Samaa mieltä. Peilittömyys on tätä päivää, mutta EOS R ei minustakaan ole se malli jolla se loikka Canonistien kannattaisi uuteen aikakauteen tehdä.nomad kirjoitti:
Canonissa tarkennus on tosiaan melko keskentekoinen. Nopeallakin kokeilulla huomasin, ettei silmätarkennus toimi jatkuvalla tarkennuksella ja/tai sarjaa kuvatessa. Miten olikaan? Voit ehkä vahvistaa nuo rajoitteet.
Lisäksi Canonissa henkilön pitää olla todella lähellä ennen kuin silmätarkennus nappaa kiinni.
Yleisesti ottaen pidän kameroissa myös ongelmana hitautta. Canonia ei ainakaan voi pitää nopeana vaikka kyseessä onkin kohtuullisen alhaisen resoluution kamera.
Kaikenkaikkiaan en aivan ymmärrä miksi Canonin käyttäjän pitäisi vielä siirtyä peilittömään, 5D mkIV on niin paljon ongelmattomampi vaihtoehto samassa hintaluokassa. Edes vaakaajaa ei R tarjoa. Olisko ainoa todellinen syy se erinomainen 50mm/1.2 objektiivi?
Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
-
- Viesti:
Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
-
Testasin yks päivä tuota Sonyn Eye-AF:ää 1/60s, f2.8, iso12800 valossa. 8 kuvaa ilman sommittelua heittolaukauksilla eri etäisyyksiltä ja hyödyntäen koko kuva-alaa. Kaikki silmässä, 100%. Enempää en kokenut tarvitsevani testata. Jos pistän siitä videon, niin näenkö sillä paremmalla systeemillä sitten vähintään samanlaisen?
-
- Viesti:
Tuo eye-AF toimii jo A7rII rungolla tosi hyvin. rIII on jo huikea. Perustuen vain omaan kokemukseen.
-
No kun olette käsitellyt Canonin, niin kerrohan nimimerkki TiRy miksi sitten Nikon on niin rampautettu tai keskeneräinen? Tai oikeestaan ei mua kiinnosta yhtään, eli äläpä sano mitään. Mun on pakko sanoa, että olette te kaikki aika hemmetin outoa sakkia. EI voi kuin hämmästellä näitä tekstejä mitä tänne porukka spammaa päivät pitkät. En yhtään ihmettele vaikka tietyillä nimimerkeillä on lakanatkin sonyn teksteillä. Mutta hei jatkakaa, kun eihän oo multa oikeesti poissa..TiRy kirjoitti:..Jos kameroista haluaa vähääkään objektiivisesti keskustella, on pakko katsella niitä speksejä, yleisiä mielipiteitä ja revikoita. Näiden mukaan pidän edelleen Canonin ja Nikonin ensimmäisiä FF-peilittömiä joko tahalleen rampautettuina tai keskeneräisinä julkaistuina..
-
Eiks siinä Nikonissa Eye-AF ja sähköisen sulkimen kuvaus oo vielä hiomista vailla? Muutenhan ne zetat vaikuttaa aika hyviltä.emerik kirjoitti:No kun olette käsitellyt Canonin, niin kerrohan nimimerkki TiRy miksi sitten Nikon on niin rampautettu tai keskeneräinen? Tai oikeestaan ei mua kiinnosta yhtään, eli äläpä sano mitään. Mun on pakko sanoa, että olette te kaikki aika hemmetin outoa sakkia. EI voi kuin hämmästellä näitä tekstejä mitä tänne porukka spammaa päivät pitkät. En yhtään ihmettele vaikka tietyillä nimimerkeillä on lakanatkin sonyn teksteillä. Mutta hei jatkakaa, kun eihän oo multa oikeesti poissa..TiRy kirjoitti:..Jos kameroista haluaa vähääkään objektiivisesti keskustella, on pakko katsella niitä speksejä, yleisiä mielipiteitä ja revikoita. Näiden mukaan pidän edelleen Canonin ja Nikonin ensimmäisiä FF-peilittömiä joko tahalleen rampautettuina tai keskeneräisinä julkaistuina..
