Camera obscura - pimennetty huone
-
Camera obscura - pimennetty huone
Marraskuu. Anttola, kotikyläni. Kävin kävelyllä kylän keskustan suunnalla, kiertelin vähän. Ilmanalaan sopivan kamerayhdistelmän laitoin takin taskuun lähtiessäni.
Kävin venelaiturilla, missä toinen toistaan hienommat veneet odottavat seuraavan viikonlopun seikkailuja. Nousin urheilukentälle, missä salskeat urheilijanuorukaiset kiertävät juoksurataa tai pelaavat jalkapalloa, ja kylän nuoret neidot täyttävät katsomot ja kannustavat ja ihailevat nuorukaisten suorituksia. Koukkasin uimarannalle, missä kaikuu lasten riemu näiden polskiessa vanhempiensa valvovan silmän alla rantavedessä. Kuljin telakalle, minkä täyttävät työn äänet miesten kunnostaessa laivoja. Kuljin kylän suurimpaan ostoskeskukseen, minkä kujat täyttyvät iloisesta puheensorinasta kyläläisten vaihtaessa kuulumisia ystäviensä kanssa.
Tai no, ei kuitenkaan. Ainakaan marraskuussa... ei edes väriaineita sattunut filmiin kuin hitunen. Siitä riitti se hitunen lohtua viimeiseen kuvaan: Nyt ei ole enää pitkä matka kotiin.
Muutaman pakoaukon saattaa tarkkaavainen katsoja kuvista löytää.
Laitan vain linkin. Katsominen vaatii rohkeutta. https://flic.kr/s/aHBqjAfhhC
Jaakko
Kävin venelaiturilla, missä toinen toistaan hienommat veneet odottavat seuraavan viikonlopun seikkailuja. Nousin urheilukentälle, missä salskeat urheilijanuorukaiset kiertävät juoksurataa tai pelaavat jalkapalloa, ja kylän nuoret neidot täyttävät katsomot ja kannustavat ja ihailevat nuorukaisten suorituksia. Koukkasin uimarannalle, missä kaikuu lasten riemu näiden polskiessa vanhempiensa valvovan silmän alla rantavedessä. Kuljin telakalle, minkä täyttävät työn äänet miesten kunnostaessa laivoja. Kuljin kylän suurimpaan ostoskeskukseen, minkä kujat täyttyvät iloisesta puheensorinasta kyläläisten vaihtaessa kuulumisia ystäviensä kanssa.
Tai no, ei kuitenkaan. Ainakaan marraskuussa... ei edes väriaineita sattunut filmiin kuin hitunen. Siitä riitti se hitunen lohtua viimeiseen kuvaan: Nyt ei ole enää pitkä matka kotiin.
Muutaman pakoaukon saattaa tarkkaavainen katsoja kuvista löytää.
Laitan vain linkin. Katsominen vaatii rohkeutta. https://flic.kr/s/aHBqjAfhhC
Jaakko
-
Re: Camera obscura - pimennetty huone
Hyvää jälkeä olet saanut neulanreikäkameralla - ymmärsinkö oikein sulla olleen neulanreikä-objektiivi.
Mä hieman tuskastuin aikanaan, kun valotusajat venyi niin pitkiksi, ettei ilman jalustaa oikein saanut kunnon kuvia.
Täytyy tehdä sinun innoittamana kävelylenkki Viherlaaksossa (kotikyläni) ja katsoa mitä neulanreiällä saa aikaan
Mun neulanreikäobjektiivi:
Mä hieman tuskastuin aikanaan, kun valotusajat venyi niin pitkiksi, ettei ilman jalustaa oikein saanut kunnon kuvia.
Täytyy tehdä sinun innoittamana kävelylenkki Viherlaaksossa (kotikyläni) ja katsoa mitä neulanreiällä saa aikaan
Mun neulanreikäobjektiivi:
-
Hiljaisia ovat kylätiet
ja muutkin näkymät…
Hyviä marraskuun tunnelmia välittäviä taltiointeja!
ja muutkin näkymät…
Hyviä marraskuun tunnelmia välittäviä taltiointeja!
-
Olympus valmistaa kahtakin versiota tuollaisesta runkotulppa-objektiivista, 9mm ja 15mm, kummassakin kiinteä aukko f 8.0. Varsinkin tuo 15mm mainittu usein maailman huonoimmaksi objektiiviksi... mutta ei se aivan neulanreikä rakenteeltaan ole, vaikka kuvanlaadultaan onkin. Fokustakin pystyy säätämään, kyllä siellä enemmän kuin yksi lasi on, ja joku liikkuu. Ja reiän saa kiinni tarvittaessa. Tuossa pikkurungossakin on vakaaja, jopa aivan toimiva. Kaikki sarjan kuvat otettu täysin käsivaralta. Ja auttoi tuon sarjan kuvaaminen ja työstäminen tänne ainakin hetkellisesti kaamosmasennukseen helpottavasti, ja askelmittariin ilmestyi yli 13 000 lukemat eilen! Kiitokset kommenteista ja katsomisesta!
