ovat niin hitaita ettei tarkennus voi teoriassakaan käyttää täyttä kuvaresoa kontrastianalyysissä ja samasta luvusta pitäisi saada EVF:llekin jopa 100 fps päivitystahti), line skipping jne. Rajoittavat sitä ettei ihan pisteen tarkkuudella päästä dataa analysoimaan. Silti etenkin aikaisempien mallien "25 kontrastipistettä" oli täysin järjetöntä shaibaa eikä tuo nykymallien "CDAF-pisteiden" määrä vastaa alkuunkaan sitä miten tarkasti kamera pystyy focuspisteen asettamaan.
Sony itse puhuu "kontrastipisteistä", ja myös minun mielestä sana piste on tässä ihan väärä ilmaisu, mutta en ole tähän heidän virheelliseen ilmaisuun jumiutunut, itse kyllä mieluummin puhuisin alueista. Vaikka että pinta-ala on jaettu 25 eri kontrastianalyysialueeseen, joista ehkä sitten prosessoidaan vain yhtä kerrallaan. Oletan että pienemmän alueen analysointi on aina nopeampaa, vähemmän resursseja ja energiaa kuluttava kuin suuren alueen (jos haluttu tarkkuus molemmissa pidetään vakiona), ja siksi se jako alueisiin on tehty.
tn1krr

javal kirjoitti: Sony itse puhuu "kontrastipisteistä", ja myös minun mielestä sana piste on tässä ihan väärä ilmaisu, mutta en ole tähän heidän virheelliseen ilmaisuun jumiutunut, itse kyllä mieluummin puhuisin alueista. Vaikka että pinta-ala on jaettu 25 eri kontrastianalyysialueeseen, joista ehkä sitten prosessoidaan vain yhtä kerrallaan. Oletan että pienemmän alueen analysointi on aina nopeampaa, vähemmän resursseja ja energiaa kuluttava kuin suuren alueen (jos haluttu tarkkuus molemmissa pidetään vakiona), ja siksi se jako alueisiin on tehty.
Niin, saahan sitä arvailla miten sisäiset prosessoinnit toimivat mutta esim. Eye AF vaatii hyvinkin vaihtelevankokoisen alueen ja mitäs tehdään jos silmä osuu kahden eri alueen rajalle tms. Voihan siellä joku hieno laskennallinen logiikka olla, mutta mihinkään reaalimaailman lopputuluokseen tuolla ei tunnu vaikutusta olevan.

Mutjoo, tämä pohdintahan lähti siitä olettamasta, että jotkut pisteet rajoittaisivat Eye AF:n hienojakoisuutta jotenkin; tässä on IMO tullut tutkittua ettei näin ole. Tokihan tuolla CDAF:llakin jokin granuliteetti (1:1 pikselitasolla ei voida toimia ) on jo sisääntulevan videostreaming line skippinging jne. takia.
javal

tn1krr kirjoitti:
javal kirjoitti: Sony itse puhuu "kontrastipisteistä", ja myös minun mielestä sana piste on tässä ihan väärä ilmaisu, mutta en ole tähän heidän virheelliseen ilmaisuun jumiutunut, itse kyllä mieluummin puhuisin alueista. Vaikka että pinta-ala on jaettu 25 eri kontrastianalyysialueeseen, joista ehkä sitten prosessoidaan vain yhtä kerrallaan. Oletan että pienemmän alueen analysointi on aina nopeampaa, vähemmän resursseja ja energiaa kuluttava kuin suuren alueen (jos haluttu tarkkuus molemmissa pidetään vakiona), ja siksi se jako alueisiin on tehty.
Niin, saahan sitä arvailla miten sisäiset prosessoinnit toimivat mutta esim. Eye AF vaatii hyvinkin vaihtelevankokoisen alueen ja mitäs tehdään jos silmä osuu kahden eri alueen rajalle tms. Voihan siellä joku hieno laskennallinen logiikka olla, mutta mihinkään reaalimaailman lopputuluokseen tuolla ei tunnu vaikutusta olevan.

