temama kirjoitti: ↑Touko 31, 2022 13 : 59
Tuossa kakkokuvassa on ideaa! Kuva ei teknisesti aivan moitteeton (ilmeisesti rajattu paljon?), mutta kuvan päähenkilöiden välinen suhde laittaa hymyn suupieleen.
ps. hauska myös tuo kellohame demostraatio suihkulähteestä!
Kiitokset kommenteista! Temaman teksti pisti hieman miettimään.
Seurasin tuota nallea kantavaa leidiä katseellani jonkin aikaa, päätin yrittää kuvaa. Muutaman sellaisen sain, missä joku ehti osittain väliin, auto tai jalankulkija, kun olimme eri puolilla tietä. Kun kohde pysähtyi hetkeksi, iski paniikki saada se kuva. Ehdin nähdä viereen pysähtyneen vanhemman rouvan, he eivät tulleet minun huomioni mukaan yhdessä, ja ehdin ajatella hienoa vastakohtaisuutta näiden naisten välillä; ilmettä ja katsetta en kameran läpi nähnyt lainkaan. Taskukokoisen E-PL6 rungon nokalla oli 14-150/4.0-5.6 turistizuumi, aukko täysillä. Hätäsesti zuumasin rajauksen, jossa kohteen oletin varmasti jäävän ruutuun, ja otin kuvan. Samassa väliimme tuli auto, ja sen mentyä tilanne oli ohi, nalletäti oli jatkanyt matkaa.
Pienen kennon (m43) syväterävyys on joskus kaupungilla etu; tuossa olisi kaivannut huomattavasti suurempaa aukkoa. Milleiksi kuvaan jäi 75, milloin maksimiaukko tuolla zuumilla on jo 5.5, mikä pienelle kennolle tekee jo varsin laajaa terävyysaluetta. Tarkennusta tuolla pikkurungolla ei voi oikein muuten ohjata kuin sormella takanäytöltä, tai tarkennuspiste keskelle ja etuvedolla lukitus; yritin saada nalleen tarkennuksen. Jos nokalla olisi ollut vaikka Zuikon loistava 75/1.8 lasi, ja kameran takana joku nopeampiälyinen, joka olisi osannut aukon laittaa sopivaksi, olisi hieman enemmän suttuinen tausta nostanut nuo hahmot paremmin esiin. 75/1.8 minulla on, mutta silloin se oli Anttolassa. Älyn nopeus valitettavasti kehittynee jatkossa aina vain enemmän väärään suuntaan... Valo oli keskipäivän pilvettömältä taivaalta taustaan räköttävä aurinko, kohteet huomattavasti pimeämmässä, täysin varjossa. Katsoin LR:stä, olin näköjään vetänyt highlightsit satasella alas ja shadowsit satasella ylös, ja yrittänyt kontrastilla ja dehazella saada edes hieman syntynyttä hailakkuutta pois; oliskohan vähempikin veivaus riittänyt?
Laitan tähän saman kuvan rajaamattomana; olin halunnut tuon vasemmalla olevan miehen ja oikealla olevat polkupyörät pois kuvasta. Ainakin suttuisemmalla taustalla minunkin silmääni rajaamaton olisi paremmin genreen sopiva? Jos joku jaksaa kommentoida, arvostan mielipiteitä myös käsittelystä; tiedä vaikka vanha mies vielä oppisi jotain?
Arzalle pahoitteluni aiheuttamastani pettymyksestä. Pettymysten kesto on kuitenkin vain yhtä harjoitusta elämän taipaleelle!