Kylästä vielä sen verran, ettei erityisesti tarvinnut odotella ja tähtäillä saadakseen kuvat, missä ei ole ihmisiä...
Jaakko
Kylästä vielä sen verran, ettei erityisesti tarvinnut odotella ja tähtäillä saadakseen kuvat, missä ei ole ihmisiä...
Jaakko
-
Ihan mielenkiintoista "neulanreikälinssi' (tai lähes) kokeilua.
Eipä tuollaisella mitään silmiähiveleviä taideteoksia saa aikaiseksi, mutta valokuvia ilmiselvästi!
Reunapiirto näköjään kärsii näissä.
Eipä tuollaisella mitään silmiähiveleviä taideteoksia saa aikaiseksi, mutta valokuvia ilmiselvästi!
Reunapiirto näköjään kärsii näissä.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
-
Ei varmaankaan. Tosin en ole mikään asiantuntija neulanreikähommissa...kommenttini olikin vain tarkoitettu rehellisesti toteavaksi näistä kuvista mitä katselin jopa suuressa koossa ihan mielenkiinnosta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Ei, mutta kuvan pitäisi olla laidasta laitaan jokseenkin tasaisesti suttu. Reiän sädettä vastaan kohtisuoran projektion muoto muuttuu vähän ja polttovälikasvaa reunoilla. Ehkä noissa sitten on jotain epäideaalisuuksia, jotka vaikuttavat.
Hannu
-
Lasitavara on syy epäideaalisuuksiin.
Mä suunnittelin pistäväni reijän eteen mikroskoopin näytelasin palasen, siis siitä ohuesta liuskasta tehdyn. Toteutus vielä uupuu
Kun mun objektiivissa ei ole lasitavaraa, niin se on myös altis imemään sisäänsä pölyä kun peili heilahtaa. Peilittömissä ei tätä ongelmaa ole samassa mittakaavassa.
Jos neulanreiän halkaisija olisi fotonin aallonpituuden luokkaa (700 nm = 0.7um), saataisiin täysin terävä kuva laidasta laitaan (unohdetaan diffraktio). Mutta valotusaika olisi kirkkaassakin päivänvalossa tunneissa laskettava - riittääkö edes.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuohon mun neulanreikä-objektiiviin saa vaihtaa pienen reikä-osan ja tarjolla on useita halkaisijoita, sekä usealla reijällä (seula) varustettuja versioita.
Löysin valmistajan tekstistä aukon koon 290um, ja arviolta objektiivi on kamerassa 50mm päässä kennosta:
aukoksi saadaan 50mm / 0.29mm -> F 172. Mun pimein objektiivi
Kaivoimpa esille objektiivin tilauksen:
Valmistaja: Juergen Kollmorgen – skinkphoto https://skinkpinhole.com/wp/webshop/sho ... uer-canon/
skinkphoto kirjoitti:The traditional pinhole creates relatively sharp images with exposure times ranging from 1/125 second to several minutes. Zone plate or zone sieve images appear softer with a painterly, impressionists’ character. Highlight are emphasized and show a dreamy halo-effect, while darker areas seem to be pushed into the background. Colors appear with stronger saturation.
-
Kiitos molemmille!
-
Mukavaa pohdintaa; hienoa kun jostain syntyy keskustelua, ja vielä ihan järkiperäistä!
Sen verran tähdennän, että minullahan ei mitään neulanreikäopiskaa ole, ja liian laiska olen sellaisen kanssa askartelemaan. Jaavalta tai muilta tietäviltä ihan mielenkiinnosta kysäisen, että pitääkö neulanreikäopiskalla olla joku tietty rekisterietäisyys (matka objektiivin ja tallentimen - filmin, kennon tai sen pimeän huoneen takaseinän välillä) vai projisoituuko kuva neulanreiästä sellaisena suoraviivaisena valovirtana, että se on yhtä terävä tai yhtä suttu, siepataan sitten minkä matkan päässä hyvänsä neulanreiästä? Kuvan koko tietysti muuttuu, ja sen myötä valovoima, eli matkan pidetessä kuva suurenee ja valo pinta-alan yksikköä kohti vähenee, mutta jos säteet reiältä eteenpäin menevät suoraan, eikä ristiin toistensa kanssa, ei rekisterietäisyydellä teoriassa ole väliä?