Mutjoo, tämä pohdintahan lähti siitä olettamasta, että jotkut pisteet rajoittaisivat Eye AF:n hienojakoisuutta jotenkin; tässä on IMO tullut tutkittua ettei näin ole. Tokihan tuolla CDAF:llakin jokin granuliteetti (1:1 pikselitasolla ei voida toimia ) on jo sisääntulevan videostreaming line skippinging jne. takia.
Sony on antanut meille avain riittävästi tietoa että voidaan tuo granuliteetti laskea. Sen voi laskea kun tietää että CDAF toiminto kattaa noin 68% kennosta ja tämä alue on jaettu 400 osaan. Ja lisäksi tämä sama alue on jaettu myös 25 osaan, ja nämä kun lasketaa yhteen saa luvun 425, joka vastaa täysin Sony speksiä. Jos siellä olisi muita kombinaatiota - edes yksi ainoa sellainen, niin luku 425 olisi joku muu. Visuaalisesti asia on kuvattu tuossa alla olevassa keskimmäisessä kuvassa.
Kuva
Minä en lähtisi väittämään valmistajan antamaa tietoa virheelliseksi sillä perusteella että Eye AF toimii hyvin. Jotakin konkreettista tietoa tarvitaan kumoamaan valmistajan antamat speksit.

En myöskään lähtisi väittämään että kamerani tarkentaa valmistaja ilmoittaman tarkennusalueen ulkopuolella. En uskoisi edes sitten jos vaikka joku kamera/softa otetun kuvan perusteella minulle näin ilmoittaisi, tuossa tapauksessa ilmoittaisin virheestä tuotteessa/softassa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No mitenkäs sitten vaikka Nikon D3 tarkensi liveviewissä kontrasti-AF:llä niin reunaan kun tarkennuskehikon viitsi vaan vääntää vuonna 2007? Siinä mitään rajaa ole ja jos on, ei voi kuin ihmetellä.
tn1krr

javal kirjoitti: Sony on antanut meille avain riittävästi tietoa että voidaan tuo granuliteetti laskea. Sen voi laskea kun tietää että CDAF toiminto kattaa noin 68% kennosta ja tämä alue on jaettu 400 osaan. Ja lisäksi tämä sama alue on jaettu myös 25 osaan, ja nämä kun lasketaa yhteen saa luvun 425, joka vastaa täysin Sony speksiä. Jos siellä olisi muita kombinaatiota - edes yksi ainoa sellainen, niin luku 425 olisi joku muu. Visuaalisesti asia on kuvattu tuossa alla olevassa keskimmäisessä kuvassa.
Kuva
Minä en lähtisi väittämään valmistajan antamaa tietoa virheelliseksi sillä perusteella että Eye AF toimii hyvin. Jotakin konkreettista tietoa tarvitaan kumoamaan valmistajan antamat speksit.

En myöskään lähtisi väittämään että kamerani tarkentaa valmistaja ilmoittaman tarkennusalueen ulkopuolella. En uskoisi edes sitten jos vaikka joku kamera/softa otetun kuvan perusteella minulle näin ilmoittaisi, tuossa tapauksessa ilmoittaisin virheestä tuotteessa/softassa.
Mikään "softa" ei tuossa ilmoita mitään, tiedätkö mitä exif-data on? Se on kameran kuvadatan osaksi tallentama tieto mm. fokuksen paikasta, ei minkään softan arvaama fokuspositio. Esimerkkitapauksessa
- kameran Liveview siis näytti Eye AF:n onnistumisen tuonne silmään
- kameran automaattinen fokuskohtaan suurennus osuu samaiseen silmään katselutilassa (joka on about täydellisesti fokuksessa, toisin kuin toinen silmä)
- raakakuvaan tallennettu exif-data kertoo tarkennuskohdaksi tuon silmän kun sen PC:llä tarkastaa

Mutta mitään noista tiedoista ei siis kannata uskoa ja kamera on tosiasissa on tarkentanut johonkin muualle ja silmä on ihan sattumalta fokuksessa, ainakin myyntimatskun mukaan "CDAF-alueen" ulkopuolella? Voin antaa RAW-kuvan tutkittavaksi jos haluat...

Pitäisikö tässä nyt siis ilmoittaa Sonylle että "korjatkaa heti tämä kamera, se tarkentaa liian reunaan ja silti oikein!" Täytynee hoitaa tämä heti kun kuluttajariitalautakunta/korkein oikeus on käsitellyt valitukseni puhelimeni aivan liian hyvästä akunkestosta spekseihin nähden.

Tässä jää nyt täysin avoimeksi se, että mitä tässä väität? Jos sovitaan että olet oikeassa niin silti jää avoimeksi että mihin tämä CDAF-pisteiden määrä nyt oikein käytännössä vaikuttaa?

