Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

mremonen kirjoitti:
Avokid kirjoitti:2 aukkoa valitsin sen vuoksi, että sen verran tulee suht usein säädettyä varjoja kirkkaammaksi.

Mikään kuvissa ei ole ylivalottunut, kohina vain tulee paremmin esiin.
Onko kuvat ylivalotettu 2 aukkoa vai korjattu 2 aukkoa editissä? Sillä lienee eroa kohinan osalta.

Paskahuussista niin tiedä, mutta usein tulee kuvattua kameran herkkyyden rajoilla, jolloin pimeitä kohtia joutuu nostamaan editissä.

Asiasta kukkaruukkuun: tämä Nikonin 36MPix kolkuttelee diffraktioherkkyyden osalta aika lailla rajoja. Jossain oli spekuloitu, että diffraktiota alkaa esiintymään jo 5.6-8 aukoilla. Onko sillä sitten kuinka paljon merkitystä, niin en tiedä. Mutta makrokuvaukseen tämä voi asettaa haastetta, jos aikoo syväterävyyttä hakea.
Aah, totta tuota en maininnut. Kuvat on ylivalotettu Lightroomissa vasta juuri tuon mainitsemasi esimerkinkin vuoksi.

D7000:sen testien tuloksistahan voi nähdä ( esim Photozonessa on testattua kakkuloita sillä ), että optimaalisin aukko on f5.6. Sen jälkeen useiden lasien piirto heikkenee diffraktion vaikutuksesta.
Omassa käytössä f16 aukolla sen jo erottaa 100% cropista.

Mutta esim f11 aukolla se diffraktio ei vielä hirveästi näytä vaikuttavan:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Asiasta kukkaruukkuun: tämä Nikonin 36MPix kolkuttelee diffraktioherkkyyden osalta aika lailla rajoja. Jossain oli spekuloitu, että diffraktiota alkaa esiintymään jo 5.6-8 aukoilla. Onko sillä sitten kuinka paljon merkitystä, niin en tiedä. Mutta makrokuvaukseen tämä voi asettaa haastetta, jos aikoo syväterävyyttä hakea.
Maisemissa ja makroillessa f/16 on toki arkipäivää, mutta eihän se diffraktio mikään seinä ole. Kyllä mpx kennon resoluutioedusta jotain käteen jää vielä dffraktion jälkeenkin.

Tämä on tätä suuren tiedoston uudenlaista logiikkaa ja "tehottomuutta", mistä edellä mainitsin...
Kyllähän tuo vaatii ajatustavan muutosta. Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla. Ainahan tuolla voi kuvata pienempää JPG:tä jos ei halua panostaa kuvankäsittelyyn muutenkaan ;)
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

Täällä jotain High ISO sampleja -> http://www.ferra.ru/ru/digiphoto/review ... iew/print/

Onko sitten kuinka esituotantokamera tms... paha sanoa.
Luontokuvaus blogi : http://www.janneheimonen.net/blog/ - (päivitetty 20.05.2013)

Kotisivu: http://www.janneheimonen.net/

- walk softly and carry a SMALL lens -
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Asiasta kukkaruukkuun: tämä Nikonin 36MPix kolkuttelee diffraktioherkkyyden osalta aika lailla rajoja. Jossain oli spekuloitu, että diffraktiota alkaa esiintymään jo 5.6-8 aukoilla. Onko sillä sitten kuinka paljon merkitystä, niin en tiedä. Mutta makrokuvaukseen tämä voi asettaa haastetta, jos aikoo syväterävyyttä hakea.
Maisemissa ja makroillessa f/16 on toki arkipäivää, mutta eihän se diffraktio mikään seinä ole. Kyllä mpx kennon resoluutioedusta jotain käteen jää vielä dffraktion jälkeenkin.

Tämä on tätä suuren tiedoston uudenlaista logiikkaa ja "tehottomuutta", mistä edellä mainitsin...
Kyllähän tuo vaatii ajatustavan muutosta. Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla. Ainahan tuolla voi kuvata pienempää JPG:tä jos ei halua panostaa kuvankäsittelyyn muutenkaan ;)
Ei sen kroppimoodin käytössä kyllä resoluutionäkökulmasta ole mitään mieltä. Eikä se resoluutio muutenkaan D800:ssa mikään ongelma ole, kun ei ole edes D700:ssa.

