E.T kirjoitti:ppotka kirjoitti:PEN-sarjan ISO 100 ei ole aito 100 vaan samanlainen temppu kuin Canonillakin ISO 50. Kummassakin tehdään aukon ylivalotus, joka kompensoidaan alikonversiolla. Jos kuvaat RAW:ta, voit tehdä saman konvertterissa. Ainakin Lightroomilla tulos on hyvä tietyin ehdoin.
Ja selvennyksenä ehtonahan on se että ylivalotuksesta johtuen dynamiikka kärsii helposti jos kuvassa on kirkkaita alueita.
Joten jos vain mahdollista niin kannattaakin tyytyä pienimpään "oikeaan" herkkyyteen kun nämä 4/3 kennot eivät ole mitään dynamiikan ihmelapsia.
Oikealle valotettaessa jokaisessa RAW-tiedostossa on yhtä paljon kirkkaita alueita. Kennon dynamiikka ei silloin vaikuta mitenkään niiden toistoon.
16-bittisessä konversiossa (esim. Lightroom) on 65536 mahdollista sävyeroa. Niistä oikealta laskien
1. aukkovälin alueella on 32768 sävyeroa
2. aukkovälin alueella on 16384 sävyeroa
3. aukkovälin alueella on 8192 sävyeroa
4. aukkovälin alueella on 4096 sävyeroa
5. aukkovälin alueella on 2048 sävyeroa
6. aukkovälin alueella on 1024 sävyeroa
7. aukkovälin alueella on 512 sävyeroa
8. aukkovälin alueella on 256 sävyeroa
9. aukkovälin alueella on 128 sävyeroa
10. aukkovälin alueella on 64 sävyeroa
11. aukkovälin alueella on 32 sävyeroa
12. aukkovälin alueella on 16 sävyeroa
13. aukkovälin alueella on 8 sävyeroa
14. aukkovälin alueella on 4 sävyeroa
15. aukkovälin alueella on 2 sävyeroa
16. aukkovälin alueella on 1 sävyero
Oikealle valotettaessa kaikki kennot ovat tasa-arvoisia oikealta luettaessa. Olympuksen nykyisen kennon kohina peittää signaalin 10. aukkovälin jälkeen. Kaikkein parhailla kennoilla sama tapahtuu 13. aukkovälin jälkeen. Montako mahdollista sävyporrasta (65536 mahdollisesta) on siis todellinen ero, kun valotetaan RAW-kuvaa oikealle? Millään menetelmällä ei paperille saada tulostettua enempää kuin 7 aukkoväliä ja painettua enemmän kuin vajaa 5 aukkoväliä.
(Esimerkki on yksinkertaistettu siinä mielessä, että se ei ota huomioon A/D-muuntimen bittisyyttä. Sillä (esim. Nikon D3x 12 vs 14 bit muunnos) ei kuitenkaan näytä olevan käytännön kuvissa näkyvää merkitystä kuin harvoissa tilanteissa. Yllä oleva esimerkki olisi siis oikeampi esitettynä 12-bittisin sävyportain)
-p-