Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
TTH kirjoitti:Mistä D800:sta saa reilun 2600€ hintaan? Minulle vajaa 500€ on hyvä syy odotella. Nykyisellä rungolla olen kuvannut jo yli 5v eikä muutama kuukausi lisää tunnu ollenkaan mahdottomalta jos sillä säästää vaikka kelvollisen salaman hinnan.
En tiedä mistä saa 2600+ hintaan. Telefoto mainostaa 2689 ja sieltäkö ei sitä tuohon hintaan saa? Rajala manostaa suoraan hyllystä 2899, eli hintaeroa 210...
Vai onko sulle aikanaan luvattu 2400 EURoon? Voi olla, ettei Telefoto tuohon hintaan sitä enää toimita.
Mutta kuten sanottu, jokainen arvottaa asioita eri tavalla. Toisaalta jos ei ole hirveän kiire ja nykyinen kamera toimittaa asiansa, niin säästäähän siinä vähintään toista tonnia kun ei vaihda ollenkaan.
D800:n kanssa menee kuitenkin uusiksi kahva (jos sellainen on), akut (jos on enemmän kuin yksi) ja muistikortit (jos ei ole riittävän isoja). Mulla varmaan meni kameran päälle vielä about tonni noihin muihin virityksiin. Se tuli hieman yllätyksenä.
TTH kirjoitti:Mistä D800:sta saa reilun 2600€ hintaan? Minulle vajaa 500€ on hyvä syy odotella. Nykyisellä rungolla olen kuvannut jo yli 5v eikä muutama kuukausi lisää tunnu ollenkaan mahdottomalta jos sillä säästää vaikka kelvollisen salaman hinnan.
En tiedä mistä saa 2600+ hintaan. Telefoto mainostaa 2689 ja sieltäkö ei sitä tuohon hintaan saa? Rajala manostaa suoraan hyllystä 2899, eli hintaeroa 210...
Vai onko sulle aikanaan luvattu 2400 EURoon? Voi olla, ettei Telefoto tuohon hintaan sitä enää toimita.
Telefoton hinta taisi olla 2425e. Houkutti, mutta ei kuitenkaan.
Eiköhän se peukalosääntö päde myös D800:n kanssa, että jos malttaa odottaa niin saa halvemmalla. Ja jos ei malta, niin ei noi 2600e hinnat ihan mahdottomia ole. Liittyyhän kameraostokseen todennäköisesti muitakin "sivukuluja" kuten tukku nopeita ja isoja muistikortteja, uusi tietokone sekä mahdollisesti optiikkaa.
Mutta kuten sanottu, jokainen arvottaa asioita eri tavalla. Toisaalta jos ei ole hirveän kiire ja nykyinen kamera toimittaa asiansa, niin säästäähän siinä vähintään toista tonnia kun ei vaihda ollenkaan.
D800:n kanssa menee kuitenkin uusiksi kahva (jos sellainen on), akut (jos on enemmän kuin yksi) ja muistikortit (jos ei ole riittävän isoja). Mulla varmaan meni kameran päälle vielä about tonni noihin muihin virityksiin. Se tuli hieman yllätyksenä.
Minulla tosiaan tilaus sisällä hintaan 2425Eur, eikä minulla ole pientäkään epäilystä siitä, etteikö runko siihen hintaan tulisi. Nyt alkaa olla jo kaikkialla muualla runkoa varastossa ja hinnat sen mukana laskussa. Ei ole tainnut scandinavianphotollakaan kovin pitkään olla varastossa runkoa tuohon hintaan? Minulla ainakin oli se käsitys, että keskikesälläkin olisi joutunut rungosta vielä maksamaan 2900Eur, jos sen olisi heti käteen halunnut. 200Eur takia en kuukausikaupalla suostuisi odottamaan, mutta 500Eur auttoi odottamaan vähän pitempään.
Hyvin näyttää hinta tippuneen kahvassakin. Akkujen hinta ei taida olla tulossa yhtään alemmaksi? Muiden valmistajien akkuja ei taida olla olemassakaan?