Monia dx-kameroista siirtyviä tuo kroppimoodi varmaan oikeasti kannustaa. Itse en keksi sille muuta käyttöä kuin, että kamerassa on nyt suht kätevä sisäänrakennettu telejatke :-)
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Avokid kirjoitti:Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla.
Öh? Ei kai syväterävyys cropista riipu? Lisäksi diffraktioon tuolla ei liene vaikutusta.

Mitäpä jos kameroissa olisi ominaisuus, jossa pikselien määrän voisi itse määrittää jossain rajoissa ja jollain portailla. Kuten tapahtuu videokuvauksessa ko. kameroilla. Tai olen ainakin käsittänyt, että videossa käytetään isompaa pikselimäärää kuin mitä 1920x1080 edellyttäisi ja lopulliset pikselit laskettaisiin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Olympus kyllä nyt lykkäsi sellaisen kameran m4/3-luokkaan, että oksat pois. Siinä voisi olla mulle D700:n kaveri... vaikka ensin olin harkinnut tuota Sonyn NEX-5N:ää.
Avokid

mremonen kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla.
Öh? Ei kai syväterävyys cropista riipu? Lisäksi diffraktioon tuolla ei liene vaikutusta.

Mitäpä jos kameroissa olisi ominaisuus, jossa pikselien määrän voisi itse määrittää jossain rajoissa ja jollain portailla. Kuten tapahtuu videokuvauksessa ko. kameroilla. Tai olen ainakin käsittänyt, että videossa käytetään isompaa pikselimäärää kuin mitä 1920x1080 edellyttäisi ja lopulliset pikselit laskettaisiin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Olympus kyllä nyt lykkäsi sellaisen kameran m4/3-luokkaan, että oksat pois. Siinä voisi olla mulle D700:n kaveri... vaikka ensin olin harkinnut tuota Sonyn NEX-5N:ää.
No siis. Jos otan croppikameralla 24mm vastaavalla polttovälillä f8 aukolla, niin se syväterävyys on about tuplat mitä täyskennoisella 24mm polttovälillä.

Mutta videossahan ero onkin, että se ei ole enää raakadataa. Kyllähän tuossakin kamerassa on JPG tiedostomuoto jonka ei tarvitse olla 36mpx resoluutiolla.
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Mielenkiintoinen uutuus on kyllä tämä D800/E. On siinä potentiaalia isoksi myyntihitiksi Nikonille.
Avokid kirjoitti: - Polttovälin mukaan muuttuva Auto-ISO
Monen muun uuden ominaisuuden lisäksi tuo vaikuttaa myös oikein mainiolta uudistukselta, ainakin meikäläiselle jolla nykyisen D700:n kanssa autoiso on käytössä lähes koko ajan poislukien studiojutut yms.

- Hans
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

hlehtine kirjoitti:Mielenkiintoinen uutuus on kyllä tämä D800/E. On siinä potentiaalia isoksi myyntihitiksi Nikonille.
Avokid kirjoitti: - Polttovälin mukaan muuttuva Auto-ISO
Monen muun uuden ominaisuuden lisäksi tuo vaikuttaa myös oikein mainiolta uudistukselta, ainakin meikäläiselle jolla nykyisen D700:n kanssa autoiso on käytössä lähes koko ajan poislukien studiojutut yms.

- Hans
+1. Ainakin D300s:ssä joutuu menun kautta mennä laittamaan päälle/pois tuon auto-ISOn eikä sitä voi asettaa ohjelmoitaviin nappeihin. Lisäksi tuon auto-ISOn suljinajan säätö on kovin vaivalloista kun menun kautta joutuu menemään.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viesti:

kribe kirjoitti:+1. Ainakin D300s:ssä joutuu menun kautta mennä laittamaan päälle/pois tuon auto-ISOn eikä sitä voi asettaa ohjelmoitaviin nappeihin. Lisäksi tuon auto-ISOn suljinajan säätö on kovin vaivalloista kun menun kautta joutuu menemään.
AutoISO/fixed -valinnan voi tallettaa profiileihin. Toki sen suljinajan muuttaminen on p.i.a. mutta hieman helpottaa, jos nostaa sen "own menu":un.

