ppotka kirjoitti:Korostan, että minulla ei ole yhtään mitään Pentaxia tai mitään muutakaan merkkiä vastaan. Minua ei mikään kismitäkään. Tartuinpa vain porukan kuvitelmiin, joissa FF-rungon odotetaan materialisoituvan suurin piirtein huomiseksi.
Eikös asia käsitelty siihen suuntaan, että tuskin on odotettavissa lähiaikoina eikä edes mitään vakavasti otettavia huhuja ole asiaan liittyen ?
Sen sijaan tässä nyt on viihdytetty itseämme ja muita vänkäämällä mitä Pentax:lla olisi rungon eteen laittaa.
Se mikä minua edelleen ihmetyttää on se, ettei kukaan joka ei Pentax:lla kuvaa ole edelleenkään ottanut kantaa kysymykseen että miksi niitä objektiiveja pitäisi olla nyt, kun runkoakaan ei ole ?
Lisäksi näköjään yrittävät hokea ettei Pentax:lla kinokennoiseen sopivia objektiiveja ole, vaikka nykyisin tuotannossa olevista on esitetty pitkä lista. Tosin saavat kyllä hokea, ei ne objektiivit mihinkään häviä vaikka eräät ne mielestään pois sulkevatkin.
ppotka kirjoitti:Toinen tarttumisen arvoinen asia on uskonnollishurmoksellinen usko Pentaxin objektiivien ylimaallisuuteen.
Jaa minä en ole tämmöistä väitettä tässä ketjussa nähnyt. Sen sijaan muutamaankin kertaan on esitetty ettei Pentax:n kinokennoisella mitään tehtäisi, kun sillä ei ole Nikonin ylimaallisia f/1.4 objektiiveja.
Niin ja olen tuonut kokemuksiani vanhemmista automaattitarkenteisista objektiiveista. Edelleen uskon, että kroppirungoissa vallan mainiosti piirtävät Pentax objektiivit toimisivat kinorungossakin hyvin. Ainakin muissa ketjuissa kovasti kehuvat, että kinokennoiset olisivat armollisempia objektiiveille pienemmän pikselitiheyden takia. Onko Pentax:n objektiivit sittenkin poikkeus tässä ?
ppotka kirjoitti:Edelleenkin fakta on, että FF-rungon teko on nykyään mille tahansa kamerafirmalle lapsellisen helppoa. Kaikki komponentit ovat ostettavissa suoraan hyllystä. Sen kun ohjelmoi CMOSin toimimaan halutulla tavalla ja prossun kirjoittamaan DNG:tä.
Niin eihän sen FF rungon teko ole sen kummallisempaa kuin kroppirungonkaan. Samat komponentit niissä sisällä on. Jokin syy Pentax:lla kuitenkin on, kun ei moista runkoa ole tehnyt. Itse arvelen, että yksinkertaisesti Pentax on laskenut, ettei moisella rungolla ole tarpeeksi myyntiä.
No riittääpähän vängättävää jatkossakin.
ppotka kirjoitti:Nykyisin olemassa olevat objektiivit ovat houkuttelevia vain hard core Pentax-faneille. FF:n kanssa Pentaxia verrattaisiin Canoniin ja Nikoniin. Valitettavasti Pentax ei olisi noista ykkösenä tai kakkosena sellaiselle, joka lähtisi puhtaalta pöydältä, eikä aiheuttaisi mitään joukkosiirtymistä Canon- tai Nikon-leiristä.
Miksi pitäisi verrata Canoniin tai Nikoniin ? Nytkin Pentax on selkeästi hieman erilainen keskittyen lähinnä mahdollisimman pienikokoisiin peilijärjestelmä runkoihin ja objektiiveihin. Lisäksi täysin sääsuojattuna järjestelmänä halvin. Pentax ei siis yritä olla numeroiden valossa nopein, valovoimaisin yms., vaan on keskittynyt meihin, jotka haluamme perinteisen järkkärin mahdollisimman pienikokoisena ja mielellään sääsuojattuna. Ei ehkä massojen markkinat, mutta silti Pentax on tehnyt voittoa viime vuodet (luvut löytyvät Hoya:n sivuilta).
ppotka kirjoitti:Ammattilaisena puolestaan en pärjäisi Pentaxin FF-objektiivitarjonnalla. Olen pahoillani, Pentaxilla nyt vain ei ole sortimenttia siihen lähtöön, ja sen rakentaminen ei ole sama peace of cake kuin rungon teko. SYSTEEMI!
"Ammattilaisena" on avainsana missä mennään jatkuvasti pieleen näissä vänkäyksissä. 5D mk II:n ja D700:n omistajat ovat myös valtaosin harrastelijoita. Toki monella ammattilaisellakin näitä löytyy mutta iso osa myydyistä on mennyt harrastelijoille. JOS Pentax joskus kinokennoisen sattuu tekemään, niin uskon että suuntaavat myynnin täysin harrastelijoille.
Jouluja vaan sinnekin![/quote]
Jouluja :)