Olin varma kuvaushetkellä, ettei näistä tule mitään, mutta "yllättävän kohinattomia" tuli.
Hommasin ON1 NoNoise:n näiden kuvien takia, kunhan saan sen ensin toimimaan...

Vesilinnut nousevat ja laskeutuvat lähes aina vastatuuleen. Eli jos haluat laskeutumiskuvia suoraan edestä, asetu paikkaan jossa tuulee selän takaa.
Jees, elukoiden normaalia eloa ei saisi koskaan häiritä. Itse en edes kuvaa lintuja niiden pesimäaikoina, syksy ja kevät ovat siinä suhteessa riskittömiä.
Komppaan. Pärsekeiden ylivalotukset turhan räikeitä ja hallitsevia.
Kiitti.
Toinen emoista päästää pienen kaakatussarjan ja laskeutuu hetikohta, toinen tulee ääneti lammelle.pelai65 kirjoitti: ↑Elo 01, 2021 11 : 52 On kyllä loistavat laskeutumistilaa…
Itse olen kuvannut kaakkureita lammella, jossa linnut tulevat täysin varoittamatta kalastusreissultaan… Kuulu vai suhahdus ja läiskähdys lintu on lammessa. Eli mahdotonta saada tällaista loistavaa laskeutumiskuvaa…
Toisilla lammilla olen huomannut, kuinka linnut saapuvat kaakattaa paikalle. Tällöin kuvaaja saa varoituksen saapumisesta… Eli yksilöllisiä tapoja näillä linnuilla…
Tuo vastatuuleen nousu ja lasku ei aina pidä paikkaansa.
Juu, ei siellä liikuta paikasta toiseen, yhteen paikkaan istumaan kuin tatti, maastoverkon suojissa.elmar kirjoitti: ↑Elo 01, 2021 14 : 31Jees, elukoiden normaalia eloa ei saisi koskaan häiritä. Itse en edes kuvaa lintuja niiden pesimäaikoina, syksy ja kevät ovat siinä suhteessa riskittömiä.
Tuosta kohti tulemisesta tuli mieleen, että olen jo vuosia koittanut ottaa kuvaa jossa lintu tulee täsmälleen suoraan kohti. On muuten pirun vaikea homma...
Juu valotin yli, mutta parempi näin, että kohde olisi alivalottunut.Vesi tuli nyt miksi tuli.
Vaikka kuvissa on tosiaan havaittavissa puhkipalaneen veden lisäksi pientä epäterävyyttä ja kuvien sävytkin ovat hieman rusehtavan tunkkaiset, kyllä toveri Jakenassu on kuitenkin näillä kaakkurikuvilla ja toisen ketjun lepakkokuvien ansiosta valokuvakapteenin ruusukkeet maastotakin kaluksiinsa ehdottomasti ansainnut! :)