Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ttuplai kirjoitti:...ehkä alkuperäinen syy johtuu lapsuudesta eli tuttipulloon laitettu keskiolut on saanut sinua suosimaan sitä ja aivot eivät halua mielikuvaa muuttaa.
Ehkä vähemmän epätieteellinen selitys voisi olla se, että eri kameroilla on erilaiset värit ja värien "puhtaus" voi olla se tekijä, joka laukaisee sen hyvänolontunteen kuvaa katsoessa. Onnellinen fujisti varmaan allekirjoittaa tämän.
Toinen ratkaiseva tekijä on kuvan käsittely. Eri foorumeilla on mukava selata eri objektiiveilla otettuja esimerkkikuvia ja siellä käy nopeasti selväksi, että toiset kuvaajat sössivät totaalisesti kuvien terävöityksen.
zone6 kirjoitti:Miksi jo weppikokoiset keskarikuvat näyttävät usein niin paljon tarkemmilta. Onko kuvaajilla paremmin USM hallussa vai onko kyse muusta, kuten juuri mikrokontrastista?
Onko mikrokontrastia olemassa vai ei, se on yksi haile. Enemmän kiinnostaa miksi mm. laittamassani esimerkkikuvassakin näin on ja miksei vastaavaa näe juuri APS-C ja FF -kameroiden kuvissa. Poikkeuksena joskus Pentaxin pixel shift -kuvat ja Foveon-kennoiset.
IMHO kuvan terävyysvaikutelma webbikoossa (tai näyttökoossa ainakin FHD/2k-reson näytöillä) on paljon enemmän kiinni siitä miten kuva skaalataan ja terävöidään, olettaen että lähtökohta on haluttu katselukoko huomioiden riittävän terävä. Tästä kuvien laadukkaasta pienentämisestä webbikokoon oli täällä ainakin Potkan toimesta juttua joskus takavuosina.
Esimerkkikuva minkä laitoit aiemmin on tottakai terävyydeltään hyvä, mutta ei se silti mun mielestä eroa merkittävästi mistä vain hyvällä kuvaustekniikalla otetusta läpiterävästä ja reilusti terävöidystä maisemakuvasta.
Mikrokontrastin olemassaoloa tutkailisin itse mieluiten diasta luupilla valopöydällä tai projisoituna. Tässä huomaa objektiivien erot eikä tartte ihmetellä näyttöreson ja terävöinnin asetuksen vaikutuksia.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kai tästä oman ketjunkin voisi avata, mutta mahtuuha tänne kaatiksellekin: https://yle.fi/uutiset/3-10207862" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
uuuuhlah-la-la. Pimppelis Bombelis!! Sony Investing $9B, siis piljoonaa!!!!
tviit#This makes my days great again!
ei menny mummoni perintökullat turhuuteen kun investoin soniin! olen tehnyt tämän omalta osaltani mahdolliseksi! Tää on niin mahatavaa, että laitan allekirjoitukseni uusiksi. Lol-likkata-ta.
YEEES, #1 vuonna 2021. Siihen on helppo uskoa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
On tämä eri kameralahkojen keskinäisen peniksenpituuskilpailun seuraaminen niin samanaikaisesti myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää.
Luonnollisesti ja tästä huolimatta, performanssi jatkunee tavanomaiseen tapaan hamaan tulevaisuuteen.
Kryptos kirjoitti:On tämä eri kameralahkojen keskinäisen peniksenpituuskilpailun seuraaminen niin samanaikaisesti myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää.
Luonnollisesti ja tästä huolimatta, performanssi jatkunee tavanomaiseen tapaan hamaan tulevaisuuteen.
Yhtä lailla on tämä on yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää ettei keskusteluun voi enää oikein osallistua tipahtamatta johonkin lahkoon.
Näistä kun olisi oikeasti mielenkiintoista keskustella. Peilittömyys mielestäni tuonu aika suuren murroksen tullessaan. Ei nyt käsittääkseni ihan yhtä fundamentaalista kuin digitaalisuus aikanaan, mutta varmaankin suurimman sen murroksen jälkeen. Siitä digitaalisuuden murroksesta nämä kaksi suurinta selvisivät voittajina aikoinaan. Tähän peilittömyyten sen sijaan pienemmät, ketterämmät ja uudemmat yritykset ovat pystyneet reagoimaan nopeammin. Kaksi vanhaa ja vahvaa jättää sen sijaan raahaa mukanaan valtavaa historian taakkaa, mikä tekee reagoinnista vääjäämättä hitaampaa. Mutta samalla historia on myös aivan valtava etu kun aletaan tekemään luotettavaa ja vimpan päälle olevaa kamerajärjestelmää inrfoineen. Siis optiikat, yhteensopivuus olemassa olevan kaluston kanssa, salamat, jälleenmyyjät, huollot jne.
