(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Maffer kirjoitti:Joo no tuo possahti itellä siihen, kun pitkä valotus söi patterin. Siinä se vaikuttaa paljon se takanäyttökin jo.
Tuolla erillinen akku taskuun.
http://www.ebay.com/itm/AC-Adapter-for- ... 417ad5f59e
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Maffer kirjoitti:Joo no tuo possahti itellä siihen, kun pitkä valotus söi patterin. Siinä se vaikuttaa paljon se takanäyttökin jo.
Tuollaisissa tilanteissa voisi testata paljonko vaikuttaa että kytkee valikosta takanäytön kokonaan pois. Mutta saisi kyllä Sony julkaista jo firmware-päivityksen jossa tuon saisi napista kytkettyä pois päältä, luulisi että tuo olisi aika helppo toteuttaa.

Toinen virransäästöön liittyvä hölmöys on että kameran saa ladattua usb-liittimestä, mutta samaan aikaan ei saa kuvattua. Tuota kautta olisi helppo syöttää virtaa ainakin periaatteessa loputtoman pitkiin valotuksiin (tai ainakin pidentää niitä huomattavasti, voi olla että usb-kaapelista ei tule sähköä samaan tahtiin kuin mitä kamera sitä syö). Jotenkin voisi kuvitella että tämänkin saisi ohjelmistopäivityksellä muutettua.
Saisi Sony ottaa Olympuksesta ja Fujista oppia siitä miten ominaisuuksia lisäillään/korjataan jälkikäteen, mutta saas nähdä miten käy.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Näitä akkuja ja latureita olen ostanut. Pakkaus väittää näiden olevan japanilaisia mutta osaahan kiinalaiset nekin kopioida.
http://www.ebay.com/itm/151160993608?ss ... 1497.l2649
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

kohan kirjoitti:Näitä akkuja ja latureita olen ostanut. Pakkaus väittää näiden olevan japanilaisia mutta osaahan kiinalaiset nekin kopioida.
http://www.ebay.com/itm/151160993608?ss ... 1497.l2649
Oh, älä osta enää. Noi näköistuotteet voi olla "räjähdyskamaa". Osta mielummin Patona:n akkuja Saksasta.

http://www.ebay.de/itm/2x-Akku-original ... 1e77509017

..
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Munt kirjoitti:
kohan kirjoitti:Näitä akkuja ja latureita olen ostanut. Pakkaus väittää näiden olevan japanilaisia mutta osaahan kiinalaiset nekin kopioida.
http://www.ebay.com/itm/151160993608?ss ... 1497.l2649
Oh, älä osta enää. Noi näköistuotteet voi olla "räjähdyskamaa". Osta mielummin Patona:n akkuja Saksasta.

http://www.ebay.de/itm/2x-Akku-original ... 1e77509017

..
Hyvä tietää! Pitää ainakin ladatessa seurata lämpenemistä. Tähän asti toiminta on ollut normien puitteessa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

99% Kiinassa myytävistä alkuperäisakuista Sonyn A7 runkoon on tuotekopioita, joiden erottaminen on myöhemmin hankalaa ja joiden takia kameran takuu loppuu heti, kun akku alkaa paisua kotelossaan latauksen aikana ja kajahtaa siihen. Tuo ulkoinen laturi on välttämätön näiden kanssa.

Kannattaa huomata myös se, että suuri osa ebayn halvoista alkuperäisakuista Euroopassa on samaa kopiotavaraa, koska EU on täynnä kiinalaisia työttömiä, jotka tilaavat romua Kiinasta ja myyvät sitä voitolla tyhmille eurooppalaisille. Aidon akun löytäminen ebaysta oli mahdoton tehtävä aiemmin ja on sitä edelleen, joten kannattaa ostaa hyvälaatuinen kopio huonon näköisakun sijaan.

