Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Anselmius kirjoitti:
Eniten huolta aiheuttaa sensori koska siinä pikselitiheys on suurempi, niin hiukan huolettaa tuleeko kohinaa tai muuta lisää. Megapikselit riittivät hyvin satasessakin, toki lisästä ei haittaa jos se ei ole merkittävästi muusta pois. Joskus kuullut huono tuosta k10d/k200d sensorista ja olen huolissani että onko k100d sensori parempi.
Kaksisatasesta ei ole kokemusta, mutta siinä taitaa olla sama kenno kuin K10D:ssä jolla itse kuvaan, joten voinen tähän kommentoida.
Tuo 10 megapikselin kenno saattaa kyllä kohista marginaalisesti enemmän, mutta ellet jatkuvasti kuvaa aivan ISO-arvojen ääripäässä, niin en usko että tulet pahemmin tuota huomaamaan. Jos kohinaa rupeaa vertailemaan, niin pitää vielä muistaa että 10mpix kuva siistiytyy myös, jos sen skaalaa 6mpix kokoon. Eli en kennon takia hylkäisi kaksisatasta, vaan pikemminkin pitäisin kymmentä megapikseliä etuna esimerkiksi kuvaa kroppailtaessa.
Kaksisatasessa on myös tietysti etuna sääsuojaus. Vaikka en itse kuvaa suojatuilla objektiiveilla, niin kyllä rungon sääsuojaus antaa huomattavasti luottamusta ottaa kamera mukaan eri oloihin.
Hmmh.. Onko kellään kokemuksia kannattaako tässä vaiheessa enään vaihtaa K200D:tä --> K20D:hen? Itse haluisin eniten päästä eroon kohinasta isommilla ISO arvoilla. Onko näissä siis samat kennot vai kohiseeko K20D vähemmän suurilla ISO arvoilla?
tuos kirjoitti:Toimiiko vakaaja hyvin? dpreview:n testit eivät sitä kovin tehokkaaksi mainostaneet (ainakaan Pentaxin lupausten mukaiseksi).
Kyllä se toimii, mutta en osaa sanoa toimiiko se "hyvin" verrattuna muihin kameramerkkeihin.
Olin pitkään sillä kannalla, että kuvanvakaaja digijärkkärissä on turhake, mutta muutin kantaani ostettuani Pentaxin 200/2,8 teleobjektiivin. Vähänkin hämärässä vakaaja mahdollistaa käsivaralta kuvaamisen telellä jopa 1/10-1/30 s. valotusajoilla, jos kameraa samalla tukee esim. puun runkoon tms. Moni kuva olisi ollut epätarkka ilman vakaajaa.
Itse tuli ostettua vuosi sitten K200D. Valtava oli parannus pokkariajoista. K200D:n kaveriksi tuli Tamronin 18-200mm, ja kesällä 2009 tuli Tamronin 70-200mm. Lisäksi on isän jotain vanhoja linssejä ja Pentaxin 18-55mm kitti.
Tyytyväinen olen ollut hankintaani. Kuvaan enimmäkseen motorsporttia ja siinä kaipailee välillä nopeempaa tarkennusta sekä nopeempaa sarjakuvausta, mutta ihan ok asian kanssa on pärjännyt. Välillä vaatii vähän rankempaa jälkikäsittelyä...
200:lla on nyt tarkoitus mennä siihen asti kunes saa hynää K7:aan. Lähinnä siinä houkuttelee nopeempi tarkennus, sarjakuvaus, käyttö säällä kuin säällä.... Juuri kaikki ominaisuudet mitä moottoriurheilun kuvaamiseen tarvitaan. Ehkä jos olisi ollut tiedossa jo viime vudoen alusta että tälläinen k7 olisi tulossa olisin odottanut ja kerännyt rahaa yhden kesän kesätöillä vielä, mutta näillä mennään...
Ei ehkä opiskelija järkeä pelkkään runkoon laittaa yli 1000 ekua...
Yhteensä linsseihin/runkoon/laukkuun/muut (kortit,akut jne..) mennyt lähemmäs se 1500e... Kyllähän näilläkin sen kuvaamisen pystyy opettelemaan. :D
Pentax K200D
----------------------------------------------------------
Tamron SP AF70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro
Tamron AF 18-200 mm F3.5 - F6.3 Di-II
Pentax DA 18-55mm 1:3.5-5.6 AL
Lassi kirjoitti:Hmmh.. Onko kellään kokemuksia kannattaako tässä vaiheessa enään vaihtaa K200D:tä --> K20D:hen? Itse haluisin eniten päästä eroon kohinasta isommilla ISO arvoilla. Onko näissä siis samat kennot vai kohiseeko K20D vähemmän suurilla ISO arvoilla?
K20D:stä minulla ei ole kokomusta, mutta K-7:sta, jossa on sama sensori kuin K20D:ssä. Tosin eri revisio, jolla onnistuu videokin. Joilla on kokemus sekä K20D:stä että K-7 väittävät että K20D olisi hieman kohittomampi kuin K-7, joten tohdin ottaa vähän kantaa asiaan.
Hypättyäni K200D:stä K-7:aa huomasin kyllä heti ero kohinoissa K-7:n eduksi. Jos 100% pikseli pikseliltä tutkittaisiin, niin eroa ei ehkä olisi kovin paljon, mutta kun kuvia katsellaan samankokoisina, niin eron kyllä huomaa. K200D:llä ISO 1600 on vielä varsin toimiva, kun vähän ylivalottaa ja tekee sen huollella. K-7:lla tuntuu että ISO 1600:sta voi käyttää jo melko luottavaisin mielin, ilman että tarvii koko ajan epäillä onkohan se herkkyys ruuvattu liian korkealle.