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
Ai ”porukat spämmää” päivät pitkät.... hankkisit jonkun fiksumman harrastuksen kuin muiden haukkumisen. Tai fiksumman foorumin, jossa keskustelijat ovat omalla tasollasi.emerik kirjoitti:No kun olette käsitellyt Canonin, niin kerrohan nimimerkki TiRy miksi sitten Nikon on niin rampautettu tai keskeneräinen? Tai oikeestaan ei mua kiinnosta yhtään, eli äläpä sano mitään. Mun on pakko sanoa, että olette te kaikki aika hemmetin outoa sakkia. EI voi kuin hämmästellä näitä tekstejä mitä tänne porukka spammaa päivät pitkät. En yhtään ihmettele vaikka tietyillä nimimerkeillä on lakanatkin sonyn teksteillä. Mutta hei jatkakaa, kun eihän oo multa oikeesti poissa..TiRy kirjoitti:..Jos kameroista haluaa vähääkään objektiivisesti keskustella, on pakko katsella niitä speksejä, yleisiä mielipiteitä ja revikoita. Näiden mukaan pidän edelleen Canonin ja Nikonin ensimmäisiä FF-peilittömiä joko tahalleen rampautettuina tai keskeneräisinä julkaistuina..
-
No onhan noita. Lähinnä AF:ään liittyvää. Ei ole Eye-af:ää (keskeneräisenä julkaistu), ei ole kahta muistikorttipaikkaa (rampautettu). Kuvasin jostain 2010 vuodesta asti sellaisilla Nikoneilla joissa kaksi paikkaa oli, miksi se ei nyt sitten voi 3,5 tonnin rungossa olla? Joku tarvii, joku ei. Minä tarvin. En ala sen kummemmin kaiveleen "heikkouksia", niistä pettymyksistä tai liian korkeista odotuksista voi lukea vaikka Zetojen omista topiceista. Mutta dpreviewkin sanoi revikassa odottavansa jo Z8:a, eikö se kerro mark1-jutuista? En näe Nikonisteilla ja Canonisteilla vielä mitään päivityspainetta peilijärkkäreistä näihin. Kummankin järjestelmät ovat vielä sen verran alkutekijöissään.emerik kirjoitti:No kun olette käsitellyt Canonin, niin kerrohan nimimerkki TiRy miksi sitten Nikon on niin rampautettu tai keskeneräinen? Tai oikeestaan ei mua kiinnosta yhtään, eli äläpä sano mitään. Mun on pakko sanoa, että olette te kaikki aika hemmetin outoa sakkia. EI voi kuin hämmästellä näitä tekstejä mitä tänne porukka spammaa päivät pitkät. En yhtään ihmettele vaikka tietyillä nimimerkeillä on lakanatkin sonyn teksteillä. Mutta hei jatkakaa, kun eihän oo multa oikeesti poissa..TiRy kirjoitti:..Jos kameroista haluaa vähääkään objektiivisesti keskustella, on pakko katsella niitä speksejä, yleisiä mielipiteitä ja revikoita. Näiden mukaan pidän edelleen Canonin ja Nikonin ensimmäisiä FF-peilittömiä joko tahalleen rampautettuina tai keskeneräisinä julkaistuina..
https://www.dpreview.com/articles/26709 ... z7?slide=7" onclick="window.open(this.href);return false;
En nyt ymmärrä myöskään mitä spämmiä näistä keskusteleminen on. Jos se ei ole sulta pois, miksi jokaiseen eri mieltä olevan kommenttiin pitää heittää jotain väsynyttä läppää? Teksteistäsi huokuu oikein epävarmuus siitä "omasta merkistä". On myös meitä joilla ei "omaa merkkiä" ole, joten keskustelu voi siltä osin olla helpompaa. Jos ei muut näkökulmat kelpaa, niin ehkä olet sitten väärällä foorumilla?
-
Uskon tuon ihan täysin.TiRy kirjoitti:Testasin yks päivä tuota Sonyn Eye-AF:ää 1/60s, f2.8, iso12800 valossa. 8 kuvaa ilman sommittelua heittolaukauksilla eri etäisyyksiltä ja hyödyntäen koko kuva-alaa. Kaikki silmässä, 100%. Enempää en kokenut tarvitsevani testata. Jos pistän siitä videon, niin näenkö sillä paremmalla systeemillä sitten vähintään samanlaisen?
Mutta minä en tehnyt päätelmiä 8 : lla otoksella. Niitä oli satoja otoksia, ja otokset tehtiin keinovalossa, tavallinen kuluttajamallin led lamppuja olivat.