..
Maffer
Viestit: 22671
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

jvviita kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Joo no tuo possahti itellä siihen, kun pitkä valotus söi patterin. Siinä se vaikuttaa paljon se takanäyttökin jo.
Tuollaisissa tilanteissa voisi testata paljonko vaikuttaa että kytkee valikosta takanäytön kokonaan pois. Mutta saisi kyllä Sony julkaista jo firmware-päivityksen jossa tuon saisi napista kytkettyä pois päältä, luulisi että tuo olisi aika helppo toteuttaa.

Toinen virransäästöön liittyvä hölmöys on että kameran saa ladattua usb-liittimestä, mutta samaan aikaan ei saa kuvattua. Tuota kautta olisi helppo syöttää virtaa ainakin periaatteessa loputtoman pitkiin valotuksiin (tai ainakin pidentää niitä huomattavasti, voi olla että usb-kaapelista ei tule sähköä samaan tahtiin kuin mitä kamera sitä syö). Jotenkin voisi kuvitella että tämänkin saisi ohjelmistopäivityksellä muutettua.
Saisi Sony ottaa Olympuksesta ja Fujista oppia siitä miten ominaisuuksia lisäillään/korjataan jälkikäteen, mutta saas nähdä miten käy.
Bulb-moodissahan kun valotus alkaa, niin näyttö menee mustaksi mutta jää silti päälle. Valaisee hölmösti maata siinä sitten taustavalollaan. Ei tosiaan liene maailman mahdottomin tehtävä väkästellä firmware-patsi että taustavalo ei olis päällä.
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Maffer kirjoitti:
jvviita kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Joo no tuo possahti itellä siihen, kun pitkä valotus söi patterin. Siinä se vaikuttaa paljon se takanäyttökin jo.
Tuollaisissa tilanteissa voisi testata paljonko vaikuttaa että kytkee valikosta takanäytön kokonaan pois. Mutta saisi kyllä Sony julkaista jo firmware-päivityksen jossa tuon saisi napista kytkettyä pois päältä, luulisi että tuo olisi aika helppo toteuttaa.
Bulb-moodissahan kun valotus alkaa, niin näyttö menee mustaksi mutta jää silti päälle. Valaisee hölmösti maata siinä sitten taustavalollaan. Ei tosiaan liene maailman mahdottomin tehtävä väkästellä firmware-patsi että taustavalo ei olis päällä.
Niin siis meinasin että ottaa valikosta kokonaan takanäytön pois päältä (eli kohta menu -> hammasratas -> alavalikko 3 -> FINDER/MONITOR -> muuttaa kohdan AUTO asetukseksi VIEWFINDER). Tällöin ei taustavalo ole päällä takanäytössä ikinä, eikä siis myöskään bulb-moodissa, mutta asetukset täytyy surffata EVF:n kautta. Vähän kökköistä, mutta jos on varta vasten lähdössä kuvaamaan pitkiä valotuksia niin tuosta voi olla hyötyä.
Maffer
Viestit: 22671
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se EVF vie enemmän akkua kuin takanäyttö! En tiedä miksi. Mittailin niitäkin asioita kun runko vielä oli näpeissä. Prosentit hävis mittarista nopeemmin kun antoi olla vaan kameran päällä jalustalla kököttämässä EVF:llä kuin LCD:llä.
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Maffer kirjoitti:Se EVF vie enemmän akkua kuin takanäyttö! En tiedä miksi. Mittailin niitäkin asioita kun runko vielä oli näpeissä. Prosentit hävis mittarista nopeemmin kun antoi olla vaan kameran päällä jalustalla kököttämässä EVF:llä kuin LCD:llä.
Okei, tästä mulla ei ole tietoa. Kuulostaa kyllä mystiseltä koska evf menee pimeäksi kun ottaa silmän pois etsimeltä. Mut voi olla että tässä on sit joku outo firmware bugi tossa jutussa. Kahta suuremmalla syyllä sais Sony päivitellä sitä.
Maffer
Viestit: 22671
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä laitoin sinitarran siihen sensorin nurkkaan että tunnistaa silmän. Eli kuva oli päällä.