Tai siis kyllähän tätä murrosta tulee mielenkiinnolla seurattua, kuten linkkaamani teksti osoittaa. Keskustelun vain joutuu tekemään jossain muualla, koska juurikin mainitsemaasi performanssiin ei vaan jaksa enää sotkeutua.
uupas. keskustelkaa toki ihan rauhassa. lupaan olla sekoittamatta keskustelua näin vakavan äärellä. mä vain niin innostuin kun Sony teki näin lupaavan peliliikkeen. sillä sellainenhan se on. ekaks vähän löysää, ja taas remmi kireelle.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Sonyn kestävin tuotos on toistaiseksi ollut se Sony Boy mikä seisoo vielä kun viimeinenkin NP-FW50 on hiipunut inflaation kärsineestä bling-romusta. IMHO Sony on saanut vain tuhoa aikaan kun jpeg-RAW on levinnyt kulovalkean tavoin.
Se Sonyboy on 2050 ainakin 100k$ arvoinen vs. Kilikalipeilitön mistä saa 3 Ameroa. Voin myydä oman 50k€ hintaan.
Kryptos kirjoitti:On tämä eri kameralahkojen keskinäisen peniksenpituuskilpailun seuraaminen niin samanaikaisesti myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää.
Luonnollisesti ja tästä huolimatta, performanssi jatkunee tavanomaiseen tapaan hamaan tulevaisuuteen.
Yhtä lailla on tämä on yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää ettei keskusteluun voi enää oikein osallistua tipahtamatta johonkin lahkoon.
Näistä kun olisi oikeasti mielenkiintoista keskustella. Peilittömyys mielestäni tuonu aika suuren murroksen tullessaan. Ei nyt käsittääkseni ihan yhtä fundamentaalista kuin digitaalisuus aikanaan, mutta varmaankin suurimman sen murroksen jälkeen. Siitä digitaalisuuden murroksesta nämä kaksi suurinta selvisivät voittajina aikoinaan. Tähän peilittömyyten sen sijaan pienemmät, ketterämmät ja uudemmat yritykset ovat pystyneet reagoimaan nopeammin. Kaksi vanhaa ja vahvaa jättää sen sijaan raahaa mukanaan valtavaa historian taakkaa, mikä tekee reagoinnista vääjäämättä hitaampaa. Mutta samalla historia on myös aivan valtava etu kun aletaan tekemään luotettavaa ja vimpan päälle olevaa kamerajärjestelmää inrfoineen. Siis optiikat, yhteensopivuus olemassa olevan kaluston kanssa, salamat, jälleenmyyjät, huollot jne.
Tai siis kyllähän tätä murrosta tulee mielenkiinnolla seurattua, kuten linkkaamani teksti osoittaa. Keskustelun vain joutuu tekemään jossain muualla, koska juurikin mainitsemaasi performanssiin ei vaan jaksa enää sotkeutua.
Ensinnäkin lahkolaisuus on näissä ympyröissä täysin sinun oma valintasi ja toiseksi voisit ehkä opiskella hieman lisää korporaatioiden liiketoimintaa ennen kuin vedät jonkun logistiikkainsinöörin suppean H.C. Andersen-suodattimen läpi koko scenen.
niffe kirjoitti:Ensinnäkin lahkolaisuus on näissä ympyröissä täysin sinun oma valintasi ja toiseksi voisit ehkä opiskella hieman lisää korporaatioiden liiketoimintaa ennen kuin vedät jonkun logistiikkainsinöörin suppean H.C. Andersen-suodattimen läpi koko scenen.
No mutta samaahan se on tämäkin postaus. Lytätään toinen jollain täysin perustelemattomalla argumentaatiolla.
