Omakuva

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
mvert

Omakuva

Viesti Kirjoittaja mvert »

Viimeisen lomapäivän ratoksi harjoittelin potretin ottamista kotistudiossa. Itse joudun malliksi, kun vaimo joutuu puurtamaan töiden parissa. Seisovasta mallista ei oikein tilan mataluuden takia meinaa kuvat onnistua, joten istuen sitten kuvaisin. Mallia en saanut oikein mitenkään luonnolliseen asentoon. Yritin sitten kahvikupilla saada kuvaan jotain muutakin, kuin pönöttävän mallin.

Kuulisin oikein mielelläni kritiikkiä ja vinkkejä miten parantaa jatkossa. Mikä toimii ja mikä ei. Tämä oli parasta mitä sain muutamaan tuntiin aamulla aikaiseksi. Suurimmassa osassa kuvissa mallilla oli ilmeet vielä tätä jäykemmät. Kuvaa käsitelty minimaalisesti.

Canon EOS R5, RF70-200mm F2.8 L IS USM, 135.0 mm, f/8, ISO 100, 1/200 s
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Re: Omakuva

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Positiivista on omasta mielestäni se, että kuvakulma/korkeus on miellyttävä ja yhdessä etäisyyden kanssa tuo intensiivisyyden tunteen katsojalle.

Jos kriittinen saa olla, niin henkilökohtaisesti rajaus hieman häiritsee, eli olisin antanut enemmän tilaa kuva-alan vasempaan reunaan ja samalla rajannut enemmän (tuon rajauksen saa toki tehtyä jälkikäteenkin) oikealta, syystä että nyt omat silmäni tulkitsevat tuon hieman epäsuhtaiseksi ja jotenkin silmät tarkentuvat tuohon tuolin käsinoja/kyynärvarsi-yhdistelmään ja näin ollen katsojana focus siirtyy sinne, vaikka kuuluisi olla mallin kasvoissa.
Plussaa muuten jotenkin luontevasta ilmeestä.

Kirjoitit maltillisesta jälkikäsittelystä, mutta jokin henkilökohtaisesti hieman "häiritsee", tällaisenaan jää hieman valjuksi, olisiko kenties ripaus kontrastia joka toisi lisää dynaamisuutta kuvaan tai vst, mene ja tiedä.

Tuossa tuollaisia omia ajatuksia, toivottavasti saat "kopin" ajatuksenjuoksustani ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Jakenassu

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

Sanonpa minäkin mielipiteeni, vaikken olekaan koskaan muotokuvia ottanut.
Kun on noin karskinnäköinen mies, rouheempikin käsittely olisi käynyt, nyt on sellainen koti-isi kuva ;)
Mutta sitä varmaan haettiinkin..
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

- Kuppi vie huomioita, koska se on lähellä kasvoja ja huomiota herättävä hassuttelumuki. Muutenkin asento näyttää epäluonnolliselta - ellei tässä ole tarkoitus leikitellä sillä. (Jos pitäisin kuppia kädessä kuvassa, olisi se paljon alempana.)

- Omaan makuun myös toisen käden paikka haarovälissä on hieman kökkö.

- Pose on ihan ok, mutta kasvoista havaittavissa pientä jäpitystä - persoona jää posen katveeseen.

- Kotistudio paikkana mahdollisimman tylsä. Mutta tässä taisikin olla pointtina sen käyttö. Uskoisin, että mielenpainuva henkilökuva syntyy jossain muualla.

+ Teknisesti maallikon silmään oikein hyvä. :-)
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Minusta hyvä kuva. Itse en osaa ohjata mallia tai kuvata henkilökuvia joten sillä kokemuksella….

