CCD vs. CMOS

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
aikaarska

CCD vs. CMOS

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Pentax ketjussa oli tänään nostalgiasävytteistä jutustelua vanhoista CCD kennoista.

Itseasissa minullakin on jäänyt positiivinen viba näistä yli 10 vuotta vanhoista CCD APS-C kennoista. Osaksi CCD tekniikan takia olenkin jättänyt itselleni Sonyn vanhan A350 kameran, jossa on 14mp CCD kenno.

Päätin tehdä pienoisen testin. 14mp CCD (vuodelta 2008) vs. uudempi 24mp CMOS (Sony A350 vs. Sony A5100)...

A5100 (CMOS):

KuvaSonyA5100CMOS by Aika Arska, on Flickr

A350 (CCD):

KuvaSonyA350CCD by Aika Arska, on Flickr

...Vaikehan tälläisestä yksittäisestä kuvasarjasta on vetää mitään päätelmiä, mutta kyllä minun silmiini vanhan CCD kennon värintoisto toimii edelleenkin ihan kivasti...Punainen toistuu ehkä paremmin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaeaetee

Re: CCD vs. CMOS

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Mielenkiintoinen aihe sinällään, jonkin verran tätähän on puitu DPreviewin foorumeilla. Lopputulos (kai) että vähemmän vaikuttaa kuin kaikki JPEG-moottorien erot ja että se ero oikeastaan on siinä kennon värisuotimissa. Että onko CMOS kennoissa nykyäään kohinan vähentämiseksi melko paljon läpi päästävät suotimet?

Joka tapauksessa itsellä on samankaltainen kokemus tuosta, mielestäni sain osittain parempia värejä CCD-kennoisilla. Olympuksen E-400:ssa oli hyvät värit (kodakin kenno) ja erityisesti Canon G10 (olikohan viimeinen CCD-G-malli?) oli jotenkin mieleinen. Erityisesti kun käänsin RAWit SilkyPixillä.
aikaarska

Re: CCD vs. CMOS

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo. Olen samoilla linjoilla. Ja useampiakin CCD kennoisia ollut, kuten Pentax10D, Nikon D80 ym. en edes nyt muista kaikkia.

Nämä tälläiset esimerkkikuvaparit ovat tietysti ihan hakuammuntaa, koska jälkikäsittelyllä pystyy tekemään niin paljon. On silti hauska kokeilla&testailla. ..Luulen, että kokeilen tuota A350 kameraa (14mp CCD) vielä usemman kerran tänä vuonna.

Tässä vielä pari kuvaa, jotka otin lonkalta tänään punakeltaisista tulppaaneista (punaisuus ei luonnossa kovin voimakas):

Sony A5100 (24mp CMOS):

KuvaSonyA5100CMOS2 by Aika Arska, on Flickr

Sony A350 (14mp CCD):

KuvaSonyA350CCD2 by Aika Arska, on Flickr

Kuvattu RAW formaatissa. Jälkikäsittelyssä yritin säilyttää kummankin kameran tuottaman kuvan ominaispiirrettä mukana. Eli vaikutti, että A350 toisti punaista voimakkaammin (helpommin) kun taas A5100 kallistui enemmän vihreän puolelle, eikä niin voimakkaasti punaista.
Olen melko vahvasti (yleisesti) sitä mieltä, että CCD kennoisella saa helpommin parempaa punaista kuin CMOS kennoisella.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin