En minä sinun kameravalintaasi kritisoi. Ihan varmasti komeita kuvia sillä saa. Kuitenkin kun grammaus on keskeisenä puheenaiheena niin ihmettelen että olisiko tarvikkeistasi korvattavissa toisenlaisella ratkaisulla. Mietin vaan kun kamerasettiemme painot tarvikkeineen ovat samalla hehtaarilla vaikka minulla runko+objektiivit ovat paljon painavammat.Planari kirjoitti:Itse asiassa noita oheistarvikkeita ei ole kuin 40g, kun tuo tähtäin tavallaan kuuluu itse kameraan, on vain irroitettava.jmra kirjoitti:Minä kiinnitin huomiota oheistarvikkeiden suhteellisen isoon painoon. Kamerahan objektiiveineen painaa alle kilon joten suojapussit ja vyölaukut tuovat melkoisen lisäpainon.
...
Joo tuo vaellussauva + kuulapää on toimiva ratkaisu yhdessä
Vyölaukku on minusta ehdoton. Kamera kulkee täysin huomaamatta vyöllä ja on tarvittaessa nopeasti ja reppua riisumatta kädessä. Itse en pidä mistään heiluvasta rinkassa. Mutta tokihan tämä on pitkälti makuasia. 100g painoinen suojapussi olisi ehkä korvattavissa muovipussilla ja t-paidalla. :)
Tietysti voisin painoa lisätä ND8 filtterin verran joka on listassasi.
Niin ja muuten tuo ratkaisuni kameran kantamiseen ei mihinkään heilu kun hihnat säätää oikealle korkeudelle. En minäkään pidä mistään heiluvasta takana rinkassa, mutta tuo kamera tuossa edessä on oikeasti toimiva ratkaisu ainakin minulle.
Jalusta on tietysti jalusta ja tuo 500g ei kovin paljoa ole.Planari kirjoitti:Tuo jalusta-asia on jo monimutkaisempi. Vaellussauva käy monopodista heikossa valossa, mutta etenkään pimeällä en usko, että sille on mukava etsiä sopivaa paikkaa ja viritellä hihnojen kanssa. Siksipä päädyin (tällä reissulla) ottamaan mukaan ihan oikean jalustan, joka tosin on kutistettu vain 500g painoiseksi. Ja samalla voi jättää tuon minijalustan pois, että painon lisäys on vain 380g.
Minä nyt kuitenkin vaelluksella olen lomalla niin minulla on aikaa värkätä sauvajalusta tukevaksi niihin muutamaan kuvaan mihin jalustaa tarvitsen.
Ensi siis koe jalusta kantamista tarpeelliseksi varsinkin kun itselläni pitkät reissut johon muutakin tavaraa tarvitsee paljon painottuvat lomien takia Heinäkuuhun niin valoa riittää.
Tämä on hyvä vinkki.Planari kirjoitti:Vaellussauva on muuten myös erinomainen tapa nostaa kamera 3-4 m korkeuteen kuvia varten. Tulee aika erikoinen perspektiivi moneen tilanteeseen, kun kuva otetaan reilusti yläviistosta. Toimii siis hyvin myös kaupungissa ja etenkin väkijoukoissa.