Kaiken päivittäminen on ollut / on edessä ja se on ollut tiedossa koko ajan. Minusta ne eivät mitenkään vähennä rahan säästön tarvetta rungon osalta. Toki tiputtavat säästön osuutta prosentteina koko järjestelmän aiheuttamista kustannuksista, mutta ihan yhtä kova homma jokaisen euron tienaamisessa on...
mremonen kirjoitti:
FX-koon rungon kanssa olen viimein tajunnut prime-lasien hienouden. DX-rungolle ei montaa järkevää primeä löytynyt, nyt eilen tilasin viimein kolmannen kiinteän lasin maisemakuvauskittiini. 25-50-105 setillä sit mennään. Saa nähdä lähteekö 70-300 VR vielä myyntiin, toivottavasti. Alunperin piti hankkia tosiaan tuo 24-120/4, mutta sen kuvanlaatu oli liian kuraa D800:lla.
mremonen kirjoitti:
FX-koon rungon kanssa olen viimein tajunnut prime-lasien hienouden. DX-rungolle ei montaa järkevää primeä löytynyt, nyt eilen tilasin viimein kolmannen kiinteän lasin maisemakuvauskittiini. 25-50-105 setillä sit mennään. Saa nähdä lähteekö 70-300 VR vielä myyntiin, toivottavasti. Alunperin piti hankkia tosiaan tuo 24-120/4, mutta sen kuvanlaatu oli liian kuraa D800:lla.
Mites et ole 24-70 millistä ostanut? On ollut hyvässä maineessa ja kattaa tärkeän polttovälialueen.
nomad kirjoitti:
Mites et ole 24-70 millistä ostanut? On ollut hyvässä maineessa ja kattaa tärkeän polttovälialueen.
Se on iso. On se hieman liian lyhytkin, mutta ei se ole niin merkitsevässä osassa kuin se, että se on niin iso.
Kiinteiden kanssa voin päättää, että nappaan mukaan vain 50/1.8:n ja sillä selvä. Jos on vain yksi iso zoomi, niin sitä päätöstä ei voi tehdä. En tiedä vielä 105:sta, mutta ainakin minun 25mm ja 50mm kiinteät ovat paljon parempia kuvanlaadullisesti ( ja valovoimaisempia ) kuin tuo zoomi.
Ja voi siinä olla sitäkin, että en halua tuollaista tylsää vaihtoehtoa :)
nomad kirjoitti:Mites et ole 24-70 millistä ostanut? On ollut hyvässä maineessa ja kattaa tärkeän polttovälialueen.
Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla muidenkin pohdiskeluja D800:n järkevästä laajiszoomista ja/tai kiinteistä. 50/1.8 on jo olemassa ja Nikonin 24-70/2.8, 16-35/4 ja 28/1.8 ovat olleet vuorotellen ostoslistalla... Uusi 24-85 on myös hinnaltaan ja kooltaan mielenkiintoisen oloinen vaihtoehto ainakin kiinteitä täydentämään jos siitä ei ainoaksi putkeksi ole.
nomad kirjoitti:Mites et ole 24-70 millistä ostanut? On ollut hyvässä maineessa ja kattaa tärkeän polttovälialueen.
Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla muidenkin pohdiskeluja D800:n järkevästä laajiszoomista ja/tai kiinteistä. 50/1.8 on jo olemassa ja Nikonin 24-70/2.8, 16-35/4 ja 28/1.8 ovat olleet vuorotellen ostoslistalla... Uusi 24-85 on myös hinnaltaan ja kooltaan mielenkiintoisen oloinen vaihtoehto ainakin kiinteitä täydentämään jos siitä ei ainoaksi putkeksi ole.
Mulla on 16-35/4 VR. On se niin hyvä, että en siitä taida pystyä luopumaan :) Ainoastaan 30-35mm päässä se on selvästi hieman pehmeämpi.
24-85 VR on sellainen mikä minullakin on ollut mietintälistalla. Tuo 16-35 VR on toiminut mulla välillä ihan yleiszoominakin, koska D800:ssa riittää croppausvaraa.
Mutta ennemmin kuvaan 25&50 kiinteillä ja croppaan rankasti kuin että ostaisin selvästi pehmeän zoomin, joten tuota 24-85:sta pitää vielä käydä kokeilemassa.
Zeissin 25/2 on loistava. Halusin lasin jonka kuvanlaatu riittää tuolle rungolle ja tuo lasi on juuri sellainen. Manuaalinen tarkentaminen ei ole lainkaan niin vaikeata kuin luulisi. Itseasiassa kun isossa osassa kuvissani joka tapauksessa tarkennan joko äärettömään tai takanäytöltä, niin Zeissin tarkennus on paljon helpompi kuin esim vastaavan polttovälin 16-35:n tarkentaminen.
Viimeksi muokannut Avokid, Elo 14, 2012 14 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad kirjoitti:
Se on iso. On se hieman liian lyhytkin, mutta ei se ole niin merkitsevässä osassa kuin se, että se on niin iso.