Mielestäni nsamppa kirjoitti ihan asiaa ja on tosiaan mielenkiintoista nähdä, että mitä tästä murroksesta oikein sitten lopussa muotoutuu ja ketkä ovat niitä voittajia, jos ketkään tai kaikki.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
niffe kirjoitti:Ensinnäkin lahkolaisuus on näissä ympyröissä täysin sinun oma valintasi ja toiseksi voisit ehkä opiskella hieman lisää korporaatioiden liiketoimintaa ennen kuin vedät jonkun logistiikkainsinöörin suppean H.C. Andersen-suodattimen läpi koko scenen.
No mutta samaahan se on tämäkin postaus. Lytätään toinen jollain täysin perustelemattomalla argumentaatiolla.
Mielestäni nsamppa kirjoitti ihan asiaa ja on tosiaan mielenkiintoista nähdä, että mitä tästä murroksesta oikein sitten lopussa muotoutuu ja ketkä ovat niitä voittajia, jos ketkään tai kaikki.
Ihanko asiaa tuli mielestäsi? Jonkinlainen "todistushan" se oli. Väkijoukosta nousi mies ja todisti!
starttasin tän ketjun joku 10kk sitten.. Ilmeisesen tarpeellinen & ajankohtainen ketju, postauksien määrästä päätellen.
Mitä on tapahtunut sen jälkeen kun aloitin ketjun? Valitetavasti ei paljon mitään. Sonylta tullut uusia malleja kutenb arvata saattaa, mutta entisten suurten pelureiden (canin, nikon) osalta edelleen lähes pelkkää huhuilua peilittömien suhteen. Noh, Caanonilla on se M tsydeemi, mutta sekin on ollut melko vaatimattomalla pohjalla vielä, ja sen varaan ei voi rakentaa kinokennoa.
Nikonilta tuli sen sijaan d850 joka toi kaivattua tekohengitystä DSLR systeemiin. niin kauan kun Canon ja Nikon himmailee kunnon peilittömien kanssa, DSLR tsydeemit pysyy kuvioissa mukana. käyttäjäpohja on monien vuosien varrella kasvanu kuiteski niin laajaksi, ja objektiivi valikoima niihin suuri + muut lisävarusteet.
Jos (ja se suuri JOS) Nikon tulee vuoden sisällä lähes kunnollisella kinopeilittömällä kehiin, niin kelkka ryhtyy tosissaan kääntymään. sillä Canon tulee taatusti perässä. ja näille molemmille tuleville peilitön systeemeille täytyy tulla kunnon adapteri millä voi ajaa vanhan tekniikan dslr laseja.
Tämän jälkeen povaan, että uusien DSLR mallien sykli taantuu hyvin matalalle tasolle, ehkä yksi uusi malli 2 vuoden kuluttua, ja sen kysynnästä riippuu tuleeko milloin mahdollisesti seuraavaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Kryptos kirjoitti:On tämä eri kameralahkojen keskinäisen peniksenpituuskilpailun seuraaminen niin samanaikaisesti myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää.
Luonnollisesti ja tästä huolimatta, performanssi jatkunee tavanomaiseen tapaan hamaan tulevaisuuteen.
+1
nsamppa kirjoitti:..Tai siis kyllähän tätä murrosta tulee mielenkiinnolla seurattua, kuten linkkaamani teksti osoittaa. Keskustelun vain joutuu tekemään jossain muualla, koska juurikin mainitsemaasi performanssiin ei vaan jaksa enää sotkeutua.
No ainoa todellinen murros on ollut kun digitaaliset kamerat tuli aikoinaan. Sillä oli iso vaikutus kaikkeen. Mikä on seuraava murros, niin sitä on todella vaikea tietää. Ehkä perinteisen valokuvauksen kuoleminen ja muuttuminen joksikin täysin muuksi? Peilin poistuminen ei ole siis kovin iso murros mun mielestä. DSLR ja peilittömien eivät ole uhka toisille, enemmän vaikka puhelimien kamerat. Nykyään suurempi juttu valokuvauksessa on niiden jakaminen sosiaalisessa mediassa. Se on varsin pienen piirin juttu, jotka pohtii näitä dc nähtyjä juttuja. Esimerkiksi nsampsan leica + sony leikit on siis samaa juttua mitä hifistit tekee kaapeleilla. Siinä ei ole mitään tuomittavaa, mutta se on vain pienen piirin juttua..