Nuo Olympuksen linssit, mistä tämä juttu lähti liikkeelle, myydään nimellä "Body Cap Lens - BCL". Monitoimiväline siis, toimii sekä runkotulppana että linssinä. Sikäli monitoimivälineeksi ihmeellinen, että siinä toisessa käytössä se on suunnilleen yhtä hyvä kuin se muovinen, missä ei ole reikää... Minulla on molemmat body cap lenssit, sekä 9mm että 15mm. Lyhyemmällä polttovälillä saa vähän kohtuullisempia kuvia kuin tuolla 15 millisellä, tynnyrivääristymää on tosin ysimillisellä reilusti. Toisen noista ostin käytettynä kolmella kympillä, toisen uutena tarjouksesta vielä halvemmalla. Ja ihan pelkästään leikkimiseen, mutta niinhän on oikeastaan kaikki muukin valokuvausvälineistö miulla.
Jaakko
Sen verran tähdennän, että minullahan ei mitään neulanreikäopiskaa ole, ja liian laiska olen sellaisen kanssa askartelemaan. Jaavalta tai muilta tietäviltä ihan mielenkiinnosta kysäisen, että pitääkö neulanreikäopiskalla olla joku tietty rekisterietäisyys (matka objektiivin ja tallentimen - filmin, kennon tai sen pimeän huoneen takaseinän välillä) vai projisoituuko kuva neulanreiästä sellaisena suoraviivaisena valovirtana, että se on yhtä terävä tai yhtä suttu, siepataan sitten minkä matkan päässä hyvänsä neulanreiästä? Kuvan koko tietysti muuttuu, ja sen myötä valovoima, eli matkan pidetessä kuva suurenee ja valo pinta-alan yksikköä kohti vähenee, mutta jos säteet reiältä eteenpäin menevät suoraan, eikä ristiin toistensa kanssa, ei rekisterietäisyydellä teoriassa ole väliä?
Nuo Olympuksen linssit, mistä tämä juttu lähti liikkeelle, myydään nimellä "Body Cap Lens - BCL". Monitoimiväline siis, toimii sekä runkotulppana että linssinä. Sikäli monitoimivälineeksi ihmeellinen, että siinä toisessa käytössä se on suunnilleen yhtä hyvä kuin se muovinen, missä ei ole reikää... Minulla on molemmat body cap lenssit, sekä 9mm että 15mm. Lyhyemmällä polttovälillä saa vähän kohtuullisempia kuvia kuin tuolla 15 millisellä, tynnyrivääristymää on tosin ysimillisellä reilusti. Toisen noista ostin käytettynä kolmella kympillä, toisen uutena tarjouksesta vielä halvemmalla. Ja ihan pelkästään leikkimiseen, mutta niinhän on oikeastaan kaikki muukin valokuvausvälineistö miulla.
Jaakko
-
tervehdys
Teknofokus/foto/kirjoitelmia on foorumillakin kirjoitelleen Hannun neulanreikäkuvauskokeiluista (olympuksella!) On ainakin ennen toimittanut myös erikokoisia reikälevyjä.
Teknofokus/foto/kirjoitelmia on foorumillakin kirjoitelleen Hannun neulanreikäkuvauskokeiluista (olympuksella!) On ainakin ennen toimittanut myös erikokoisia reikälevyjä.
-
Neulanreijällä ei ole polttoväliä, joten sen voi asentaa haluamalleen etäisyydelle. Tosin ihan maalaisjärjellä ajateltuna, mitä suuremman "polttovälin" asettaa, sen suurempana kuvattava piste näkyy kennolla ... paitsi, jos neulanreikä on fotonin kokoluokkaa (mikä tahansa samasta lähtöpisteestä lähtenyt ja reijästä läpi päässyt fotoni osuu täsmälleen samaan kennon pisteeseen). Diffraktiosta en sano mitäänJL Anttola kirjoitti: ↑Marras 16, 2022 17 : 14 Jaavalta tai muilta tietäviltä ihan mielenkiinnosta kysäisen, että pitääkö neulanreikäopiskalla olla joku tietty rekisterietäisyys (matka objektiivin ja tallentimen - filmin, kennon tai sen pimeän huoneen takaseinän välillä) vai projisoituuko kuva neulanreiästä sellaisena suoraviivaisena valovirtana, että se on yhtä terävä tai yhtä suttu, siepataan sitten minkä matkan päässä hyvänsä neulanreiästä? Kuvan koko tietysti muuttuu, ja sen myötä valovoima, eli matkan pidetessä kuva suurenee ja valo pinta-alan yksikköä kohti vähenee, mutta jos säteet reiältä eteenpäin menevät suoraan, eikä ristiin toistensa kanssa, ei rekisterietäisyydellä teoriassa ole väliä?
