Vanheneekohan nykyinen järjestelmädigi enää?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
LeGant
Viestit: 81
Liittynyt: Tammi 23, 2015 22 : 05
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LeGant »

Niinkö se nyt sitten on, että Nikon on paras järjestelmä ja Canonia käyttävät vain ne, jotka ovat jostain syystä siihen liikaa investoineet tai siihen pakotetut?

Itse pysyn Canonissa. Ainoa ongelma taitaa olla osasten suhteellisen korkea hinta. Onneksi on Sigma.

Kuten itse jo aiemmin sanoin, minä kuulun niihin, jotka ovat hiljattain siirtyneet täysikennoisesta APS-C kennoon. Isoa kennoa on ikävä. Mutta tällaisen puoliharrastelijan kukkaro kiittää. Täyskennoinen on typerä valinta jos ei ole säätiön suuruista varallisuutta ylläpitää kalustoa ja jos kuvaamisella ei tienaa penniäkään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Mielestäni on kehittyneiden harrastajien ja ammattilaistenkin kameroissa kummallista sotkuisuutta. Ajatellaanpa harrastajakameroista vaikka Olympuksen loputonta kustomoitavuutta tai Sonyn sotkuisia valikoita. Kuka niistä selvän ottaa?
En ole noihin tutustunut, mutta voin hyvin uskoa että sotkuisuutta kyllä löytyy. Eihän Nikonitkaan todellakaan ole niin selkeitä kuin voisivat olla.
nomad kirjoitti:Ammattipuolella tulee taas mieleen Nikonin proo-käyttöliittymän menubankit. Miksi noin?
Jep, ei tule noita nykyisin käytettyä kun ovat niin sekavia.
nomad kirjoitti:Lisäksi fyysisillä napeilla kameran voi konfiguroida haluamakseen vaikkei siinä edes olisi virta päällä.
Kyllä, erikoistilanteissa tämäkin voi olla etu. Filmiaikoina tuli useinkin säädeltyä aukkorenkaasta aukkoa kävellessä tilanteen mukaan vaikka kamera oli virrattomana. Nykyisin tämmöinen ei kai tule enää kenelläkään mieleen kun toiminnot alkaa olla valikon ja/tai kosketusnäytön takana.
nomad kirjoitti:Eli on olemassa ainakin kahdenlaista helppoutta. 1) Näppäilijöille suunnattua automaattista helppoutta. Tämä on todella tärkeää jos kameroita halutaan myydä heille jotka ovat viime vuosina siirtyneet kuvaamaan pelkästään kännykällä. 2) Valokuvaajille suunnattua selkeyttä, että kameraa osaa käyttää valokuvaamisen perustaidoilla ilman, että kahta-kolmea iltaa lukee käyttöohjetta ja säätelee kameran prusasetuksia. Kummassakin tapauksessa avain on, että ominaisuuksien älykäs karsiminen parantaa kameran käytettävyyttä.
Tämä on hyvä tiivistelmä tuosta yo. linkin vähän sekavasta selityksestä. Tuntui että kirjoittaja kaipasi enemmän tuota ykköskohtaa ratkaisuksi kameramarkkinoiden kutistumiseen. Ja kakkoskohtaan taas noi esitetyt Df:n ja Fujin nappi/kiekko-käyttöliittymät on minusta kuitenkin helppotajuisempia ja selkeämpiä kuin loputtomat valikkohässäkät joita niissä kameroissa joutuu käyttämään joissa nappeja ei ole yhtä paljon.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Takanäyttöön näkyville aika (vapaasti pyörivä rulla), arvioitu aukkoarvo (vapaasti pyörivä rulla) ja ISO-lukema (vapaasti pyörivä rulla) + yks nappi mikä laskee kennolle ETTR-valotuksen.
Jokaisessa säätörullassa pitää olla moodi millä sen säädön vois lukita manuaalikseksi tai vapautta niin että kamera muuttaa sitä arvoa pitäen valotuksen samana kuin käyttäjä säätää jotain toista arvoa.