Maffer kirjoitti:IMHO Sony on saanut vain tuhoa aikaan kun jpeg-RAW on levinnyt kulovalkean tavoin.
Tarkoitatko Sonyn käyttävän jotain lossy jpeg pakkausta?
jpeg-raw: eikö suurin osa kameravalmistajien raw-tiedostoista ole pakattu juuri lossless jpeg formaattiin ja vielä Huffman-koodauksella? ... no ainakin Canon käyttää sitä.
Tuo (lossless Huffman jpeg (senselikoko 2-16 bittiä)) on suhteellisen yksinkertainen, kuvasta riippuen saattaa pakata tosi hyvinkin, mutta ei tietysti pääse lossy jpeg lukemiin.
nsamppa kirjoitti:Yhtä lailla on tämä on yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää ettei keskusteluun voi enää oikein osallistua tipahtamatta johonkin lahkoon.
Maffer kirjoitti:Sonyn kestävin tuotos on toistaiseksi ollut se Sony Boy mikä seisoo vielä kun viimeinenkin NP-FW50 on hiipunut inflaation kärsineestä bling-romusta.
niffe kirjoitti:Ensinnäkin lahkolaisuus on näissä ympyröissä täysin sinun oma valintasi ja toiseksi voisit ehkä opiskella hieman lisää korporaatioiden liiketoimintaa ennen kuin vedät jonkun logistiikkainsinöörin suppean H.C. Andersen-suodattimen läpi koko scenen.
emerik kirjoitti:...nsampsan leica + sony leikit ...
Lähetin yhden mielestäni asiallisen viestin. Alle päivässä jo nyt kolme tommosta vastausta. Eiköhän se pointti oo todistettu.
Ehkä lyhennän tuon alkuperäisen viestini muotoon: On masentavaa osallistua keskusteluun.
temama kirjoitti:Noh, Caanonilla on se M tsydeemi, mutta sekin on ollut melko vaatimattomalla pohjalla vielä, ja sen varaan ei voi rakentaa kinokennoa.
Mittojen puolesta kuitenkin mahdollisesti voi, näköjäs tätä pohditaan isommillakin foorumeilla: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1544825" onclick="window.open(this.href);return false;
nsamppa kirjoitti:Yhtä lailla on tämä on yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa, huvittavaa, masentavaa, sekä ärsyttävää ettei keskusteluun voi enää oikein osallistua tipahtamatta johonkin lahkoon.
Maffer kirjoitti:Sonyn kestävin tuotos on toistaiseksi ollut se Sony Boy mikä seisoo vielä kun viimeinenkin NP-FW50 on hiipunut inflaation kärsineestä bling-romusta.
niffe kirjoitti:Ensinnäkin lahkolaisuus on näissä ympyröissä täysin sinun oma valintasi ja toiseksi voisit ehkä opiskella hieman lisää korporaatioiden liiketoimintaa ennen kuin vedät jonkun logistiikkainsinöörin suppean H.C. Andersen-suodattimen läpi koko scenen.
emerik kirjoitti:...nsampsan leica + sony leikit ...
Lähetin yhden mielestäni asiallisen viestin. Alle päivässä jo nyt kolme tommosta vastausta. Eiköhän se pointti oo todistettu.
Ehkä lyhennän tuon alkuperäisen viestini muotoon: On masentavaa osallistua keskusteluun.
Ei auta uhriutuminen nyt. Nettikeskustelu ei marttyyreja kaipaa. Jos laittaa viestiä, jossa arvioi keskustelijoiden tarkoitusperiä omasta viitekehyksestään päin feminiiniä sukupuolielintä lukemattomista toisin todisteluista huolimatta ja siihen sitten maalailevaa huuhaata suoraan Sonyn verkkosivuilta ja varmaan pörssitiedotteistakin, ei kannata ihmetellä, mikäli palaute on veret seisauttavaa ja helppotajuista. Neuvo: Älä arvioi toisten tarkoitusperiä, mikäli et kestä totuutta. Me kameroiden sekakäyttäjät opiskelemme näitä kameroita vertaillen kokemuksia aikaisempiin kokemuksiin muilla sirvilöillä ja sillä selvä. Jos sitä ilmiötä todistaessa alkaa sipuli keittää, niin pidä tauko täältä. Take a break.