10D ja täytesalama
-
10D ja täytesalama
Onko kellään apuja Eos 10D:n salamakuvaus säätöihin. Olen kokeillut synkkajohdolla erillistä salamaa (Metzin nuijaa) sekä salamakengässä Canonin 550 EX:ää, mutta ihmetyttää kun valotukset vaihtelee tosi paljon ja paukkuu erittäin usein rankasti yli. Kun säätelee valotusta alas ja salaman reilulle aliteholle yks kaks tulee taas ihan alivaloista kuvaa. Useimmiten olen säätänyt kamerasta AV ja salaman +-aukon alle, mutta sama tulos tulee myös P:llä (täysautomatiikalla). Valinnaisissa kamerasäädöissä on C.Fn 14 täytesal. autom. väh. 0:käytössä ja C.Fn 3 salamatäsmäys AV-ohjelmilla 0:automaattinen.
Myös studiosalamoilla heittää synkan kanssa aina ensimmäisen ylivalotukseen ja nykyisin välilläkin tosi usein raakasti yli (aukko ja suljin koko ajan samat).
Onkohan yksilö rikki, vai tyyppiongelma?
Myös studiosalamoilla heittää synkan kanssa aina ensimmäisen ylivalotukseen ja nykyisin välilläkin tosi usein raakasti yli (aukko ja suljin koko ajan samat).
Onkohan yksilö rikki, vai tyyppiongelma?
-
- Viesti:
Re: 10D ja täytesalama
Jos studiosalamat on joka kerta latautuneet kunnolla, niin kyllä jäljen pitäisi olla tasaista. Niin ja studiossa ehdottomasti Manual modea (tämä kai itsestäänselvyys, aika 1/200s ja aukko sitten sopivaksi)ReijoIko kirjoitti:Myös studiosalamoilla heittää synkan kanssa aina ensimmäisen ylivalotukseen ja nykyisin välilläkin tosi usein raakasti yli (aukko ja suljin koko ajan samat).
Salamakuvaus on kieltämättä varsin hankala ala. Itse käytän seuraavaa yhdistelmää. Av/Tv modi päällä ja tähdellä lukitsen yleisen valotuksen (tausta). Kamerassa on C.Fn 13 kohdassa 4. Eli pikavaihtopainikkeella lukitsen salaman valotuksen. Kohdistan keskimmäisen tarkennuspisteen kuvan vaaleimpaan kohtaan. Ja painan Tuota pikavaihtopainiketta. Sitten sommittelu ja laukaisu. Ei pala puhki ja kuvankäsittelyllä voi sitten jälkeenpäin lisävalottaa jos on tarvetta.ReijoIko kirjoitti:
mutta ihmetyttää kun valotukset vaihtelee tosi paljon ja paukkuu erittäin usein rankasti yli.
Kieltämättä hidasta ja vaivalloista. Mutta jos on mustia vaatteita ja kamera yrittää valottaa niitä keskiharmaaksi niin silloin menee kyllä ihan ylivalotuksen puolelle.
Ulkona salama toimii paljon paremmin.
Minulla on samalla tavalla. Mutta en kyllä ymmärrä mihin tuo funktio vaikuttaa. Joku voisi selventää.ReijoIko kirjoitti:
Valinnaisissa kamerasäädöissä on C.Fn 14 täytesal. autom. väh. 0:käytössä
-
"Jos studiosalamat on joka kerta latautuneet kunnolla, niin kyllä jäljen pitäisi olla tasaista. Niin ja studiossa ehdottomasti Manual modea (tämä kai itsestäänselvyys, aika 1/200s ja aukko sitten sopivaksi)"
Käytän studiossa M 180 ja n. 13, mutta aika iso osa pompaa reilusti ylivalon puolelle palatakseen taas kohdalleen ruudun parin jälkeen.
Tuo salaman lukitus täytyy kokeilla -kiitos vinkistä!
Käytän studiossa M 180 ja n. 13, mutta aika iso osa pompaa reilusti ylivalon puolelle palatakseen taas kohdalleen ruudun parin jälkeen.