Tykkään että kamera on ollut hieman silmiä alempana … hyvä kuvakulma
Valaistus on onnistunut
Eikä, kuten aiemmin mainittiin, olisi kuvaa voinut leikata oikealta ja lisää tilaa vasemmalle ja enhä hiukan ylös…
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
mvert

Re: Omakuv

Kiitokset kaikille kommenteista. Olen tässä niin vahvasti kuin vain voi olla omalla epämukavuusaluueella (niin mallina kuin kuvaajana). Pitää huomioida noita kommentteja vähän paremmalla ajalla uudestaan ja katsoa saisinko käsittelyllä hieman paranneltua kuvaa. Tuo rajaus jäi hieman häiritsemään myös itseäni ja kupista tuleva savu ei tullut niin selkeästi esiin kuin oli tarkoitus. Savu on myös syy tuolle kupin sijainnille, halusin kuvaan muutakin epäluonnolliselta näyttävän pönöttäjän :)

Edit: Ja Matille uutispalstalta, paita on islannin lampaan villaa, on pehmoinen ja lämmin näin talvikelillä :)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllähän tarvii pipoa nostaa, et pistää jakoon harjoitustyön ja vielä omasta naamasta. Kuvan sävyt näyttävät neutraaleilta usealla laitteella katsottuna.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, kyllä minustakin oikein onnistunut omakuva. Saa rauhallisen ja asiallisen vaikutelman.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Otto.T

Viesti Kirjoittaja Otto.T »

Hyvä pönötyshän tuo on!

Plussaa kuvakulmasta. Kamera alempana kuin kohde tuo monesti kuvaan paljon lisää vakuuttavuutta.
Tykkään erityisen paljon myös tuosta taustasta ja siitä miten se on valotettu taikka valo vuotaa sinne. Jos tuohon olisi saanut vielä irroittavan valon, olisi tuo aivan huippu.

Sitten omat kriittiset näkemykset:
Tästä on monta mielipidettä, mutta itse tykkään että silmissä näkyy vain yksi selkeä catchlight. Siivoaisin nuo pienet pisteet pois silmistä. Jättäisin pelkän selkeän softboxin catchlightin näkyviin.
Itsellä katse hakeutuu ensimmäisenä kahvikuppiin, joten se olisi voinut olla jonkin verran alempana.
Kuvassa kaikki muu kunnolla näkyvä on terävää, mutta toinen käsi alkaa blurrautumaan. ( Tämä on tätä 100% zoomailun pientä nillitystä :D )
Rajauksessa olisin jättänyt enemmän tilaa vasemmalle.
Kuva on kohtuullisen hyvin valaistu, mutta valo saisi muotoilla enemmän.

Tässä on ilmeisesti haettu mahdollisimman neutraalia ja normaalia studioruutua ja siinä tämä toimii kyllä hyvin. Itse vain tykkään hakea kuviin hieman enemmän dramatiikkaa.

Kun treenailet studiossa, kannattaa myös leikkiä valon kanssa rohkeasti. Esimerkiksi tähän kuvaan saa paljon erilaisia tunnelmia pelkällä valon asettelulla. Tähän voisi toimia hyvin esimerkiksi melko jyrkkä valaisuratkaisu jossa toinen puoli naamasta jäisi melko jyrkkienkin varjojen peittoon. Toinen vaihtoehto millä kuvaan saa lisää tunnelmaa on hieman jyrkempi jälkikäsittely.

Kokonaisuudessaan hyvä ja asiallinen pönötys.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Asiallinen pönö ja paranee vielä rajaamalla neliöön.
Teknisesti ihan hyvä yhden valon kuvaksi ja taustalle soisi ehkä hiusvaloa, joka irroittaa kohdetta paremmin.
Ja ilmeeseen auttaa aina jaloviinan lisääminen mukiin, se on sellainen omakuvien esikäsitttelyaine vailla vertaa.
mvert

Komenttien pohjalta hieman muokattu versio.
Kuva
- tiukempi rajaus
- hieman lisää kontrastia
- silmistä ylimääräiset valot pois
- kuppi maskattu ja hieman otettu siitä kirkkautta alas