Tärkeintä on että kaikkia kolmea lukemaa voi helposti säätää niin että valotus muuttuu, tai että valotus ei muutu.

Lisäksi mä tartten myös AF-ON-napin ja AF-pisteen valintanapin. Muuten noilla pärjäis jo aika pitkälle.
LeGant kirjoitti:Täyskennoinen on typerä valinta jos ei ole säätiön suuruista varallisuutta ylläpitää kalustoa ja jos kuvaamisella ei tienaa penniäkään.
Eka täysikennoinen vasta menossa, mutta en ole tämmöistä ongelmaa havainnut. Eikä noista ehdoista kumpikaan toteudu mun kohdalla. Tai no pennejä olen ehkä joskus tienannut, mutta vain niitä pennejä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Maffer kirjoitti:Mitä väliä? Jos homma tehdään järkevästi, niin voi valita jostain asetuksesta että minkä pykälän mukaan ne menee. Vaikka 1/35 aukon välein pykälät jos huvittaa. Vähän niinkuin Nikonin takarulla jossa voi tarkimmillaan säätää 1/3, miksi? Mistä tämä rajoite?

Perseilyä tuollainen historiaan jämähtäminen.

Valotuksen teoriasta en ymmärrä mitään, suunnittelen vaan käyttöliittymiä työkseni. Jämähtäkää te sedät vaan niihin pykäliinne - mä nauran räkäsesti ja kuvaan juuri sillä ajalla millä huvittaa. Joskus 196 sekuntia, joskus 30, joskus 4158.
Ystävä hyvä, 1/3 mistä? aivan, siitä EV 1 arvosta jota nuo sinun mouhaamasi valotus"pykälät juuri edustavat.

Kuule, minä taas työllistän teitä neropatteja käyttöliittyminenne ja yritän että asiakas tajuaisi aivoituksenne eikä hylkäisi toimitusta tai vaatisi sen tekemistä uudelleen käyttökelvottomuuden vuoksi, mikä ei kyllä ole monestikaan kovin helppoa.

Kaikki mikä on uutta, ei ole välttämättä hyvää, joskus, ja aika usein se vanha hioutunut juttu on paljon parempi. Joskus uusi ajaa asiansa, mutta silloin on pitänyt tulla jotain muutakin uutta joka sen mahdollistaa tai perustelee.

Jos mikään ei jonkin asian ympärillä ole muuttunut, niin se evoluution kautta pikkuhiljaa kehittynyt tapa tehdä asiat on yleensä se paras.

Lapset ja typerykset luulevat että ennen ei ymmärretty mistään mitään... arvaa kumpaan lasken sinut kommentteinesi :-)
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ilman muuta säätö pitää voida tehdä miljoonansosasekunnin tarkkuudella, pystyy laitteet siihen tai ei, kunhan saadan paljon mystiikkaa näytön, etsinhän on turha, numeroihin. Mikä oliskaan ihanampaa kuin sanoa että tämä kuva on muuten otettu 1/12599867958758s. Että etteikö ole siis hyvä valotus!? ;-)

Meilläkin oli töissä yksi panaja joka ihasteli uutta vaakaa, se kun punnitsee "sadasosagramman tarkkudella" väriä. Sanoin että se siis ilmoittaa sen sadasosan tarkkuudella, mutta voi silti olla 2g väärässä. Hän sanoi etten tajua, se näyttää sen sadasosan tarkkuudella. Sanoin että nimenomaan ;-) Hänkin oli nykyaikainen ja ymmärsi käyttöliittymän ihanuuden, mutta lopputulos ei välttämättä enää kiinnostanutkaan
Viimeksi muokannut OskuK, Huhti 07, 2015 21 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Toi Mafferin laatikko jossa on sisällä kenno ja suljin ja edessä bajonetti on yksi versio siitä, että kameraa parannetaan karsimalla sen ominaisuuksia. Näyttöäkään ei varmaan tarvita sillä sehän voidaan korvata wifillä ja kännykällä. Kestää akku kauemmin - ainakin kamerassa, kännykästä en sitten tiedä.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Maffer on mielestäni aika oikeilla jäljillä siinä mielessä, että mikään ei estäisi kameravalmistajia laittamasta värkkeihinsä noita mainittuja ominaisuuksia. Tosin, aika vapaastihan nuo nykyisetkin on ohjattavissa vaikka tabletilla. Wifi ja paremmat APIt vaan kehiin ja odottelemaan että sopivaa softaa alkaa ilmaantua markkinoille :)

Useammille kamera on kuitenkin kädenjatkeen omainen laitos jota pitää pystyä käyttämään etsimeen tuijottaen. Canikonin tekeleiden suunnittelua ohjaa ehkä tämä seikka nykyään enemmän. Miksipä kuitenkin ei tekisi samalla hyvin myös noita maisemakuvauksessa kaivattuja juttuja.

Oikean valotuksen laskeminen tasan optimaalisesti on ehkä sen verran haastavaa että siinä valossa jonkinlaisen porrastuksen ymmärtää. Sitä en kuitenkaan myöskään kertakaikkiaan tajua että miksi pitkiä valotuksia ei voi säätää suoraan kameraan.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jiihaa2 kirjoitti:Maffer on mielestäni aika oikeilla jäljillä siinä mielessä, että mikään ei estäisi kameravalmistajia laittamasta värkkeihinsä noita mainittuja ominaisuuksia. Tosin, aika vapaastihan nuo nykyisetkin on ohjattavissa vaikka tabletilla. Wifi ja paremmat APIt vaan kehiin ja odottelemaan että sopivaa softaa alkaa ilmaantua markkinoille :)
Tosin minulle olisi aika turha tulla myymään sellaista järkkäriä jota Maffer haluaa. Meillä on erilaiset tarpeet.

Väitän myös, että kuulun enemmistöön. Mutta mitä sillä väliä on koska Mafferin kaipaama mekaanisesti simppeli kamera on kunnollista peilijärkkäriä halvempi valmistaa ja sen erikoisuuskin voidaan kääntää hintaa nostavaksi "less is more" aspektiksi.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

jiihaa2 kirjoitti:
Useammille kamera on kuitenkin kädenjatkeen omainen laitos jota pitää pystyä käyttämään etsimeen tuijottaen. Canikonin tekeleiden suunnittelua ohjaa ehkä tämä seikka nykyään enemmän. Miksipä kuitenkin ei tekisi samalla hyvin myös noita maisemakuvauksessa kaivattuja juttuja.
Minusta näissä Canikoneissa on ollut jo kauan kaikki maisemakuvauksessa kaivatut jutut. En kaipaa käyttöliittymään mitään lisää, vain perinteistä helppokäyttöisyyttä, koska näitä ylimääräisiä härpättimiä ei nimenomaan siinä hommassa tarvitse yhtään mihinkään.

Valotuksen saa nykyisillä, jo dinosaurusten aikaan kehitetyillä menetelmillä kohdalleen maisemissa oikein mallikkaasti ja kätevästi, eikä siihen tarvita mitään portaattomia säätöjä.

Niin kauan kun koko ruutua koskee vain yksi ainoa aukko ja yksi ainoa valotusaika, ei aukkosäätöä ja aikasäätöä kummempaa tarvita, ja sekin voi olla aivan hyvin manuaalinen, ei se maisema siitä mihinkään karkaa. Puolikkailla aukkoarvoilla ja täysillä EV:n ajoilla pärjää vallan hyvin. Se on ihan se ja sama saako ne säädettyä täyden EV:n, puolikkaan vain kolmanneksen välein, ei näy kuvassa mitenkään.

Sitten kun joku keksii miten saa valotettua osan kuvasta eri ajalla ja aukolla, tarvitaan uusia käyttöliittymäkommervenkkejä.

Eli niillä samoilla isoisän isän aikaisilla kameran ergonomioilla kuvaa maisemia hienosti. Ei tarvita mitään teinix juttuja, eikä niistä mitään hyötyä olisikaan. No, jos ne aika ja aukko jon etu ja takarullassa, niin ei se haittaakaan, jos ei tuo mitään lisääkään, mutta jos joku idiootti keksii niille jonkin valikon tai "paina tätä nappia ja väännä tätä säädintä" tai töki "tuota kohtaa ruudussa" - ergonomian niin sitten mennään lujaa väärään.

Mekaanisesti voisi optimaalisessa maisemakamerassa olla samanlainen kääntyvä näyttö kuin D5xxx sarjassa. Muuta ei tarvita.
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jiihaa2 kirjoitti:Oikean valotuksen laskeminen tasan optimaalisesti on ehkä sen verran haastavaa että siinä valossa jonkinlaisen porrastuksen ymmärtää.
Eihän 1/3 aukon (tms.) porrastusta ole kameran itsensä laskemissa säädöissä, vain käyttäjän tekemissä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Toi Mafferin laatikko jossa on sisällä kenno ja suljin ja edessä bajonetti on yksi versio siitä, että kameraa parannetaan karsimalla sen ominaisuuksia.
Jotain tuon tyyppistä yritelmää joskus tehty open source -pohjalta: http://handbdigital.com/frankencamera-o ... -firmware/
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Saisikohan EOSin ohjelmavalitsinkiekon muuttumaan valotusaikakiekoksi?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

jiihaa2 kirjoitti:Sitä en kuitenkaan myöskään kertakaikkiaan tajua että miksi pitkiä valotuksia ei voi säätää suoraan kameraan.
Jos yhtään ymmärrän ajatustasi:

Eiks pitkät valotukset ole rajattu kameroissa kuvalaadun takia: Kennon vuotovirrat alkaa vaikuttaa pikseleiden toimintaan.
Tämä on erityisesti ongelma tähtikuvauksessa, jossa fotoneja olisi tarvis odottaa melkosen kauan, että niitä saataisiin edes muutama.

Kun manuaalisesti ohjaa pitkän valotusajan, ja ottaa kuvan tulppa edessä (pitäisi tulla musta kuva) alkaa kennolla näkyä lopulta vaaleita alueita. Tällaista kuvaahan voi sitten käyttää kompensoimaan varsinaisen kuvan vuotovirtavirhettä.

Ainakin tähtikuvauksessa toi kamerasta löytyvä pitkän valotusajan valinta olisi hyvä.

Toisaalta tarviiko (järjestelmä-)kameroiden taipua kaikkeen mahdolliseen.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

ei se maisema siitä mihinkään karkaa.
Nimenomaan päinvastoin. Usein maisemia kuvatessa tulee hiki ja hoppu, kun juoksee valonsäteen / pilven/ revontulivyön / usvan/... perässä. Oikeastaan esimerkiksi lintukuvaaminen on lasten leikkiä maisemakuvaamiseen verrattuna.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jiihaa2 kirjoitti: Oikean valotuksen laskeminen tasan optimaalisesti on ehkä sen verran haastavaa, että siinä valossa jonkinlaisen porrastuksen ymmärtää.
Oikea valotus ei ole edes laskenallinen suure, koska se olisi poissa valinnasta: valotus on valinta. Se on yksi digiajan syöpiä harmaatasapainon "oikeellisuuden" lisäksi tämä valotuksen "oikeellisuus" -jännää sinänsä, ettei tarkennuksen ja syväterävyyden oikeellisuus ole vielä saanut ilmaa siittimiensä alle...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

