Testasin eilen heikossa valossa vähäkontrastisia kohteita kahdella rungolla, 10Dllä ja 300Dllä. Molemmat kamerat tarkensivat paremmin kun keskimmäinen tarkennuspiste oli valittu. Tarkennus oli pielessä kun valitsin ylimmän pisteen tai toisen pisteen vasemmalta (en viitsinyt testata muita). Linsseinä 35f2 (aukolla f2.8) ja 17-40 f4 (f4 ja zoomi tapissa).
Testailin vielä jälkikäteen 10Dllä tarkentaen hehkulampun valossa eri kohteisiin käyttäen keskimmäistä pistettä ja pistettä sen vasemmalla puolella. Sama toistui; Kuvat keskimmäisellä pisteellä olivat skarppeja ja toisella pisteellä otetut kuvat suttuisia. Linssinä tuo 35f2 (aukolla f2.8).
Korostan vielä, että valaistus oli ekassa testissä ISO1600, f2, 1/60 -luokkaa eli ei mikään ideaalinen. Tosin sisällä salamakuvissa tuo ei ole lainkaan mahdoton. Paremmassa valaistuksessa olen saanut ihan skarppeja kuvia muillakin tarkennuspisteillä.
Riittäisikö kellään mielenkiintoa / vaivannäköä testailla onko ominaisuus systemaattinen vai vain minun ongelmani? :)
Marko
10D tarkennusongelmat ja tarkennuspisteet
-
-
Unohdin vielä mainita että ekassa testissäni käytin ulkoista salamaa jossa on tarkennuksen apuvalo joka toimii kun keskimmäinen piste on valittuna. Ajattelin ensin, että se on syynä erilaisille tuloksille joten testasin myöhemmin ilman salamaa vallitsevassa valossa kuten jo mainitsinkin alkuperäisessä viestissä. Ja tuloshan oli samanlainen.
Ja vaikka tarkennuksen apuvaloa ei olisikaan, ei kamera mielestäni saa ilmoittaa tarkentaneensa vaikka totuus on ihan toinen.
Marko
Ja vaikka tarkennuksen apuvaloa ei olisikaan, ei kamera mielestäni saa ilmoittaa tarkentaneensa vaikka totuus on ihan toinen.
Marko
Johtuisko siitä, että ainoastaan keskimmäinen tarkennussensori on ristikkäinen, eli se mittaa kahteen suuntaan noita kontrastieroja. muut sensorit on joko pelkästään vaakasuuntaisia tai pystysuuntaisia (en muista miten noi nyt meni) eroja mittaavia. Kannattaa muuten käyttää jalustaa noissa tarkennustesteissä varsinkin jos etäisyyttä kohteeseen on vähän. Pidemmillä polttoväleillä tuo terävyysalue on jo niin nihkeä suurilla aukoilla, että pienikin kuvaajan liikahdus vie tarkan kohdan pois halutusta.
Muutenkin noissa 10D/D30/D60 sarjalaisissa tuo hämärätarkennus on hieman heikohkoa(vrt kalliimpiin malleihin). 1D ja 1Ds rungoissa pitäisi olla jo kertaluokkaa parempi toteutus, mutta nehän ovatkin sitten aivan eri hintaluokassa. Itse suosin manuaalitarkennusta hämärässä, eipä pääse haukkumaan kameraa jos tarkennus on pielessä :)
Muutenkin noissa 10D/D30/D60 sarjalaisissa tuo hämärätarkennus on hieman heikohkoa(vrt kalliimpiin malleihin). 1D ja 1Ds rungoissa pitäisi olla jo kertaluokkaa parempi toteutus, mutta nehän ovatkin sitten aivan eri hintaluokassa. Itse suosin manuaalitarkennusta hämärässä, eipä pääse haukkumaan kameraa jos tarkennus on pielessä :)
-
Totta, muistan itsekin nähneeni kuvan ja täällähän se on:
http://www.pbase.com/image/18920257
Tuo voisi hyvinkin selittää ko. käytöksen ja sen miksi olen
aina silloin tällöin saanut huonotarkenteisia kuvia sisällä.
Olen nimittäin valinnut muita tarkennuspisteitä juuri sen takia ettei tarvitse
sommitella ja mahdollisesti pilata tarkennusta :-)
Pitääkin alkaa käyttämään pelkästään tuota keskimmäistä pistettä.
Testailin samalta etäisyydeltä, 1.5m, myös 70-200 f4 linssiä,
sitäkin käsivaralta (tosin lattialla maaten niinkuin kiväärillä ampuen:-) salaman kanssa. Tuli ihan hyvä kuvia ja tarkennus oli täysin kohdallaan. Parempi tarkennus selittyy varmaan sillä, että kohde oli isompi ja siksi helpompi nakki kameralle.
1D ilman mk2:stakin olisi ihan kiva :)
Marko
http://www.pbase.com/image/18920257
Tuo voisi hyvinkin selittää ko. käytöksen ja sen miksi olen
aina silloin tällöin saanut huonotarkenteisia kuvia sisällä.
Olen nimittäin valinnut muita tarkennuspisteitä juuri sen takia ettei tarvitse
sommitella ja mahdollisesti pilata tarkennusta :-)
Pitääkin alkaa käyttämään pelkästään tuota keskimmäistä pistettä.
Testailin samalta etäisyydeltä, 1.5m, myös 70-200 f4 linssiä,
sitäkin käsivaralta (tosin lattialla maaten niinkuin kiväärillä ampuen:-) salaman kanssa. Tuli ihan hyvä kuvia ja tarkennus oli täysin kohdallaan. Parempi tarkennus selittyy varmaan sillä, että kohde oli isompi ja siksi helpompi nakki kameralle.
1D ilman mk2:stakin olisi ihan kiva :)
Marko
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Olen itse valinnut 10D:ssä tuon keskimmäisen pisteen, enkä ole havainnut ongelmia tarkennuksen suhteen ihmeemmin, aiemmat kamerat ovat olleet sen verran höyrykoneita ettei niitä voi edes verrata eli EOS 100 ja 620.
Aluksi käytin useampaa tarkennuspistettä, olin huomaavinani samantapaisia ongelmia. Käytännössä en tuota useampaa tarkennuspistettä ole tarvinnut, helpompi liikuttaa kameraa.
Olen ollut havaitsevinani, että kohdistus tuntuu arpovan tarkennuksen aina sivupisteistä helpommin kun keskeltä, kun sen väkisin laittaa keskelle homma toimii.
No onneksi tuon voi valita, käyttääkö keskimmäistä ainoana vai ei.
Aluksi käytin useampaa tarkennuspistettä, olin huomaavinani samantapaisia ongelmia. Käytännössä en tuota useampaa tarkennuspistettä ole tarvinnut, helpompi liikuttaa kameraa.
Olen ollut havaitsevinani, että kohdistus tuntuu arpovan tarkennuksen aina sivupisteistä helpommin kun keskeltä, kun sen väkisin laittaa keskelle homma toimii.
No onneksi tuon voi valita, käyttääkö keskimmäistä ainoana vai ei.
-