Se on tuo takanäytön taustavalo mikä ei sammu vaan jurraa päällä. Hupaisinta on, että ennen bulb valotuksen alkamista se käy hetken mustana, mutta syttyy sitten taas vaikka näytöllä ei ole mitään.
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

dpreview arvostellut myös 55mm 1.8:n

Ei yllätyksiä.

" It's impossible to ignore its price, but in this case, there's a pretty good argument that you get what you pay for."
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Akuista olen jonkun verran oppinut yhteistyössä Panasonicin ja muiden sähköavusteisten pyörien valmistajien kanssa, kameralaukussa olen kertonut mielipiteitäni mm näin:
Jos merkitön akku on toteutettu samalla teknologialla kuin se kameravalmistajan hyväksymä akku johon he sallivat brandinsä tökättävän, niin en usko, että suuria murheita tulee, mutta mulla on kokemuksia hieman isommista Litium akuista joita käytetään mm sähköavusteisissa polkupyörissä, niissä alkaa jo kennojen teknologialla olla merkitys kokonaisuuden hintaan niin paljon, että useimmat kiinalaiset merkittömät akkuvalmistajat säästävät väärässä paikassa, tai sitten kilpailevat spekseillä joiden saavuttamiseksi he valitsevat arvaamattomasti käyttäytyviä teknologioita. Mm Panasonic ei koskaan ole ollut akkujensa speksien osalta johtava brandi, mutta heillä ei ole koskaan akut syttyneet palamaan tai räjähtäneet.
Yhteenveto:
Jos akun speksit on samat kuin brandin "omissa" akuissa, olisin huoleti, mutta jos merkittömän akun kapasitettti on suurempi kuin sen "aidon" akun, en ostaisi sellaista.
Ja edelleen:
Olet osittain oikeassa, suojaus elektroniikka on todella tärkeä juttu, vielä siten, että se on kennokohtainen, mutta jos käytössä on turvallinen kennoteknologia esitesteineen, suojauselektroniikan merkitys pienenee. On todettu testeissä, että hyvienkin kennojen käyttäjillä voi olla ongelmia, koska kennojen valmistustekniikka on yksi epävarmuustekijä, ja JOS kennoja ei testata ENNEN akkuun latomista, joukkoon voi eksyä "maanantai" kenno ja sitten ollaankin enää suojauselektroniikan varassa.
Kuitenkin voidaan sanoa, että KAIKKI kovasti perusspekseistä "positiivisesti" poikkeavat akut ovat suuri varoitusmerkki, jos lupaukset on tosia, on kennoteknologia VARMASTI riskinotto johon ei turvallisen teknologian käyttäjä suostuisi. Tuohon jos vielä lisätään puutteellinen suojauselektroniikka, niin ongelmat on varmasti edessä, jos ei kaikille, niin osalle taatusti.

ja edelleen:
Jos hieman valaisisin eri kennoteknologioita, niitä on useita, itse asiassa varmaan kymmeniä, pelkkä litium ei kerro mitään kennon rakenteesta, ei sen enempää kuin että siinä on yksi määräävä ainesosa littium. Millä aineskokonaisuuksilla tuo kenno on tehty, siitä pitkälti riippuu mikä on akun ominaisuudet. Noita eri variaatioita on siis kymmeniä, ja niiden käytöstavat ovat melkoisen erilaiset.
Panasonic osti itselleen Sanyon akkutietämyksen juuri sen takia, että se oli aikaansa edellä vielä kolme vuotta sitten.
Panasonicin kennot oli sitä ennen tehty Kiinassa NEC'in toimesta (Nippon Electric Comppany), mutta Sanyon teknologian tullessa käyttöön, on siirrytty japanilaisiin kennoihin.
Kapasiteetitiheyttä lisätään koko ajan, ero on vaan siinä, että vastuulliset toimijat testaavat uudet teknologiat ennen julkistamista ja käyttöön ottoa, kun taas hällä väliä kiinalaiset ottavat heti käyttöön kaiken millä nähdään olevan markkinoillillisia etuja.
Kuten olette lukeneet, on mm isojenkin autovalmistajien akkuja syttynyt palamaan, eli akun koko on myös isossa merkityksessä ja jos niitä ei päästä testaamaan tarpeeksi enne käyttöön ottoa, voi lopputulos olla se, että 0,5% akuista syttyy joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä käyttöön ostosta. Isompien akkujen ongelmana on ns. kiinailmiö, niin kuin pienilläkin, mutta kertaluokkaa suurempi. Yksinkertaisesti energiaa on liikaa liian tiheässä, ja siitä joku kenno hermostuu ja alkaa lämmetä, naapuri kennot saavat herätteen ja lopputuloksena on akkupalo.
Edelleen, ostakaa energiasisällöltään maltillisia akkuja, ei yli brandin akkujen kapasiteetilla varustettuja.
Nimimerkillä: 14v Litium-akkuteknologian kanssa "painiskellut".
Edit: Niin ja tietysti tähän kokonaisuuteen liittyy suojauselektroniikka BMS (Battery Management System), laturin kontrollisysteemit, ja itse akun rakenne, mm kuinka hyvät on ilmastoinnin raot jne.

