Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Oisit nyt kuvannu vaan reilusti taivasta niin nähtäis onko Sonyn kenno puhdas... :-)
Näitten D6x0-ketjujen innoittamana piti eilen tutkailla omankin kennon puhtautta ja onhan siellä pölyisten sisäkuvausten lukuisten putkenvaihtojen jälkeen kaikenlaista, enkä saanut sitä enää ilmapumpulla ihan puhtaaksi. Pitänee tilata alkuun parit valmiit SWAB:it digitarvikkeesta niin pääsee pyyhkimään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sen D800:n kennon saa varmaan helposti puhtaaksi jos kyse on pelkästä pölystä eikä öljyn ja pölyn yhdistelmästä. Minä ainakin saisin...:-) On nimittäin sen verran paljon tullut viimeaikoina treenattua kennon puhdistamista.
Kovalla työllä saavutettu nykytilanne on tämä. Ei paha kun ottaa huomioon, että f/32 aukolla testattu ;-) Kyllähän tuossa jotain näkyy, mutta f/16 maisemakuvia ottaisin tällä huoleti. On vaan maku mennyt D600:lla kuvaamisesta.
Puhdistus kestää valehtelematta reilusti alle minuutin ja kaikki häiritsevät liat ovat hyvin lähteneet.
Mainio puhdistusvempele, mutta melkein väittäisin, että sinun D600 ei roiski öljyä. Vai onko kamerasi kennon vasemmassa reunassa ollut koskaan 50-100 (tai enemmän) öljyläiskää? Osa niistä paksuja öljyklönttejä.
Puhdistus kestää valehtelematta reilusti alle minuutin ja kaikki häiritsevät liat ovat hyvin lähteneet.
Mainio puhdistusvempele, mutta melkein väittäisin, että sinun D600 ei roiski öljyä. Vai onko kamerasi kennon vasemmassa reunassa ollut koskaan 50-100 (tai enemmän) öljyläiskää? Osa niistä paksuja öljyklönttejä.
Reippaasti oli juuri vasemmassa yläkulmassa roskaa mutta kynän kanssa lähtenyt kaikki pois. Voi toki olla etteivät pilkut olleet öljyä.
tupica kirjoitti:UPS on ottanut kameran kuljetukseen. Varmaan huomenna jo selviää mitä JAS on tällä kertaa keksinyt korjaukseksi.
Hmm, tuskinpa saat mitään infoa lähiaikoina.
Oma D600 ollut nyt JAS:lla viikon, ei mitään tietoa miten edetään (suljin vaihdettu joulukuussa, samaa öljy/pöly pakkaa edelleen...). Ennuste on 2 viikkoa "huollolle", soitin. Eli kun joudumme viemään nämä D600:set sinne 5-6 kertaa huoltoon a' keskimäärin 10 pv = 50-60 päivää ilman kameraa, saamme sitten uuden (?) D600 - jolloin huolto rumba alkaa uudelleen vai uuden D610, yea.
Kun seuraa ulkomaisia sivustoja, niin a) Kiinassa saa D610 automaattisesti vastaavassa tilanteessa koska D600 myyntikielto on voimassa ja ns. recall tuotteelle, ja b) Jenkeissä saa D610, koska Nikon on tajunnut että 3 joukkokannetta (class actions) tulevat olemaan menenstyksekkäitä.
Suomalainen kuluttajansuoja ja paikallinen Nikon edustaja ovat todella TOP.
japu kirjoitti:
Kun seuraa ulkomaisia sivustoja, niin a) Kiinassa saa D610 automaattisesti vastaavassa tilanteessa koska D600 myyntikielto on voimassa ja ns. recall tuotteelle, ja b) Jenkeissä saa D610, koska Nikon on tajunnut että 3 joukkokannetta (class actions) tulevat olemaan menenstyksekkäitä.
