Mana Poolsin eläimet ovat todella kesyjä ja eivät säiky autoja erityisesti norsut,useasti liiankin lähellä.Perusluontokuvaajan 70-200/2.8 mainio saa tarvittaessa sitä maisemaakin ruutuun.Lämpöväreily vaikuttaa jo normi etäisyyksillä mitä nyt noiden isojen nisäkkäiden kuvaamisen voi ajatella.
Muiden kuvauskalustoja seuranneena,niin jäykkä 500mm hyvin yleinen ja 600mm mutta harvemmin.Toisen 400/2.8 olen nähnyt minun lisäksi.
Yhden pro:n kanssa muutama sana päivän bongauksista kysyi hän minun putkesta.Totesi vaan,ettei Afrikassa tarvii valovoimaa.En ole samaa mieltä...parhaat tilanteet (leopardy erityisesti) on ollut juuri ennen auringonlaskua ja silloin on kyllä tarvii 2.8-4 aukkoja.Isot kissat kun ovat liikkeellä silloin.Aamulla taas kerkee valostua ennen kun on päässyt liikkeelle ja löytynyt lepardy,leijonat niin valovoimalla ei väliä.
Lyhyestä syväterävyydestä puhumattakaan ja mukavampi sitä valovoimaista on kuristaa kun 5.6...
Jos tuonne Zimbabween aikoo niin kaiken sen panostuksen lisäksi niin omamielipiteeni on, että hyvä pitkä kiinteä mukaan.Jos ei näe tarvetta muutoin eikä siis näe kannattvaksi ostaa,niin vuokraa tms.200-400/4 voisi olla huippu laitos myös.
Kirjoittaja on ns. aina kaikki väärintekijä.
Wild dog Mana Pools Zimbabwe by
Juha Soikkeli, on Flickr
Waerbuck Mana Pools Zimbabwe by
Juha Soikkeli, on Flickr
Bee eater Mana Pools Zimbabwe by
Juha Soikkeli, on Flickr