OskuK kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti: Oikean valotuksen laskeminen tasan optimaalisesti on ehkä sen verran haastavaa, että siinä valossa jonkinlaisen porrastuksen ymmärtää.
Oikea valotus ei ole edes laskenallinen suure, koska se olisi poissa valinnasta: valotus on valinta. Se on yksi digiajan syöpiä harmaatasapainon "oikeellisuuden" lisäksi tämä valotuksen "oikeellisuus" -jännää sinänsä, ettei tarkennuksen ja syväterävyyden oikeellisuus ole vielä saanut ilmaa siittimiensä alle...
Se "oikea" valotus, johon kameran automaagi sen kuvan valottaa, on vain sellainen suure, tasapaino, jossa keskiharmaa valottuu oikein ja näyttää kuin se kuva olisi otettu keskipäivän valossa. Se ei siis kelpaa muuhun kuin lähtökohdaksi sille oikealle valotukselle jonka ko. tilanne ja sen tunnelma vaatii.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hel_NiS kirjoitti:
ei se maisema siitä mihinkään karkaa.
Nimenomaan päinvastoin. Usein maisemia kuvatessa tulee hiki ja hoppu, kun juoksee valonsäteen / pilven/ revontulivyön / usvan/... perässä. Oikeastaan esimerkiksi lintukuvaaminen on lasten leikkiä maisemakuvaamiseen verrattuna.
Ei minulle ole koskaan tullut hiki muuten kuin kamoja kantaessani. Enempi se on sitä oikean valon odottamista. Eväitä siihen ennemminkin tarvitaan kuin verkkareita ja juoksukenkiä. ;-)
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Naranek kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
ei se maisema siitä mihinkään karkaa.
Nimenomaan päinvastoin. Usein maisemia kuvatessa tulee hiki ja hoppu, kun juoksee valonsäteen / pilven/ revontulivyön / usvan/... perässä. Oikeastaan esimerkiksi lintukuvaaminen on lasten leikkiä maisemakuvaamiseen verrattuna.
Ei minulle ole koskaan tullut hiki muuten kuin kamoja kantaessani. Enempi se on sitä oikean valon odottamista. Eväitä siihen ennemminkin tarvitaan kuin verkkareita ja juoksukenkiä. ;-)
Ainakin 17.-18.3. yöllä tuli minun(kin) juostua.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

JKyytinen kirjoitti: Ainakin 17.-18.3. yöllä tuli minun(kin) juostua.
Silloin revontuliyönä? mihin sinulla kiire oli? itse kävelin aivan rauhassa järven rantaan ja pystyttelin jalustan ja kameran, kuvailin pari tuntia ja lopettelin kun alkoi tulla kylmä ja nälkä. Ei ollut tarpeeksi vaatetta ja evästä.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Naranek kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
ei se maisema siitä mihinkään karkaa.
Nimenomaan päinvastoin. Usein maisemia kuvatessa tulee hiki ja hoppu, kun juoksee valonsäteen / pilven/ revontulivyön / usvan/... perässä. Oikeastaan esimerkiksi lintukuvaaminen on lasten leikkiä maisemakuvaamiseen verrattuna.
Ei minulle ole koskaan tullut hiki muuten kuin kamoja kantaessani. Enempi se on sitä oikean valon odottamista. Eväitä siihen ennemminkin tarvitaan kuin verkkareita ja juoksukenkiä. ;-)
Jännä. Itsellä taas on joka kerta kohtalaisen hektistä kun on ns. tilanne päällä. Tulee haettua erilaisia sommitteluja, edustoja, kuvakulmia... Välillä tulee lähdettyä kesken kuvaamisen jonnekin ihan muualle kun tulee jokin idea, miten vallalla olevaa valaistusta/usvaa/kuun sijaintia/whatnot voisi hyödyntää paremmin.

Monesti kun olen esitellyt kuviani tai muuten vain kun luontokuvaaminen on tullut puheeksi olen saanut kuulla, että luontokuvaaminen on varmasti rentouttavaa. Saa istuskella ja napsia kuvia kaikessa rauhassa, kuunnella, tuoksutella ja
mietiskellä syntyjä syviä. Yhtä monesti olen joutunut kaatamaan nämä mielikuvat :)
Ideaalitilanteessa asia on juurikin näin, mutta usein kuvien takana on hikeä, kiirettä kilometrien rämpimistä, kastuneita vaatteita ja monenlaista kommellusta.

Jos ultimaalista rentoutusta ja luontokokemusta haluan, niin
lähden jokirantaan kahluuhousut ja perhovapa mukana.

Mutta tämä off topicista :)
Vastaa Viestiin