Ja ilmeisesti nyt myös suomessakin, koska JASilta palautui viidennen huoltokeikan jälkeen D610 huoltoviitteellä "Laite takuuvaihdettu".
japu kirjoitti:
Kun seuraa ulkomaisia sivustoja, niin a) Kiinassa saa D610 automaattisesti vastaavassa tilanteessa koska D600 myyntikielto on voimassa ja ns. recall tuotteelle, ja b) Jenkeissä saa D610, koska Nikon on tajunnut että 3 joukkokannetta (class actions) tulevat olemaan menenstyksekkäitä.
Ja ilmeisesti nyt myös suomessakin, koska JASilta palautui viidennen huoltokeikan jälkeen D610 huoltoviitteellä "Laite takuuvaihdettu".
Itsellenikin pitäisi näinä päivinä tulla "takuuvaihdettu" eli D610 tilalle. Mulla nyt ei menny kuin vaan neljä suljinyksikköä plus putsaukset.
Niin ja vinkkinä muille D600 huollosta noutajille: ottakaa akku/akut mukaan, muistikortti, laajis ja ampukaa sarjalla jokunen sata kuvaa siinä huollon tiskillä ja antakaa kamera takas henkilökunnalle kun huomaat pölypaskan taas kennolla. Sit pyyntö perään että uusi laite tämän tilalle nyt heti, kiitos. ps. se Nikonin "pitkään suunniteltu ja testattu" suljinyksikkö on myös ihan susi että siihen lankaan ei kannata mennä.
Kevyt # kirjoitti:Niin ja vinkkinä muille D600 huollosta noutajille: ottakaa akku/akut mukaan, muistikortti, laajis ja ampukaa sarjalla jokunen sata kuvaa siinä huollon tiskillä ja antakaa kamera takas henkilökunnalle kun huomaat pölypaskan taas kennolla. Sit pyyntö perään että uusi laite tämän tilalle nyt heti, kiitos. ps. se Nikonin "pitkään suunniteltu ja testattu" suljinyksikkö on myös ihan susi että siihen lankaan ei kannata mennä.
Kun alat siinä JAS:n tiskilla vaatimaan, niin kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että JAS on vain huoltofirma ja ei ne ole vastuussa siitä sinun kamerasta sen enempää kuin esim. sinun naapurisi. Ei ne voi antaa D610:stä suoraan käteen ellei ole maahantuojalta lupaa tjsp.
Kevyt # kirjoitti:Niin ja vinkkinä muille D600 huollosta noutajille: ottakaa akku/akut mukaan, muistikortti, laajis ja ampukaa sarjalla jokunen sata kuvaa siinä huollon tiskillä ja antakaa kamera takas henkilökunnalle kun huomaat pölypaskan taas kennolla. Sit pyyntö perään että uusi laite tämän tilalle nyt heti, kiitos. ps. se Nikonin "pitkään suunniteltu ja testattu" suljinyksikkö on myös ihan susi että siihen lankaan ei kannata mennä.
Kun alat siinä JAS:n tiskilla vaatimaan, niin kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että JAS on vain huoltofirma ja ei ne ole vastuussa siitä sinun kamerasta sen enempää kuin esim. sinun naapurisi. Ei ne voi antaa D610:stä suoraan käteen ellei ole maahantuojalta lupaa tjsp.
Tämä olisi tosiaan hyvä pitää mielessä aina kun vie/hakee tuotteen huollosta.
Myyjäliikkeellä se suurempi vastuu tässä taitaa olla..? Tosin eipä hekään voi niitä omin päin vaihtaa uusiin, toki voivat, mutta ilman maahantuojan suostumusta joutuvat itse vastaamaan kuluista.
Kevyt # kirjoitti:Niin ja vinkkinä muille D600 huollosta noutajille: ottakaa akku/akut mukaan, muistikortti, laajis ja ampukaa sarjalla jokunen sata kuvaa siinä huollon tiskillä ja antakaa kamera takas henkilökunnalle kun huomaat pölypaskan taas kennolla. Sit pyyntö perään että uusi laite tämän tilalle nyt heti, kiitos. ps. se Nikonin "pitkään suunniteltu ja testattu" suljinyksikkö on myös ihan susi että siihen lankaan ei kannata mennä.