Muutamia havaintoja näin jälkikäteen. Tuo kupin paikka ja asento on tosiaan turhan epäluonnollinen. Otin myös versioita, jossa kuppi oli luonnollisessa paikassa, mutta niissä ilme oli sellainen, etteivät ole julkaisukelposia. Olisi pitänyt ottaa hieman väljempänä, niin olisi voinut rajata kuvan hieman paremmin. Kuvakulmaan olen tyytyväinen ja se oli tarkoituksella hieman alhaalta otettu, jotta orastava päälaen kaljuuntuminen ei vaan näkyisi kuvassa :)

Tekniikasta muutama sana:
- Päävalo mallin silmin katsottuna vasemmalla ylhäällä.
- Kameran takana ylhäällä toinen valo läpiampuvalla sateenvarjolla ja muutaman aukon verran pienemmällä teholla.
- Olin laiska ja en peittänyt paria ikkunaa kameran suunnassa sivulla, joten niistä tuli pisteitä silmiin.
- Taustana musta kartonki, joka valaistu yhdellä studiosalamalla ja speedlitellä.
- Speedlite suunnattu siten, että aavistus valoa vuotaa mallin taakse.
- Studiovalot orjana speedlitelle.
- Kahvikupissa peltinen kissanruokapurkki jossa pieni tuli, jonka puhalsin sammuksiin ennen kuvan ottoa höyryefektin saamiseksi.
- Sijoittuminen kuvaan edessä olevalla penkillä olevan ipadiin peilatun liveview kuvan mukaan.
- Kaukolaukaisimella 8s viive kuvan ottoon (ehti laittaa pois käsistä ennen kuvan ottoa).
- Kamera automaattitarkennuksella silmiin (kaikki testin aikana otetut kuvat tarkentui silmään).

Ihan opettavainen testisessio ja komenttit auttaa kummasti kehittämään omaa silmää, joten suuri kiitos niistä. Nyt pitää vaan jatkaa harjoituksia. Yhtä valoa kaipaisin lisää juuri tuohon hiusvaloksi/irroituksen tekoon. Taustan valaisu ei tunnu oikein sekään yhdellä valolla onnistuvan ainakaan minulta.

Jos jatkan itseni kuvailua, niin pitää seuraavalla kerralla ottaa perussäätöjen jälkeen hörppy jaloa juomaa :)
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kuulostaa monimutkaiselta systeemiltä, kun yhdellä isolla päävalolla (120-165cm) ja heijastimella tekee aika saman, jos tausta on vaaleamman harmaa.
Olisin itse nostanut hiusvaloa lisää ja ottanut aavistuksen irti taustasta, mutta aika mahdotonta sanoa miten paljon mikäkin valo vaikuttaa, kun ei näe hommaa paikan päällä ja etäisyydet on tuntemattomia. Toi valaisu on kuitenkin tässä the taitolaji ja kannattaa välillä kokeilla ihan absurdejakin ajatuksia, kuten tähtisädetikku mukiin tai ledinauha paidan taakse hartialinjaan. Jos kyllästyttää, niin vaihtaa niiden paikkoja... ;) Toisaalta noi pelaa ehkä ulkona paremmin, ei ainakaan talo pala alta. Valoa siinäkin tulee, mutta se laatu ei oo lompakolle niin kiva. Vaikka ei se halpa ole iso tasovalokaan, paitsi joku iso halpisvarjo lienee sen 50 euroa, joka menee jo bensoihin, kun ajaa pariin kamerakauppaan... ;)
mvert

Tuo mun päävalon softboxi on vähän liian pieni, että saisin heijastimella riittävän täytevalon ja taustan valaisun (tai en ainakaan vielä siinä onnistunut). Mulla on nyt vain musta ja valkoinen kartonki taustalle ja siksi tuohon taustaan meni noi kaksi valoa. Jos käytin yhtä, se jäi toiselta laidalta liian tummaksi. Melkoiseen varustelukierteeseen jouduin jo nyt näiden kanssa ja lisää tarpeita tule koko ajan esiin :)

