Suur-Saimaan ympäriajo

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
JL Anttola

Suur-Saimaan ympäriajo

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

...vieraili taas Anttolan satamassa. Muutama kuva sieltä:

AI, artificial intelligence, on nykyisin monessa paikassa esillä. Missä automerkissä se oli jo vuosia sitten esillä?
Kuva

Ranskanmaalta, kaunotar...
Kuva

...ja kulkuri!
Kuva

Harvinaisempi korimalli!
Kuva

Sävy sävyyn!
Kuva

Vielä muutamia harvinaisuuksia(?):

Kuva

Kuva

Kuva

Kansiossa vielä joku lisää kiinnostuneille: https://flic.kr/s/aHBqjBxZnM

Ittelläni oli Amazon seitkytluvun loppupuolella, sillä ajelin nelisen vuotta ja yli satatuhatta melko huoletonta kilometriä! Triump Herald oli seitkytluvun alussa jonkin aikaa, katollinen toki, ja parin eri yksilön turvin niihin aikoihin tuli Morris Minikin tutuksi, ensin kasipuolikas ja sitten peräti tonninen! Kaikilla autoillani oon melkein joka reissulta päässy perille melko vähin ongelmin... en silti niitä erityisesti kaipaa.

Tästä nimenomaisesta tapahtumasta jäi eniten mieleen lievä harmitus kuvauksen suhteen; meni räiskimiseksi, ei jaksanu oikein yrittää tosissaan. Ei kait nuo kuvat ois siitä mikskään muuttuneet, mutta jälkitunnelma vähän ontuu nyt.

Jaakko

PS. Vielä kuvien käsittelystä sananen. Kuvaan m43 kennolle, eli Olympuksen/OM Systemin kalustolla. Kun pienempään kennoon tulee sama kuvakulma kinoon verrattuna puolilla milleillä, tulee myös samasta paikasta samalla aukkoarvolla otettuun kuvaan syväterävyyttä saman verran kuin kinokennolle kaksinkertaisella aukkoarvolla. Eli toisin sanoen samaan taustablurriin tarvitaan huomattavasti suurempi aukko. Joskus tämä on etu, joskus haitta, kun syntyy liian terävää sinnekin mihin ei haluaisi. No Lightroom tarjoaa nykyisin sellaistakin käsittelyä kuin Lens Blur. Tuossa yllä olevan sarjan kolmessa viimeisessä kuvassa on blurria lisätty sillä konstilla. Jossain kohdissa näkyy artefakteja, jossain pelaa aika hyvin. Tulipa testatuks sitäkin!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Re: Suur-Saimaan ympäriajo

Viesti Kirjoittaja temama »

Tämäpä hiieno sarja mennyt minulta ohi!!

Erinomaista fotoa Suur-Saimaalta!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitos veli Temama!

Tuossa kirjoitin, että meni räpsimiseksi. Sitä en tarkoittanut miksikään piilokehuksi; näihin esille laitettuihin kuviin olen itse kovasti tyytyväinen, edustavat kyllä parasta laatua mihin minä pystyn! Se vain vähän jälkikäteen harmitti, että jouduin lähes kaikki kuvat rajailemaan ja oikomaan, ja korjailemaan käsittelyssä; jos nuo kuvat olisivat tulleet tuollaisina tai vaikka LR:n automaattisäätönappia kerran painamalla ulos, olisin suorastaan pakahtunut ylpeydestä. Niinkuin totesinkin, ei kuvat olisi millään keskittymisellä minun ottaminani tuon kummoisemmiksi tulleet, mutta jälkityöhön käytetty aika ja vaiva olisi pienentynyt, luulen. Jonkinlainen haavekuva olisi sellainen kuvausreissu johonkin paikkaan tai tapahtumaan, ettei jälkikäsittelyä tarvitsisi lainkaan. Sen oppimista olen suunnitellut noilla filmikameroilla, mutta ei ne kaapissa pitäen mitään opeta nekään.

Anttolan satamassa on tuon mainitun ajon tehtävärasti; autot seisovat paikallaan suunnilleen vartin keskimäärin. Ja tuloreitti ja lähtöreitti on kaikille sama ja ennalta tiedossa. Kaikki kuvat olisi mahdollista ottaa aivan suunnitellusti, ilman kiirettä. Yleisön liikehdintä on ainut muuttuva tekijä, ja sekin varsin verkkaista. Silti siellä aina onnistun jotain sähläämään...

Jaakko
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jaska, älä oo aina noin pessimisti omien kuvies suhteen. Laitat niitä kuvia tänne ilman suurempia selityksiä niiden laadusta tai omista taidoista. Ei tunnu kivalta lukea pitkiä tekstejä kun kuvaaja potkii iteltään jalat alta ennenkuin kuvia tulee katsottua tahi kuvallisen annin jälkeen. Itekseen voi märehtiä, ottaa kuppia tai kiusata tosiaan omaa nuppia tai muijaa. Miettiä ehkä mitä seuraavan kerran paremmin, täällä kyllä jengiä kiinnostaa kuvat ja niiden anti. Ja totta Mooses sanallinen ohjaus kuviin jos kuvaajasta siltä tuntuu kuin myös avunpyyntö kun siltä tuntuu. Keep on Rocking!
Vastaa Viestiin