Kiinteiden kanssa voin päättää, että nappaan mukaan vain 50/1.8:n ja sillä selvä. Jos on vain yksi iso zoomi, niin sitä päätöstä ei voi tehdä. En tiedä vielä 105:sta, mutta ainakin minun 25mm ja 50mm kiinteät ovat paljon parempia kuvanlaadullisesti ( ja valovoimaisempia ) kuin tuo zoomi.
Ja voi siinä olla sitäkin, että en halua tuollaista tylsää vaihtoehtoa :)
Tylsähän se 24-70mm on. Toisaalta se on erittäin hyvä etenkin polttovälialueensa keskellä jota paljon käytän niin maisema- kuin muussakin kuvauksessa. Tuntuisi että pykälää parempi kuin 16-35mm, mutta tämä on siis D700:n nokalla.
105mm VR:stä en oikein tiedä. Se on varmasti loistokas kun tarkennetaan vähän lähemmäs, mutta saattaa olla, että hiipuu jotenkin tyypillisillä maisemaetäisyyksillä. Tähän olen vajaan vuoden mittaisen taipaleemme aikana päätynyt. D800:n kanssa vielä pahemmin?
Toisaalta jos tekee maisemapainotteisen kuvausretken, niin saattaa makroilunkin himo iskeä. Silloin 105mm VR on rautaa. Ja tietty iltamaisemasa se VR helpottaa jos ei sattunut jalustaa mukaan.
Haluan myös, että tämän tyyppisessä kuvauksessa käyttämäni objektiivit ovat sääsuojattuja. Toi on oikeastaan melkein kynnyskysymys. Parhaat maisemakuvat otetaan kun sää on vaihteleva.
nomad kirjoitti:
Toisaalta jos tekee maisemapainotteisen kuvausretken, niin saattaa makroilunkin himo iskeä. Silloin 105mm VR on rautaa. Ja tietty iltamaisemasa se VR helpottaa jos ei sattunut jalustaa mukaan.
Haluan myös, että tämän tyyppisessä kuvauksessa käyttämäni objektiivit ovat sääsuojattuja. Toi on oikeastaan melkein kynnyskysymys. Parhaat maisemakuvat otetaan kun sää on vaihteleva.
Niin, tosiaan. Tilasin 105/2.5:n, en 105mm VR:ää, koska tuo makro on aika iso möykky, mutta 105/2.5 on pieni ja sen kuvanlaatu on yllättävän hyvä.
Olen nyt pari vuotta kuvannut maisemia ja luontoa aktiivisesti ja kyllä ne todelliset sadetilanteet ovat olleet harvassa. Kameran käsiteltävyys pakkashanskat kädessä on paljon merkittävämpi ominaisuus minulle kuin se, että sitä voi pitää tunteja sateessa ilman suojaa. Tosin en olekaan vielä ottanut niitä parhaita maisemakuvia, joten ehkä homma kiikastaakin siitä ;)
Avokid kirjoitti:
Niin, tosiaan. Tilasin 105/2.5:n, en 105mm VR:ää, koska tuo makro on aika iso möykky, mutta 105/2.5 on pieni ja sen kuvanlaatu on yllättävän hyvä.
Olen nyt pari vuotta kuvannut maisemia ja luontoa aktiivisesti ja kyllä ne todelliset sadetilanteet ovat olleet harvassa. Kameran käsiteltävyys pakkashanskat kädessä on paljon merkittävämpi ominaisuus minulle kuin se, että sitä voi pitää tunteja sateessa ilman suojaa. Tosin en olekaan vielä ottanut niitä parhaita maisemakuvia, joten ehkä homma kiikastaakin siitä ;)
Ok. Maisemiinhan ehtii tarkentamaan käsin. Ja tyytymällä käsitarkenteiseen settiin vaikka kauttaaltaan voi kyllä keventää kamerakassia aikalailla.
Noin minun ehdotukset ovat sellaisia jokapaikan höyliä jotka kyllä toimivat kaikissa tilanteissa. Ja onhan sääsuojaus aina kiva olla ;-)
nomad kirjoitti:
Ok. Maisemiinhan ehtii tarkentamaan käsin. Ja tyytymällä käsitarkenteiseen settiin vaikka kauttaaltaan voi kyllä keventää kamerakassia aikalailla.
Noin minun ehdotukset ovat sellaisia jokapaikan höyliä jotka kyllä toimivat kaikissa tilanteissa. Ja onhan sääsuojaus aina kiva olla ;-)
Tai itseasiassa ei noilla kevennä, mutta pienentää :) Nuo MF-lasit tuppaa järjestään olemaan metallia, eikä mitään muovia.
