Jos ei ole kova kiire tai vauhti, niin A7r3 tai A9 tarkennuksessa ei ole ole mullistavaa eroa. Minulla oli A9 liikkeestä lainassa muutaman viikon vuoden pimeimpään aikaan kun odottelin ostamani kameran saapumista. A7r3 on käytännössä sama, mutta hitaampi. 24-105mm tarkentaa myös erittäin hyvin - tästäkin löytyy paljon samansuuntaisia myönteisiä mielipiteitä.javal kirjoitti:Nyt sinä yllätit minut. Luulin että käytät A9 :ä. Miksikö hämmennyin? Minäkin ostin A7r3 :n vuosi sitten, mukaan Sony :n uusi 24-105 f4. Mutta jouduin siitä luopumaan kun en ollut siihen tyytyväinen. Tarkennus liikkuviin kohteisiin oli niin epävarmaa että en sitä voinut hyväksyä. Hain muiden ominaisuuksien ohella nopeampaa ja tarkempaa tarkennusta, mutta en saanut rahoilleni vastinetta, huteja tuli vähänkin liikkuvaan kohteeseen kuvatessa aivan liikaa. Silloin tunsin että minusta tuli youtubettajien ja sponsoroitujen review sivustojen huijauksen uhri - olin todella pettynyt. Vaihdoin Sony kamat rahaksi. Nyt kun luen sinun hehkutusta tästä A7r3 :n tarkennuksesta aloin epäilemään että olikohan minulla ollut yksilö sittenkin viallinen, ja siksi tämä huono kokemus. Jos näin on niin sitten minulla täytyy olla käsittämättömän huono onni Sony kameroiden kanssa. Nimittäin kaksi edellistäkin Sony kameraa kulkin minun kautta suoraan myyntipaketista huoltoon, eli niissä oli vika jo uutena (jota Sony kutsui "toiminnan epäjodonmukaisuudeksi"). No, hyvää oli että ne saatiin huollossa kuitenkin toimimaan kuten niiden tuleekin toimia. Mutta onhan se jo aika käsittämätöntä jos, ja ilmeisesti kun, kolme uutta laitetta kaikki ovat viallisia suoraan paketista nostettaessa.nomad kirjoitti:En nyt omista A9, ainoastaan nA7r3. Mutta täytyy sanoa, että jos vuoden kahden päästä käytetty A9 tulee käytetty sellainen vastaan sopuhinnalla, niin saatanpa ostaa.javal kirjoitti:
Varmaan noi kaikki vaikuttaa asiaan. Mutta kiva kuulla että olet hyvin tyytyväinen A9 Eye AF toimitaan. Ehkä tekniikka toiminnan takana jää meille vielä(kin) hämärän peittoon, mutta pääasia on että se toimii ja että kameralla on ilo kuvata.
On Sonynkin tarkennuksessa ongelmansa. Esimerkiksi se, että kamera tarkentaa ymmärtääkseni aina käyttöaukolla. Heikko valaistus ja himmentäminen tyyliin f/11 esimerkiksi selvästi hidastavat tarkennusta. Aukko aiheuttaa myös - vaikkakaan ei käytännössämerkittäviä - rajoitteita AF-C:n toiminalle. Itse tykkäisin myös mahdollisuudesta säätää kamera niin, että se heittää itse silmätarkennuksen päälle. En tiedä onko nykyiselle järjestelylle joku tekninen perustelu.
Vertailuksi, kummatkin käyttämäni Sonyt tarkentavat ehdottomasti paremmin kuin vastaavat Nikonin peilikamerat joiden kanssa "laatuongelmista" voitaisiinkin sitten keskustella. Eli sikäli hyvin hämmentävää tämä keskustelu :-)