Zoomista riippuva AutoISO on selkeä parannus. Harmi ettei sitä ole tullut firmis-päivityksessä. Jos tuohon D700:aan saisi "developer kitin", niin tuosta saisi vielä kaivettua vaikka mitä ominaisuuksia.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Maisemissa ja makroillessa f/16 on toki arkipäivää, mutta eihän se diffraktio mikään seinä ole. Kyllä mpx kennon resoluutioedusta jotain käteen jää vielä dffraktion jälkeenkin.

Tästä tulee mieleen että onko sitten niin, että diffraktio voisi osaltaan hoidella D800E:stä puuttuvan AA-suodattimen tarvetta niissä kuvissa jotka otetaan pienillä aukoilla? Jos näin on, niin onko lopputulos sitten kuitenkin parempi kuin jos kuvat olisi otettu D800:lla jossa tuo suodatin on mukana?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Avokid kirjoitti:[q
No siis. Jos otan croppikameralla 24mm vastaavalla polttovälillä f8 aukolla, niin se syväterävyys on about tuplat mitä täyskennoisella 24mm polttovälillä.
Syväterävyys on ihan sama cropilla ja kinolla. Vain kuvakulma ja rajaus muuttuu.

Jotta saat saman rajauksen, joudut cropilla pakittamaan jonka johdosta syväterävyys muuttuu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Rockford
Viesti:

Avokid kirjoitti:Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla. Ainahan tuolla voi kuvata pienempää JPG:tä jos ei halua panostaa kuvankäsittelyyn muutenkaan ;)
Ja näitten lisäksi vielä mahdollisuus kuvata kaikki pyskykuvat vaakana. Mun tanssikuvissa tuosta vois jopa olla oikeastikin hyötyä. Perinteisesti pitänyt pyrkiä tiukkoihin rajauksiin, jotta kuvasta saa edes jotain selvää. D800:lla ois varaa kuvata väljemmin ja välttää katkenneita raajoja hypyissä ja muissa nopeissa/yllättävissä tilanteissa.
nomad kirjoitti:Monia dx-kameroista siirtyviä tuo kroppimoodi varmaan oikeasti kannustaa. Itse en keksi sille muuta käyttöä kuin, että kamerassa on nyt suht kätevä sisäänrakennettu telejatke :-)
Minua se ei kyllä sinänsä kannusta, varsinkaan kun en ensimmäistäkään DX-lasia omista. Mutta eihän se nyt haittaa jos haluaa jonkun satunnaisen tirppakuvan ottaa eikä pitkää teleä omista niin tuolla nyt saa kuitenkin oletettavasti selvästi paremman kuvan kropilla kuin D300 koskaan pystyisi tuottamaan.
Viimeksi muokannut Rockford, Helmi 08, 2012 10 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid

Hannu KH kirjoitti:
Avokid kirjoitti:[q
Syväterävyys on ihan sama cropilla ja kinolla. Vain kuvakulma ja rajaus muuttuu.

Jotta saat saman rajauksen, joudut cropilla pakittamaan jonka johdosta syväterävyys muuttuu.
Luitko nyt riittävän tarkkaan? "24mm vastaavalla polttovälillä" = 16mm.
Avokid

Rockford kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Toisaalta voi miettiä, että nyt riittää resoluutiota kuvaamaan se maisema myös croppikennoisena, jolloin syväterävyys heti tuplaantuu tietyllä aukolla. Ainahan tuolla voi kuvata pienempää JPG:tä jos ei halua panostaa kuvankäsittelyyn muutenkaan ;)
Ja näitten lisäksi vielä mahdollisuus kuvata kaikki pyskykuvat vaakana. Mun tanssikuvissa tuosta vois jopa olla oikeastikin hyötyä. Perinteisesti pitänyt pyrkiä tiukkoihin rajauksiin, jotta kuvasta saa edes jotain selvää. D800:lla ois varaa kuvata väljemmin ja välttää katkenneita raajoja hypyissä ja muissa nopeissa/yllättävissä tilanteissa.
Niinhän tuo Mattikin meinaa tehdä: http://sulanto.blogspot.com/2012/02/nik ... leita.html
Beatsi

Viesti Kirjoittaja Beatsi »

Välirahakysymykseen rajalan vastaus:
Hei

Tällä hetkellä D700 rungoista hyvitetään keskimäärin 1300 euroa.