Pitäs mennä kuvaamaan Espoon suurinta tammea neulanreijällä, kunhan tulee sopivampaa keliä. Ja muilta eläkeläiskiireiltä ehtii.
-
Jos nyt meinaa tehdä jotain kokeita, kannattaa ehkä uhrata ajatus diffraktiolle ennen kun tilaa kassillisen kallista optiikkaa.
Tai sitten laittaa reiän taakse vain fotodiodin ja skannaa kuvan. Olikohan se nyt SNOM-tekniikka tai joku sen tapainen. Reikä voi olla paljon pienempikin kuin aallonpituus ja tuottaa "mahdottomia" optisia kuvia.
Nuo valaistaan lasereilla. Sen verran potkua, että näyte ei ehdi höyrystyä ennen kuvan ottamista. Päivänvalo ei ole varsinaisesti kirkasta. Sitten on, kun valo on niin voimakas, että siihen liittyvä sähkökenttä lyö ilmassa läpi. Itse olen nähnyt ja kuullut niin tapahtuvan, kun gigawatti 1064 nm säteilyä pannaan muutaman sadan mikronin fokuksen läpi (absurdi teho johtuu 10 ps pulsseista, keskimääräinen teho on 10 W). Ja kun tuon diffuusi heijastus osuu silmään, lasiaisessa tapahtuva taajuuskahdentuminen tuottaa vihreitä välähdyksiä (ei välttämättä kannata kokeilla jos ei tiedä mitä tekee, yksi huoltoinsinööri näytti minulle kerran, ilmeisesti se ei ole kovin vaarallista, kun oli vanha ukko ja näki korjata lähes mikroskooppisen pientä tekniikkaa).Mutta valotusaika olisi kirkkaassakin päivänvalossa tunneissa laskettava - riittääkö edes.
Hannu
-
Kuten uhkasin, kävin kuvaamassa neulanreikä-objektiivilla Espoon suurinta tammea (vai onko se Espoon paksuin puu).
Tammi sijaitsee 1,7 km kotitalostani linnuntietä, mutta sinne joutuu kiertelemään paria järveä. Paikka on nimeltään Järvenperä, ruotsinkielellä Träskända, ja tarkemmin Träskändan kartanon puisto. Täällä on vieraillut mm. Aleksanteri II 1863, kun kartanon omisti Aurora Karamzin.
Minä asuin kuusivuotiaaksi tässä lähellä ja alue kuului mun reviiriin, mutta puistoon oli ehdoton kielto mennä. En tiedä edelleenkään miksi.
Tammi on ympärysmitaltaan 5,5m (kaupungin paksuin yksirunkoinen puu), korkeutta 22m ja ikää arviolta 300 vuotta.
Kuvassa 7 neulanreikä-objektiivin valotusta, jotka on yhdistetty Lightroom:n HDR merge:llä. Valotukset oli 8 - 10 sekuntia, yhteensä siis minuutin luokkaa.
Neulanreikäkuvaus vaatii hieman toisenlaista otetta, kuin tarkkaan kuvaan pystyvällä kameralla. Sommittelun pitää perustua suuriin linjoihin (mikä nyt mun kuvassa ontuu) ja valotusaikaa pitää olla kunnolla, joten kaikki liike kuva-alassa pitää miettiä tarkasti.
Tässä vielä 50mm pannukakku-objektiivilla otettu vertailukuva:
Tammi sijaitsee 1,7 km kotitalostani linnuntietä, mutta sinne joutuu kiertelemään paria järveä. Paikka on nimeltään Järvenperä, ruotsinkielellä Träskända, ja tarkemmin Träskändan kartanon puisto. Täällä on vieraillut mm. Aleksanteri II 1863, kun kartanon omisti Aurora Karamzin.
Minä asuin kuusivuotiaaksi tässä lähellä ja alue kuului mun reviiriin, mutta puistoon oli ehdoton kielto mennä. En tiedä edelleenkään miksi.
Tammi on ympärysmitaltaan 5,5m (kaupungin paksuin yksirunkoinen puu), korkeutta 22m ja ikää arviolta 300 vuotta.
Kuvassa 7 neulanreikä-objektiivin valotusta, jotka on yhdistetty Lightroom:n HDR merge:llä. Valotukset oli 8 - 10 sekuntia, yhteensä siis minuutin luokkaa.
Neulanreikäkuvaus vaatii hieman toisenlaista otetta, kuin tarkkaan kuvaan pystyvällä kameralla. Sommittelun pitää perustua suuriin linjoihin (mikä nyt mun kuvassa ontuu) ja valotusaikaa pitää olla kunnolla, joten kaikki liike kuva-alassa pitää miettiä tarkasti.
Tässä vielä 50mm pannukakku-objektiivilla otettu vertailukuva: