Canonin peilitön FF, EOS R
-
Re: Canonin peilitön FF, EOS R
Kiitos T71 hyvästä vastauksesta. Tuota silmätarkennuksen toimintaa pelkäsinkin noin kököksi ja tuskin tulevatkaan firmikset siitä superhyvää taikoo.
Makrossa mulla olisi jalustapanta, joten ehkä se toimisi adapterilla. Pitää käydä tiskillä vähän räpeltämässä. 5D4 kuvanlaatu ja kääntyvä näyttö vaan kelpaisi tuohon makroiluun ja muuhunkin.
Seuraavaa megapikseliR kameraa ei taas viitsisi odotella, kun budjetti on varmasti ihan ulottumattomissa.
Makrossa mulla olisi jalustapanta, joten ehkä se toimisi adapterilla. Pitää käydä tiskillä vähän räpeltämässä. 5D4 kuvanlaatu ja kääntyvä näyttö vaan kelpaisi tuohon makroiluun ja muuhunkin.
Seuraavaa megapikseliR kameraa ei taas viitsisi odotella, kun budjetti on varmasti ihan ulottumattomissa.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
-
1) Ei kokemusta.Tony_A kirjoitti:Jokohan täältä löytyisi pariin käytännön kysymykseen vastauksia:
1) Miten R toimii 100L macron kanssa? Onko adapterin kanssa mitään sellaista ongelmaa, mikä pitäisi tietää?
2) Toimiiko tuo silmätarkennus oikeasti potreteissa hyvin, RF vs EF lasit?
3) Actionkuvaus esim EF70-200/2.8 kanssa. Vertailuna 5D4, jotain, mitä syytä tietää?
4) RF 24-105. Millaisia kokemuksia ko lasista. Ajaako hyvin paikkansa yleiszoomina ja kuinka paha rohjake se on?
2) Silmätarkennus ei toimi jatkuvalla tarkennuksella. Siksi en sitä käytä käytänössä ollenkaan. Pitäisi olla paikallaan oleva malli että homma toimisi, mutta käytännössä kohde liikkuu koko ajan, tai sitten pitää toimia niin että painaa laukaisimen pohjaan kertarysäyksellä että tarkennuksen lukituksen ja itse kuvan ottamisen välille ei tule viivettä. Käytännössä kuvaan ihmiset käyttäen kasvojen tunnistusta ja jatkuvaa tarkennusta, en siis silmätarkennusta ja kertatarkennusta. Joskus tarkennus irroittaa otteen kasvoista ja tarkennus hakeutuu uuteen kohteeseen, kuten T71 myös mainitsi. Yleisemmin näin käy kun olen pitänyt kasvoja "seurannassa" pitkään, usean sekunnin ajan ilman että olen ottanut kuvaa. Varsinaisesta ongelmasta tässä ei ole ainakaan minun tapauksessa ole kysymys. Hyvänä puolena on se että kameran tarkennus kyllä menee juuri sinne mitä kamera kertoo sen menevän kuvanottohetkellä. Näin ollen, koska kuvaan ihmiset pääasiassa kertalaukaisulla niin harvemmin niitä isoja huteja tulee. En esim 7Dmk2 :lla pääse lähellekkään samaan tarkennuksen osumistarkkuuteen.
3) Ensinnäkin EOS R, kuten muutkaan kamerat jotka kuvaa 5 kuvaa sekunnussa ei ole paras valinta järjestelmäkameraksi action kuvauksiin. Stop! Jos tämä asia ja sen tuomat haitat jätetään kokonaan sivuun niin en näe mitään erityisiä asioita josta pitäisi mainita. Minulla on vanha EF70-200/2.8 IS, ja kyllä se pelittää ihan samalla tavalla kuin sen toimii 7Dmk2 :n kanssa, tarkennus ehkä jopa nopeammin. Tarkennuksen kohteen seuranta helpottaa oleellisesti kuvausta, tämä huomasin kun kuvasin esim. vanhojentansseja. Tarkennus varmaankin juuri tuosta syystä osui paremmin kohteeseen kuin tuolla vanhalla 7Dmk2 kuvatessa.
4) RF 24-105 on mielestäni erinomainen. Toki ainahan linssi voisi olla valovoimaisempi. Nyt kun tarkennus osuu hyvin kohdalle niin pitää liikkuvien kohteiden kuvauksessa valotusaika laittaa niin pirun pieneksi että ISO ja sitä myöten kohina nousee. Automaattitarkennuskin kun toimiin lähes pimeässä, suurimmalla aukolla vielä silloinkin kun ISO40000 :llä kuva alivalottuu niin tarkennus vielä löytää kohteen, vaikka ei se enää mikään salamannopea tuolloin ole. Etsinkuvan päivityksin on tuossa tilanteessa hidastunut oleellisesti. Mutta joo, tyytyväinen olen ja minun osalta nyt on uusien linssien ostot jäissä siihen saakka kunnes tulee lisää RF :ää, siis minulle sopivaa RF tavaraa.
-
Vähän kyllä harmittaa kun jätin ostamatta verkkokaupan tarjouksesta EOSR + adapteri + RF 35mm 1.8 2399€. Olin siinä toivossa että EOS R:n pro malli olisi julkaistu ennen kesää, mutta ilmeisesti se on tulossa vasta 2020. Nyt pitää mennä lainakameroilla vielä tämä vuosi. Ei pysty enää maksamaan normaalihintaa kun olisi saanut viime kuussa 600€ halvemmalla :p
Toivottavasti pro mallista löytyy rulla hipaisukytkimen tilalla, ibis, kaksi korttipaikkaa, täyden kennon 4k ja 1080p 120fps. Hinta tulee olemaan kuitenkin 3500€ tienoilla, niin olisi hyvä jos saisi vastaavat ominaisuudet mitä noissa parin tonnin A7III:ssa ja Z6:ssa on.
Toivottavasti pro mallista löytyy rulla hipaisukytkimen tilalla, ibis, kaksi korttipaikkaa, täyden kennon 4k ja 1080p 120fps. Hinta tulee olemaan kuitenkin 3500€ tienoilla, niin olisi hyvä jos saisi vastaavat ominaisuudet mitä noissa parin tonnin A7III:ssa ja Z6:ssa on.
-
- Viesti:
Kenno ei ole kaikki kaikessa (ellei kyse ole Sonysta, jolloin kamera on juuri niin huono kuin tunnin valotuksella ämpäri päässä olevan kennon käytös) mutta ei silläkään Canonin uutuus hirveästi voi elvistellä. Eikä siinä, kaikki ei voikaan olla yhtä hyviä mutta ihmetyttää kun tuo R on ilmeisesti jopa myynyt ihan hyvin että mihin se perustuu. Kallis laite kumminkin.
https://www.sonyalpharumors.com/canon-e ... t-low-iso/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös Wuush nuo pro-mallin toiveet jo täyty jollain merkillä joten sen takia tarvitse vuotta odotella...
https://www.sonyalpharumors.com/canon-e ... t-low-iso/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös Wuush nuo pro-mallin toiveet jo täyty jollain merkillä joten sen takia tarvitse vuotta odotella...
-
Canon tuntuu kädessä paremmalta. Pikkurilli ei roiku kameran alla. Lisäksi A7III:n näyttö vaikutti huonommalta kuin EOS R:n. Vähän sama ero kun 60Hz ja 120Hz pelinäytöissä. Sony näytti pätkivältä ja Canon sulavalta.
Sonyssa toki paljon asioita mitkä on parempia ja mitä Canonista puuttuu, mutta nuo kaksi painaa vaakakupissa sen verran ettei varmaan tule Sonya hommattua.
Niin ja Sonylla ei ole 35/1.8 lasia.
Sonyssa toki paljon asioita mitkä on parempia ja mitä Canonista puuttuu, mutta nuo kaksi painaa vaakakupissa sen verran ettei varmaan tule Sonya hommattua.
Niin ja Sonylla ei ole 35/1.8 lasia.
-
EOS R-sensori näköjään DxO-mitattu: ei mitään kehitystä Canon FF:issä. Sävydynamiikat ja värisyvyydet suunnilleen samat kuin Sonyn APS-C:issa, kohinat toki paremmat > https://www.dxomark.com/canon-eos-r-sensor-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Niin, toisaalta ihan samat sanat voi sanoa Sonysta kun vertaan Nikonin APS-C. Ei APS-C sensorit paljoakaan FF:lle jää ISO 100 dynamiikassa ja värisyvyyksissä, joten se näkyy vain DxOMarkin kohinassa.Räntä kirjoitti:EOS R-sensori näköjään DxO-mitattu: ei mitään kehitystä Canon FF:issä. Sävydynamiikat ja värisyvyydet suunnilleen samat kuin Sonyn APS-C:issa, kohinat toki paremmat > https://www.dxomark.com/canon-eos-r-sensor-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Noin stopin verranhan tuo EOS R jää Nikonin APS-C vehkeistä dynamiikan kohdalla. Toisaalta EOS R:n luvut ovat melkein identtiset A7 II:n verrattuna.
-
No mikä yllätys tuo oli, yleisesti oli tiedossa tämä asia jo kauan ennen tuon sivuston testejä. Canon on ihan selkeästi lykännyt siihen joko saman tai hieman modatun sensorin kuin mikä on 5D4:ssa. Ensimmäinen FF-peilitön piti saada aikaan kiiruulla, niin laitettiin sinne pellin alle jotain ylijäämiä. Eiköhän tässä saada joku 5DS(r) -sensorin uudelleenkäyttökin vielä todistaa. Pahasti pelkään että 7D3 jää toteutumatta, syksyllä tulee viisivuotiskausi täyteen, jos seiskan ja seiskakakkosen osalta nyt mitään johtopäätöksiä kannattaa vetää.Räntä kirjoitti:EOS R-sensori näköjään DxO-mitattu: ei mitään kehitystä Canon FF:issä. Sävydynamiikat ja värisyvyydet suunnilleen samat kuin Sonyn APS-C:issa, kohinat toki paremmat > https://www.dxomark.com/canon-eos-r-sensor-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Ei tuo sensori sinänsä ole yllätys, vaan EOS:ien laimeus vuodesta toiseen. Hajuton ja mauton kompromissi on ehkä myyntimielessä viisas strategia, mutta "kuumin kamera" kisassa EOS:it eivät ole aikoihin nousseet otsikoihin.
Samaa mieltä että Canonilta olisi mukava nähdä nopea ja laadukas FF-peilitön. Lasithan heillä ovat aina olleet hyviä ja valikoima runsas, etenkin ne "isot valkoiset" ovat parasta mitä löytyy.
Samaa mieltä että Canonilta olisi mukava nähdä nopea ja laadukas FF-peilitön. Lasithan heillä ovat aina olleet hyviä ja valikoima runsas, etenkin ne "isot valkoiset" ovat parasta mitä löytyy.
-
Hlökohtaisesti näkisin mieluummin nopean ja laadukkaan APS-C:n, eli lähinnä luotettavamman AF:n ja paremman kuvanlaadun 7D3. Mutta, mikäli ja kun vanhat merkit tuppaavat Canonin kanssa pitämään paikkansa, niin sieltä tulee melkein D500-tason kamera ulos ja sitten Nikon lyö pöytään jo seuraajan omalleen, mikä on taas sen kolme vuotta edellä Canonia.
--
-
- Viesti:
Se nopea ja laadukas peilitön on 7999€ ja sit keskustelu siirtyy kennosta hintaan kun 1Dx maksaa aina saman minkä edellinenkin eikä kehitystä tapahdu.
-
Vuosikymmenien evoluution läpikäynyt 1D-sarja on eri kehitysvaiheessa kuin vasta tiensä alussa oleva R-sarja. On selvä etteivät 1D:t ole enää moneen malliin ottaneet isoja loikkia eteenpäin, kun taas seuraava R tulee olemaan 3-4 versiota joka kerta selvästi parempi kuin edellinen.Maffer kirjoitti:Se nopea ja laadukas peilitön on 7999€ ja sit keskustelu siirtyy kennosta hintaan kun 1Dx maksaa aina saman minkä edellinenkin eikä kehitystä tapahdu.
(Sony A7R1 oli testialusta ja surkea rutku, A7R2 oli iso askel eteenpäin ja jo kelpo laite, mutta vasta A7R3:sta voi kutsua kypsäksi kameraksi jossa asiat alkaa olla kohdillaan. Saa nähdä millainen A7R4 tulee olemaan, kehitysloikka ei tule enää olemaan yhtä iso kuin R1 > R2.)
-
- Viesti:
No joka tapauksessa 1Dr tulee olemaan se kamera johon peilittömiä mitataan.
-
Canon EOS R firmware version 1.2.0 julkaistu, saatavissa huhtikuun puolessavälissä.
https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... announced/
Enhancements:
Eye-detection AF
Supports Servo AF when shooting still images.
Now available when shooting movies regardless of “Movie Servo AF” setting.
Small AF Frame Size
https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... announced/
Enhancements:
Eye-detection AF
Small AF Frame Size
-
Huhuja että Canon peesaa Nikonia RAW video HDMI:n kautta:
https://www.eoshd.com/2019/03/canon-to- ... -via-hdmi/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.eoshd.com/2019/03/canon-to- ... -via-hdmi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Canon EOS R firmware version 1.2.0 saatavissa Suomen Canon sivustolta.
https://www.canon.fi/support/consumer_p ... e=firmware
Canonin uusin laiteohjelmistopäivitys on nyt julkaistu.
Laiteohjelmistoversio 1.2.0 korvaa version 1.1.0 ja sisältää seuraavat muutokset:
Parannukset:
Automaattitarkennus silmiin
- Tukee jatkuvaa tarkennusta still-kuvia kuvattaessa.
- Nyt käytettävissä videokuvauksen aikana riippumatta siitä, onko käytössä Videon servotarkennus -asetus.
Tarkennusalueen pieni koko
- Nyt käytettävissä videokuvauksen aikana riippumatta siitä, onko käytössä Videon servotarkennus -asetus.
Korjaukset:
- Joissakin tilanteissa elektroninen vesivaaka, joka näkyy elektronisessa etsimessä, ei toiminut oikein.
- Joissakin tilanteissa elektronisessa etsimessä näkyvät tiedot eivät kiertyneet oikein.
- Langattoman lähettimen WFT-E7 laiteohjelmistoa ei voitu päivittää tietyissä olosuhteissa.
https://www.canon.fi/support/consumer_p ... e=firmware
Canonin uusin laiteohjelmistopäivitys on nyt julkaistu.
Laiteohjelmistoversio 1.2.0 korvaa version 1.1.0 ja sisältää seuraavat muutokset:
Parannukset:
Automaattitarkennus silmiin
Tarkennusalueen pieni koko
Korjaukset:
- Joissakin tilanteissa elektroninen vesivaaka, joka näkyy elektronisessa etsimessä, ei toiminut oikein.
- Joissakin tilanteissa elektronisessa etsimessä näkyvät tiedot eivät kiertyneet oikein.
- Langattoman lähettimen WFT-E7 laiteohjelmistoa ei voitu päivittää tietyissä olosuhteissa.
-
Eye-af videossa. Aikasta hyvä. Onkohan tää nykyajan trendi että tuutataan mahd. nopsaan pihalle joku ja viimeistellään sitten lennosta? Mun mielestä tuota ei ainakaan aiemmin näkynyt tässä määrin ja nyt sitä tuntuvat tekevän kaikki. Mut mikäs siinä, pääasia että hiovat.
Showreel:
-
Iloinen (mutta odotettu) yllätys tämäkin. Valitettavasti nappuloiden paikka ei muutu päivityksellä.nsamppa kirjoitti:Eye-af videossa. Aikasta hyvä. Onkohan tää nykyajan trendi että tuutataan mahd. nopsaan pihalle joku ja viimeistellään sitten lennosta? Mun mielestä tuota ei ainakaan aiemmin näkynyt tässä määrin ja nyt sitä tuntuvat tekevän kaikki. Mut mikäs siinä, pääasia että hiovat.
-
Jo hyvä on että ei muutu nappuloiden paikka - pelkkä mielipideasia, joten ei kinata siitä asiasta.T71 kirjoitti:Iloinen (mutta odotettu) yllätys tämäkin. Valitettavasti nappuloiden paikka ei muutu päivityksellä.nsamppa kirjoitti:Eye-af videossa. Aikasta hyvä. Onkohan tää nykyajan trendi että tuutataan mahd. nopsaan pihalle joku ja viimeistellään sitten lennosta? Mun mielestä tuota ei ainakaan aiemmin näkynyt tässä määrin ja nyt sitä tuntuvat tekevän kaikki. Mut mikäs siinä, pääasia että hiovat.
Heitin päivityksen sisään. Viisi minuuttia ja homma valmis.
-
Pienempi tarkennuspiste servolle on kyllä toivottu päivitys. En niin perusta silmätarkennuksesta, mutta kai sitäkin voi nyt käyttää enemmän.
http://www.kuvausmakinen.fi
Insta: @mygearphoto
Insta: @mygearphoto