Sillanrakennus
Lähetetty: Loka 12, 2019 21 : 59
"Ei ole Vuoksen voittanutta, ylikäynyttä Imatran!"
Onkohan Imatralla ollut joskus ennen minua olutpanimo, joka on tuottanut Vuoksi-nimistä olutta?
Vuoksi-joki on ollut haasteellinen este ihmisen kulkemisille. Kosken yli on ensimmäinen silta saatu nyky-Suomen puolelle jo kait 1800-luvulla rakennetuksi. Mansikkakosken kohtaan rakennettiin 90 vuotta sitten kaksikerroksinen silta, missä junat menevät yläkerrassa ja autot ja muut kulkimet ja kulkijat alakerrassa. Sen alajuoksun puolelle rakennettiin 1970-luvun alkuvuosina autoliikennettä varten moottoritiesilta.
Nyt on rautatiesillan yläjuoksun puolelle tekeytymässä uusi rautatiesilta, johon tulee junillekin moottoritie, eli kahdet raiteet. Vanha ratasilta jää kaupungin omistukseen ja johonkin käyttöön, ehkä vain kevytliikenteelle? Jokatapauksessa se silta on suojelukohde, eli ylläpidettävä on omistajan sitä.
Kuten toisaalla olen mainostanut, nuo ovat lapsuuden maisemiani. Kävin viime viikolla siellä kuvailemassakin, laitan tähän sarjan sillanrakennuksen tämänhetkisestä vaiheesta esille.
https://flic.kr/s/aHsmHDheyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa olisi ollut drone paikallaan; ei ole minun osaamisella oikein helppo saada tuon kokoista kokonaisuutta maalta ja sallituista paikoista seisten esille. Tai parinsadan metrin päähän keskelle jokea kepin nenään istutettu kamera, joka olisi ottanut time-lapseja valoisaan aikaan kerran tunnissa vuoden - puolentoista ajan... Nykyisestä kodista on tuonne noin 110 km matkaa, että tämän kummempaa edistymisen seurantaa en itse tänne saa aikaiseksi, ei tuonne suuntaan kovin useasti matka käy nykyisin.
Onkos raatilaisissa sillanrakentajia; miten tuollaiseen virtaan valetaan nuo arkut?
Sulkavan Vekaransalmeen taidettiin lossin korvaava, hulppean korkea silta avata tällä viikolla. Siellä on työmaapäällikkönä valokuvauksen harrastaja, joka on kait sekä dronella että kameralla ikuistanut rakennusvaiheita; tuon sillan nimellä löytyy ainakin jotain netistä. Mainituista ja muistakin sillanrakennuksista ainakin minulle kelpaavat kuvat katsottaviksi tähän topikkiin. Vaikka hatunnostoksi sekä entisille että nykyisille sillanrakentajille; ymmärrystä, osaamista, ja yhteistyötä vaaditaan heiltä!
JL Anttola
Onkohan Imatralla ollut joskus ennen minua olutpanimo, joka on tuottanut Vuoksi-nimistä olutta?
Vuoksi-joki on ollut haasteellinen este ihmisen kulkemisille. Kosken yli on ensimmäinen silta saatu nyky-Suomen puolelle jo kait 1800-luvulla rakennetuksi. Mansikkakosken kohtaan rakennettiin 90 vuotta sitten kaksikerroksinen silta, missä junat menevät yläkerrassa ja autot ja muut kulkimet ja kulkijat alakerrassa. Sen alajuoksun puolelle rakennettiin 1970-luvun alkuvuosina autoliikennettä varten moottoritiesilta.
Nyt on rautatiesillan yläjuoksun puolelle tekeytymässä uusi rautatiesilta, johon tulee junillekin moottoritie, eli kahdet raiteet. Vanha ratasilta jää kaupungin omistukseen ja johonkin käyttöön, ehkä vain kevytliikenteelle? Jokatapauksessa se silta on suojelukohde, eli ylläpidettävä on omistajan sitä.
Kuten toisaalla olen mainostanut, nuo ovat lapsuuden maisemiani. Kävin viime viikolla siellä kuvailemassakin, laitan tähän sarjan sillanrakennuksen tämänhetkisestä vaiheesta esille.
https://flic.kr/s/aHsmHDheyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa olisi ollut drone paikallaan; ei ole minun osaamisella oikein helppo saada tuon kokoista kokonaisuutta maalta ja sallituista paikoista seisten esille. Tai parinsadan metrin päähän keskelle jokea kepin nenään istutettu kamera, joka olisi ottanut time-lapseja valoisaan aikaan kerran tunnissa vuoden - puolentoista ajan... Nykyisestä kodista on tuonne noin 110 km matkaa, että tämän kummempaa edistymisen seurantaa en itse tänne saa aikaiseksi, ei tuonne suuntaan kovin useasti matka käy nykyisin.
Onkos raatilaisissa sillanrakentajia; miten tuollaiseen virtaan valetaan nuo arkut?
Sulkavan Vekaransalmeen taidettiin lossin korvaava, hulppean korkea silta avata tällä viikolla. Siellä on työmaapäällikkönä valokuvauksen harrastaja, joka on kait sekä dronella että kameralla ikuistanut rakennusvaiheita; tuon sillan nimellä löytyy ainakin jotain netistä. Mainituista ja muistakin sillanrakennuksista ainakin minulle kelpaavat kuvat katsottaviksi tähän topikkiin. Vaikka hatunnostoksi sekä entisille että nykyisille sillanrakentajille; ymmärrystä, osaamista, ja yhteistyötä vaaditaan heiltä!
JL Anttola