Sitten kun D800 tulee, hyvityksen voisi olettaa tasaantuvan keskimärin noin 1000 euroon.
Tämä tarkentuu sitten kun nähdään D800 saatavuus ja D700 vaihdokkien määrä.
Rockford
Viesti:

Avokid kirjoitti:Niinhän tuo Mattikin meinaa tehdä: http://sulanto.blogspot.com/2012/02/nik ... leita.html
Sieltähän mä sen luinkin, en siis keksinyt itse!
nomad

Kun näitä kroppailumahdollisuuksia nyt kovin ylistetään, niin jään vain ihmettelemään mihin unohdettiin se kaikkein klassisin formaatti eli neliö???
mremonen
Viesti:

mremonen kirjoitti:Jos kennojen tulevaisuutta miettii, niin mikä lieneekään pikselitiheydeltään suurin kenno tällä hetkellä? Lieneekö nämä kännykkäkameroiden 8MPix-kennot? Sieltä saa sitten laskettua mihin teknologia tänään antaa mahdollisuusden. 36MPix FF-kennohan oli ennustettavissa D7000:n 16MPix APS-C (1.5x) kennon avulla. Jos olisi tajunnut. Minä en.
Itse itselleni vastaten: 4/3-kennoja (Four Thirds 17.3 x 13 mm) on jo 16MPix-koossa. Eli teknologia antaa mahdollisuuden kohtuullisen käypäiseen 64Mpix FF-kennoon.

Jään siis odottamaan D900:sta.
nomad

mremonen kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Jos kennojen tulevaisuutta miettii, niin mikä lieneekään pikselitiheydeltään suurin kenno tällä hetkellä? Lieneekö nämä kännykkäkameroiden 8MPix-kennot? Sieltä saa sitten laskettua mihin teknologia tänään antaa mahdollisuusden. 36MPix FF-kennohan oli ennustettavissa D7000:n 16MPix APS-C (1.5x) kennon avulla. Jos olisi tajunnut. Minä en.
Itse itselleni vastaten: 4/3-kennoja (Four Thirds 17.3 x 13 mm) on jo 16MPix-koossa. Eli teknologia antaa mahdollisuuden kohtuullisen käypäiseen 64Mpix FF-kennoon.
Perin kaavamaista ajattelua. Ota vertailukohteeksi 10mpx Fuji X10, joku 14mpx pikkupokkari tai peräti kännykamera?

Faktahan se on, että lisäpikselien rajahyöty vähenee koko ajan mitä suuremman resoluution tasolla ollaan. Kuvaamisen näkökulmasta 6mpx on ok, 12mpx hyvä, 24mpx yltäkylläisesti ja 36mpx ylettömästi. Loppuu sanat sen kaavailemasi 64mpx kameran luonnehdintaan. Yletön? Mikä näistä on paras kompromissi?

Nyt tunnutaan keskusteltavan siitä, miten hyvää kuvaa saadaan D800:n 36mpx kennosta kun kuvaa pienennetään tarpeeksi. Juu, varmaan havaittava kohina väheneekin. Vähenisikö se vielä enemmän jos lähtökohtana olisi 64mpx reso? Tai tarvittaisiinko peräti 128mpx - onhan tuokin toki ihan mahdollista.

Ja toisena excusena sanotaan, että kyllä se D800 kuitenkin vähintään yhtä hyvä on kuin 4-5 vuotta vanha D700. Joo joo, uutuus on siis parempi kuin toissasukupolven (D3) fx-kamera. Minua puolestaan kiinnostaa suunnattomasti muunmuassa se, miten D800 vertautuu vaikkapa D3x ja D3s kameroihin. Onko havaittava kohina, värit, dynamiikka jne yhtä hyvät kuin Nikonin edellisen sukupolven fx-kameroissa - myös kohtuullisen suurilla herkkyyksillä.

PS Taitaa olla tasaluku viesteissä, niin päätin vähän irroitella :-)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nomad kirjoitti:PS Taitaa olla tasaluku viesteissä, niin päätin vähän irroitella :-)
Saa juoda juhlaoluven iltasella! ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin