Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

dille kirjoitti:Kun EP-3 julkaistiin, mietin itsekseni miksi Olympus ei esitellyt kennoa, joka oikeasti parantaisi korkeita ISO-herkkyyksiä.

http://www.eoshd.com/content/4656/serio ... -escalates

Uusi TJ sai lähtöpassit, ja n. 700 miljoonan katoaminen Cayman-saarille on business-as-usual.
Ihmettelysi ja TJ:n potkujen välillä ei ole korrelaatiota.
-p-
pekkapotka.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

E.T kirjoitti:
ppotka kirjoitti:PEN-sarjan ISO 100 ei ole aito 100 vaan samanlainen temppu kuin Canonillakin ISO 50. Kummassakin tehdään aukon ylivalotus, joka kompensoidaan alikonversiolla. Jos kuvaat RAW:ta, voit tehdä saman konvertterissa. Ainakin Lightroomilla tulos on hyvä tietyin ehdoin.
Ja selvennyksenä ehtonahan on se että ylivalotuksesta johtuen dynamiikka kärsii helposti jos kuvassa on kirkkaita alueita.
Joten jos vain mahdollista niin kannattaakin tyytyä pienimpään "oikeaan" herkkyyteen kun nämä 4/3 kennot eivät ole mitään dynamiikan ihmelapsia.
Oikealle valotettaessa jokaisessa RAW-tiedostossa on yhtä paljon kirkkaita alueita. Kennon dynamiikka ei silloin vaikuta mitenkään niiden toistoon.

16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
1. aukkovälin alueella on 32768 sävyeroa
2. aukkovälin alueella on 16384 sävyeroa
3. aukkovälin alueella on 8192 sävyeroa
4. aukkovälin alueella on 4096 sävyeroa
5. aukkovälin alueella on 2048 sävyeroa
6. aukkovälin alueella on 1024 sävyeroa
7. aukkovälin alueella on 512 sävyeroa
8. aukkovälin alueella on 256 sävyeroa
9. aukkovälin alueella on 128 sävyeroa
10. aukkovälin alueella on 64 sävyeroa
11. aukkovälin alueella on 32 sävyeroa
12. aukkovälin alueella on 16 sävyeroa
13. aukkovälin alueella on 8 sävyeroa
14. aukkovälin alueella on 4 sävyeroa
15. aukkovälin alueella on 2 sävyeroa
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero

Oikealle valotettaessa kaikki kennot ovat tasa-arvoisia oikealta luettaessa. Olympuksen nykyisen kennon kohina peittää signaalin 10. aukkovälin jälkeen. Kaikkein parhailla kennoilla sama tapahtuu 13. aukkovälin jälkeen. Montako mahdollista sävyporrasta (65536 mahdollisesta) on siis todellinen ero, kun valotetaan RAW-kuvaa oikealle? Millään menetelmällä ei paperille saada tulostettua enempää kuin 7 aukkoväliä ja painettua enemmän kuin vajaa 5 aukkoväliä.

(Esimerkki on yksinkertaistettu siinä mielessä, että se ei ota huomioon A/D-muuntimen bittisyyttä. Sillä (esim. Nikon D3x 12 vs 14 bit muunnos) ei kuitenkaan näytä olevan käytännön kuvissa näkyvää merkitystä kuin harvoissa tilanteissa. Yllä oleva esimerkki olisi siis oikeampi esitettynä 12-bittisin sävyportain)

-p-
Viimeksi muokannut ppotka, Loka 20, 2011 9 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapotka.com
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

dille kirjoitti:Kun EP-3 julkaistiin, mietin itsekseni miksi Olympus ei esitellyt kennoa, joka oikeasti parantaisi korkeita ISO-herkkyyksiä.

http://www.eoshd.com/content/4656/serio ... -escalates

Uusi TJ sai lähtöpassit, ja n. 700 miljoonan katoaminen Cayman-saarille on business-as-usual.
tässä ois ainesta vuoden huonoimpaan retoriseen yritykseen, saat siitä säälipisteet....
Heycki
Viestit: 1101
Liittynyt: Tammi 08, 2010 20 : 50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa.
Se on 16 bittiä per kanava. Yhdellä pikselillä on 2^48 eli noin 281474976711000 mahdollista sävyeroa.

