Sivu 1/1
Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 02, 2018 22 : 55
Kirjoittaja JL Anttola
Anttola on yksi maailman navoista. Kaikki lennot Euroopasta Kaukoitään lennetään tätä kautta...
Tässäkin AY071 eli Finnairin Airbus A350 menossa Helsingin halosta suoraan kohti nousevan auringon maata. Ja kohta peesissä Japan Airlines Boeing 777. Ja sitä rataa KLM ja British Airways ja muut perässä. Paikan keskeisyys ilmenee myös siinä, että esimerkiksi pohjoisnavalta etelänavalle ei ole mistään lyhyempi matka kuin Anttolan kautta.
JL Anttola
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 10 : 57
Kirjoittaja iikkoo
Magneettiset vai maantieteelliset navat? Pitänee ostaa kunnon pallo, jotta pääsen mittaamaan ;)
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 12 : 01
Kirjoittaja JL Anttola
Navat kuin navat, ei siinä ainakaan suurta heittoa ole... mutta tuo etäisyysklausuuli koskee kaikkia äärimmäisen pitkiä lentoja, aina on edullista lentää Anttolan kautta. Ja kyllä sen tässä huomaakin, ei tule lenkkeilystä eikä pihatöistä mitään, kun koko ajan on kaivettava kännyä taskusta ja flightradarista tarkastettava, että kuka siinä nyt menee... ja jos sattuis lennoilta ees pienen työtuokion jättämään, niin kohta papattaa hanhet etelää kohti riidellen mennessään, ei ole suunta oikea perässä lentäjien mielestä, tai vauhti, tai jollakin nälkä tai tekee kahvia mieli tai on vessaan asiaa. Vähän niiko ihmistenkin politiikassa.
JL Anttola
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 15 : 06
Kirjoittaja MakaJu
Mukavasti puoleensa vetävä sisäänheitto ja intro. Niin kuin kuvatkin : )
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 18 : 10
Kirjoittaja iikkoo
Flightradar, se se on mukava appsi vai miksi sanotaan
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 21 : 22
Kirjoittaja jopisalo
tervehdys.
Eka kyllä säväytti.
Siirryit sitten "suoratoistoon" näissä kuvissa, onhan tuo kiistämättä parempi tapa...
-
Meidän mökin yli lentää iltapäivisin nelimoottorinen iso Airbus Abu Dhabi-Houston. Piti oikein pallokartalla tutkailla onko reitissä mitään järkeä. Ei se ehkä ihan suorin ole, ei kuitenkaan niin suuri mutka kuin eka tuli mieleen, ehkä ruuhkattomampikin kuin teoriasuorin, kait vallitsevat tuulet tekee myöskin asiaa. Kymmenen tunnin lennolla 100km tunti tuuli tekee melkoisesti asiaa .
Re: Helsinki-Tokio
Lähetetty: Loka 03, 2018 23 : 00
Kirjoittaja JL Anttola
iikkoo: Jos Järvenpäässä kattoo flightradarista kaikki näkyvät konneet, saattaa mennä kaikki aika siihen? Vai menneekö ne siellä niin allaalla, että pittää olla varsin kohalla enneko näkkyy? Meillä mennee tuossa iltapäivän loppuvaiheessa ja alkuillasta niin, että melkein on uus tulossa ko entinen häipyy taivaanrantaan, ja ne on - siis Vantaaltakin lähteneet - jo melko täyvessä matkakorkeuvessa tässä kohtaa, eli näkkyy aika paljon sivustakin. Eli kyllä tää aika keskeinen paikka on...
jopisalo: Olikohan se niin, että noille matkustuskoneille on kuitenkin jotain sellasia väyliä, mitä ne kulkee, ettei ihan mistä sattuu mennä? Eli ei välttämättä aina ihan viivotinsuoraan. Ja oliko se niin, että Atlantin päällä vallitsevat tuulet on niin, että länteen päin on täällä enempi pohjosreunassa myötäsemmät tuulet tuolla yläilmoissa? Kun ollaan totuttu enemmän kattomaan sellasta suoralle paperille projisoitua karttaa, on sellanen äkkiä ajateltu kuva aika lailla väärä. Miullakii on tuolla autotallin nurkassa kansakouluikäsenä saatu pallokartta; kerran jo vaimolle esitin, että löytysköhän sille paikka sisältä? Vois kaikki tärkeet maailmanpolitiikkaan ja lentoliikenteeseen vaikuttavat kysymykset ratkasta pikimmiten...
Miulla on kaks eri gmail-sähköpostiosotetta, ja niissä kummassakin se ilmanen 15 gigaa kuvien säilytystilaa. Jakelu on sieltä ulkomaan sukulaisille saatu haltuun, sekä lähetys- että vastaanottopäässä. Vaan nyt ne alkaa olla molemmat 15 gigaset täynnä. Nyt otin itteeni niskasta, ja selvitin - ihan ite, pojilta kysymättä - tuon flickrin. Siellä taitaa olla tera tilaa. Se onnistu yli odotusten se tilin avaus ja käyttöönotto, en kironnu kertaakaan. Mihin vaikutti sekin, että vaimo jäi eläkkeelle syyskuun alusta, ja oli kuuloetäisyyden päässä. Ennen voi tehä koviksi epäillyt hommat sillon, ko se oli töissä, eikä ollu kettään kuulemassa.
Myyräkuumeen jälkihännät pittää vieläkin kävelylenkit lyhyinä enkä oo kantanu kameroita. Istuskelin tuolla rantakalliolla sellasen pienen Hiehojärven rannalla parin kilometrin päässä kottoo, ja kattelin pilviä ja lentskareita. Ja harmittelin, ko ei oo kameraa. Kokeilin sitte Samsung Neo vitosella, ja tuollaset niistä sai väännetyks mitkä on tässä ketjussa esillä. Flickristä muuten näkkee kameran ja objektiivin, sekä säätöarvot, kun rullaa kuvan alle. Tuolla Lapin reissullakin oli kameravalinnat niin, että EM1 oli vaan sillon käytössä, kun auto oli muutaman sadan metrin päässä korkeintaan, ja kävelyillä - 6 km oli pisin, minkä jaksoin - oli vain se EPL6+pannarizuumi puseron taskussa. Lappiin ja nimenomaan käsivarteen on kova kuume päästä ens vuonna ruska-aikaan uudestaan, jos vaan saap kävelykunnon normalisoitumaan; jäi sinne sen verran haasteita, saanat ja mallat ja muut.
- menipäs taas lörpöttelyks?
JL Anttola