Feikki-edit: tutkin hiukan testikuviani ja löysin esim. x-akselilla 24 pikselin päässä toisistaan olevat focuspisteet. Jos oletetaan tuo minimietäisyydeksi jo tästä tulee 300+ mahdollista lokaatiota per rivi, jos y-akselilla olisi sama tulisi tuosta jo > 60000 mahdollista CDAF-focuspistettä/kohtaa...
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Mulla ilmeni laatuongelma joka liityi SanDiskin SD korttiin josta lohkesi lovetusta kulmasta palanen. Kortti oli tällöin kameran korttipesässä ja rikkoi lukituksen ja jonkun virtapiirin.2 viikkoa vanha Nikon D810 purkuun ja korjaus, lasku 600 €. 2013 ostettu pro kortti oli myös loven päästä halki. Pitäisi kestää 10 vuotta. Ihan normaalikäytössä hajonnut. Epäilen iMacin kortinlukijaa joka on aika rimpula. Ei tunnista korttia aina eka yrittämällä. Kaveri kertoi että tekee macissa saman tempun. En ole tuonne kortteja enää työnnellyt, vaan hankin uuden lukijan.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

tn1krr kirjoitti:Mikään "softa" ei tuossa ilmoita mitään, tiedätkö mitä exif-data on? Se on kameran kuvadatan osaksi tallentama tieto mm. fokuksen paikasta, ei minkään softan arvaama fokuspositio. Esimerkkitapauksessa
- kameran Liveview siis näytti Eye AF:n onnistumisen tuonne silmään
- kameran automaattinen fokuskohtaan suurennus osuu samaiseen silmään katselutilassa (joka on about täydellisesti fokuksessa, toisin kuin toinen silmä)
- raakakuvaan tallennettu exif-data kertoo tarkennuskohdaksi tuon silmän kun sen PC:llä tarkastaa

Mutta mitään noista tiedoista ei siis kannata uskoa ja kamera on tosiasissa on tarkentanut johonkin muualle ja silmä on ihan sattumalta fokuksessa, ainakin myyntimatskun mukaan "CDAF-alueen" ulkopuolella? Voin antaa RAW-kuvan tutkittavaksi jos haluat...
Eye AF:ää käytettäessä:
Mulle ei ole näistä kirjoituksista selvinnyt, a) milloin on kyseessä hahmontunnistuksen löytämä silmän paikka kuvassa ja b) milloin alue (tai piste) jota kamera käyttää fokuksen hakemiseen (säätämiseen). Hahmontunnistushan ei säädä kameran fokusta, eikä fokussäätö tunnista silmiä.

Nehän (alueet) voi olla samatkin (joka olisi kait ideaalitilanne), mutta onko niiden oltava Sonyn aineiston, sekä käyttäjien kokeilujen ja päätelyketjujen perusteella.
Vai lähdetäänkö Korkeimpaan oikeuteen ( Sähköposti: *korkein.oikeus(at)oikeus.fi ).
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

raineri kirjoitti:Mulla ilmeni laatuongelma joka liityi SanDiskin SD korttiin josta lohkesi lovetusta kulmasta palanen. Kortti oli tällöin kameran korttipesässä ja rikkoi lukituksen ja jonkun virtapiirin.2 viikkoa vanha Nikon D810 purkuun ja korjaus, lasku 600 €. 2013 ostettu pro kortti oli myös loven päästä halki. Pitäisi kestää 10 vuotta. Ihan normaalikäytössä hajonnut. Epäilen iMacin kortinlukijaa joka on aika rimpula. Ei tunnista korttia aina eka yrittämällä. Kaveri kertoi että tekee macissa saman tempun. En ole tuonne kortteja enää työnnellyt, vaan hankin uuden lukijan.
Karmea tilanne.

Vaikka USB-portitkaan eivät vakuuta rakenteeltaan, niin lataan silti aina kuvat USB-portin kautta kaapelia pitkin. Tyypillisesti siirtämäni kuvamäärät eivät ole niin suuria, että siirtonopeus olisi ongelma ja voinhan toki tarvittaessa käyttää kortinlukijaa. Tällä kuitenkin säästän sekä kortinlukijan, sekä kameran muistikorttimekanismeja, sekä lisäksi itse muistikorttia.

Eikä käy niinkään, että muistikortti unohtuisi lukijaan.
Sapere aude.
---
flickr
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Sen verran elektroniikan ammattilaisen kanssa olen ollut tekemisissä etten kyllä koskaan tule kameraa tietokoneeseen kytkemään kuvien, videoiden jne siirron takia. Hyvälaatuinen kortinlukija on kaiken aa ja oo.

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun jonkun tietokone tai kamera kärähtää kaapeliyhteyden takia. On ne joskus savunneet yhtäaikaakin. Kameroiden ohjelmistotkin saattavat seota siitä kytkennästä.

Aina kahden laitteen toisiinsa kytkentä on jonkinlainen riski.
Vastaa Viestiin