Olympuksesta en tiedä, mutta ainakin Canonissa A/D on myös 14 bittiä per kanava:
"The DIGIC 4 image processor’s 14-bit converter (with 16,384 shades per channel) ..."
[ http://www.learn.usa.canon.com/resource ... icle.shtml ]
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Heycki kirjoitti:
ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa.
Se on 16 bittiä per kanava. Yhdellä pikselillä on 2^48 eli noin 281474976711000 mahdollista sävyeroa.

Olympuksesta en tiedä, mutta ainakin Canonissa A/D on myös 14 bittiä per kanava:
Totta kai kirjoittamani on per kanava, tai pikselin luminositeettiskaala, jos niin halutaan. Sinä kirjoitat väreistä, itse asia eli dynamiikka ei muutu siitä mihinkään.
-p-
pekkapotka.com
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
(...)
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero
Tällainen lausuma on täysin mieletön.
Matti Vuori
dlite
Viestit: 508
Liittynyt: Joulu 08, 2007 18 : 43

Viesti Kirjoittaja dlite »

mvuori kirjoitti:
ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
(...)
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero
Tällainen lausuma on täysin mieletön.
Mitäs mieletöntä siinä on?

Jokainen bitti kaksinkertaistaan ilmaistavissa olevan sävyalan (vakiotarkkuudella). Aivan kuten aukon avaaminen yhdellä pykälällä kaksinkertaistaa kennolle / filmille saapuvan valon määrän.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

mvuori kirjoitti:
ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
(...)
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero
Tällainen lausuma on täysin mieletön.
Kertoisitko tarkemmin mikä siinä on mieletöntä. Haluatko keskustella itse asiasta eli sävyalan jakautumisesta ja riittävyydestä RAW-tiedostossa käytännön valokuvauksen kannalta? Vai halusitko vain Matti näsänääsviisastella lainauksen viimeistä riviä jonkinlaisen semantiikan kannalta?

-p-
pekkapotka.com
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

ppotka kirjoitti:
mvuori kirjoitti:
ppotka kirjoitti:16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
(...)
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero
Tällainen lausuma on täysin mieletön.
Kertoisitko tarkemmin mikä siinä on mieletöntä. Haluatko keskustella itse asiasta eli sävyalan jakautumisesta ja riittävyydestä RAW-tiedostossa käytännön valokuvauksen kannalta? Vai halusitko vain Matti näsänääsviisastella lainauksen viimeistä riviä jonkinlaisen semantiikan kannalta?

-p-
Turha odottaa vastausta.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

ppotka kirjoitti: Oikealle valotettaessa kaikki kennot ovat tasa-arvoisia oikealta luettaessa.
Jos oikealle valottaminen määritellään siihen, että kameran näytöllä histogrammi painottuu aivan oikeaan laitaan eli joku kanavista on juuri leikkautumassa mutta ei ihan, niin siinä tapauksessa edellä mainittu ei kyllä pidä paikkaansa.

SuperCCD ja EXR-kennojen raakakuvat sisältävät huomattavasti enemmän käyttökelpoista informaatiota nimenomaan vaaleassa päässä kuin tummassa. SuperCCD-raakakuvassa on toisaalta myös kohinaa aivan vaaleassa päässä, joten se ei ole siinäkään mielessä tasa-arvoinen kun luetaan oikealta. Siinä on siis näennäisen klippausrajan jälkeen pari-kolme aukkoa käyttökelpoista tavaraa ja aukon verran vielä kohinaista tavaraa, jossa on väri-informaatiota rajallisesti. Muilta kennoilta ei saa enää mitään käyttökelpoista sen jälkeen kun yksi kanava klippaa vaan värit vääristyvät voimakkaasti. EXR-kennolla on myös vaaleassa päässä paljon pelivaraa mutta ääripään kohina on huomattavan pientä verrattuna Super-CCD-kennoihin.

Se taas, miten monta aukkoa pystytään tulostamaan/painamaan paperille ja miten monta pystytään lukemaan paperilta on täysin eri asia. Informaatiota pystyy painamaan vaikka miten monen aukon sisältä kunhan vaan latistaa dynamiikkaa. Siihen, miten monta pystytään lukemaan vaikuttaa paperin valkoisuus, musteen tummuus ja valaistuksen määrä.

Käytännössä siis 16 aukkoa paperilla tapahtuu tulostamalla sopivin tasaportain 16 harmaasävyä vierekkäin paperille ja valaisemaan paperia niin voimakkaasti, että heijastuvan valon intensiteetti tuplaantuu/puolittuu jokaisen portaan välillä. Saattaa vaatia jonkun verran valoa.
S a m i R e i n i k a i n e n
dlite
Viestit: 508
Liittynyt: Joulu 08, 2007 18 : 43

Viesti Kirjoittaja dlite »

smtr kirjoitti:Käytännössä siis 16 aukkoa paperilla tapahtuu tulostamalla sopivin tasaportain 16 harmaasävyä vierekkäin paperille ja valaisemaan paperia niin voimakkaasti, että heijastuvan valon intensiteetti tuplaantuu/puolittuu jokaisen portaan välillä. Saattaa vaatia jonkun verran valoa.
Kyse olikin siitä, ettei ole olemassa musteita joilla tuon skaalasi 8-9 tumminta porrasta tulostetaan.

Valon määrähän ei vaikuta dynamiikkaan. Jos sinulla on mustetta joka heijastaa 1% siihen osuvasta valosta ja tulostepaperisi heijastaa 100%, niin dynamiikka on 1:100, eli karkeasti 6.6 aukkoa.

Tuon mustempia musteita et juuri markkinoilta löydä.

Maailman mustin tunnettu aine on hiilinanoputki, joka sopivasti asemoimalla voi ilmeisesti heijastaa luokkaa 0.000045 kertaisena.

Sitä musteena käyttämällä olisi teoriassa mahdollista saavuttaa n. 11 aukon dynamiikka tulosteena, mutta en pidättäisi hengitystäni sen puolesta, että hiilinanoputkimustetta kovin äkkiä sinne lähimarkettiin ilmestyisi...
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

dlite kirjoitti: Kyse olikin siitä, ettei ole olemassa musteita joilla tuon skaalasi 8-9 tumminta porrasta tulostetaan.
Ei tarvitakaan. Intensiteettiero voidaan esimerkkitapauksessa aikaansaada myös katsomalla paperia jyrkemmästä kulmasta kuin kohtisuoraan. (toki käytännön toteutus valokuvilla on sitten hankalampi)

Ja kyllä valon määrä vaikuttaa aistittavaan dynamiikkaan, niin kauan kun sitä ei ole tarpeeksi (tai on liikaa) koko skaalan havaitsemiseen.
S a m i R e i n i k a i n e n
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

dlite kirjoitti:
smtr kirjoitti:Käytännössä siis 16 aukkoa paperilla tapahtuu tulostamalla sopivin tasaportain 16 harmaasävyä vierekkäin paperille ja valaisemaan paperia niin voimakkaasti, että heijastuvan valon intensiteetti tuplaantuu/puolittuu jokaisen portaan välillä. Saattaa vaatia jonkun verran valoa.
Kyse olikin siitä, ettei ole olemassa musteita joilla tuon skaalasi 8-9 tumminta porrasta tulostetaan.

Valon määrähän ei vaikuta dynamiikkaan. Jos sinulla on mustetta joka heijastaa 1% siihen osuvasta valosta ja tulostepaperisi heijastaa 100%, niin dynamiikka on 1:100, eli karkeasti 6.6 aukkoa.

Tuon mustempia musteita et juuri markkinoilta löydä.

Maailman mustin tunnettu aine on hiilinanoputki, joka sopivasti asemoimalla voi ilmeisesti heijastaa luokkaa 0.000045 kertaisena.

Sitä musteena käyttämällä olisi teoriassa mahdollista saavuttaa n. 11 aukon dynamiikka tulosteena, mutta en pidättäisi hengitystäni sen puolesta, että hiilinanoputkimustetta kovin äkkiä sinne lähimarkettiin ilmestyisi...
Näinpä. Itseäni ei kovin paljoa kiinnosta miten paljon tai vähän mustetta paperille tai erikoisplastiikille erikoismenetelmin saadaan ja mitä siitä jollakin mittalaitteella lukea voidaan. Siksipä kirjoitan tylsästi aina VALOKUVASTA, sen kuvaamisesta, sen tulostamisesta. Totta kai vaikkapa 14 aukkovälin lineaarinen sävyasteikko voidaan laittaa jyrkästi nojalleen ja projisoida se 7 aukkovälin sisään, siis teknisesti. HDR-villitys lienee näyttänyt kaikille mihin se johtaa. Ei tämä ole sen kummempi asia kuin värinega -> värikuva. Pakko supistaa. Ihmisen silmä haluaa nähdä paperilla jotain, joka vastaa normaalia havaintomaailmaa. Aivot prosessoivat vaikkapa vastavalossa todella laajoja dynaamisia eroja. Toisin päin se ei kuitenkaan ilmeisesti oikein toimi, sillä lattean pliisua kuvaa paperilla en koskaan ole kuullut kenenkään väittävän loistokkaaksi. No, ainakin meitä tuntuu olevan kaksi, joiden mielestä VALOKUVAN sävyt pitää laittaa tähän mainittuun skaalaan, jos on tarkoitus katsella sävykkäitä kuvia ihmisen silmällä. Se laittaminen ei onnistu globaalisti nojaamalla vaan alueittaisella säätämisellä, jos pitää ammentaa isommasta dynaamisesta saavista.
-p-
pekkapotka.com
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

smtr kirjoitti:
Ja kyllä valon määrä vaikuttaa aistittavaan dynamiikkaan, niin kauan kun sitä ei ole tarpeeksi (tai on liikaa) koko skaalan havaitsemiseen.
ikkunattoman, valottoman hiilikellarin upeaa sävykkyyttä on tosiaan vaikea arvostaa. Eipä tuo nyt ole mitenkään uusi asia. Valokuva alkaa elämään vasta hyvässä valossa.
-p-
pekkapotka.com
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

smtr kirjoitti:Super-CCD... Siinä on siis näennäisen klippausrajan jälkeen pari-kolme aukkoa käyttökelpoista tavaraa ja aukon verran vielä kohinaista tavaraa, jossa on väri-informaatiota rajallisesti. EXR-kennolla on myös vaaleassa päässä paljon pelivaraa mutta ääripään kohina on huomattavan pientä verrattuna Super-CCD-kennoihin.
Mitä ovat "näennäinen klippausraja" ja "vaaleassa päässä paljon pelivaraa"? Käsittääkseni kumpaakaan ei ole (eikä ole DxO Markinkaan mukaan) ellei Fujilla eletä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa, jossa vallitsevat erilaiset fysiikan lait. Oikealle valottaminen on oikealle valottamista myös Fuji-merkkisillä kameroilla.
-p-
pekkapotka.com
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

ppotka kirjoitti:Ihmisen silmä haluaa nähdä paperilla jotain, joka vastaa normaalia havaintomaailmaa. Aivot prosessoivat vaikkapa vastavalossa todella laajoja dynaamisia eroja. Toisin päin se ei kuitenkaan ilmeisesti oikein toimi, sillä lattean pliisua kuvaa paperilla en koskaan ole kuullut kenenkään väittävän loistokkaaksi. No, ainakin meitä tuntuu olevan kaksi, joiden mielestä VALOKUVAN sävyt pitää laittaa tähän mainittuun skaalaan, jos on tarkoitus katsella sävykkäitä kuvia ihmisen silmällä. Se laittaminen ei onnistu globaalisti nojaamalla vaan alueittaisella säätämisellä, jos pitää ammentaa isommasta dynaamisesta saavista.
-p-
Näin juuri. Itse olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä (ja varmaan moni muukin), että siinä ei ole mitään pahaa, että dynamiikka yritetään tallentaa mahdollisimman laaja-alaisena, jos kohde sitä edellyttää tai kuvaaja haluaa korostaa yksityiskohtia ääripäistä. Sitten kun katsellaan valmiita valokuvia, riittää hyvinkin pieni kontrastisuhde nautittavaan kuvankatseluelämykseen - toki paljolti kuvan luonteesta riippuen: öinen kaupunkimaisema huutaa hieman enemmän dynamiikan puoleen kuin usvainen järvimaisema - tämä kulkee usein käsi kädessä sen kanssa minkälaisen dynamiikan kuvattava kohde alunperin sisältää.
S a m i R e i n i k a i n e n
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

ppotka kirjoitti: Mitä ovat "näennäinen klippausraja" ja "vaaleassa päässä paljon pelivaraa"? Käsittääkseni kumpaakaan ei ole (eikä ole DxO Markinkaan mukaan) ellei Fujilla eletä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa, jossa vallitsevat erilaiset fysiikan lait. Oikealle valottaminen on oikealle valottamista myös Fuji-merkkisillä kameroilla.
-p-
Tarkoitan sitä, että kun katsotaan kuvan histogrammia kameran näytöltä, niin useissa kameroissa siinä vaiheessa kun mennään kiinni oikeaan laitaan ja hailaitit rupeaa vilkkumaan, niin ollaan vaarallisella alueella. Esim. S5:lla tässä vaiheessa raakakuvassa on kuitenkin vielä 3-4 aukkoa käyttämättä - riippuen laaduntarpeesta. JPEG-kuvassa tämä informaatio on asetuksista riippumatta täysin "pimennossa" eli mitään siitä ei näy koskaan kuvassa. Pari ensimmäistä aukkoa näistä ovat käytännössä täysin virheettömiä näin amatöörin silmään, jonka jälkeen isommat herkät pikselit eivät enää anna mitään käyttökelpoista väri-informaatiota, joten loput tulevat pieniltä epäherkiltä pikseleiltä harmaana kohinana, jossa toki saattaa olla vielä detailia ihan mukavasti.

DxOMarkissa tämä näkyy selkeänä pompsahduksena ISO800 ja ISO1600 välillä dynamiikassa sillä, noista pienistä epäherkistä pikseleistä ei ole hyötyä (eikä niitä käytetä) korkeilla herkkyyksillä. DxO ei siis kerro missään sitä dynamiikkaa, joka Fujeilla tallentuisi JPEG-kuvaan tai näkyisi kameran histogrammilla.

Näennäinen klippausraja on siis se, jonka kuvaaja kokee kun testaa kameraa ja luulee polttaneensa kuvan puhki. Tottakai myös Fujilla (ja etenkin sillä) kannattaa valottaa mahdollisimman oikealle mutta se on siinä mielessä haasteellista, että mistään ei voi tietää missä oikea raja on ja toisaalta signaali-kohinasuhde heikkenee huomattavasti muita kennoja enemmän myös kirkkaassa päässä kun ollaan lähellä todellista klippausrajaa. Näin ollen kapean dynamiikan kohteissa, kun halutaan korkeaa laatua ei kuvan valottamisesta aivan oikeaan laitaan ole enää hyötyä - päin vastoin.
S a m i R e i n i k a i n e n
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

smtr kirjoitti: Tarkoitan sitä, että kun katsotaan kuvan histogrammia kameran näytöltä, niin useissa kameroissa siinä vaiheessa kun mennään kiinni oikeaan laitaan ja hailaitit rupeaa vilkkumaan, niin ollaan vaarallisella alueella. .....................
Eli et siis puhunut lainkaan oikealle valottamisesta vaan kameran JPEG-asetusten näkymisestä histogrammissa ja jiipeggien hailaittien vilkkumisesta. Se onkin ihan eri asia. JPEGiin nähden kaikkien kameroiden kennoissa tuppaa olla valotusvaraa.
-p-
pekkapotka.com
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

ppotka kirjoitti: Eli et siis puhunut lainkaan oikealle valottamisesta vaan kameran JPEG-asetusten näkymisestä histogrammissa ja jiipeggien hailaittien vilkkumisesta. Se onkin ihan eri asia. JPEGiin nähden kaikkien kameroiden kennoissa tuppaa olla valotusvaraa.
-p-
Enpä ole törmännyt kameraan, joka muokkaisi histogramminäkymää tiedostomuodon mukana. Ja ei - niissä ei tuppaa olemaan valotusvaraa histogrammin oikean laidan jälkeen - nihkeä aukko maksimissaan, jossa värit vääristyvät miten sattuu.
S a m i R e i n i k a i n e n
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

smtr kirjoitti:
ppotka kirjoitti: Eli et siis puhunut lainkaan oikealle valottamisesta vaan kameran JPEG-asetusten näkymisestä histogrammissa ja jiipeggien hailaittien vilkkumisesta. Se onkin ihan eri asia. JPEGiin nähden kaikkien kameroiden kennoissa tuppaa olla valotusvaraa.
-p-
Enpä ole törmännyt kameraan, joka muokkaisi histogramminäkymää tiedostomuodon mukana. Ja ei - niissä ei tuppaa olemaan valotusvaraa histogrammin oikean laidan jälkeen - nihkeä aukko maksimissaan, jossa värit vääristyvät miten sattuu.
En tunne Fujeja niin hyvin, että osaisin arvioida tuota värien pahaa vääristymistä lähes puolessa RAW-tiedoston käytettävissä olevasta sävyalasta. Mutta, jos niin sanot, uskottavahan se on. Kuulostaa aika pahalta. Silloin ei varmaan kannatakaan valottaa oikealle vaan tyytyä niukempaan dynamiikka-alueeseen.

Oma kokemukseni Canonin, Nikonin, PhaseOnen ja Olympuksen RAW-tiedostoista on toisenlainen. E-P3:llakin näkee jo ENNEN valotusta etsimestä tasan tarkkaan missä menee kennon eli RAW-tiedoston raja, koska siinä on riittävästi säädettäviä parametreja mukaan lukien noiden vilkutusten kytkeytymisarvot etsinkuvassa. Kahdeksanbittistä kuvaahan siinä toki etsimessä katsotaan, joten epävarmuudeksi jää noin 16 sävyporrasta oikealta 12-bittisessä RAW-kuvassa. Valotus on silloin tarkka noin prosentin tarkkuudella ensimmäisen aukkovälin sävyistä. Sen tarkemmaksi en tiedä millään kameralla päästävän. Kaikissa tilanteissa kameran säätöjen porrastukset eivät tietenkään mahdollista ihan tuota tarkkuutta. Valotuksen jälkeen E-P3:llakin voi vilkutella otetun kuvan JPEG-arvoja, jos siitä pitää (ja nehän vilkkuvat), itse en välitä. Muilla mainitsemillani kameroilla voi kuvata suoraan tietokoneeseen (Capture One Pro), ja silloin voi sitten ottaa oikeasta laidasta viimeisenkin löysän pois. Värien vääristymistä en ole noilla laitteilla tosiaan huomannut, joten noin pyrin itse valottelemaan.
-p-
pekkapotka.com
Vastaa Viestiin