Mihin hävisi Canonin Eye control?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
Wappu

Mihin hävisi Canonin Eye control?

Viesti Kirjoittaja Wappu »

Minulla on 1997 hankittu Canon EOS-50, jossa oli hyvin näppärä katseohjattu tarkennuspisteen valinta. Muistan, että se toimi oikein hyvin.

Katseohjausta ei taida olla missään Canonin nykyisessä kamerassa, ei filmi- eikä digipuolella. Miksiköhän siitä luovuttiin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

EOS-3, EOS-30V.

tuossahan noita kohtalaisen uusia kameroita joista tuo ominaisuus löytyy. 30V tulee markkinoille lähiaikoina (ellei ole jo tullutkin). Itse pidin tuota ihan näppäränä omassa EOS-5:ssä, tuo jopa toimi ihan hienosti.
TPA

Viesti Kirjoittaja TPA »

Katseohjaus löytyy EOS 3:sta ja 33:sta.
Käsittääkseni "modernisoidut" 5 ja 50 joissa oli myös katseohjaus.
Wappu

TPA kirjoitti:Katseohjaus löytyy EOS 3:sta ja 33:sta.
Käsittääkseni "modernisoidut" 5 ja 50 joissa oli myös katseohjaus.
Ahaa - mutta miksei missään digimallissa?
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Ehkäpä nuo jättää jotain seuraavaan malliin, syyksi ikuiseen päivityskierteeseen.

Itsekin katselin sitä mielenkiinnolla 5 tullessa markkinoille, mutta omassa harrastamisessa olen kuitenkin pärjännyt ilmankin.
Tuomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Muutama vuosi sitten katsetarkennuksesta käytiin vilkasta keskustelua valokuvaajien parissa. Osa kuvaajista tuntui pitävän ominaisuudesta, toisilla se taas ei toiminut ikinä.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Tuomo kirjoitti:toisilla se taas ei toiminut ikinä.
tuossa oli tosiaan jotain epävarmuutta toiminnan kanssa (varsinkin niillä jotka joutuivat käyttämään noita kameroita silmälasit päässä). kalibrointi oli kyllä tärkeää, tuo kalibrointi piti suorittaa mahdollisimman monta kertaa erilaisissa olosuhteissa.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

Kyllä se minulla toimi hienosti EOS 30:ssä.
TPA kirjoitti: Katseohjaus löytyy EOS 3:sta ja 33:sta.
33:ssa sitä ei kai ole?
======================
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

EOS30:ssa on mutta 33:ssa ei. Se onkin noiden runkojen ainoa ero.
Wappu

Olin luullut, ettei Canon enää kehittelisi uusia filmirunkoja, mutta olin näköjään väärässä - Suomen Canonin kotisivuilla oli vaikka kuinka monta EOS-filmimallia. Tuotekuvaukset olivat sen verran suppeita, ettei kameroiden välillä näyttänyt olevan juuri muuta eroa kuin tyyppinumero.

Ehkä D10:n seuraajassa on aikanaan 8 Mpix ja katseohjaus - siinä olisikin oiva laite!
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Mulla ainakin meni katsetarkennus EOS-3:n kanssa aina nopeissa tilanteissa perseelleen vaikka kalibroin sen huolella.

Mielestäni turha keksintö, silmä tahtoo vain muljahdella holtittomasti juuri silloin kun sen pitäisi katsoa kohteeseen. Ehkä se on jotain silmän halua katsoa välillä myös minkälainen sommittelu ja rajaus kuvaan tulee!
Vastaa Viestiin