-
Niin kuin totesin, yhtä testiä enempää en koennut tarpeelliseksi tehdä. Ongelmia ei ollut ennen eikä jälkeen "testiä", joten asia tämän puolesta ok. Jos sulla on päinvastaiset kokemukset kuin muilla, voiko kyseessä olla ihan selvä laitevika tai edelleen käyttövirhe? En silti usko, että ärrällä saat sen parempaa kuin vaikka tolla Sonyllä, koska siinäei tietääkseni ole edes koko eye-af:ää jatkuvalla tarkennuksella.javal kirjoitti:Uskon tuon ihan täysin.TiRy kirjoitti:Testasin yks päivä tuota Sonyn Eye-AF:ää 1/60s, f2.8, iso12800 valossa. 8 kuvaa ilman sommittelua heittolaukauksilla eri etäisyyksiltä ja hyödyntäen koko kuva-alaa. Kaikki silmässä, 100%. Enempää en kokenut tarvitsevani testata. Jos pistän siitä videon, niin näenkö sillä paremmalla systeemillä sitten vähintään samanlaisen?
Mutta minä en tehnyt päätelmiä 8 : lla otoksella. Niitä oli satoja otoksia, ja otokset tehtiin keinovalossa, tavallinen kuluttajamallin led lamppuja olivat.
-
Ai noinko siinä tosiaan sanottiin.TiRy kirjoitti:. Mutta dpreviewkin sanoi revikassa odottavansa jo Z8:a, eikö se kerro mark1-jutuista?
Tovi mennyt kun sen luin mutta ei nyt ihan tuollaista jäänyt mieleen.
-
In most other respects the Z7 is an impressive camera. We're optimistic that where we have concerns, Nikon can address some of them via firmware, and others via new dedicated flash accessories. Our other concerns? Perhaps we'll just have to wait for a Z8.ptakala0 kirjoitti:Ai noinko siinä tosiaan sanottiin.TiRy kirjoitti:. Mutta dpreviewkin sanoi revikassa odottavansa jo Z8:a, eikö se kerro mark1-jutuista?
-
Juu, näin on, silmätarkennus ei toimi jatkuvalla tarkennuksella ja/tai sarjaa kuvatessa ainakaan vielä. Mutta se ei tarkoita sitä että joku olisi ongelma, sillä EOS R kamera on tarpeeksi fiksu tarkennuksessa kun käyttää kasvojentunnistusta. Jostakin kumman syystä se tarkennus osuu yllättävän usein silmään, eikä nenään, korvaan, otsaan tai kulmakarvoihin. En tiedä miten asia on hoidettu, ja en ole ainoa EOS R :n käyttäjä joka on asian havainnut. Minulle ei ole merkitystä onko etsimen videokuvassa vihreä neliö silmän kohdalla vai eikö ole, tärkeämpää minulle on se että itse kuva on tarkennettu sinne minne pitääkin.nomad kirjoitti: Nopeallakin kokeilulla huomasin, ettei silmätarkennus toimi jatkuvalla tarkennuksella ja/tai sarjaa kuvatessa. Miten olikaan? Voit ehkä vahvistaa nuo rajoitteet.
Lisäksi Canonissa henkilön pitää olla todella lähellä ennen kuin silmätarkennus nappaa kiinni.
Jaahas, 30 megapikselin kamerat ovatkin jo alhaisen resoluution kameroita. Mitäs ovat ne 24 megapikselin kamerat? Kannattaako sinun mielestä niihin edes autofocusta edes laittaa kun kuvat ovat suttua joka tapauksessa? Aika ihmeellinen asenne täytyy sanoa. Ja tämä nopeusasia on hyvin yksinkertainen, jos ei 5 kuvaa sekunnissa riitä niin sitten ei osta kameraa - miksi siitä itkemään, ja miksi sinä itket jos sinulla ei ole koko kameraa ja tuskin olet edes harkinnutkaan ostaa. Kaikesta näkee että kyseessä on jälleen pelkkä trollaus.nomad kirjoitti: Yleisesti ottaen pidän kameroissa myös ongelmana hitautta. Canonia ei ainakaan voi pitää nopeana vaikka kyseessä onkin kohtuullisen alhaisen resoluution kamera.
Niin pitkään kun vakaaja on objeetiivissa minulle asialla ei ole merkitystä still kuvauksessa.nomad kirjoitti: Kaikenkaikkiaan en aivan ymmärrä miksi Canonin käyttäjän pitäisi vielä siirtyä peilittömään, 5D mkIV on niin paljon ongelmattomampi vaihtoehto samassa hintaluokassa. Edes vaakaajaa ei R tarjoa. Olisko ainoa todellinen syy se erinomainen 50mm/1.2 objektiivi?