Kun alat siinä JAS:n tiskilla vaatimaan, niin kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että JAS on vain huoltofirma ja ei ne ole vastuussa siitä sinun kamerasta sen enempää kuin esim. sinun naapurisi. Ei ne voi antaa D610:stä suoraan käteen ellei ole maahantuojalta lupaa tjsp.
JAS teksniikka tekee päätöksen että suositteleeko se kameran vaihtoa uuteen vai ei, eli jos JAS tekniikka ei anna puoltavaa lausuntoa niin voi voi. Se suositus menee sitten Nikon suomelle joka pyytää vielä sitten Japanista lupaa kyseiselle toimenpiteelle. Myyjäliike pesee kätensä koko hommasta varsinkin jos kyseessä on rajala. Rajalaan kannattaa vaan mennä asianajajan tai kuluttaja-asiamiehen papereitten kanssa vaatimaan kaupanpurkua. Uskokaa tai älkää.
Minä toimisin kyllä täsmälleen noin, miten kevyt# ehdottaa. En todellakaan sulattaisi kiltisti useita huoltoreissuja, kun vika on takuulla kaikkien tiedossa. Ainoa toimiva korjaus taitaa olla d610.
paaton kirjoitti:Minä toimisin kyllä täsmälleen noin, miten kevyt# ehdottaa. En todellakaan sulattaisi kiltisti useita huoltoreissuja, kun vika on takuulla kaikkien tiedossa. Ainoa toimiva korjaus taitaa olla d610.
Ainoa toimiva korjaus on laitteen vaihto. Toki jos jaksaa itte putsailla taikka kuvaa maks 6,3 aukolla niin ei niin pahaa sotkua näy. Olen oikeasti käynyt monien ja taas monien, ellen kymminein tuntien keskustelut puhelimessa, kasvotusten, maililla Nikonin, JAS tekniikan ja Rajalan kanssa. Taitavat huokasta helpotuksesta kun pääsevät musta eroon. Eniten ärsyttää tuo Rajalan Postitalon piittaamattomuus ja käsienpesu tästä hommasta. En sitten tiedä Ottaako Nikon jotenkin jälleenmyyjään yhteyttä tai jotain.
Eli Summarum: Rajala/ muu liike saa myydä Viallista tuotetta ja sysätä kaiken paskan ja vastuun sitten Valmistajalle/huollolle. Kovasti olen kiittänyt Nikonia ja JAS tekniikkaa kun asia on edennyt.
Ainut miinus tällähetkellä se että luvattiin noin viikossa uusikamera mutta nyt mennyt jo yli kaksi viikkoa.....
Hannu KH kirjoitti:Mitäpä myyjä paljon pystyy tekemään viallisille tuotteille, jos kerta valmistaja tai huolto ei niitä pysty korjaamaan?
Antaa rahat takaisin, tai vaihtaa uudempaan toimivaan malliin.
Edit: Ei ole ensimmäinen kerta, kun myyjä myy varastossa olevat tuotteet pois, vaikka tietää kaikkien olevan viallisia. Ja tosiaan sysää vastuun muualle. Ei se nyt noinkaan voi mennä.
Hannu KH kirjoitti:Mitäpä myyjä paljon pystyy tekemään viallisille tuotteille, jos kerta valmistaja tai huolto ei niitä pysty korjaamaan?
Antaa rahat takaisin, tai vaihtaa uudempaan toimivaan malliin.
Edit: Ei ole ensimmäinen kerta, kun myyjä myy varastossa olevat tuotteet pois, vaikka tietää kaikkien olevan viallisia. Ja tosiaan sysää vastuun muualle. Ei se nyt noinkaan voi mennä.
Onko jossain ollut, että kaikki D600-rungoissa on tuo vika?