-
- Viesti:
Tämä ei kyllä kuulosta oikeastaan mahdolliselta. Studiovaloista pitäisi tulla samanverran tehoa joka kerta jollei niitä mene säätelemään. Tietysti pieniä poikkeamia tulee aina. Ainoa mikä tulee mieleen, joka voisi aiheuttaa jotain tuonkaltaista, on se, että kameran/objektiivin himmentimen säädössä on jotain erraattista. Studiovalojen kohdalla ongelma ei ainakaan voi johtua kameran salamamittauksesta koska kamera ei niitä kontrolloi, vian täytyy olla jossain muualla.ReijoIko kirjoitti:"Jos studiosalamat on joka kerta latautuneet kunnolla, niin kyllä jäljen pitäisi olla tasaista. Niin ja studiossa ehdottomasti Manual modea (tämä kai itsestäänselvyys, aika 1/200s ja aukko sitten sopivaksi)"
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
olen ennenkin pistänyt tämän linkin salama-aiheisiin keskusteluihin ja laitan tälläkin kertaa. kannattaa lukea ajatuksella läpi jos vaikka tuo canonin e-ttl salamahässäkkä avautuisi pikkuisen.
studiosalamoista en sano mitään koska en niistä tiedäkään mitään.
olen ennenkin pistänyt tämän linkin salama-aiheisiin keskusteluihin ja laitan tälläkin kertaa. kannattaa lukea ajatuksella läpi jos vaikka tuo canonin e-ttl salamahässäkkä avautuisi pikkuisen.
studiosalamoista en sano mitään koska en niistä tiedäkään mitään.
-
- Viesti:
Mulla on Elinkan kompaktistudiosalamoita, ihan tavallisia viissatasia. Yleensä niiden päällelaiton jälkeen ensimmäinen paukku on kovin, mutta sen jälkeen näyttää aika tasaiselta vaikka ottais kuvia vähän tiuhempaankin tahtiin. Jos tarkkaa tahtois olla, niin varmaankin tasaisimman valotuksen sais kun väläyttää hetken kuvaustauon jälkeen kerran ennen varsinaista kuvanottoa.
Uudemmat salamat ovatkin paremmin digikelpoisia ja niissä ei ilmeisesti vaihtelua ole yhtään.
Uudemmat salamat ovatkin paremmin digikelpoisia ja niissä ei ilmeisesti vaihtelua ole yhtään.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
Oma tavallinen Metz 54MZ-3 tekee yksistään aivan saman, ensimmäinen läiskähtää lähemmä pariaukkoa yli, seuraavat ovat sitten paremmin kohdallaan. Täytesalamaa joudun melkein aina säätämään FEC:iä aukon verran alle.
Olen usein miettinyt akkuja verrattuna paristoihin, nehän antaa eritavalla virtaa, aikaisemmin käytin eri salamaa, ja siinä paristoja muistaakseni ongelma ei ollut näin voimakas. Aikaisempi salama oli Canonin EX420.
Studiosalamista en minäkään mitään tiedä, mutta ongelma näyttää samalta.
Olen usein miettinyt akkuja verrattuna paristoihin, nehän antaa eritavalla virtaa, aikaisemmin käytin eri salamaa, ja siinä paristoja muistaakseni ongelma ei ollut näin voimakas. Aikaisempi salama oli Canonin EX420.
Studiosalamista en minäkään mitään tiedä, mutta ongelma näyttää samalta.
-
Ongelman ratkaisu
Pääsin kokeilemaan salamallani toista 10D yksilöä ja paljastui mitä pelkäsin -omani on rikki. Eli slamaa käytettäessä (EX550 kengässä tai ir:llä studiossa tai synkkajohdolla) n. joka viides kuva on arviolta väh. 2-3 aukkoa ylivalottunut, vaikka kaikki säädöt ja valot ovat täysin vakioita.
Kamera on vuosi ja 3 kk sitten Saksasta tilattu -mites ne takuut olikaan. Huomasin asian hyvin paljon lievempänä jo 1 v sitten!
Kamera on vuosi ja 3 kk sitten Saksasta tilattu -mites ne takuut olikaan. Huomasin asian hyvin paljon lievempänä jo 1 v sitten!