Minusta peilittömällä on selvät edut, tietyissä asioissa, monissa asioissa. On todella yllättävää jos et ole niitä vielä lainkaan havainnoinut joko omakohtaisesti tai median välityksellä. EOS R RF objektiivilla oli ilmestyessään ja edelleen nopein tarkentamaan mitä Canon on koskaan tehnyt, joten on sekin hyvä lisä etu - ainakin minun mielestä, mutta ymmärrän että kaikille, ja ehkäpä myös sinulle, tämä tarkennuksen nopeus ei ole merkittävä asia ja se voidaan jättää kokonaan huomiotta.
-
Mun on pakko sua arvostaa koska sä oikeesti ryhdistäytynyt noissa teksteissä. Ne on nykyään neutraaleja, eikä mene sellaiseksi överiksi mitä eräillä muilla nimimerkeillä. Ja sitten kun sä viitsit laittaa monista eri merkeistä nykyään ihan linkkejä. Hyvää duunia noin kirjoittelujen suhteen ja jatka ehdottomasti tuolla linjalla jos jaksat kirjoitella tänne jatkossakin.nsamppa kirjoitti:Eiks siinä Nikonissa Eye-AF ja sähköisen sulkimen kuvaus oo vielä hiomista vailla? Muutenhan ne zetat vaikuttaa aika hyviltä.
Eye-AF on on varmasti yksilöstä kiinni. Itse enemmän arvostan että kuvaaja itse määrittää sen paikan. Ehkä oma kuvaus on sen tyyppistä muutenkin, jossa kameran automatiikka ei välttämättä ole paras valinta. Toki muotokuvia tai vastaavia ottavalle se voi olla tärkeä. Tämä ei tarkoita sitä etteikö Nikonin kameroissa olisi parannettavaa softan puolelta. Olen sitä mieltä että siellä voisi olla hiukan toisenlaisia ratkaisuja. Mutta ne on kyllä ihan muuta mitä täällä on tuotu esiin.
Jokainen valmistaja joutuu entistä enemmän tekemään työtä ja tuomaan päivityksillä kameroihin uutta jatkossa. Panasonic julkaisi varsin hienon kameran ja Canon/Sony/Nikon voi olla helisemässä. Jokainen noista valmistajista täytyy ehdottomasti parantaa kameroita päivityksillä jatkossa. Kaikki kamerat kuitenkin tulevat lähentymään aika samanlaiseksi kuten älypuhelimissa on tapahtunut.
Noin yleisesti kannattaa oikeasti käydä testaamassa kyseistä kameraa, niin noissa mielipiteissä olisi edes jotain uskottavuutta. Saattaisin yllättyä miten kypsä ja hyvä kyseinen kamera on käytännössä. Se on toki erilainen ja joistakin asioista voi pitää tai inhota jos vertaa vaikka Nikonin peilikameroihin. Canonista en osaa sanoa mitään, mutta uskon että sekin voi olla yllättävän hyvä. Tai jopa paras peilittömistä kameroista? Kokeilemella se selviää, eikä mistään netistä lukemalla.TiRy kirjoitti:No onhan noita. Lähinnä AF:ään liittyvää. Ei ole Eye-af:ää (keskeneräisenä julkaistu), ei ole kahta muistikorttipaikkaa (rampautettu). Kuvasin jostain 2010 vuodesta asti sellaisilla Nikoneilla joissa kaksi paikkaa oli, miksi se ei nyt sitten voi 3,5 tonnin rungossa olla? Joku tarvii, joku ei. Minä tarvin. En ala sen kummemmin kaiveleen "heikkouksia", niistä pettymyksistä tai liian korkeista odotuksista voi lukea vaikka Zetojen omista topiceista. Mutta dpreviewkin sanoi revikassa odottavansa jo Z8:a, eikö se kerro mark1-jutuista? En näe Nikonisteilla ja Canonisteilla vielä mitään päivityspainetta peilijärkkäreistä näihin. Kummankin järjestelmät ovat vielä sen verran alkutekijöissään..
Ps. Tuohon zetojen topiciin kun viittasit niin ei tänne viitsi kukaan kirjoittaa mitään mielipiteitä. En ainakaan minä.