Ihan mielenkiintoista näiden potrettien yrittäminen on kuitenkin ollut, joten tulen jatkamaan harjoituksia, enkä laita valoja takaisin kiertoon.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Halpa iso "softboxi" kotistudioon on sopivan ohut vaalea kangas ripustettuna yhdestä laidasta ja valaistaan takaa.
Mä ostin tallaisen harsokankaan Clas Ohlson:lta viidellä eurolla joku vuosi sitten. Tuo on sen verran ohut, että varaa taittaa jää ainakin 4 kertaa.
Kuva

Tässä vielä valon pehmennys, kun kangas ripustettu yhdestä laidasta:
Kuva
Jos salamaan laittaa vielä ladonovet, niin ei mene tehoa harakoille.
Kankaan ripustussyteemeissä on mielikuvitus rajana. Jos säilytystila on kortilla, ei kannattane kuitenkaan kovin suurellisia tolppia tai raameja rakentaa:). Mun kangas on niin kevyttä, ettei ripustusrakenteiden tarvitse olla rautakankea ... jos ei ajattele käyttävänsä ulkona syysmyrskyillä.
Kuvan systeemissä ylälaidan naru kiristyy painon varassa ja alalaidan rimat vetää kangasta suoraksi. Mä suunnittelin tekeväni muoviputkista raamitkin, mutta sen säilytys ja käyttö olis ollut hieman hankalaa, eikä se taivu niin monipuolisesti kuin tuo kuvan softari.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Jaava, mitenkä tuollainen kangas, muuttaako se mielestäsi valon sävyjä verrattuna nyt esmes softboxin mukana tulevaan kankaaseen?

Eli onko tuon "mitalin kääntöpuolena" lisätöitä jälkikäsittelyssä?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jaava

habannaama kirjoitti: Tammi 11, 2022 10 : 55 Jaava, mitenkä tuollainen kangas, muuttaako se mielestäsi valon sävyjä verrattuna nyt esmes softboxin mukana tulevaan kankaaseen?

Eli onko tuon "mitalin kääntöpuolena" lisätöitä jälkikäsittelyssä?
Sävy toki muuttuu, mutta kuinka paljon.
Mä tein mittauksia (kuvat harmaakortista ja raw tiedostojen lukemien massavertailua pikku ohjelmalla - onnistunee aivan hyvin kuvaeditorin valkotasapainonsäädönkin avulla), eikä muutos ollut tuolla mun kankaalla merkittävä. Kun kuvat on joka tapauksessa säädettävä, niin pieni valkotasapainon muutos ei vaikuttanut työnkulkuun.
Varsinaista hyvälaatuista länsimaista softboxia mulla ei ole, joten vertailua en päässyt tekemään.
Tosin epäilen ettei satunnaisen softboxinkaan (oli tehty missä vaan) tuottaman valon spektri ole sama kuin käytetyn salaman.

Mulla on pieni kiinalainen tuotekuvausteltta, eikä se ole yhtään sen parempi valkotaspainon kannalta - pienen muutoksen sekin tekee.
Kuva

Kun testasin kankaan valonläpäisyä, otin muutaman kuvan näyttöruudun edessä. Kuvasta voi hieman hahmottaa myös värien muuttumista:
Kuva
jaava

mvert kirjoitti: Tammi 07, 2022 12 : 29 Viimeisen lomapäivän ratoksi harjoittelin potretin ottamista kotistudiossa.
Ups - anteeksi, vasta nyt ymmärsin kaapanneeni sun säikeen ja ihan huolella.
Jotenkin mielsin kirjoittavani pienen (hieman asian vieressä olevan) viestin pitkään säikeeseen. Ja sehän lähti vielä käsistä kokonaan.
mvert

Jaava, viestisi oli hyvää lisää tähän ja palvelee hyvin minun harrastuksia ja harjoituksia.
Vastaa Viestiin