Nämä siis vain minun huomioita toistakymmentä vuotta kestäneen akkuteknologian parissa ammatikseni eläneenä.
Terveisin,
Markku
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Holden kirjoitti:dpreview arvostellut myös 55mm 1.8:n

Ei yllätyksiä.

" It's impossible to ignore its price, but in this case, there's a pretty good argument that you get what you pay for."
Juu ei. Ihmettelinkin pitkään miksi ei tehdä hyviä 50mm laseja. Nyt niitä on putkahtanut Canonia lukuunottamatta kaikilta valtamerkeiltä. Sigman A 50/1.4 (tästä nyt ei vielä mitään tietoa kuinka hyvä on, mutta odotukset monella korkeat), Otus, Nikkor 58/1.4 ja Sony 55/1.8.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

kribe kirjoitti:Ihmettelinkin pitkään miksi ei tehdä hyviä 50mm laseja. Nyt niitä on putkahtanut Canonia lukuunottamatta kaikilta valtamerkeiltä. Sigman A 50/1.4 (tästä nyt ei vielä mitään tietoa kuinka hyvä on, mutta odotukset monella korkeat), Otus, Nikkor 58/1.4 ja Sony 55/1.8.
36M kenno alkaa olla arkipäivää niin optiikoillekin tarttis tehrä jotain.

Mutta haluaisin korostaa vielä FE 55 painaa vain 291g ja piirtää aika hyvin. Se on toinen pikkuihme, pienellä lasimäärällä täyden kennon huippuoptiikka.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
tipitii
Viestit: 357
Liittynyt: Marras 07, 2008 14 : 49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tipitii »

Mielenkiintoinen kuvasarja, jossa Sony puretaan atomeiksi.
http://www.lensrentals.com/blog/2014/01 ... ess-camera
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Kellään ei taida olla hajuakan siitä miten tuo tärähtävä suljin vaikuttaa makrokuvaamiseen A7R rungolla?

..
määvaan
Viestit: 5898
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Siellä 1:1 kuvaussuhteessa voi olla ongelmia eri tavalla, kuin näissä lähikuvissa. Varsinkin, jos ne vielä valaistaan salamalla... ;)

..
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Aika h*lvetin rasittava auto-ISO näissä seiskoissa. Tuo ominaisuus on kuitenkin olennainen vakiovaruste tämän päivän kameroissa ja näissä se on rikki. Polttovälistä riippumatta suljinajaksi tulee 1/60-1/80. Canoneissa, Nikoneissa, jne on ollut toimiva auto-ISO iät ja ajat, joka ottaa polttovälin huomioon. Jännä, että Sonyllä ei tuota vielä osata. DPreview tuon onneksi haukkuikin tuon ominaisuuden arvostelussaan perinpohjin. En ole kuullut, että Sony olisi tuomassa firmispäivitystä tuohon hommaan?

Muutenkin vähän keskeneräisen oloinen softa noissa kameroissa.
Vastaa Viestiin