-
TiRy kirjoitti:In most other respects the Z7 is an impressive camera. We're optimistic that where we have concerns, Nikon can address some of them via firmware, and others via new dedicated flash accessories. Our other concerns? Perhaps we'll just have to wait for a Z8.ptakala0 kirjoitti:Ai noinko siinä tosiaan sanottiin.TiRy kirjoitti:. Mutta dpreviewkin sanoi revikassa odottavansa jo Z8:a, eikö se kerro mark1-jutuista?
Ilmanko mennyt ohi koska tuo teksti ei ole revikasta.
-
Käyttövirhe joka riippuu kellonajasta? Mitä voi mennä pieleen jos kamera näyttää että nyt tarkennuspiste on silmässä tai kasvoissa ja käyttäjän tarvitsee vain nappia painaa? Ja kuvassa ei ole liike-epäterävyyttä. Tämä käyttäjävirheoletus tuntuu tuleva aina joka kerta esille jokaisen kanssa joka on kokenut ongelman tämän tietyn kameramerkin kanssa.TiRy kirjoitti:
Niin kuin totesin, yhtä testiä enempää en koennut tarpeelliseksi tehdä. Ongelmia ei ollut ennen eikä jälkeen "testiä", joten asia tämän puolesta ok. Jos sulla on päinvastaiset kokemukset kuin muilla, voiko kyseessä olla ihan selvä laitevika tai edelleen käyttövirhe?
Laitevika, jos on niin se olisi kolmas kerta kun ko. merkki toimittaa minulle viallisen uuden laitteen. Ei kovin mairitteleva sarja vai mitä mieltä olet? Tästähän on kokemusta muillakin, mutta tämä on jo lähellä aihetta josta ei saa enää puhua, ainakaan tässä ketjussa.
Tässä on usko vastaan käytännön kokemus, ja jätetään se näin. Inttämällä ei tästä valmista tule.TiRy kirjoitti: En silti usko, että ärrällä saat sen parempaa kuin vaikka tolla Sonyllä, koska siinäei tietääkseni ole edes koko eye-af:ää jatkuvalla tarkennuksella.
Eye-af puuttuminen ei tarkoita sitä että joku olisi varsinainen käytännön ongelma, sillä EOS R kamera on tarpeeksi fiksu tarkennuksessa kun käyttää kasvojentunnistusta. Jostakin kumman syystä se tarkennus osuu yllättävän usein silmään, eikä nenään, korvaan, otsaan tai kulmakarvoihin. En tiedä yhtään miten asia on hoidettu, ja en ole ainoa EOS R :n käyttäjä joka on asian havainnut. Minulle ei ole merkitystä onko etsimen videokuvassa neliö silmän kohdalla vaiko kasvojen kohdalla, tärkeämpää minulle on se että itse kuvassa on tarkennettu sinne minne pitääkin.
-
For would-be-buyers, waiting another generation couldn't hurt, but Nikon got enough right in the Z7 that we wouldn't talk you out of buying it either. terveisin revikka.ptakala0 kirjoitti:
-
Siis se teksti ei ollut revikasta. Tämä toki voi olla mutta sen viesti nyt on jo aika lailla eri.TiRy kirjoitti:For would-be-buyers, waiting another generation couldn't hurt, but Nikon got enough right in the Z7 that we wouldn't talk you out of buying it either. terveisin revikka.ptakala0 kirjoitti:
Nyt kun Canon julkaisee uusia laseja ensi kuussa muuttuu pelikentä taas hiukan kun natiivilaseja alkaa olla kelpo setti.
Lienee niin että loppuvuodesta markkinoilla on useampi järjestelmä joiden väliltä voi aika huoletta valita vaikka millisekuntimiehet olisi revikoissa ja foorumeilla mitä mieltä tahansa.
-
- Viesti:
Kapea syväteryys ja suuret resoluutiot vaikuttavat suuresti siihen että eye-AF on syytä toimia jatkuvalla tarkennuksella ja viiveettä, ellei kuvaa jalustalla vahanukkeja.
Mihin edes tarvitsee silmätarkennusta kertatarkennuksella?
Mihin edes tarvitsee silmätarkennusta kertatarkennuksella?
-
Esimerkiksi normaaliin muotokuvaukseen, koulukuvaukseen tai vaikkapa armeijakuvaukseen. Kertatarkennuksella ne on aina vedetty, että voi sommitella ruudun siten, ettei sitä tarvitse enää kuvankäsittelyssä korjata. Katselin juuri jotain silmätarkennusrevikkaa, jossa demottiin miten Canonin silmätarkennus putoaa kyydistä, kun kameraa heilutetaan metri sinne tai tänne kovalla temmolla. Tottahan toki prosessointitehot loppuivat ja kamera putosi vauhdista. Vastaako tämä sitten jotain todellista käyttötilannetta? Todennäköisesti hiton huonosti. Jo 2012 julkaistun EOS 650D:n silmätarkennus toimi moitteettomasti tavanomaisessa kuvauksessa, jossa keskityttiin pelkkään kuvaamiseen, eikä hyrränä pyörimiseen kameran kanssa. Sitä paitsi noissa sotakorvausmallien silmätarkennuksissa pikku riuhtaisulla sait tarkennuksen irti silmistä ja sen jälkeen kamera alkoi tarkentaa muihin kohteisiin aivan normaaliin tapaan. Liekö ollut tarkoituskin, ettei tarvitse mennä valikon kautta, kun haluaa tarkentaa muualle. Luonnollisesti on ymmärrettävää, että jollakin konstilla revikassa pitää saada eroja aikaiseksi, muttei ehkä tuolla tavalla.
-
Mutta jos puhutaan julkisissa tilaisuuksissa, perhetilanteissa, harrastuksissa jne otetuista vapaamuotoisemmista potreteista, niin kyllä ne AF-C päällä nykyään otetaan. Tai ainakin monet ottavat. Ja kameratkin ovat tuohon suuntaan jo pitkään kehittyneet. Täytyy tosin sanoa, että peilikameroissa niihin reunimmaisiin pisteisiin ei aina voinut luottaa, minkä takia perinteinen keskipisteellä silmään ja sommittelu saattoi olla parempi menettely.niffe kirjoitti:Esimerkiksi normaaliin muotokuvaukseen, koulukuvaukseen tai vaikkapa armeijakuvaukseen. Kertatarkennuksella ne on aina vedetty, että voi sommitella ruudun siten, ettei sitä tarvitse enää kuvankäsittelyssä korjata. Katselin juuri jotain silmätarkennusrevikkaa, jossa demottiin miten Canonin silmätarkennus putoaa kyydistä, kun kameraa heilutetaan metri sinne tai tänne kovalla temmolla. Tottahan toki prosessointitehot loppuivat ja kamera putosi vauhdista. Vastaako tämä sitten jotain todellista käyttötilannetta? Todennäköisesti hiton huonosti. Jo 2012 julkaistun EOS 650D:n silmätarkennus toimi moitteettomasti tavanomaisessa kuvauksessa, jossa keskityttiin pelkkään kuvaamiseen, eikä hyrränä pyörimiseen kameran kanssa. Sitä paitsi noissa sotakorvausmallien silmätarkennuksissa pikku riuhtaisulla sait tarkennuksen irti silmistä ja sen jälkeen kamera alkoi tarkentaa muihin kohteisiin aivan normaaliin tapaan. Liekö ollut tarkoituskin, ettei tarvitse mennä valikon kautta, kun haluaa tarkentaa muualle. Luonnollisesti on ymmärrettävää, että jollakin konstilla revikassa pitää saada eroja aikaiseksi, muttei ehkä tuolla tavalla.
Seuraava vaihe kameroiden kehityksessä on se, että silmätarkennus on niin hyvä, että sitä voidaan hyödyntää urheilukuvauksessa sekä myös eläinten kuvaamisessa. Tähän kehitysaskeleeseen ei tule menemään kauaa sillä kyllähän A9 kanssa ollaan jo hyvin lähellä sitä. Periaatteessa myös Olympuksen uuden järjestelmän junien tms. tunnistus on hieno asia, mutta toteutus menun kautta vaikuttaa kököltä.
Itse olen lisäksi takanappitarkentaja. Oikeastaan vain maisemaa kuvatessa laitan AF-S:n päälle. En taida olla ainoa joka kuvaa näin? Eli arvostan suuresti, että tarkennusjärjestelmä on rakennettu hyvin toimivan AF-C:n varaan. Peilittömien kameroiden kanssa tuntuu kuitenkin siltä, että vain kourallisessa kameroita tuo toteutuu. Ei toteudu aikaan Nikonin Z-kameroissa, eikä ehkä oikein Canon R:ssäkään. Ei myöskään m43 kameroissa. Uusia Fujeja en ole kokeillut, mutta Sony on ollut tässä tavoitteessa A9 ja A7 mk3 sukupolven julkaisusta alkaen.