Kyllä mää kans muille suosittelen enemmin jotain peruszoomia kuin tollasta mun settiä. Se on hyvin spesifiseen käyttöön ja kuvaustapaan mietitty setti.
Avokid kirjoitti:DX-rungolle ei montaa järkevää primeä löytynyt, nyt eilen tilasin viimein kolmannen kiinteän lasin maisemakuvauskittiini. 25-50-105 setillä sit mennään.
Tuollainen setti miellyttäis kyllä minuakin, tosin 105:n korvaisin 85:lla kun olen mieltynyt sen kuvakulmaan.
Tuon 24-25mm kiinteän valinta ei kyllä ois itellä kovin helppo, mutta mukavahan sellainen ois olla jos se ois järkevän hintainen, kohtuullisen pieni (tai no ei ainakaan isompi kuin Sigman 50mm f/1.4 EX DG HSM) ja vielä valovoimainenkin. Ja myös se AF ois kiva tilannekuvauksessa olla, vaikka Zeiss on varmaan muuten huippua. Kuten jokainen tietysti tajuaa jostain vaatimuksesta joutuu varmasti tinkimään.
Nyt kun Nikkor 17-35:n kanssa on D800:lla muutamia ruutuja ottanut, niin aika usein se polttoväli osuu juuri sinne 24mm tuntumaan.
TTH kirjoitti:Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla muidenkin pohdiskeluja D800:n järkevästä laajiszoomista ja/tai kiinteistä. 50/1.8 on jo olemassa ja Nikonin 24-70/2.8, 16-35/4 ja 28/1.8 ovat olleet vuorotellen ostoslistalla...
Toi 16-35/4 ois kyllä kiva joskus testata ja vertailla 17-35/2.8:iin. Tosin en haluaisi tinkiä tuota aukkoa valovoimasta kuitenkaan vaikka oiskin se vakain.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford kirjoitti:
Toi 16-35/4 ois kyllä kiva joskus testata ja vertailla 17-35/2.8:iin. Tosin en haluaisi tinkiä tuota aukkoa valovoimasta kuitenkaan vaikka oiskin se vakain.
Mää möin 17-35/2.8:n ja ostin tuon 16-35 VR:n. 16-35 on tasalaatuisempi kuvanlaadun suhteen. Minun mielestä 17-35 oli liian pehmeä täydellä aukolla ja joka tapauksessa sitten tuli paljon kuvattua f4:lla tai siitä eteenpäin.
Ei tuo 16-35 nyt mikään ihmelasi ole. Alle 20mm polttovälillä nurkat on melko suttua jo D700:lla ja telepäässä kuvanlaatu on keskinkertaista.
Toisaalta, eipä samaan hintaan parempaakaan saa. Itse vaihdoin tuon pariin manuaaliprimeen enkä ole katunut. Ja kun 16-35:n tarkennuksen osuminen siellä laajassa päässä oli vähän niin ja näin, niin mieluummin tarkennan käsin hyvin vaimennetulla renkaalla, kuin veltolla nikkorilla.
Viimeksi muokannut PekkaSav, Elo 14, 2012 16 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid kirjoitti:Minun mielestä 17-35 oli liian pehmeä täydellä aukolla ja joka tapauksessa sitten tuli paljon kuvattua f4:lla tai siitä eteenpäin.
Noissa 17-35:ssa on paljon yksilöeroja. Mutta en tosiaan väitä että enkö itsekin vaihtaisi 16-35:een jos vertailemaan pääsisin.
Myös 16-35mm yksilöerot ovat paljon puhuttaneet. Toistaiseksi itse koen olevani suht onnekas, mutta en silti tiedä mikä päätökseni olisi jos tarjoutuisi vaihto 17-35 milliseen.
Telefotosta tieto, D800 postitettu tänään!
2425€ +10€ postikulut
Posti tosin kestää Helsingistä Lahteen 4 arkipäivää, siitä kun paketti on kirjautunut postin järjestelmään!!! :(
Scorpion kirjoitti:Telefotosta tieto, D800 postitettu tänään!
2425€ +10€ postikulut
Posti tosin kestää Helsingistä Lahteen 4 arkipäivää, siitä kun paketti on kirjautunut postin järjestelmään!!! :(
Sama täällä eli paketti matkalla luvattuun hintaan ja paketissa toivottavasti hienosti toimiva D800... Miten tuo on mahdollista että paketin tulo Lahteen vie noin kauan???